Pagina 1 van 1
stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 18 jul 2012 22:26
door stargazer
aangezien mijn baan redelijk groot gaat worden
bestaande uit zeker 3 a 4 lagen
wil ik graag mijn baan goed van stroom voorzien maar hoe kan ik dat het besten doe
om welke afstand kan ik dat het beste de bedrading opnieuw aansluiten
en moet je dat iedere keer ook je rails scheiden met een scheidings rail
en mijn andere vraag gaat over ontstoorde rail
is deze noodzakelijk op je baan en waar dient deze voor
ik gebruik op dit moment trix rails
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 19 jul 2012 00:00
door jeepney
Hoe meer aansluitingen hoe beter, ideaal is als elk railstuk apart van stroom wordt voorzien. En de stroomvoorziening het liefst zo direct mogelijk op de rails....solderen dus op de railstaaf.
Zo lang de rails van dezelfde stroomkring (trafo, booster) deel uit maakt, hoef je geen scheidingsrails te gebruiken. Beter juist niet, aangezien je binnen dezelfde stroomkring juist streeft naar een zo'n onbelemmerd mogelijke stroomvoorziening.
Ik zelf heb nooit de onstoringsrails gebruikt. Lijkt me tegenwoordig inmiddels achterhaalt sinds radio- en televisiesignalen merendeels via de kabel komen ipv uit de lucht worden geplukt. Ik heb zelf overigens KPN-digitenne waarbij het signaal juist wel uit de lucht wordt geplukt en ik heb nooit enige klachten gehad.
Henk
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 19 jul 2012 09:44
door spoor65
Ontstoring rail mag je bij analoog gewoon gebruiken, echt nodig zal het idd niet meer zijn.
LET OP, rij je digitaal of wil je dit gaan doen, dan mag je de ontstoringsrail niet gebruiken,
daar dit storing geeft.
mvg
Freddy
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 19 jul 2012 12:22
door Zolderspoor
Iedere rail van een aansluiting voorzien, zoals jeepney ideaal noemt, lijkt me een tikkie overdreven. Zou op mijn baan betekenen 250mtr rails a 5 rails per meter met een aansluiting links en rechts = zo'n 2500 draadjes solderen..... Ik moet er niet aan denken.
Als ervaringsdeskundige hanteer ik 1 aansluiting (links en rechts) per anderhalve meter (Arnold-n rails en dito klemmetjes). Dit is voor analoog bedrijf voldoende.
Ontstoringsrails heb ik sowieso niet en ook nooit gemist.
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 19 jul 2012 15:41
door stargazer
ok bedankt hier kan ik wat mee
groet roland
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 20 jul 2012 09:41
door G.v.Poppelen
Zolderspoor schreef:Iedere rail van een aansluiting voorzien, zoals jeepney ideaal noemt, lijkt me een tikkie overdreven. Zou op mijn baan betekenen 250mtr rails a 5 rails per meter met een aansluiting links en rechts = zo'n 2500 draadjes solderen..... Ik moet er niet aan denken.
Als ervaringsdeskundige hanteer ik 1 aansluiting (links en rechts) per anderhalve meter (Arnold-n rails en dito klemmetjes). Dit is voor analoog bedrijf voldoende.
Ontstoringsrails heb ik sowieso niet en ook nooit gemist.
Hallo mijn naam is |Govardus en ben n ieuw op dit forum. Ben bezig een N-spoorbaan 2m50 x 1m twee legen oplopend van onder naar boven, aan te leggen en het volgende probleem is n.l. de constante spanning op het baanvak. Ik werk met Fleischmann Picolo rails. Heeft u wat documentatie van hoe u dat precies doet om het netjes en toch veilg te doen. Een volgende vraag is? Ik heb een schakelkast gekocht, die ik hier voor wil gebruiken, doch zit een beetje in de maag met de printplatenaansluitingen. Het betreft hier 5 x print Conrad 3100 en 1 x print met de codering 3200-3210-3220-32001-32101-32201, deze print is voor Anfahren en bremsen. Ook zit er een print in met 2 spoelen om te schakelen. Wie o wie kan mij helpen deze te ontrafelen zodat ik deze kan gaan gebruiken. Mvg. Govardus
Re: stroom op je rails en ontstoorde rail
Geplaatst: 21 jul 2012 00:13
door jeepney
Zolderspoor schreef: zo'n 2500 draadjes solderen..... Ik moet er niet aan denken.
Ik moest er ook niet aan denken, in mijn geval: 300 stuk rails = 600 draadjes..............ik heb het laten doen voor 300 euro plus draad.
Henk