Pagina 1 van 1

Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 19 dec 2012 22:27
door Wim
Goedenavond allemaal.

Ik wilde even wat vragen kwijt over het onderhoud van de locjes.

Loc1.

De zwarte Tenderloc T3 (van Trix) DB BR 8970.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De loc, hapert en valt soms stil.
Heeft dan weer een zetje nodig.
Ik heb niet het idee dat het overdreven ruikt.
Ik mis ook de rubbertjes om enkele wielen. (Behalve bij de El loc 4)

En ik ken totaal de historie niet van de T3 en alle andere...
Maar als ik de locs, +/- 5 a 10 minuten laat rijden
het beruchte rondje om de kerk,
dan lijkt deze iets beter te rijden.

Dit geldt dus allemaal ook voor de volgende locjes:

Loc 2.
De diesel 212-216-6 Trix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Loc 3.
De diesel 261-626-6 Trix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Loc 4.
De El loc DB 151-025-4 Trix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Is er iemand die goede, voor mij bruikbare tips heeft?
Ik ga dus niet op eigen houtje die locs open maken.
Nog nooit gedaan, dus ik kijk eerst even mee als iemand dit voor mij een keer kan voordoen.

Ik wacht op reacties van jullie zijde.

Groetjes Wim.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 19 dec 2012 22:33
door Marcel
Ik denk dat deze werkpaarden inderdaad een schoonmaakbeurt nodig hebben, antislipbandjes zitten standaard niet op de T3 en de V60 ,dit is bij bijna alle kleine lokjes met 2 of 3 assen het geval.(zie pb)

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 19 dec 2012 22:55
door FidOo
Wim, ik wil je spullen niet afvallen want zo ben ik niet, maar over het algemeen genomen kun je deze loks beter mijden (deze bouwjaren dan).

Deze loks zijn allemaal oudere type loks uit de begintijd van trix. Deze zijn grof afgewerkt en dit is niet alleen cosmetisch. Ook motorisch zijn ze aanzienlijk minder dan hun opvolgers. De 1e lok is een heel simpel lokje wat heel besic os uitgevoerd, heeft slechte stroomafname en een ruwe motor en overbrenging. Dit zelfde geldt voor lok3. Ik heb er 2 van liggen, 1 als dummy en de ander heb ik te koop staan, zie te koop rubriek.

De 2e lok heb ik ook gehad, deze reed bij mij echt perfect, kijk eens op n-project.nl/net/org naar schoonmaken loks. Maak hem zelf open en ga gewoon proberen, doe het op je gemak en voorzichtig dan is er niks om bang voor te zijn.
Mocht je wat kapot maken, dan liever dit lokje wat 25/30 euro kost dan 1 van 100 of meer.

Die laatste ben ik niet mee bekend, maar ondanks dat het ook een oudje is zo te zien moet deze na wat onderhoud redelijk goed rijden.

Mocht je interesse hebben, ik heb nog een zelfde lok (als nummer 2) zonder motor ( de rest compleet) liggen.
En een oude trix Br184 (oud maar rijd echt super) voor weinig geld liggen.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 19 dec 2012 23:12
door Wim
Marcel bedankt.

Joost,

Hoi, ik hou van (goed onderbouwde) kritiek.
Ik zit hier juist op dit soort berichten te wachten.
Hier kan ik al iets mee, en vrouwlief is het daarmee eens ;)

Groet Wim.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 19 dec 2012 23:40
door Nijboer
Ik sluit me aan bij Joost, heb dezelfde ervaring.
Kies liever voor een fleischmann loc, rijdt in principe altijd
goed. (en natuurlijk heeft flmn ook zn mindere modellen)

Maar de V60 is een aantal jaar geleden als nieuwconstructie
uitgebracht, en niet voor niets, toen voor 79 euro.
En die loopt wel mooi en is optisch heel netjes.

Collin

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 05:13
door FidOo
Ik ben het niet helemaal met Colin eens. Ook Fleischmann kent zijn kneuzen en heeft zulke modellen. Werklok en Br23 bijvoorbeeld...

Ik heb genoeg oude loks van trix die gewoon nog prachtig rijden. Maar niet de T3 en V60...

