Pagina 1 van 1

Re: Een vraagje..

Geplaatst: 17 mei 2012 23:32
door Frank_N
Etba schreef:Hoi wij zijn nog steeds bezig met baanontwerp.. ;) GOED PLAN!
En nu vroeg ik me af, bij een kruising ( dus geen engelse wissel)
zijn daar de uiteinde van elkaar gescheiden? qua spanning, JA, BIJ MINITRIX iig. WEL
dus kan je die letterlijk als tegengestelde kruising gebruiken? JA

of krijg je dan een spanningsconflict?
Nopez. Tenzij je zelf kortsluiting maakt :lol:

Re: Een vraagje..

Geplaatst: 18 mei 2012 07:14
door Michiel
De kruisende sporen van een kruising zijn inderdaad electrisch geïsoleerd. Anders zou je nooit een gekende "8"-baan kunnen maken. ;)

Re: Een vraagje..

Geplaatst: 18 mei 2012 10:57
door martinb
Mijn vuistregel voor het berekenen van voeding, bedrading: een lok + verlichte rijtuigen = 0,5A http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... lbaan.html

Maar.... een zwaar lopende lok verbruikt meer, verlichte rijtuigen met leds minder dan die met lampjes en een loc met geluid weer meer. Duidelijk hé? :lol:

Re: Een vraagje..

Geplaatst: 18 mei 2012 11:31
door Lemland
Etba schreef:en dan heb ik niet eens nagedacht over de verliezen qua lengte van de baan :D
Voor dat probleem is een ringleiding handig, lost het niet op maar beperkt het wel. Met name het verlies tussen railstukken. Lees meer erover op diezelfde onvolprezen website hier: http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... lbaan.html

Bart

Re: Een vraagje..

Geplaatst: 18 mei 2012 13:25
door Detlev
Etba schreef:...
en zodra je 2 (gelijke) weerstanden aan een voeding hangt er minder stroom per lok is (halve vermogen)
omdat de trafo dit als parralell(e) belasting ziet
om dit op te lossen zou je dus bij gelijke trafo's dit moeten oplossen door dan een 2e trafo in serie te zetten
zodat de stroom gelijk blijft klopt mijn beredenering een beetje?
...
nee... De spanning die geleverd wordt is (vrijwel) constant. Dat betekent dus niet de halve stroom maar juist dat de trafo twee keer zoveel stroom moet leveren.

Even met het voorbeeld van nproject: Een trein met verlichte wagons neemt 0,5A. Rijdend op 12V is dat dus 2A als je vier treinen laat rijden. Dus met een 3S trafo kun je (in principe) 6 treinen laten rijden. Maar het is inderdaad wel verstandig om wat 'over' te hebben en je moet alle andere stroomverbruikers ook nog meerekenen...