Pagina 1 van 1
koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 20:03
door janiegein
Hallo allemaal daar was ie weer met een praktijk probleempje.
Nu ik mijn baan aan het inrijden ben met de verschillende locomotieven en al mijn rijdende trekvoertuigen kom ik op het volgende probleem.
van al mijn 60 wagens blijken de koppelingen spontaan te ontkoppelen.
ik bedoel je hangt 10 wagens achter een trein en halverwege je rondje heb je er nog maar vijf.
als dit nu steeds op de zelfde plaats zou gebeuren zou je kunnen denken aan een mankement aan de rails ( niet goed aangesloten, hoogte verschillen ) enz enz , maar het gebeurt te hooi en te gras op steeds verschillende plekken .
Dus zoek het niet in de rails maar moet ik het in de koppelingen zoeken.
div koppelingen los gehad en veertjes iets opgerekt zodat er meer druk op de koppelingen staat zodat ze niet kunnen rammelen maar dat is het ook niet
Vraag is dus welke trukkendoos ( behalve plakken

) moet ik opentrekken om dit probleem te voorkomen ???????
bij voorbaat weer hartelijk dank voor meedenken en adviezen.
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 20:31
door martindomburg
Bij Hans een setje starre koppelingen (steekkoppelingen) aangschaffen voor de vaste stammen. Voor de overige kan je proberen om een beetje vet op de koppeling te doen. Bijvoorbeeld kogellagervet.
Groetjes
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 20:43
door janiegein
Hoi Martin,
dat van dat kogellagervet ja dat kan ik volgen en lijkt mij een goede bruikbare tip.
Maaaar wat zijn starre koppelingen ( steekkoppelingen ) en wie is Hans ???
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 20:51
door Krab
oi Jan ,
Martin bedoeld H@ns de forumbaas zijn winkel
http://www.n-spoorstore.nl/
Die heeft het wel die starre koppelingen .
mvg Sjaak
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 21:59
door Zolderspoor
Hoi Jan,
Starre koppelingen zijn staafjes, zie
http://www.ebay.at/itm/08827-TILLIG-Ste ... 4602d6f46c die in plaats van de gewone steekkoppelingen worden geplaatst. Echter, je kunt deze alleen gebruiken als je loks en wagens zijn uitgerust met deze vorm van koppelingen, hetgeen ik bij het door jou getoonde materieel betwijfel.
Heb je je koppelingen al gecontroleerd op:
1. vrijwel horizontaal hangen, en
2. allemaal op dezelfde hoogte hangend?
Uit eigen ervaring puttend is het een eindeloos gepuzzel om na een verhuizing uit te zoeken welke wagentjes elkaar wel verdragen. Eindeloos verwisselen en 180° draaien tot je een combinatie hebt die vast blijft zitten.
Correcte railovergangen zijn een eerste vereiste. Een 2-assertje stevig aanduwend met de hand over de baan rijden, laat je goed voelen hoe goed (of slecht...) de overgangen liggen.
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 22:14
door janiegein
Hoi Rob,
heb even gekeken naar de link voor die starre koppelingen en inderdaad die dingen heb ik maar op één treinstel zitten en dan nog één stuks als verbinding tussen voorwagen en volgwagen van het Fleissman setje de sprinter welke overigens met mankementen aan koolborstels en stroomafname van de wielen naar de motor heeft.
De rest is inderdaad alleen maar de normale koppeling met veertje of die koppeling met een gaatje er in die op spanning gehouden wordt door een gebogen veerplaatje.
Maar heb even uitgetest met dat kogellagervet en ja dat geeft een behoorlijke verbetering ben alleen bang dat dat toch weer extra onderhoud met zich mee gaat brengen ivm. de aanname van stof op dat vet. Aan de andere kant zou dat best wel een realistisch beeld kunnen gaan geven want in het eggie is dat toch ook een vette boel.
Maar niettemin kunnen er nog meer nuttige tips binnenkomen.
Dank alvast aan ieder meedenkende.
Re: koppelingen
Geplaatst: 13 feb 2013 22:48
door Frank_N
De link van Rob verwijst naar TT starre koppelingen, ik heb daar geen ervaring mee. Behalve de Minitrix TEEram, in N.
H@ns heeft ze waarschijnlijk in N.
Waar ik wel ervaring mee heb is met wagentjes met plastic wieltjes, en wagentjes waarbij de koppeling niet op dezelfde hoogte zit. Bij N spoor zou je denken dat alle merken met en door elkaar te gebruiken zijn...........
Dat is vooral met de kleine wagentjes met plastic wielen niet zo. Ze lopen heel slecht (soort stotend rijgedrag) te wijten aan de wieltjes die niet goed rond zijn en een afwijkende diameter hebben. Dat betekend dat je koppelingen bij gebruik van verschillende merken niet altijd op dezelfde hoogte zitten. Als daarbij de plastic wielen te laag zijn (dwz kleinere diameter hebben) en ook nog eens een hobbelend rijgedrag vertonen kun je ook tegen dit soort problemen aanlopen.
Mijn advies is daarom alles uitrusten met metalen wieltjes.
Daarmee heb je weer een nieuw probleem, probeer daar maar eens aan te komen.
Enige verantwoording: de lengte van de assen is niet gelijk (per merk, serie) en de diameter ook niet.
Ik ben het internet adres kwijt van een Duitse firma die er veel verschillende (& betaalbaar) zou moeten kunnen leveren, een bestelling daar plaatsen lukte me niet. Misschien weet H@ns raad
Waar ook wat te vinden valt is:
http://www.1zu160.net/ en natuurlijk de site:
http://www.nproject.org/nl/
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 09:13
door Jerome
Hoi,
Die starre koppelingen zijn inderdaad voor TT, maar ook voor N te gebruiken. Ik gebruik ze ook voor al mijn treinen in vaste samenstelling.
Voor de andere oudere koppelingen doe ik ook wat anders, ik knip een stukje zwarte ducktape op maat van de koppelingen en plak deze bovenop de koppelingen. Als Mcgyver hele vliegtuigen kan bouwen met die tape (voor de oudere jongeren onder ons), houdt het ook wel twee wagonnetjes vast!
Het voordeel is dat de ducktape de koppelingen "vast" laat zitten, maar dat je ze ook eenvoudig los kan maken.
Greetz, Jerome.
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 12:01
door Zolderspoor
Hoi Frank,
Een beetje off-topic, maar bedoel je Benno Thomschke?
Kan je tegenwoordig vinden op
http://www.modellbahn-radsatz.de/
Levert trouwens ook prima buffertjes...
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 14:21
door Frank_N
Hoi Rob,
(off topic mode aan)
Ja die was het! Thnx!
Kan ik gelijk een nieuwe poging wagen
(off topic mode uit)
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 16:08
door martinb
Vindt het toch vaag dat de boel zo vaak ontkoppeld. Aan deze kant zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer sporadisch last van, dus wat gaat er mis aan jou kant? Natuurlijk kun je de boel met bisontix, schroeven, pur schuim of met een lasapparaat vastzetten, maar of dat de oplossing is voor het werkelijke probleem... ik heb ik wat kriebels bij. Liggen de rails wel echt vlak???
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 16:43
door janiegein
hoi Martin,
ik krijg inderdaad het gevoel dat ik het in de rails zal moeten zoeken.
Als ik zie waar het vooral mis gaat is dat het eigenlijk hoofdzakelijk op het eerste stuk gelegd en wel daar waar die groene onderlaag ligt. Deze is ietwat schuimvormig en ook zacht en als ik het eerlijkheidshalve moet zeggen is het effect wat ik ermee wou bereiken eigenlijk te verwaarlozen.
Het scheelt nauwelijks aan kabaal / herrie ten opzichte van de baan waar dat spul niet ligt.
Dus het zou heel goed uitgebreid aan de ondergrond kunnen liggen wat betekend dat ik het complete eertse deel zal moeten gaan afbreken en alles weer netjes overdoen.
Als daarna de koppelingproblemen zich blijven voordoen lag het in ieder geval niet daaraan en is dat uitgesloten.
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 17:58
door Jeroen
Ik lees je problemen in je bericht ook met verbazing.....
Aan deze kant krijg ik geen ontkoppelingen, of sporadisch eens iets. Wel heb ik last van de LSModels die nog wel eens willen ontkoppelen. Dit komt omdat ik diverse Fleischmann wissels heb die wat bol staan en deze wagons echte lowriders zijn. Bij de rest heb ik er geen last van.
Wat dat betreft kan ik het niet vaak genoeg zeggen. Leg die rails in godsnaam netjes en recht, en take allllll the time you need. Het moet gewoon netjes en dat kost nou eenmaal tijd.
Misschien toch even je rails nakijken.......
Re: koppelingen
Geplaatst: 14 feb 2013 19:33
door Jerome
Hoi,
Eens, in principe zou het niet moeten gebeuren indien de rails netjes recht ligt. Echter bij mijn langere treinen boven de 2 meter had ik er toch wel last van... Nou ja, eens kijken of bij een nieuw te bouwen ik er wellicht minder last van heb.
Wat ik overigens wel een voordeel vind van die starre koppelingen is dat je minder last hebt van het "harmonica" effect bij optrekken en afremmen van de trein. Daarom gebruik die starre koppelingen ook bij mijn personen en trek-duw stammetjes, net als in het echie, die worden ook gebufferd.
Greetz, Jerome
Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 09:21
door ouwerling
Hi,
Sporadische ontkoppelingen komen gewoon wel eens voor.
Vaak bij een bepaald type wagon.
Natuurlijk begint de oplossing bij netjes strak gelegde rails. Maar dan nog.
Bij mij mij komt het zelfs voor dat van het zelfde type wagon er een wel en de rest niet wel eens los schiet.
En dit op verschillende lokaties! Daar ik vol automatisch rij, met alle gevolgen van dien natuurlijk!
Hoe ik ook naar de koppeling van de betreffende wagon heb gekeken; ik kon/kan niks vinden.
Bij die wagon heb ik de wieltjes door betere vervangen en het probleem was opgelost.
Bij hardnekkigheid van het probleem; Mijn oplossing (in volgorde van toepassing):
- Soms helpt het om de onwillige wagon gewoon om te draaien.
- Siliconenvet op de koppelingen (voorkomt los trillen, en de wagons kunnen toch makkelijk los gemaakt worden)
http://r.twenga.nl/g3.php?pg=VDs3ODE0Mj ... g%3D&dac=0
- Starre koppelstangen (alleen te gebruiken als het insteekkoppelingen betreft) (en je kan de treinsamenstelling niet makkelijk meer wisselen en als de trein nu ontspoort ligt ook gelijk alles om

)
Ik heb mijn ketelwagon (10x) trein van Minitrix zo gekoppeld daar deze sleep regelmatig en at random iets verloor.
En als dat niet help kan je nog met fotolijm (Hema) de koppelingen vastzetten (zelf nog niet geprobeerd)
Ik heb er nu in ieder geval geen last meer van.
Groet
Jos
Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 13:56
door janiegein
Even ter info aan alle meedenkenden,
Ik ben nu radicaal het gehele onderste deel van de baan, dus het eerste deel ( het schaduwstation ) inclusief de S-klim aan het afbreken.
Tijdens dit afbreken kom een diversiteit aan slordigheden

tegen die mij doen beseffen dat de eertse aanleg overhaast cq prestatie gericht is neergelegd.
Cruciale fout dus waarin bij bovengenoemde antwoorden diverse malen op gewezen is geworden dat bij de aanleg de TIJD en precisie altijd voorop moeten staan.
Want zoals ik al eerder aangaf doet het spontane ontkoppel gedoe zich voornamelijk voor in dit schaduwspoor en op de S-klim welke ik ook diverse keren in en uit elkaar heb gehaald om de juiste klim te vinden.
Ben er bijna van overtuigd nu ik alles aan het loshalen ben dat de ondergrond ( isolatievloer ) zorgt voor een onstabiele montage en de geluid-vermindering in verhouding tot de rest van de baan niets of nauwelijks verschil qua geluid oplevert.
Ik vertel jullie dit in alle eerlijkheid zodat anderen hopelijk van deze fout kunnen leren en daadwerkelijk zichzelf de tijd gunnen om nauwkeurig en netjes te werken zodat men die hiervan wil leren, zich het later afbreken en overdoen kan besparen.
Ik weet wel dat als ik straks weer ga opbouwen ik alles liever drie keer zal checken dan het later weer over moet doen.
hier effe twee fotootjes van wat ik mezelf heb aangedaan.
Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 18:01
door Zolderspoor
Jan,
Wil ons in het vervolg eerst even waarschuwen als je zoiets gaat doen?
Mijn hart sloeg wat slagen over toen ik de foto's zag!
Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 18:13
door janiegein
Ja het is wat radicaal .
Maar ja je moet wat en om bij de onderste laagg te kunnen werken op deze schaal moet het bovenste ook opzij.
Dus allemaal niet te hsrd schrikken .dat doe ik zelf wel.
Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 18:31
door mikey
Volgens mij is het nu geen 3 graden helling meer

Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 18:37
door janiegein
Dat zie je verkeerd het wordt een lanceerbasis.

Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 20:09
door Frank_N
Al doende leert men

Re: koppelingen
Geplaatst: 15 feb 2013 21:24
door Wim
Als je dit zo ziet (foto's) dan heb je toch even een schrik reactie.........
Gelukkig is je uitleg duidelijk en heb je weer veel te doen.