GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

ja Ben,

N-spoor is priegelwerk maar dit zit buiten beeld dus waarom priegelen als het ook handzaam kan. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Hannes62
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 jul 2012 05:31
Locatie: Oss

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hannes62 »

Vol verwachting klopt ons hart naar het resultaat :idea:


Groetjes,

Hans

Era IV, DR5000, ITrain
Bouwt Hochenstadt
Website: https://hochenstadt.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

best wel een beetje gedesillusioneerd heb ik de test beoordeeld en ongeschikt bevonden.

eerstens omdat de servo géén eindafslag heeft dus blijft brommen.

tweedens dat het veeeels te veel herrie maakt

derdes te snel en onnatuurlijk gaat.

het filmpje laat zien de onderzijde zoals de aandrijving zou moeten.

dan wordt hij omgedraaid en laat zien de bovenzijde ( symbolische baanzicht ) met de twee kroonteentjes die via de op en neer gaande beweging de op en neer gaande beweging van de slagbomen moet symboliseren.

deze beweging in gedachte omzetten naar op en neer is veeels te snel.


https://youtu.be/EVG-rPt-qdM

dus oordeel zelf en wees het met mij eens dat dit een leuk experiment was maar dat moet veel meer geperfectioneerd worden dus voorlopig naar de prullenbak en wachten op financieel betere tijden en ooit een echte kopen.

ook het erkennen van een mislukking is een kunst.

dus sorry alle wachtenden en volgers dit wordt en is niks.

volgende keer beter.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Jammer dat het niet lukt, maar zoals je zelf ook al opperde: het is snel vaderdag ;)
En misschien kun je anders voorlopig een handmatige aandrijving van de schijven maken?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Arnold1978 »

Niet geschoten is altijd mis. Idee was goed.

Mvg

Arnold



Hannes62
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 jul 2012 05:31
Locatie: Oss

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hannes62 »

Wellicht krijg je binnenkort ineens een :idea: eureka-moment :idea: , dus je moet het idee niet helemaal in de prullenbak gooien


Groetjes,

Hans

Era IV, DR5000, ITrain
Bouwt Hochenstadt
Website: https://hochenstadt.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

kon het toch niet laten om te proberen wat verder te komen.

heb een stel overwegbomen in elkaar zitten knutselen en die getracht te laten werken.

https://youtu.be/ZUrM4rfIvvk

het principe werkt

het moet alleen absoluut veeeeel fijner worden afgesteld.

dat gaat niet lukken met deze draadjes.

maar veel belangrijker is de maat.

dit is veeels te groot en staat niet tot 1:160

Afbeelding

misschien toch maar bouwpakketje vragen voor vaderdag en die proberen beweegbaar te maken.

blijft altijd goedkoper dan complete werkende elektrische set aanschaffen.

maar blijft leuk experiment :D

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

vandaag begonnen met het herstellen van de foto's in mijn draadje naar aanleiding van het veranderen van het adres van de foto.
adres had op het eind een .org en dat moet .cc worden.

kan geen mogelijkheid vinden om dat allemaal automatisch te wijzigen dus ben dit vanaf blz 1 handmatig aan het doen door elke niet zichtbare afbeelding via wijzigen aan te klikken en daar de verandering in te tikken.

wat wel leuk is om terug te zien het grote gestuntel waar ik dus mee begonnen ben met deze baan.

leerzaam ook om mezelf steeds te zien verbeteren en te leren van mijn eigen fouten.

affijn de eerste dertig bladzijden zijn klaar dus heb er nog een dikke honderd en vijftig te gaan.

weet in ieder geval waar ik me de komende dagen mee bezig kan houden en gezien de te verwachte temperaturen een prima klus om dat op mijn gemak te doen.

wordt vervolgd..


