St.Gotthard baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Zo als de titel al zegt wil ik de ST.Gotthard baan gaan bouwen.
Het stationsemplacement zal als eerste gebouwd worden; de lengte van het station zal in totaal 3.80 cm lang worden.
De baan wordt aan gestuurd door koploper en dinamo.

Gr Wim



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Saraan »

Ik ben benieuwd om de vordering te zien van de planning en de bouw van de baan, maar vooral het gepriegel van een mini-stationnetje van 3,8 cm lijkt me een uitdaging. Trouwens, op welke schaal ga je dit bouwen? :?

groetjes


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Wesley »

Ik denk dat het niet de 'decimal point' is, maar de scheidingspunt voor duizendtallen en dat Wim een 0 is vergeten... op 38 meter kun je best een aardig stationnetje bouwen in N :mrgreen: .

Allemaal gekkigheid natuurlijk, heb je een bestaand station in gedachten langs de Gotthardlijn of wordt het een fictief emplacement?


Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

goedenavond

inderdaad een typ fout niet 38 cm en niet 38 meter maar het station wordt 3.80 m.
afgelopen zomer zijn we op vakantie geweest in Italie en Zwitserland en ik ben aardig geinterreseerd in de Gotthard baan daar de nodige foto´s gemaakt van het station
en het emplacement.
Ik hoop dat wat ik gezien heb terug te brengen in de baan.

vr gr Wim


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Wesley »

wim lagerwaard schreef: afgelopen zomer zijn we op vakantie geweest in Italie en Zwitserland en ik ben aardig geinterreseerd in de Gotthard baan daar de nodige foto´s gemaakt van het station
en het emplacement.
Dat was een beetje mijn vraag... aan de Gotthardspoorlijn ligt natuurlijk wel meer dan één station, dus welke bedoel je? Arth-Goldau, Erstfeld, Göschenen, Airolo, Faido, Biasca, Bellinzona, Giubiasco, Lugano, Chiasso?


Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Wesley schreef:
wim lagerwaard schreef: afgelopen zomer zijn we op vakantie geweest in Italie en Zwitserland en ik ben aardig geinterreseerd in de Gotthard baan daar de nodige foto´s gemaakt van het station
en het emplacement.
Dat was een beetje mijn vraag... aan de Gotthardspoorlijn ligt natuurlijk wel meer dan één station, dus welke bedoel je? Arth-Goldau, Erstfeld, Göschenen, Airolo, Faido, Biasca, Bellinzona, Giubiasco, Lugano, Chiasso?
station Erstfeld

nu ga je natuurlijk vragen waarom Erstfeld, in de vakanties heb ik de tik om zoveel mogelijk
stations te bezoeken niet tenkoste van alles, maar dit station sprak mij aan en dit leek me dus een mooi project om dit op zolder na te bouwen

vr gr Wim


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Wesley »

Erstfeld is ook wel een beetje synoniem met Gotthardbahn natuurlijk, zo'n beetje wat Spiez is voor de Lötschberg. Goede keuze. Ik herinner me van Erstfeld vooral een enorme onweersbui, zo'n goede berggebied-thunderstorm. Mocht je nog foto's willen bekijken van ondergetekende: Deze collectie bevat onder andere mijn bezoek aan de Gotthard van juli 2008 (en nog wat andere meuk, maar je vindt ze wel :lol:). Vanwege die onweersbui overigens niet zo erg veel uit Erstfeld zelf.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Jos »

Wow, bedoel je dat de perrons 3,80 meter worden? Dat is ruim 600 meter in het echt. Een personenrijtuig is ongeveer 27 meter lang, dat betekent dat er 21 + 1 lok aan kunnen staan. Dat soort stations is volgens mij erg zeldzaam.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Wesley schreef:Erstfeld is ook wel een beetje synoniem met Gotthardbahn natuurlijk, zo'n beetje wat Spiez is voor de Lötschberg. Goede keuze. Ik herinner me van Erstfeld vooral een enorme onweersbui, zo'n goede berggebied-thunderstorm. Mocht je nog foto's willen bekijken van ondergetekende: Deze collectie bevat onder andere mijn bezoek aan de Gotthard van juli 2008 (en nog wat andere meuk, maar je vindt ze wel :lol:). Vanwege die onweersbui overigens niet zo erg veel uit Erstfeld zelf.
bedankt dat ik je fotoalbum mocht kijken erg mooie foto´s

vr gr Wim



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Jos schreef:Wow, bedoel je dat de perrons 3,80 meter worden? Dat is ruim 600 meter in het echt. Een personenrijtuig is ongeveer 27 meter lang, dat betekent dat er 21 + 1 lok aan kunnen staan. Dat soort stations is volgens mij erg zeldzaam.

