Pagina 1 van 1

Arnold MAK

Geplaatst: 04 feb 2013 20:03
door shoven
Arnold heeft een loc, de DE13 (DE12) van Mak. Het is al een wat ouder model.
Wie heeft hier ervaring mee en zo ja, welke?

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 04 feb 2013 20:09
door richard7877
Ik heb ze allebei en heb er goede ervaring mee goede trekkracht en rijden snel.
Beide zijn bij mij nog analoog.

Groeten Richard

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 04 feb 2013 20:10
door Trammetje
Ik heb de MAK DE1024, dt is toch dezelfde??

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 04 feb 2013 20:35
door shoven
Trammetje schreef:Ik heb de MAK DE1024, dt is toch dezelfde??
Dat kan, ik zie dezelfde loc onder meerdere nummers staan.

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 04 feb 2013 21:34
door Trammetje
Heb hem laatst op een beurs gekocht. Ziet er als nieuw uit maar helaas hobbelt een van de draaistellen. Schijnt een gebroken tandwiel te zijn, bekend euvel van deze loc, zeggen ze. :(

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 05 feb 2013 08:14
door Peter
Gebroken tandwiel is inderdaad een bekend euvel. De draai stellen kun je voor revisie opsturen. Heb ik in het verleden ook met de draai stellen van een motorpost gedaan. Duurt even voor je ze terug hebt, maar dan zijn ze weer als nieuw.

Neem even contact op met, http://www.arnold-ersatzteile.de/ als je de draai stellen wilt laten reviseren.

Grtz.
Peter

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 05 feb 2013 13:10
door Overdijk
Kijk anders ook eens bij http://www.glasmachers.com/2.html

Glasmacher staat bekend voor nieuwe tand- en wormwielen.

"Tipp Nr. 7: Gerissene Zahnräder an Arnold BR 240 "MaK DE 1024"

Auch in der BR 240 werden die gleichen rissanfälligen Kunststoffzahnräder auf den Radsätzen verwendet wie bei der Ee3/3, der Köf II, dem ICE 3, der T3 und diversen anderen Arnold-Loks (15 Zähne Modul 0,3 mm). Allerdings ist es bei dieser Lok mit einem Austausch der sechs Radsatzzahnräder noch nicht getan: Zwischen dem mittleren und dem äußeren Radsatz jedes Drehgestells sorgen drei Zahnräder vom Typ "Schweineschnäuzchen" / VT 89.9 (12 Zähne Modul 0,3 mm) für die Kraftübertragung. Während die beiden unteren freidrehend auf 0,9-mm-Wellen gelagert sind (und damit keinen Defekt erwarten lassen), ist das obere auf eine 1,0-mm-Welle aufgepresst, die im Drehgestellblock freidrehend gelagert ist, und neigt deshalb auch zum Reißen. Hintergrund ist, dass bei der Version der Lok mit Simplexkupplung die Simplex-schnecke nicht auf dem äußeren Radsatz, sondern auf der (dann längeren) Welle dieses mittleren Zwischenzahnrads sitzt und von diesem angetrieben wird.

Für die BR 240 gibt es bei uns Ersatzzahnradsätze mit je 6 Radsatz- und 2 Zwischenzahnrädern:
- für die Version ohne Simplexkupplung (neues Zwischenzahnrad freidrehend aus Kunststoff) 21 EUR
- für die Version mit Simplexkupplung (neues Zwischenzahnrad zum Aufpressen aus Messing) 29 EUR
"

Re: Arnold MAK

Geplaatst: 05 feb 2013 14:33
door Peter
Ron, bedankt voor de tip!

Grtz.
Peter