Pagina 1 van 1

R1, wel of niet?

Geplaatst: 13 nov 2012 23:14
door Liverpool Nspoor
Ik lees hier over het algemeen dat het gebruik van R1 bijna verboden is (bij wijze van spreken). Nu ontkom ik er toch niet aan een aantal R1 bochten te gebruiken. Gelukkig in niet zichtbare gedeeltes, want mooi ziet er niet uit.

Nu heb ik mijn grootste wagons getest, personen wagons. En die gaan moeiteloos er doorheen. Wanneer verwachten jullie dat ik tegen problemen aan loop met R1?

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 00:39
door j-eroen
Als er een wat grotere (stoom)loc door de bocht heen gaat, het zal aan de hoeveelheid wielen liggen. Lange treinstellen zullen waarschijnlijk ook problemen geven. Ze blijven hangen in de bochten.

Vooral mijn Minitrix br01 is en blijf echt een drama wat dat betreft. Ik probeer krappe bochten zelf eigenlijk altijd te mijden. De lol gaat er voor mij snel af als ik een nieuw lokje heb aangeschaft, en er thuis achter kom dat ie blijft hangen in bochten.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 07:44
door piksov
Als je niet R1 hoeft te gebruiken, gebruik R1 dan vooral NIET.

Treinen gaan makkelijker door de grotere bogen.

Ik heb wel R1 en heb spijt ...

Guus

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 08:03
door Liverpool Nspoor
Stoom rij ik niet. Heb voornamlijk e-locs en diesellocs. De grootste wagons die ik tot nu toe heb (en getest) is de popart serie van minitrix. Deze gaan zonder problemen er door heen..

Als ik de R1 niet zal gebruiken moet ik mijn hele baanplan omgooien, en eigenlijk wil ik dat niet. Maar goed, je wilt ook niet achteraf in de problemen komen natuurlijk. Meen weleens gelezen te hebben dat Rob Fongers in zijn baan Fantasia ook R1 heeft, en zonder problemen.

Best een dillema nu :roll:

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 09:01
door Maurits71
:D heel lullig gezegd, jou baan, jouw feestje. niemand die ooit kan of zal zeggen mag niet.


echter er is een reden waarom heel veel mensen het advies geven om het niet te doen. Laat ik het zo zeggen ik en met mij velen zijn eigenwijs geweest en hebben allemaal nu een aangepaste baan :)

succes met het nemen van de juiste beslissing.

gr.

M.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 09:25
door Liverpool Nspoor
De radius die genoemd wordt bij de rails (in mijn geval minitrix), is dat hetzelfde als de diameter?

Ik wil graag weten wat de diameter is van R3 en R4 van minitrix als ik die zou willen gebruiken in een klimspiraal. Heb er thuis wel de nodige van liggen om te meten, maar dan moet ik wachten tot vanavond haha...

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 09:54
door WimC
Nee, de radius is de straal. De diameter is 2x de straal.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 09:57
door Liverpool Nspoor
WimC schreef:Nee, de radius is de straal. De diameter is 2x de straal.
Dank je!

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 11:43
door j-eroen
Stoom rij ik niet. Heb voornamlijk e-locs en diesellocs. De grootste wagons die ik tot nu toe heb (en getest) is de popart serie van minitrix. Deze gaan zonder problemen er door heen.
Uiteindelijk zal de hoeveelheid assen en wielen, en hoe deze zijn opgebouwd, bepalen of een bocht te scherp is of niet. Dit geld ook voor wagons.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 13:22
door Zolderspoor
Hoi Liverpool.

In rij al vanaf 1980 op een grote baan met automatisch (lees: hollen of stilstaan) bloksysteem door ettelijke R1 en R2-bogen met onder andere:
Goederentreinen tot 2mtr lengte, zowel 2- en 4-assers;
Getrokken reizigersmaterieel tot 12 165mm-rijtuigen;
Geduwde Interregio van 9 rijtuigen;
Geduwde Wendezüge tot 5 rijtuigen;
15-delige ICE met 2 motorwagens.
19-delige ertstrein met Nachschublok (deze op een traject met 1 x 180° en 2 x 90° boog in R1).

Traktie: een ruim gevarieerd sortiment aan diesel en elloks, relatief weinig stoomloks.