Groetjes,
Jos
de perrons worden geen 3,80 m de beschikbare ruimte die ik heb is 3,80m dit is dus inclusief
de wisselstraten, het op schaal maken is hier niet de bedoeling want je zal altijd consessies moeten doen want de wisselstraten nemen al genoeg ruimte in

gr Wim


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Jos »

Ah, dat verklaart een hoop. :)
Dat is een schitterende ruimte om een mooi station neer te leggen hoor Wim, ben benieuwd naar de eerste foto's.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Wim,

Het belangrijkste is dat je er plezier van hebt. Dat is ook een van de redenen dat ik mijn eigen fantasie en mogelijkheden laat gaan. Alles is inherent aan geld, ruimte, compromissen en tijd. Als je uiteindelijk iets voor elkaar heb kan je er zelfs een harde pla**er van krijgen :D :D :D

In ieder geval veel succes

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

R Fongers schreef:Hoi Wim,

Het belangrijkste is dat je er plezier van hebt. Dat is ook een van de redenen dat ik mijn eigen fantasie en mogelijkheden laat gaan. Alles is inherent aan geld, ruimte, compromissen en tijd. Als je uiteindelijk iets voor elkaar heb kan je er zelfs een harde pla**er van krijgen :D :D :D

In ieder geval veel succes

Grtzz Rob
bedankt voor je reactie
Het plezier is er zeker de ruimte ook en als ik eenmaal een beetje op weg ben
zal de fantasie ook wel komen.
de afgelopen 3 dagen ben ik druk geweest met het bouwen van de tafel
waar het station van Erstfeld op komt, een deel van de wisselstraat ligt er nu
en een paar perron sporen.
morgen zal ik een paar foto´s plaatsen als het lukt.

gr Wim



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Vandaag de eerste blokken en de bezetmelders aangesloten, voor de bezetmelders gebruik ik de CD16 en voor de blokken de TM51.
De baan wordt op een isolatieplaat gelegd deze plaat is 6mm dik dit heeft als voor deel dat de wissel spoelen in weg kan werken

Gr Wim
Bijlagen
trein 004 [].JPG
trein 004 [].JPG (97.92 KiB) 4705 keer bekeken
trein 003 [].JPG
trein 003 [].JPG (116.06 KiB) 4705 keer bekeken
trein 002 [].JPG
trein 002 [].JPG (122.31 KiB) 4706 keer bekeken



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

.....
Bijlagen
trein 016 [].JPG
trein 016 [].JPG (89.31 KiB) 4686 keer bekeken
trein 020 [].JPG
trein 020 [].JPG (109.03 KiB) 4686 keer bekeken
trein 005 [].JPG
trein 005 [].JPG (73.52 KiB) 4686 keer bekeken


Gebruikersavatar

Alex_is_lang
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:28
Locatie: Arnhem

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo Wim,


Als mede dinamo gebruiker wil toch het advies geven om op de tm51 nog een koellichaam te plaatsen.
Zelf maak ik gebruik van Dinamo 3.0.
Succes met de opbouw van de baan.

gr Alexander



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Chris83 »

oh mooie wisselstraat!


