Gezocht: trappetjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hookies

Gezocht: trappetjes

Bericht door Hookies »

Om mijn trapsgewijze stadspanden met het voetpad te verbinden, ben ik op zoek naar smalle trappetjes. Weet iemand of een leverancier verschillende trappetjes levert of heeft iemand wellicht wat trappetjes over? Qua breedte hoeven ze echt niet enorm breed te zijn. Formaatje van één tot circa een halve centimeter?

Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 31 okt 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd

Re: Gezocht: trappetjes

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Tip hoe ik dat zou doen ;)
Ik zeg eenvoudig DAS klei is ook een methode om bij jou de gewenste trappen van de gebouwen te boetseren. :idea:

Martin de Deugd

WimC

Bericht door WimC »

Hoi,

Wat je ook kunt doen is om zo'n voetgangersbrug aanschaffen, bijvoorbeeld Faller 222151. Die trappen zijn wel wat breder, maar je kunt ze versmallen.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Michiel

Bericht door Michiel »

Als je wat rond zoekt vind je kits van trappetjes. En anders met plasticard van 1mm strookjes op elkaar kleven, niet moeilijk, snel klaar.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Martin, Michiel,

Inderdaad. Zo zou ik het ook doen, en heb ik het ook gedaan met mijn perrontrap. Gewoon bij Wentink ofzo van die plastic-styreenachtige 'A4'-vellen kopen van 1 mm dik. Daar gewoon van snijden en op elkaar lijmen. Pas op dat je niet zo'n 'vel' van Evergreen koopt, want dat vind ik nodeloos duur.
Van klei of gips? Niet aan beginnen, dat krijg je onmogelijk mooi netjes. Vaak te grof, onregelmatig en zeker niet op schaal.

Ben benieuwd!

J.

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Ik ga min of meer die kant op, alleen gebruik ik in plaats van styreen grijsboard van 1 mm. Mooie hoogte voor een traptrede. Dan plak ik andere strookjes grijsboard daar weer bovenop, alleen dan 1,5 tot 2 mm breed en dan krijg je ook een trap voor de gewenste hoogte. Gaat goedkomen!

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Schulcz heeft mooie trappen voor dat soort werk, die zijn voor een paar centen te koop en zijn schaal 1 op 200 maar dat is ook in N prima bruikbaar, zie de catalogus op pagina 30. Meijer&Blessing in Rotterdam heeft meestal de 08-30011 op voorraad. Dat spul is prima te snijden en te zagen en heb ik al in diverse diorama verwerkt zoals deze.
Afbeelding

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Bjor

Bericht door Bjor »

Het maken van trapjes van strips kan wel, maar ze zijn moeilijk mooi recht en gelijkmatig te krijgen. Een veel mooiere methode om een trap met dichte treden te maken is om gebruik te maken van 1mm haakse profieltjes.
Plak een stukje plakband ondersteboven op je werktafel (nog beter: op een stukje millimeterpapier).
Plak daarop twee stukjes styreenprofiel van 1 mm van de gewenste traplengte parallel aan elkaar, met een tussenafstand die gelijk is aan de breedte van de trap.
Snij stukjes profiel af, zodat ze precies tussen de beide parallelle profieltjes passen. Plak de beide uiteinden met secondelijm ondersteboven, dus zo: ^^^ op de parallel liggende profieltjes, schilder de treden grijs en klaar is je trap. De treden zijn nu absoluut symetrisch.

Succes,

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Ben: dan ga je er van uit dat je de (miniscule) hoekprofieltjes wél recht en exact even lang kan afsnijden. ;) Maar dit is inderdaad ook wel een goed tip.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jos

Bericht door Jos »

Bij station Roosendaal heb ik ook diverse trappen gemaakt, alles van 1 mm dikke styreenstrips of strips gemaakt van baksteenplaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Plaats reactie