Ervaring: Vrijwel probleemloos. Als het al fout gaat is de oorzaak bij goederentreinen te langzaam rijden waardoor de voorwaartse snelheid het aflegt tegen het omtrekken van – vooral lichte – goederenwagentjes.
Er ligt zelfs een 38cm boog van 90° die om 3 centimeter is geknepen, effectief dus 35cm.. Alleen daar ontstaan er problemen met restauratiewagens (zijn namelijk iets langer dan de standaard 165mm-wagens) en de stoomloks van de serie 01 (Arnold-n) en 012 (Fleischmann-piccolo). Daarentegen gaan de 50-ers van datzelfde merk daar probleemloos doorheen.
Ik heb echter geen ervaring met stoomloks van andere merken.

Het verdient overigens wel aanbeveling om te zorgen dat treinen NIET in zo’n boog met een klap tot stilstand komen: Dan worden er wel erg makkelijk wagentjes uit gedrukt door de achterop komende massa.

Mijn conclusie: Zo lang het niet in het zicht licht en je niet het aller-uiterste vergt, is R1 best te doen.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 13:52
door Liverpool Nspoor
Zolderspoor schreef:Hoi Liverpool.

In rij al vanaf 1980 op een grote baan met automatisch (lees: hollen of stilstaan) bloksysteem door ettelijke R1 en R2-bogen met onder andere:
Goederentreinen tot 2mtr lengte, zowel 2- en 4-assers;
Getrokken reizigersmaterieel tot 12 165mm-rijtuigen;
Geduwde Interregio van 9 rijtuigen;
Geduwde Wendezüge tot 5 rijtuigen;
15-delige ICE met 2 motorwagens.
19-delige ertstrein met Nachschublok (deze op een traject met 1 x 180° en 2 x 90° boog in R1).

Traktie: een ruim gevarieerd sortiment aan diesel en elloks, relatief weinig stoomloks.

Ervaring: Vrijwel probleemloos. Als het al fout gaat is de oorzaak bij goederentreinen te langzaam rijden waardoor de voorwaartse snelheid het aflegt tegen het omtrekken van – vooral lichte – goederenwagentjes.
Er ligt zelfs een 38cm boog van 90° die om 3 centimeter is geknepen, effectief dus 35cm.. Alleen daar ontstaan er problemen met restauratiewagens (zijn namelijk iets langer dan de standaard 165mm-wagens) en de stoomloks van de serie 01 (Arnold-n) en 012 (Fleischmann-piccolo). Daarentegen gaan de 50-ers van datzelfde merk daar probleemloos doorheen.
Ik heb echter geen ervaring met stoomloks van andere merken.

Het verdient overigens wel aanbeveling om te zorgen dat treinen NIET in zo’n boog met een klap tot stilstand komen: Dan worden er wel erg makkelijk wagentjes uit gedrukt door de achterop komende massa.

Mijn conclusie: Zo lang het niet in het zicht licht en je niet het aller-uiterste vergt, is R1 best te doen.
Zo'n bericht maakt me wel weer blij. Het scheelt enorm in mijn baanplan als ik op 1 hoek mijn R1 en R2 kan gebruiken...

En... ik wou dat ik jou collectie had :D

Bedankt voor je reactie.

Groet,
jeroen

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 17:50
door Zolderspoor
Sorry aan Jeroen en alle anderen.

De laatste zin moet natuurlijk zijn "in het zicht ligt"....

Grandioos over heen gekeken, excuses.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 21:13
door shoven
Belangrijkste beperking zit in je materieel. Zoals al eerder gezegd, grote stomers kunnen problematisch zijn. Ook zesassers hebben wat meer moeite. De BR101 is ook een probleem, die loopt er stomweg uit (ook bij Rob Fongers). Dus check vooral of je loc er doorheen kan. Ook sommige wagens geven problemen.
Ik heb alle R1 eruit gegooid, gebruik alleen nog flex. Hier en daar ligt nog wat R2, R3 en R4 van Flm, maar allemaal uit het zicht.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 21:49
door WimC
Basis lijkt me dat (vrijwel) alles met draaistellen erdoorheen kan (er zijn wel wat uitzonderingen) en alle korte locs/wagons.
Drie-assige wagons worden al lastiger en idd grote stomers kunnen problemen geven.

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 22:00
door Jos
Nee hoor, ook 6-assige personenrijtuigen gaan hier niet doorheen.

Groetjes,
Jos

Re: R1, wel of niet?

Geplaatst: 14 nov 2012 22:15
door Liverpool Nspoor
AL met al verschillende meningen en ervaringen zo te lezen. Ik ga nog eens bekijken wat ik kan doen met het baanplan. En mocht ik toch voor de R1 gaan, nu gaat al mijn materiaal er doorheen en zal ik in de toekomst moeten opletten met wat ik erbij koop..

Dillema's toch... :D

Bedankt voor jullie reacties!