De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Berichten: 456
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Paul_DMV » 14 jun 2019 10:17

Hoi Martin,

Ik denk dat het grootste probleem met I-train en een grote baan en uitgebreide wisselstraten nog steeds niet verholpen is, en daar loop je waarschijnlijk nu ook tegen aan.

Ik heb een tijdje geprobeerd om onze baan in I-train te zetten. Over mijn conclusie was zelfs Paul Haagsma verbaasd. Op Rail begin dit jaar voor hij overleed, zei hij hierop, "hè, zit dat er niet in dan? wat raar! Dan kan ik me wel voorstellen dat het niet voor jou gaat werken".

Misschien kan je Xander dit eens voorleggen, volgensmij heb jij persoonlijk goed contact met hem. Hij wou naar mij niet per email er op ingaan, en verwees me naar het I-train forum, waar ik echter niet zo veel tijd en trek in had op dat moment voor discussies met allerlei mensen die het punt waarschijnlijk ook niet begrijpen omdat ze zelf niet zo'n situatie hebben.

Hier de twee essentiele problemen:

1. I-train kiest een volgend blok ongeacht of de rijweg daar naartoe vrij is, en blijft bij zijn keuze

Als je bijvoorbeeld andere rijwegen moet kruisen die bezet zijn, dan gaat I-train vrolijk wachten tot die rijweg vrij is. Koploper kiest gewoon een ander blok waar wel een vrije rijweg voor beschikbaar is. Het door jou genoemde aanwijzen van prio blokken is denk ik een halve oplossing en niet de oplossing.
blokken simpelvoorbeeldje.png
blokken simpelvoorbeeldje.png (10.93 KiB) 428 keer bekeken
Prio's van blokken is mooi, en heb je ook nodig, maar daarboven moet eerst nog de keuze voor vrije rijweg liggen, en dan pas de blok prio's aflopen.

Dit maakt dat in koploper gewoon veel meer treinbewegingen mogelijk zijn en dat i-train voornamelijk onnodig treinen op elkaar laat wachten. Dit is jammer omdat I-train wel de potentie heeft voor meer treinbewegingen dan koploper, omdat het de lengte van wissels meeneemt en dus sneller blokken zou kunnen vrijgeven.



2. In I-train kan je geen voorkeurs rijwegen bepalen

Bij een grotere wisselstraat zijn er meerdere mogelijkheden om van blok naar blok te komen over parallelle wisselcombinaties. Het gevolg is dat er soms ongewenste rijwegen worden gekozen, die je wel wilt kunnen berijden in een andere situatie, maar niet de voorkeur heeft.

simpel voorbeeldje van meerdere mogelijkheden:
sporen simpel voorbeeldje.jpg
sporen simpel voorbeeldje.jpg (37.32 KiB) 428 keer bekeken
Volgens Xander zou de kortste route gekozen worden op basis van lengte, ik heb dit geprobeerd te beïnvloeden met extra lengte invoeren, maar het blijkt helaas niet zo te werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet I-train af te kraken, integendeel, ik zou graag willen dat het voor onze baan ook zou werken, omdat ik de potentie er wel van in zie, maar het helaas nog niet geschikt is voor onze baan, en dezelfde dingen lopen ook anderen tegen aan, waardoor ze nog met koploper werken. Koploper is een goed programma, maar de complexiteit maakt veranderingen, met name voor een module baan, soms onbegonnen veel werk om alles aan te passen.



Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 2812
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: Waterloo (België)
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Michiel » 14 jun 2019 12:25

Paul, hartelijk bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Uitest interessant. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4076
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 14 jun 2019 15:08

Bedankt inderdaad,

Het zijn hele goede punten waaraan momenteel word gewerkt. Xander heeft je een mail gestuurd!

Groetjes



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4076
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 21 jun 2019 11:32

Weer even een update van mijn kant, ditmaal zonder foto's want er is niets bijzonders te laten zien als het gaat om bouw. Wel is er flinke vooruitgang geboekt.

De afgelopen weken heb ik het service spoor aangelegd en in gebruik genomen. Dit is een spoor die naar het de werktafel loopt, zodat ik daar treinen kan ijken en samenstellen. Omdat het momenteel erg druk is bij DTS, waarover ik zeer binnenkort heel goed nieuws heb, ligt de verdere bouw eventjes stil.

Dat is niet erg want dan kun ik me richten op de betrouwbaarheid. En dat betaald zich af inmiddels. Ik heb bijna alle problemen inmiddels opgelost. Er zijn nog een paar punten die aandacht moeten zoals punten waar sommige wagons ontsporen of geen goed contact hebben. het goede nieuws is dat de baan nu lange tijd blijft rijden zonder storingen en grote problemen !!! Maar ik ben hier nog voorzichtig in, nu rijden er 15 treinen, straks 40 en hoe meer er worden toegevoegd des te meer issues er aan het licht komen.

Ook word er momenteel getest met de ontwikkeling van iTrain 5. Momenteel werken we aan een issue die Paul al aanhaalde, de automatische routeringen moeten anders en uitgebreid worden. En zijn we ook aan een onderzoek begonnen naar een softwarematige lastregeling voor analoge locs.

Allemaal leuke nieuwe dingen, ik ga proberen binnenkort weer een filmpje te maken van een rijdend Schellenbach!

Groetjes Martin



Plaats reactie