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

ben inmiddels op blz 72 aangeland voor het herstellen van de foto,s.

nog 97 blz te gaan om bij blz 169 aan te komen want vanaf daar staan ze er weer gewoon op.

dus nog effe tanden op elkaar blik op oneindig en gewoon doen :mrgreen:

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

en inmiddels op blz 92 aangeland.

nu rust.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door gek op stoom »

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7307
kijk hier even naar het is niet zo moeilijk

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Andy;

zoals in jouw draadje te lezen valt heb je al vele vormen van veren in jou gestoken gekregen en kan ook alleen maar diep respect hiervoor opbrengen.

ook vind ik het wel een zeer groot compliment dat jij denkt dat ook ik zoiets in elkaar zou kunnen bakken.

nou nee dus, ik weet zeker dat dit mij op voorhand niet gaat lukken en niet alleen omdat ik wel of geen last zou hebben van mijn reumahandjes maar zeker weten van wel van mijn trillende handen en vingers en gezien het giga priegelwerk wat jij laat zien heb ik bibberuitslagen groter dan jouw hele werkstukken. ik heb duidelijk niet meer die ijzeren zelfbeheersing meer in mijn handen omdat te kunnen maken.

wat ik mij wel afvraag en dat zal wel weer een domme vraag zijn wat versta jij onder handboortje ???
en waar kun je dan zoiets kopen ???

want zulke kleine boortjes als jij gaatjes mee boort wist ik niet eens dat dat zo klein bestond.

maar evengoed dank je wel voor jouw fantastische inbreng waar anderen misschien WEL wat mee kunnen en die uitdaging aan durven gaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

vandaag kan ik melden dat het monnikenwerk wbt het herstellen van alle foto,s in mijn draadje klaar is.

mochten er nog onder jullie zijn die nog ergens een foto vinden die ik over het hoofd gezien heb dan hoor ik het graag.

voor nu ga ik eens kijken waar ik ook al weer mee bezig was en anders morgen of zo weeeer een dag.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door gek op stoom »

het is echt niet zo moeilijk als dat het er uit ziet hoor
https://www.bol.com/nl/p/mini-aluminium ... 060610572/
dit is een hand boortje ik heb hem in houten gekocht

Gr ndy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Andy,

boorsetje toegevoegd aan verlanglijstje Vaderdag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Het is overigens nog net geen jaar geleden dat ik ook alle foto,s heb moeten herstellen.

Toen alles overgezet van PhotoBucker naar Postimage.

Hopelijk gaat het nu iets langer mee dan een jaartje.

Belangrijkste is dat draadje weer compleet is en dat wil toch ook weer wat zeggen en het werk dubbel en dwars waard,

ik vind dan ook nog steeds een draadje zonder plaatjes is een gehandicapt draadje.

jammer dat er nog zoveel van die gehandicapte draadjes op het forum staan.

misschien komt het ooit nog zover dat iedereen een paar dagen uittrekt om zijn of haar draadje in ere te herstellen.

Komt ten slotte voor iedere belangstellende voor dit het forum ten goede.

Dus bij deze mannen; schouders er onder en doen !!!! velen zullen jou daar dankbaar voor zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

zoals jullie hebben kunnen zien heb ik een draadje in de vraagbaak "servo " geopend gehad.

heb daar vragen gesteld over servo,s en daar bevredigende antwoorden op gekregen.

ook heb ik moeten concluderen dat het experiment op vorige bladzijden met betrekking tot het zelf maken van overwegbomen niet uitvoerbaar bleek te zijn mede door de te groot gemaakte slagbomen en tevens de onbruikbaarheid van de in mijn bezit zijnde servo.

maaaaar wat wel naar voren is gekomen is een bruikbaar bouwpakketje van Shapewafe voor relatief weinig geld.
dit samen met een servo van Conrad heeft dat toch weer perspectief geopend om door te gaan met het bouwen van dit project.

als alles gaat zoals ik verwacht dat het gaat hoef ik totaal maar €15.00 te investeren.

de benodigde relais en reedcontacten heb ik in mijn bezit.

zoals ik in draadje "Servo " al heb laten zien heb ik een bouwschema met elektronica gemaakt.

ik ben me er buitengewoon van bewust dat dit elektrotechnisch barts van de fouten maar gaat om het principe.

ook moet er nog een tweede bistabiel relais bijkomen voor de stroomaansturing van de servo maar voor de rest zou het volgens mij moeten kunnen.

Afbeelding

ik geef de moed niet op en wil dit uiteindelijk toch werkend zien te krijgen zonder er nog al te veel in te moeten investeren.

al het positieve maar zeker ook het negatieve commentaar van harte welkom.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ik kan het heugelijke feit mededelen dat zowel het bouwpakketje van Shapeways als de servo bij Conrad door mijn Kids zijn besteld.

wanneer zij ze ook binnen zullen krijgen weet ik niet maar voor ik ze in mijn bezit zal hebben daaaar moet ik nog even geduld voor hebben want krijg dat voor Vaderdag.

