Nieuw hier
Geplaatst: 26 mar 2013 00:34
Na een aantal maanden hier als gast rondgekeken te hebben, heb ik me toch ook maar aangemeld.
Misschien leuk om me dan ook maar even voor te stellen.
Ik ben 48 jaar.
Bijna 30 jaar geleden ben ik begonnen met N-spoor. Ik wilde meteen wel een baan van aardige omvang en met N kun je dan wat meer dan met HO. Direct bezig gegaan met bergen maken en wat samengeraapt materieel aangeschaft. En toen kwam, net als bij veel anderen, .... de verhuizing. Baan slopen en spullen opbergen. Alleen de platen met de stationssporen heb ik behouden.
Na enkele jaren begonnen de kriebels weer, maar ik wilde iets meer rond een thema werken. Toen heb ik besloten dat het in elk geval een Nederlandse baan moest worden, met uitsluitend Nederlands materieel. Geen bergen, geen buitenlandse treinen. Een Nederlandse sfeer, maar wel fantasie. Erg lang getwijfeld of ik toch niet beter naar HO kon overstappen, daar was veel meer NL-materiaal verkrijgbaar. Uiteindelijk toch bij N gebleven.
Al het niet-nederlandse materieel verkocht en op de zolder ben ik opnieuw begonnen, met de stationsplaten als basis. En toen kwam .... de verbouwing. En in de nieuwe uitbouw was een veel mooiere zolderruimte. Op de oude zolder kon ik net niet staan, op de nieuwe wel. Dus de boel weer verplaatst. Gelukkig zo slim geweest om de delen zo te maken dat ze met beperkte schade uit elkaar te halen waren. Maar de boel heeft weer geruime tijd stil gelegen.
Op de nieuwe zolder een verder uitgewerkt baanplan gemaakt, de baan kon nu wat groter worden. De delen zijn weer opnieuw opgesteld en de schade van de verplaatsing weer gerepareerd. Ook de onderstellen voor de uitbreiding gemaakt. En toen was zo'n 10/12 jaar geleden ineens de lol eraf. Weinig tijd meer. De baan heeft ruim 10 jaar staan te verstoffen. De poezen hebben er op gelopen, geslapen. Geloof me, een orkaan brengt minder schade toe.
Ongeveer driekwart jaar geleden begonnen de kriebels weer. Sindsdien ben ik er weer enthousiast mee bezig. Iets meer tijd, het werken eraan geeft ook wel rust. Eerst alles schoongemaakt. Daarna besloten de baan iets in te korten. De baan heeft een U-vorm. De lange kanten lagen te dicht tegen het schuine dak aan, door de korte kant van de U in te korten is dat op te lossen. Dat verandert ook het baanplan en betekent weer een stuk afbreken. In verband met ergernissen over stilstaande treinen op onbereikbare plaatsen rigoreus besloten het hele traject op het onderste niveau af te sluiten, inclusief het schaduwstation. Daarna gezorgd dat in elk geval alle sporen eens gelegd zijn, zodat treinen rond kunnen rijden. De treinen verdwijnen nu nog maar op hele korte stukjes ondergronds, op redelijk goed bereikbare plaatsen.
Het bouwen is het leukst. Ik heb geen goed doordacht baanplan, maar wel een leuke baan. Een vrij groot station met wat rangeermogelijkheden, dubbele hoofdbaan, enkelsporig trajectje en een trambaan. In het station passen treinen t/m 7 personenwagons. De sfeer is Nederlands, maar er staan ook wel wat minder Nederlands-ogende gebouwen. Om de sfeer te laten proeven zal ik enkele foto's toevoegen. Misschien in de toekomst nog een draadje bij 'mijn N-baan'. Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden.
Groet,
Jan
Misschien leuk om me dan ook maar even voor te stellen.
Ik ben 48 jaar.
Bijna 30 jaar geleden ben ik begonnen met N-spoor. Ik wilde meteen wel een baan van aardige omvang en met N kun je dan wat meer dan met HO. Direct bezig gegaan met bergen maken en wat samengeraapt materieel aangeschaft. En toen kwam, net als bij veel anderen, .... de verhuizing. Baan slopen en spullen opbergen. Alleen de platen met de stationssporen heb ik behouden.
Na enkele jaren begonnen de kriebels weer, maar ik wilde iets meer rond een thema werken. Toen heb ik besloten dat het in elk geval een Nederlandse baan moest worden, met uitsluitend Nederlands materieel. Geen bergen, geen buitenlandse treinen. Een Nederlandse sfeer, maar wel fantasie. Erg lang getwijfeld of ik toch niet beter naar HO kon overstappen, daar was veel meer NL-materiaal verkrijgbaar. Uiteindelijk toch bij N gebleven.
Al het niet-nederlandse materieel verkocht en op de zolder ben ik opnieuw begonnen, met de stationsplaten als basis. En toen kwam .... de verbouwing. En in de nieuwe uitbouw was een veel mooiere zolderruimte. Op de oude zolder kon ik net niet staan, op de nieuwe wel. Dus de boel weer verplaatst. Gelukkig zo slim geweest om de delen zo te maken dat ze met beperkte schade uit elkaar te halen waren. Maar de boel heeft weer geruime tijd stil gelegen.
Op de nieuwe zolder een verder uitgewerkt baanplan gemaakt, de baan kon nu wat groter worden. De delen zijn weer opnieuw opgesteld en de schade van de verplaatsing weer gerepareerd. Ook de onderstellen voor de uitbreiding gemaakt. En toen was zo'n 10/12 jaar geleden ineens de lol eraf. Weinig tijd meer. De baan heeft ruim 10 jaar staan te verstoffen. De poezen hebben er op gelopen, geslapen. Geloof me, een orkaan brengt minder schade toe.
Ongeveer driekwart jaar geleden begonnen de kriebels weer. Sindsdien ben ik er weer enthousiast mee bezig. Iets meer tijd, het werken eraan geeft ook wel rust. Eerst alles schoongemaakt. Daarna besloten de baan iets in te korten. De baan heeft een U-vorm. De lange kanten lagen te dicht tegen het schuine dak aan, door de korte kant van de U in te korten is dat op te lossen. Dat verandert ook het baanplan en betekent weer een stuk afbreken. In verband met ergernissen over stilstaande treinen op onbereikbare plaatsen rigoreus besloten het hele traject op het onderste niveau af te sluiten, inclusief het schaduwstation. Daarna gezorgd dat in elk geval alle sporen eens gelegd zijn, zodat treinen rond kunnen rijden. De treinen verdwijnen nu nog maar op hele korte stukjes ondergronds, op redelijk goed bereikbare plaatsen.
Het bouwen is het leukst. Ik heb geen goed doordacht baanplan, maar wel een leuke baan. Een vrij groot station met wat rangeermogelijkheden, dubbele hoofdbaan, enkelsporig trajectje en een trambaan. In het station passen treinen t/m 7 personenwagons. De sfeer is Nederlands, maar er staan ook wel wat minder Nederlands-ogende gebouwen. Om de sfeer te laten proeven zal ik enkele foto's toevoegen. Misschien in de toekomst nog een draadje bij 'mijn N-baan'. Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden.
Groet,
Jan