Groeten Chris

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Saraan »

Wim,

inderdaad een mooie wisselstraat, maar is deze in definitieve vorm? Mij lijkt het een beetje overkill om 3 maal de oversteek te kunnen maken van het middelste naar het linker spoor bovenaan. Ook zou ik de gaten voor de aandrijvingen zodanig groot maken dat je een aandrijving kan wisselen zonder dat je de hele wissel moet uitbouwen. 't Is maar een tip uit eigen ervaring! ;)

Voor de rest ziet het er veelbelovend uit. Ik hoop snel het vervolg te kunnen meemaken. 8-)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Alex_is_lang schreef:Hallo Wim,


Als mede dinamo gebruiker wil toch het advies geven om op de tm51 nog een koellichaam te plaatsen.
Zelf maak ik gebruik van Dinamo 3.0.
Succes met de opbouw van de baan.

gr Alexander
hallo Alexander

jou reactie is juist er moet nog een keollichaam op komen maar deze print is
nog niet af op de andere printen zitten wel koellichamen deze printten heb ik gemonteerd
in een soort van frame.

vr gr Wim



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Saraan schreef:Wim,

inderdaad een mooie wisselstraat, maar is deze in definitieve vorm? Mij lijkt het een beetje overkill om 3 maal de oversteek te kunnen maken van het middelste naar het linker spoor bovenaan. Ook zou ik de gaten voor de aandrijvingen zodanig groot maken dat je een aandrijving kan wisselen zonder dat je de hele wissel moet uitbouwen. 't Is maar een tip uit eigen ervaring! ;)

Voor de rest ziet het er veelbelovend uit. Ik hoop snel het vervolg te kunnen meemaken. 8-)

groetjes,

goedenavond

gelukkig ben je een oplettende kijker, en een kritische kijker,
daar is helemaal niets mis mee je hebt helemaal gelijk er zit een fout in de wisselstraat
er liggen 2 wissel teveel in die ga ik er uithalen dan kan ik meteen de knik die ik op de foto zie eruit halen.
bedankt voor de tip met betrekking tot de wisselaandrijving.

gr Wim



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Het station is voor een groot deel af qua spoor.
De af gelopen dagen heb ik de linker wissel straat aan gesloten, zo dat er een
paar sporen bereden kan worden.
Momenteel ben ik aan het stoeien met koploper om de trein te laten stoppen
boven de ontkoppel stuk maar dat wil nog niet echt lukken, nu weet ik niet of
de snelheid van de trein een rol speelt in de blok waar de ontkoppel stuk in licht

Gr Wim
Bijlagen
trein 001 [].JPG
trein 001 [].JPG (124.01 KiB) 5002 keer bekeken
trein 002 [].JPG
trein 002 [].JPG (107.67 KiB) 5000 keer bekeken
trein 003 [].JPG
trein 003 [].JPG (114.16 KiB) 5002 keer bekeken
trein 004 [].JPG
trein 004 [].JPG (120.17 KiB) 5005 keer bekeken



Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

Goede middag

De af gelopen dagen ben ik bezig geweest met koploper om mijn station in te voeren
Dit zonder succes er gebeurde dingen die niet zo gepland waren, dus ik ben op nieuw
Begonnen van A naar B en terug dat werkte wel.
Nadat een maal werkte heb ik een ander spoor toegevoegd, nu kan ik alle sporen van het
Station bereide
Maar het volgende probleem dient zich al aan, bij het test rijden laten de spijkertjes
Los waar mee de rails vast hoort te zitten.

Vr Gr Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: St.Gotthard baan

Bericht door spoor65 »

Wim,

Weet zo niet wat jij als ondergrond hebt onder je rails, en vooral hoe dik dit materiaal is, maar mijn gevoel zegt,
als je spijkertjes los laten, dat die dan gewoonweg te kort zijn cq de ondergrond waarin ze grip moeten hebben te open/zacht.

Mogelijk dat railschroefjes, of anders boekbinderslijm meer houvast geeft.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: St.Gotthard baan

Bericht door Chris83 »

ahja dat zijn ondervloer platen voor onder de laminaat, die zijn wat aan de zachte kant en door kleine trillingen kan er vanalles verschuiven, dus ook eventuele strooisel, mocht je dat er op willen plakken. Er zijn ook andere ondervloer platen, lichtblauw en rose die zijn beter geschikt en dunner.


Groeten Chris

Onderwerp starter
wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: St.Gotthard baan

Bericht door wim lagerwaard »

goedenavond

chris en spoor bedankt.
ben vandaag op zoek geweest naar blauwe vloerplaten en heb en gevonden, dus met pijn in het hart heb ik dat wat ik had liggen afgebroken om onieuw te beginnen met blauwe platen want het is de bedoeling dat dit een permanente baan wordt, het is makkelijker om het nu maar af te breken dan later.

vr gr Wim


Plaats reactie