Dus het bouwproject spoorbomen gaat voor nu even op de plank en ik kom daar uiteraard op terug na Vaderdag.

in de tussentijd ga ik vrolijk met de aankleding van van alles en nog wat verder.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

heb inmiddels contact gehad via PB met Martin Domburg over zijn ASB controller en blijkt echt dat ik mijn overwegplannen niet zonder dat ding kan realiseren.

aangezien ik verdere sponsoring hiervoor mis zal ik driftig moeten gaan sparen dus de uitvoering van de beweegbare spoorbomen worden naar een later financieel beter moment verplaatst.

dus in de tussentijd aan de slag met andere zaken die ik wel kan realiseren door het simpele feit dat ik dat al wel in huis heb.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ben begonnen met het plaatsen van de eerste seinpalen.

twee voor stop/vertrek van perrons en eentje voor tunnel stop/vrijgeven traject.

Afbeelding

als straks de overwegbomen geplaatst zijn zal sein vrijgeven traject nooit eerder groen krijgen voordat bomen gesloten zijn.

maar goed ze staan nu los op hun plaats en nu nog aansluiten, maar gezien de huidige temperaturen doe ik mooi niets meer en ga maar bank hangen want in de zon is ook niets.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

het eerste experiment met de overwegbomen mislukte door een veel te snelle werking van van de in mijn bezit zijnde servo uit die radiografische auto.

ik heb nu op filmpje staan de magnetronmotor met daarop gemonteerd een montageschijf met daarop een lagerbusje om aan te geven de draaisnelheid die keurig laag is en draait op de wisselspanning van een trafo.

als je de draaischijf nu ziet als het wiel van een stoomloc en daarop een drijfarm bedenkt zal die arm dus in en uitschuiven.

als ik dan met meer precisie aan die drijfarm de hevel bedenkt voor de beweging van de slagbomen is dit weer een experiment waard.

https://youtu.be/SYagj6QkPqk

we gaan het zien en beleven.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal.

met een redelijk positief gevoel kan ik jullie melden dat ik het begin van de overwegbomenaandrijving heb gemonteerd.

op filmpje is te zien de draaiende beweging van de motor die een stangetje heen en weer beweegt.

stangetje is gemaakt van binddraad 0,9 mm

dit stangetje is gekoppeld aan een hevel die op zijn beurt weer over een lengte van 17 cm ( nodig als afstand tussen de twee bomen die vier sporen bewaken ) twee andere heveltjes op en neer bewegen en uiteindelijk hieraan weer twee stangetjes die de bomen op en neer bewegen. deze laatste twee stangetjes zijn nog niet gemonteerd maar die kunnen jullie er ongetwijfeld bij bedenken.

de nog te doen lijst.

op schijf twee magneetjes plakken die het reedcontact achter de schijf gaan beïnvloeden.

het reedcontact is gekoppeld aan een bistabiel relais die door het reedcontact geactiveerd wordt om motor te stoppen.
als motor stopt staan bomen of omhoog of omlaag.

ergens op het spoor wordt middels een reedcontact het bistabiele relais weer geactiveerd en motor zal een halve slag draaien en daarmee de overwegbomen in de andere stand ( naar boven of beneden ) plaatsen.

er moet nog wel een hoop geprutst worden maar kan toch niet eerder aan de slag omdat de bewuste overwegbomen ( de Ahops van Shapeways ) pas op Vaderdag arriveren. dus nog tijd zat voor de nodige experimenten maar wilde jullie vorderingen niet onthouden.

https://youtu.be/4nG8EE1UWUo

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Ziet er weer magnifiek uit! Achter die grijze bolletjes steekt een genie. Je blijft mij verrassen met je oplossingen, het is een feest om je te volgen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Sommigen zeggen: "Dat kan niet".
Dan komt Jan. Die weet dat niet en die doet het gewoon :P

Mooi werk Jan, je flikt het weer eens. :o

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Ja mannen Jantje is niet voor één gat te vangen :mrgreen:

ik geef dit pas echt op als ik echt zeker van ben dat ik dat niet kan maken.

oke geef grif toe het zal allemaal wel amateuristisch zijn het gaat er mij om dat het werkt zoals ik bedoel en dat het geen drol mag kosten.

dit is en blijft de grootste uitdaging :D


wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie