Pagina 1 van 1
Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 22 mei 2012 18:20
door Frank_N
Zou erg goed passen in mijn verzameling....
Maar ik heb nog geen enkele Brawa daarin.
Belangrijk is dingen als trekkracht, gewicht en loopeigenschappen.
Dus vraagje: Heeft iemand ervaring met deze lok

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 24 mei 2012 18:23
door spoor65
Frank.
Met dit model geen ervaring, maar over het algemeen is Brawa een prima keus.
Rijden mooi rustig en zijn kwalitatief goed.
Volgens "spurweite-n" ractie heeft het door jou bedoelde model uitstekende rij-eigenschappen.
mvg
Freddy
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 24 mei 2012 22:00
door Frank_N
Dank voor je tip, Freddy!
Ziet er idd. niet slecht uit.
Maaarr.......... Ik begrijp nu ook dat er een uitvoering zou moeten zijn met 2 x 3 assen.
Gutzold maakt er 1 met typeaanduiding V180-2.....(in H0)
Terwijl de Brawa 2 x 2 assen heeft type aanduiding V180-0....
Wat ik zo snel even terugvond is dat het hier om een variant gaat, dus dat klopt wel.
Toch beetje verwarrend.
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 25 mei 2012 19:46
door spoor65
Van dit type loc zijn idd uitvoeringen met 2 en 3 assige draaistellen geweest,
Als je op de brawa site kijkt, zul je er ook vinden met 6 assen, bv de 61187
http://www.brawa.de/produkte/n/lokomoti ... tiven.html
mvg
Freddy
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 26 mei 2012 07:26
door UMM
Ik heb deze lok en hij rijdt inderdaad uitstekend. Heel mooie lok.
Alleen moet je wel even controleren of Brawa er niet teveel vet in heeft gedaan, daar hebben ze daar nog wel eens last van. Was bij mij in dit geval prima, maar ik heb ook een 119 waar genoeg in zat voor vijf loks.
Dat vier of zesassig zijn is inderdaad een variant. Door twee extra assen bij te plaatsen hebben ze de asdruk verlaagd waardoor deze variant ook op nevenlijnen toegelaten was.
Meer details (in 't duits) :
http://de.wikipedia.org/wiki/V180
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 26 mei 2012 20:36
door Frank_N
Jeroen en Freddy Hartelijk dank!
De lok en dan liefst de 6-asser staat bovenaan mijn verlanglijstje!
De optie voor een 3 asser (6 in totaal dus) is me nu duidelijk.
Vraag blijft (los van dit topic) het waarom, van deze modificatie. Behalve dan de lok geschikt te maken door het reduceren van de asdruk voor zijlijnen. Je kan wel door meerdere aangedreven assen het gewicht beter verdelen, maar waarom zou je dan teglijk het vermogen niet opvoeren, iets wat niet gedaan werd als ik het allemaal goed begrijp.Een exemplaar (Dresden museum?) had men omgenummert en opgevoerd van 1000 naar 1200 hp. Die kreeg echter een 200 nummer. Maar goed, de type aanduidingen gingen blijkbaar van 118.... naar 240...Dan gaat het het dus om een andere machine, blijkbaar. De lok van Brawa welke ik bedoelde heeft (had) 900 paarden onder de kap.
Edit1) At Jeroen, Heb je de 4 of de 6 asser?
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 27 mei 2012 10:30
door martinb
Zat hem puur in de asdruk inderdaad. De spoorlijnen in de voormalige DDR waren niet allemaal "top" vandaar de behoefte aan deze versie. Riogrande heeft er een zeer mooie DVD van gemaakt, zeker de moeite waard als je de loc zou willen aanschaffen.
http://www.wentinkwebshop.nl/catalog/pr ... 11cd8c645f
Oh ja.... : jou schuld, ik heb er net een aantal besteld.

Zat er al een tijdje aan te twijfelen, maar door jou bericht toch maar gedaan.

Heb de 3 assige 119 met de muts besteld en de 2 assige 118 zonder muts.
Nu nog opzoek naar passende rijtuigen achter de Regierungszug of wat anders DDR spul.