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 10:49
door dentheo
FidOo schreef:
De 2e lok heb ik ook gehad, deze reed bij mij echt perfect, kijk eens op n-project.nl/net/org naar schoonmaken loks. Maak hem zelf open en ga gewoon proberen, doe het op je gemak en voorzichtig dan is er niks om bang voor te zijn.
Mocht je wat kapot maken, dan liever dit lokje wat 25/30 euro kost dan 1 van 100 of meer.
.
Dit lokje heeft een speciale geschiedenis. Ooit ontworpen door de bekende Mr.Adé (?) en uitgebracht onder zijn merk Röwa.
Die maakte toen ( 1977-80 ?) zeer fijne N-modellen, door zijn handigheid in kuststof ontwerpen, ik ken ook de containerwagen en Silberlingen.
Toen Röwa het niet langer volhield is alles door Minitrix overgekocht.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 11:58
door Lemland
dentheo schreef:Dit lokje heeft een speciale geschiedenis. Ooit ontworpen door de bekende Mr.Adé (?) en uitgebracht onder zijn merk Röwa.
Die maakte toen ( 1977-80 ?) zeer fijne N-modellen, door zijn handigheid in kuststof ontwerpen, ik ken ook de containerwagen en Silberlingen.
Toen Röwa het niet langer volhield is alles door Minitrix overgekocht.
Eerder nog, Röwa stopte al in '72. Hier het locje in 1971:

Afbeelding

Bart

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 20:55
door martinb
niet bang zijn, gewoon openmaken en schoonmaken. http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... otief.html Kun je juist bij deze loks weinig fout aan doen. Probeer het liever uit op deze loks dat op dure fleischmann meuk. Wees alleen wel voorzichting met de koolborstels en de veertjes die erbij horen, daar krijg je zo 123 geen andere (meer) voor. Dus: gewoon doen, niet bang zijn.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 20:59
door FidOo
Ze zijn wel oud, maar wat ik wil zeggen is dat ze niet zeldzaam zijn, zulke oudjes liggen regelmatig op de beurs voor schappelijk geld (20 a 30 euro ofzo)
Dus vandaar dat de opmerking dat je het beter bij deze lok kunt proberen, daarnaast is deze eenvoudig kwa constructie, dus een mooi beginnersmodel om open te maken.
Die V60 loont zich er ook goed voor. En zoals je ziet voor 35 euro heb je hem al digitaal: viewtopic.php?f=28&t=5454

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 22:18
door Wim
martinb schreef:niet bang zijn, gewoon openmaken en schoonmaken. http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... otief.html Kun je juist bij deze loks weinig fout aan doen. Probeer het liever uit op deze loks dat op dure fleischmann meuk. Wees alleen wel voorzichting met de koolborstels en de veertjes die erbij horen, daar krijg je zo 123 geen andere (meer) voor. Dus: gewoon doen, niet bang zijn.
Nah, ik ben niet bang aangelegd hoor...
En werken in een "emmer" voor het opvangen van wegspringende delen :)

al deze reactie zijn al ergens te lezen op het forum.
Ik zou graag zien/lezen, en ben bijna om...

Dat opknappen weinig zin heeft.
Zolang het rijd!, doe ik dat dan!

Echter is het continu, zetjes geven, schoonmaken? dan beslissen.

Ik ben alvast aan het nadenken over een mooie vitrine.
Die 3de loc is een hele mooie, thnx FidOo voor de link........!

Ik heb ook al overeenstemming om gewoon eens een mooi klein locje, helemaal nieuw aan te schaffen.
Ergens zwerft daarover een link, welke loc is gewoon goed!

Bedankt mannen voor de reacties.......... er zijn vast nog wel meer ideeen :mrgreen:

Groet Wim.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 22:31
door FidOo
Die 3e lok rijdt ook echt heel goed! Hij is oud maar lijkt wel nieuw kwa rijden. Je moet de trafo wat ver open draaien om hem opgang te krijgen maar hij rijdt gewoon echt heel netjes.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 22:46
door shoven
Wim schreef: Ik heb ook al overeenstemming om gewoon eens een mooi klein locje, helemaal nieuw aan te schaffen.
Is dat hetzelfde als toestemming? :mrgreen:

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 23:26
door Wim
ff overleggen hier...........











yep, en samen op pad daarvoor.
Samen maken we ook de baan, Ober Lesach.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 20 dec 2012 23:26
door matthijskuiper
shoven schreef:
Wim schreef: Ik heb ook al overeenstemming om gewoon eens een mooi klein locje, helemaal nieuw aan te schaffen.
Is dat hetzelfde als toestemming? :mrgreen:
Nee waarschijnlijk wil de vrouw zelf ook mee om invloed te hebben op de keuze. ;)
En zijn er zo te horen ook wat consencus gemaakt. :P

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 23 dec 2012 11:18
door Sven
Zijn je rails wel schoon? Vuile rails laten locs ook bokkerig rijden.

