Pagina 1 van 1
rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 13:38
door william
Goedenmiddag,
even een vraag over de rij-eigenschappen van Arnold modellen:
Weet iemand hoe deze zijn op een analoge baan?
Arnold heeft recent namelijk een V100 (HN2019) uitgebracht en is er iemand die deze loc heeft en weet hoe deze rijdt?
Ik vind hem wel mooi maar heb niet weer zin in een 'race-loc'
Alvast bedankt.
Groeten,
William
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 14:01
door Spoor 9 mm
Hoi William,
Ik heb twee Arnold modellen, een Turmtriebwagen en een Mallet stoomlocomotief. Beiden rijden prima en naar mijn smaak niet te snel. Heb geen V100...
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 14:54
door thevandijks
Ik heb al jaren een S baan treinstel van Arnold, op rechte stukken prima. Maar over Minitrix wissels is het vaak uit de rails lopen. Jammer, het is een prachtig model.
Groet Hans
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 15:32
door martinb
Niets mis met Arnold.
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 18:12
door Nijboer
Ik heb 2 arnold treinen:
BR41 (of was het nou BR44?) stoomloc met echt stoom. Rijdt goed, wel lawaaierig.
NS ICE3. Mooi, maar aandrijving slecht.
Dus.....
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 19:26
door Jeroen
Ja, heb hier ook de ICE 3, maar dan het nieuwe model, niet de NS (gadverrr....NS...bleeeeh

). Die rijdt perfect! Voor een hele review van dat model, check maar bij de materieelbesprekingen!
J.
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 31 jan 2012 19:48
door FidOo
Nijboer (weet je voornaam even niet)
Het is volgens mij een BR44 met stoom.. mijn vraag is.. is deze digitaal of analoog??
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 01 feb 2012 23:15
door Frank_N
Hoi william, Ik kreeg er een (HN2019) voor mijn verjaardag, dit zijn mijn voorlopige bevindingen:
Deze (analoge) N loc is erg goed afgewerkt. Rijeigenschappen beter dan sommige oudere Arnold's. Laat zich goed regelen door een Minitrix trafo. Heb het nog niet geprobeert met een andere voeding.
Er zit helaas geen klokankermotor in. Wel een zeer klein "vliegwiel"
Langzaam rijden, zelfs kruipen is daarbij geen probleem.
De verlichting werkt met de rijrichting mee, al vind ik persoonlijk de driepunts frontverlichting te blauw.
Wat je ook ziet is dat er blijkbaar iets "lekt" in de verlichtings electronica. Afhankelijk van de rijrichting zie je soms terwijl de sluitverlichting brand het derde ledje wit opknipperen.
De automatiese Simplex koppeling werkt aan beide kanten perfect!
Zelfs in een (niet de kleinste boogstraal, getest op ong. R=20 cm) bocht werkt de Simplex goed. Waarschijnlijk te wijten aan de kort op elkaar zittende draaistellen.
Door toedoen van slechts 2 antislip-bandjes (waarvan 1 voor en 1 gekruist achter)en contragewicht kan deze loc een behoorlijke sleep meetrekken.
Het is me niet bekend of dit fraaie model te digitaliseren is.
Link filmpje:
http://www.youtube.com/user/hornbyinter ... d2aHr55uo8
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 02 feb 2012 18:01
door Nijboer
Die stoomloc is nu nog analoog.
Groet, Collin
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 05 feb 2012 12:25
door william
Allen,
bedankt voor de info.
Voor nog meer info heb ik besloten om een keer bij Hans langs te gaan en de loc. 'live' te bekijken.
Groeten,
William
Re: rij-eigenschappen Arnold modellen
Geplaatst: 05 feb 2012 19:24
door Frank_N
Update: De lok rijd goed met een analoge (zelfgebouwde, auteur Schravendeel) IBM voeding.
Ontkoppelen word dan weer wel een soort sport. Want optrekken en van rijrichting wisselen, remmen dan gaat langzamer.
De V100 trekt dan al kruipend een flinke sleep!
Ook de front en rear verlichting brand dan als de lok stilstaat.
Het eerder beschreven knipper fenomeen doet zich daarbij niet voor.
De volgende test ga ik nog doen: De Weistra regelaar.
Deze voeding is ook analoog IBM (inpuls-breedte-modulatie) maar daarbij varieert de frequentie met de snelheid.
In beide gevallen weet ik niet wat er gebeurd met de motor als de lok lang stilstaat. Bij dit soort voedingen staat nl. de max spanning op de lok. Maar dan in hele smalle pulsjes.