Pagina 1 van 1
gesloten of open
Geplaatst: 05 nov 2012 12:25
door janiegein
bij het plannen en bedenken van de aan te leggen baan ( zie baanplan/collectie/geinbaan ) kom ik voor de vraag wat is handiger. A; de tafel gesloten maken met daar op de rails en scannerie met onder de tafel alle elektronica of B; de tafel open laten en voorzien van een forse hoeveelheid kruisverbindingen met daarop stroken waarop de rails gemonteerd is en later dichtmaken met passtukken enz.
Wat zijn hier de voor en nadelen van van deze methodes ???
Re: gesloten of open
Geplaatst: 05 nov 2012 14:17
door Lemland
Hier worden er een paar beschreven:
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... rbouw.html
Bereikbaarheid, gewicht en stevigheid zijn belangrijke voordelen.
Bart
Re: gesloten of open
Geplaatst: 05 nov 2012 14:48
door janiegein
dank voor uitleg en link.
Begrijp dat open constructie makkelijker voor bereikbaarheid zal zijn echter moeilijker voor de simpele ziel, maar blijft vraag over als ik voor open zou gaan hoe groot moet dan zo,n kruisvak minimaal worden.
Ik bedoel per meter lengte hoeveel keer onderverdelen voor het mooie en meest functionele?
Want hoe mooi de diverse banen in aanleg er ook uitzien dat soort maten wordt niet beschreven.
Re: gesloten of open
Geplaatst: 10 nov 2012 19:53
door Marcel
De open vakken zijn over het algemeen tussen de 40 en 50cm in het vierkant,wil je er echter ook doorheen kunnen kruipen (mangat) hou dan 50x50cm aan,dit is wel postuur afhankelijk.
Hoe kleiner de open vakken hoe meer steunpunten je kan maken voor opritten,tussenschotten e.d. en des te steviger de onderbouw,maar als je overal tijdens de bouw makkelijk bij wil komen is het handig als je een paar mangaten maakt waar je in kunt staan en werken.
Re: gesloten of open
Geplaatst: 12 nov 2012 10:54
door janiegein
marcel dank voor jou antwoord.
had zelf de gok al genomen om vakken van 45 cm te maken omdat dit met mijn breedte van de U-poten van 90 cm gewoon in tweeën en de lengte van 210 cm in vijf vakken mooi uitkwam.
dus goed gegokt
janiegein