Re: Onderhoud van locjes.

Geplaatst: 25 dec 2012 17:31
door rob schellenbach
Hi wim ,
Dat is een leuke verzameling lok's .
Ik begrijp dat ze allemaal 2e of zoveelste hands zijn .
Er is niets mis met het gebruik van 2e hands materiaal .
Ik denk dat ongeveer 80% van mijn treinen zooi 2e hands is .
Je moet alleen wel leren wat je wel en niet moet kopen .dat gaat dan voornamelijk om , hoe is de constructie ( bagger of lekker degelijk ) en zijn er nog de koolborstels en antieslip bandjes te krijgen .
ik vind b.v. de oude PIKO en LIMA en arnold bagger , maar dat is mijn mening .
Je zult ook moeten uitvinden of je handig genoeg bent om het oude spul op te knappen en of je dat wel wilt .
Je idee om eerst eens samen met een ervaren knutselaar een lok onder handen te nemen is heel goed .
meestal ontbreekt de onderdelen tekening en zie dan maar uit te vinden wat er in zit en hoe het uit en weer in elkaar moet .
het grootste probleem is meestal , hoe krijg ik de kap er af .
een emmer voor wegspringende delen zul je niet nodig hebben .
je wilt eerst graag een bouwtekening van een lok vinden .
daar zijn een aantal databases voor .

voor de T3 b.v. : http://www.nsesoftware.nl/vdweerdt_nl/m ... 400_a.html
ook een leuke is : http://www.mtkb.de/
http://www.mtkb.de/Firmen/Trix1.htm, kies minitrix T3 . deze man heeft er zelfs wisselende voor en achter verlichting in gemaakt .
als je ook nog een indicatie van de prijs wil kun je die vaak hier vinden : http://www.spurweite-n.de/Content/NDBSe ... Search.asp
de prijs die hier word aangegeven is wel een beetje erg hoog . ik heb afgelopen jaar een paar keer op ebay.de een kluitje van dit soort lokjes gekocht voor rond de 25 euro .
de kluit bestond dan uit 7 a 8 lokjes van diverse merken .

een van de dingen die je met de T3 zou kunnen doen , is een 3e stroom opnemer voor het middelste wiel maken .
ik heb dat ook geprobeerd en dat helpt enorm .
verder , en dat geld voor al die kleine lok's schoonmaken ,schoonmaken en als je even tijd hebt schoonmaken .

als je toch kleine stomers wilt , zou ik gaan voor fleischmann .ik heb daar nu aan aantal 2e hands kleintjes van
en die lopen toch wel erg netjes . ze zijn zelfs nog niet schoongemaakt .ze lopen veel beter dan de minitrix en arnolds die ik heb .

de minitrix 212-216-6

hum , wat is het artikel nummer ?
hopelijk vinden we dat hier : http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Kateg ... senbahn%29

dan kijken we bij de BR 212 en gaan door naar de V100 . dan staat er bij de 212 216 6 dat het of een Rowa uit 1969 -1972 is of
een minitrix uit 1972 - 1985 no:512048 of no: 12048 uit 1986 - 1996 .
nu kan ik nergens de handleiding van no:512048 vinden , maar de nieuwere uitvoering zal ook wel voldoen .
het openen van de lok zal hopelijk een zelfde motor laten zien als bij no:12048
de koolborstels voor dit soort motortjes zijn nog goed verkrijgbaar .

de minitrix 261-626-6

voor deze lok kijken we bij de V60 en daar staat artikel nummer : 512024 , 1970-1974 , no: 512064 1975-1985 en nieuwer .
dan vinden we bij nsesoftware.nl de handleiding .

en zo doe je dat ook voor de BR 151. dat is een prima ding trouwens , als je hem goed onderhoud .

voor informatie over oude arnold lok's kun je kijken bij : http://www.arnold-ersatzteile.de/