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 27 mei 2012 17:45
door Frank_N
Heren modelmachinisten: Hartelijk dank voor de reacties !
Oeps........Ik had even niet door dat de 6 asser epoche IV is
Dus houd ik het toch maar bij de 4 asser
At Martin, Als je "gewoon" even een museumlijn begint, kun je zomaar met vanalles doorelkaar rijden zonder iemand "de schuld" te hoeven geven
Je kan bv. de Mitropa erachter hangen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitropa 
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 28 mei 2012 04:09
door Overdijk
Wellicht de in juni uitkomende set DR rijtuigen 15883 van Minitrix
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 28 mei 2012 09:50
door UMM
@Martin:
Arnold brengt voor Brawa's dubbelset locomotieven een rijtuigenset uit : HN4119. Wanneer je echter negeert dat het gereserveerde loks waren, kan je er alles achterhangen wat er in en door de DDR reed. De 118 werd overal voor gebruikt, mits het niet superzwaar was. Voor dat laatste waren er de ludmilla's (132, 133, 134) en de containers (E250).
Achter de 119 hoeft niets. Was namelijk authentiek communistisch roemeens fabrikaat: Ze stonden de helft van de tijd defect (letterlijk ...). Dus prima uitrangeerlokje
Wanneer ze het wel deden reden ze regionaal verkeer (dat in de DDR alleen 2e klasse had). Dus daar zou ik Bghw (korte vierassers) van Brawa (bijv. 650430) of Halberstaedter mitteleinstieg van Arnold (HN4086) respectievelijk Brawa (bijv. 65000 t/m 65103 - deze hebben echter matige recenties op 1zu160 ) achter hangen.
@Ron:
Lijkt op het eerste gezicht inderdaad een mooi idee dat setje 15883 van Minitrix, maar:
1. Het setje is voorbeeldvrij. De tweedeklasser hebben als Staedteexpress nooit een reebruin dak gehad. Ze zijn na groot onderhoud halverwege de jaren tachtig in groen-beige met reebruin dak gelakt en ingezet in normale sneltreinen. Hun plaats werd ingenomen door lange halberstadter (Arnold HN4075 - zijn in tegenstelling tot de aankondiging gelukkig uitgeleverd met grijs dak

).
Wanneer het setje een grijs dak zou hebben, zou het op mijn verlanglijst staan ...
Er is een bijpassende bockwurstbar (Brawa 65055).
Mooie foto van de kortst mogelijke combo (al van na de val van de muur, let op de dakkleur):
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,5404338
2. De 119 en de regierungzug 118-en hebben nooit een Staedteexpress getrokken.
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 28 mei 2012 09:56
door martinb
Arnold brengt voor Brawa's dubbelset locomotieven een rijtuigenset uit : HN4119.
Thnx! Dat gaat hem dan worden voor die set 118.
Voor die 219 zat ik te denken aan de Doppelstocksitzwagens. Iemand enig idee wie die maakt? Liefst de bruine en anders de foute groene.
Hopen dat de 119 in model beter werkt dan in schaal 1:1

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 28 mei 2012 12:31
door UMM
Kuehn-modell. In 't groen verkrijgbaar bij H@ns (nummers 91000 en 91005). Wel even de buffers ver genoeg in de wagons drukken (productiefoutje), anders ontspoort het gemakkelijk in de bochten.
Dit jaar komen ook nog een tsjechische versie en de mintgroene versie (beide tijdperk 5). Niet eerder dan 2013 zullen de mosterdpotversie ("Senftöpfe") en/of sputnikversie (Berlijnse ringbaan) verschijnen. (Daarnaast brengt Kuehn dit jaar de baureihe 180 (Knoedelpresse).) Op Kuehn's website zijn modellen in N echter niet terug te vinden

wel in TT. Beste informatiebron is 1zu160.net.
Daarnaast, als het echt moet, kan je nog voor de door minitrix aangekondigde gliederzug gaan (15882). Die wordt gemaakt uit een stokoude PIKO-mal die al van PIKO is overgekocht toen het socialisme nog reaal existerend was. Het model was toendertijd al geen succes. Want de proportionering en de techniek waren toen al zwaar achterhaald.

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 29 mei 2012 21:54
door martinb
mhhhh jammer dat die Senftöpfe versie er nog niet is. Die is nog lelijker dan de groene dus geniet mijn voorkeur.

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 30 aug 2012 17:30
door martinb
Mhhh zit toch met een schuin oog te kijken naar dat setje 15883 van Minitrix...... De uitgekomen versie lijkt een standaard hrijs dak te hebben.

Ze zijn zo heerlijk lelijke qua poppenstront bruine kleur..... bockwurstbar (Brawa 65055) erbij en je ruikt de bruinkool al. Mhhhhhh zal ik wel of zal ik niet.... mhhhhhhhhhh
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 31 aug 2012 11:57
door martinb
Oh nee, druk ik daar toch ergens op een bestelknop! Heb ik weer!

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 31 aug 2012 12:02
door dizkartes
martinb schreef:Oh nee, druk ik daar toch ergens op een bestelknop! Heb ik weer!

lastig he... het verschil tussen het rode xje en zo'n grote knop.....
Groet,
Wouter
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 06 sep 2012 13:35
door martinb
1. Het setje is voorbeeldvrij. De tweedeklasser hebben als Staedteexpress nooit een reebruin dak gehad. Ze zijn na groot onderhoud halverwege de jaren tachtig in groen-beige met reebruin dak gelakt en ingezet in normale sneltreinen. Hun plaats werd ingenomen door lange halberstadter (Arnold HN4075 - zijn in tegenstelling tot de aankondiging gelukkig uitgeleverd met grijs dak ).
Wanneer het setje een grijs dak zou hebben, zou het op mijn verlanglijst staan ...
Er is een bijpassende bockwurstbar (Brawa 65055).
Kijk eens..... grijze daken.

De bockwurstbar past er prima tussen.

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 09 sep 2012 20:48
door UMM
Blijft een bijzonder treintje zo'n apfelsinenexpress. Op volledige sterkte tot 15 wagens lang.
Vooral het feit dat er errug veel eerste klasse in zit is speciaal. In de klasseloze heilstaat waren sommigen toch wel heel veel gelijker dan anderen
Alleen zou ik er geen 243 voor zetten, die is wat aan de jonge kant (vanaf 1984). Zelf zet ik er de Ludmilla van Brawa voor (de 61000 - die komt zelfs uit het juiste BetriebsWerk).
En omdat de wagens wat zwaar rollen en ik twee setjes heb, heb ik er vervangende asjes onder gezet. En nu rollen ze een stuk lichter.
<<klaagzang aan>>
't Duurde wel even voor ik asjes had want voor PrutsNL is een streepje tussen NL en postcode (adres was geheel correct !) al reden om ze zonder uitleg terug te zenden naar Duitsland (met nederlandstalige retoutstickers). Gelukkig heeft meneer Thomschke klanttevredenheid hoog in zijn vaandel staan, aan hem heeft het zeker niet gelegen dat het anderhalve maand geduurd heeft.
<<klaagzang uit>>
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 09 sep 2012 20:54
door martinb
Waar heb je die assen vandaan? Eens kijken of dat beter loopt. De 232 ben ik al naar opzoek, maar helaas nog geen succes. Heb er al één DB, maar de oud rode.... lastig online te vinden...

Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 09 sep 2012 21:09
door UMM
http://www.modellbahn-radsatz.de/ en dan de asjes voor Roco

: 5,6mm / 14,0mm.
Er stond een paar maand geleden nog een Ludmilla in de vitrine in Leeuwarden. Wel tegen volle prijs, dat wel. Maar in ieder geval is ' ie hier en daar nog wel te vinden.
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 09 sep 2012 21:13
door martinb
Even voor de zekerheid, heb jij de minitrix set of zelf een set gemaakt van brawa's? Wat ik op de foto heb staan is een set Staedteexpress van minitrix en een set samensgesteld Bmhe's van brawa. Welke loopt er bij jou zwaar?
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 09 sep 2012 21:20
door UMM
De minitrix lopen zwaar.
Mitteleinstiegwagen heb ik van Arnold. En die rollen prachtig. Vind ik persoonlijk ook mooier dan de Brawa's. De Arnolds zijn kort gekoppeld en liggen mooi diep.
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 08 mar 2013 22:38
door martinb
@Jeroen. Wil komende week (eindelijk) die
http://www.das-service.de/modellbahn-ra ... 0f1730.php assen bestellen voor de hele set van 5 rijtuigen. Moet ik er dan 10 of 20 bestellen? (oftwel, zitten er 2 assen in een set of worden ze per as los verkocht)
Re: Brawa 61183 V180 DR Epoche 3
Geplaatst: 10 mar 2013 22:01
door Frank_N
Die assen die ik zocht heb ik gevonden in Houten, Martin, bij een Duitse meneer. En nog betaalbaar ook
Het lukte me niet om op
http://www.das-service.de/modellbahn-ra ... 0f1730.php iets te bestellen. Daar gaan ze per stuk, als ik het goed begrijp.
Nu vond ik deze>
http://www.schmidt-wissen.de/Hersteller ... -Ep-6.html
Heel fraai model gebruikt voor cargo, maar epoche 6. Liever had ik dezelfde machine in epoche 3.
Blijkbaar dus gezien de populariteit een sucsesvol ontwerp!