Pagina 1 van 1
Trekkracht
Geplaatst: 12 apr 2012 09:02
door waterlelies
Nu mijn baan zo langzamerhand af begint te raken, ga ik wat meer rijden, met name met goederentreinen. Om de lichte wagentjes niet zo gauw te laten ontsporen, heb ik ze iets verzwaard met loodkogeltjes.
Nu blijkt, dat er niet veel van mijn loks zijn, die zo'n trein kunnen trekken, ook niet op vlakke delen. (ik praat overigens over ca 10 twee-assige wagentjes).
Zo heb ik al eens eerder gemeld dat mijn 52 van Fleischmann gewoon doorslipt.
De V200 kan wel het nodige aan alsmede de class66 van Kato.
Vraag is of iemand een overzicht weet waarop de trekkracht van de diverse modellen vermeld staat, of dat iemand een bepaald model kan aanraden.
Ik zoek vooral in tijdperk III/IV in stoom of diesel.
Groet.
Re: Trekkracht
Geplaatst: 12 apr 2012 09:21
door Michiel
Het lijkt me al vreemd dat je je wagonnetjes moet verwaren opdat ze niet ontsporen. Ik denk dat je beter eerst dit probleem oplost. waarom ontsporen je wagonnetjes? Wagonnetjes zouden zelfs niet mogen ontsporen als je er al het originele lood uit haalt. Als je dat voor elkaar krijgt, dan trekken al je locomotieven 4x langere treinen dan nu!

Re: Trekkracht
Geplaatst: 12 apr 2012 09:33
door Paul B
Ontsporen ze misschien vooral in de scherpe bochten?
Een sleep van 10 VAM-wagons is voor mij de test, die zijn van de fabriek uit al behoorlijk zwaar. Sommige van mijn locs hebben daar dan zeker moeite mee, vooral in de bochten. Maar een beetje Fleischman of Trix loc komt er toch wel doorheen.
Hoe is het met de antislipbandjes gesteld van jouw locs?
Re: Trekkracht
Geplaatst: 12 apr 2012 09:54
door waterlelies
Paul B schreef:Ontsporen ze misschien vooral in de scherpe bochten?
Een sleep van 10 VAM-wagons is voor mij de test, die zijn van de fabriek uit al behoorlijk zwaar. Sommige van mijn locs hebben daar dan zeker moeite mee, vooral in de bochten. Maar een beetje Fleischman of Trix loc komt er toch wel doorheen.
Hoe is het met de antislipbandjes gesteld van jouw locs?
Misschien heb ik de zaak wat te zwaar aangezet inzake het ontsporen: het was niet zo dat alles regelmatig ontspoorde; ik vind de treinen echter wat rustiger lopen, met name door wisselstraten, als de lichte, twee-assige wagentjes iets zwaarder zijn.
Het probleem zit hem niet in bochten.
Ik beschik niet over zoveel loks:
V200, vorig jaar nieuw, trekt prima
class66, vorig jaar nieuw, trekt prima
V188, vorig jaar nieuw, trekt redelijk
52, een oudje, trekt slecht, maar moet misschien nieuwe bandjes hebben
65, ook van Kato, vorig jaar nieuw, trekt niet overmatig goed, maar is ook niet zo'n grote lok.
(daarnaast nog enkele treinstellen, maar daar speelt de trekkracht niet).
Re: Trekkracht
Geplaatst: 12 apr 2012 18:22
door rinze
Hallo
Ik rijdt zelf met het meer modernere spul. Ook ik heb echter een paar vam wagons. Echter, ik heb 1 kolen trein, bestaande uit 19 wagons met het logo ERZ 3 D. Ze zijn van Fleischmann. Deze sleep is voor de meeste van mijn treinen geen probleem.
Van die vam wagons heb ik ook de gewichten eruit gehaald, net als de knik ketel wagons van minitrix. Deze zijn in mijn ogen ook veel te zwaar. Ik heb geen problemen mee met het ontsporen hiervan.
Dus is mijn mening, dat je beter zonder gewichten kunt rijden, en ook nog eens langer.
Maar het probleem kan ook liggen aan de slipbandjes, maar ook aan de motor. Ik zelf heb 1 ,,oudje,, een minitrix 1200. Deze durf ik niet al te zwaar te belasten. Maar misschien is er iemand anders die daar anders over denkt?
Groetjes Rinze
Re: Trekkracht
Geplaatst: 14 apr 2012 13:32
door Sven
Een Mx 1200* trekt zonder problemen 40 vierassers op een vlakke baan. Zelf heb ik geen hellingen, want één van de voordelen van N vind ik het kunnen rijden met lange treinen. Een helling zou dat enorm beperken. En ik rij toch NL.
* je mag hier ook Mx1100, Roco V200, Kato 66, Fl 1600 en nog tientallen types invullen.
Re: Trekkracht
Geplaatst: 14 apr 2012 17:45
door Glaskast189
Een minitrix Ludmilla BR 232 kan aardig wat trekken.
http://youtu.be/v47U5nFUIZU 13 stuks 6-assige kolenwagens.

(Mischien nog wel meer hoor)
Bruce
Re: Trekkracht
Geplaatst: 15 apr 2012 00:14
door jeepney
Dat je wagons verzwaard zodat ze wat mooier, gelijkmatiger en rustiger door de wisselstraten gaan, kan ik me indenken, maar hoe zwaar heb je ze niet gemaakt als je nog maar 10 2-assers kan trekken......kunnen de wagons niet iets lichter gemaakt worden zonder dat dit de rij/loop-eigenschappen van de wagons verslechterd ?
Henk
Re: Trekkracht
Geplaatst: 15 apr 2012 10:19
door rinze
Hoi Sven
Bedankt voor jou antwoord. Ga binnenkort eens kijken wat de 1200 aankan. Heb een mooie containertrein van de NS, bestaande uit 11 wagons en 1 van de Belgen. Echter...ik heb wel een helling erin zitten, maar als die van u 40 4 assers op een vlakke baan kan trekken, moet dit ook geen probleem zijn.Ik rijdt met meerdere loc,s uit verschillende landen.
@Bruce, een ludmilla heb ik helaas niet...is echter wel een mooie machine. Heb wel gehoord dat die aardig sterk is.
Mvg Rinze