N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za jan 19, 2019 09:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 675 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 20:32 

Hallo Michiel,

Ik heb geen ervaring met een groot schaduwstation en ook niet met een helix. Ik ben er nooit aan begonnen.
In mijn vorige baan zat zelfs helemaal geen schaduwstation en reden de treinen bijna helemaal in het zicht. Er waren alleen twee onzichtbare inhaalsporen. Dat beviel echter helemaal niet (veel te weinig afwisseling in het rollend materieel).

Het alternatief: schaduwsporen dicht bij de bovenbaan bevalt mij wel. Het is wel zaak om de bereikbaarheid van de schaduwsporen in de gaten te houden. Ik doe dat door grote delen van de bovenbouw afneembaar te maken (vrijwel alle delen waar geen rails ligt zijn afneembaar).

Veel succes.

Hoor je nog wel eens iets van Urbanie en Germaine?

m.vr.gr.

Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 22:48 

Moedig besluit Michiel, ik denk wel dat je er alleen maar op vooruit kan gaan. Nu mijn baan zover klaar is dat hij dichtgemaakt kan worden bekruipt mij eigenlijk al een tijdje het zelfde gevoel. Te veel verborgen spoor ten opzichte van het zichtbare spoor. Nu is het voor mij een test/oefen baan dus ik verander hem nu niet, echter mijn toekomstige grote baan wordt zeker anders ingedeeld.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.6
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2019 08:12 

Goede morgen,

Moedig besluit inderdaad.
Ben al z'n 15/16 jaar aan mijn baan aan het bouwen en inderdaad als ik het over zou (kunnen) doen dan waren mijn schaduwstations anders gemaakt.

Regel 1) het achterste spoor nooit dieper dan 60 / 70cm van de voorkant
Regel 2) schaduwstation aan de voorkant en niet tegen de achterwand.
Regel 3) beter 1 goed schaduwstion dan meerdere kleinere
Dat zou nu mijn bouw criteria worden :oops:

Maar ja ik kan het niet meer verbouwen en dus doe ik het met wat ik heb en ben er ook tevreden mee :D :o
Sterkte

Mvrgr Bob

http://www.bobvermeulen.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2019 14:27 

@Pieter, wees gerust, het opbouwen gaat een stuk rustiger dan het afbreken. ;)

@Ron, ik had meer moeite met het afscheid en afbreken van m'n Brussel-Noord project, want dat was hopeloos opgeven. Nu, met dit schaduwtstation weet nu precies wat ik wél wil. En dan is deze afbraak een stap vooruit. Zonde van tijd en moeite? Niet echt, want het was een process waar ik door moest.

@Hans, een schaduwstation dichtbij is wat ik nu beöog. Een schaduwstation op bijna dezelfde hoogte, kleiner maar beter. En Germaine en Urbanie wachten geduldig de dag dat hun stad vorm krijgt, dwz, wanneer ik met scenery begin (=macro-opnames) zullen ze wel eens komen piepen. ;)

@Nico, daarom was het ook een testbaan. Goed dat je daarmee bent begonnen. Jouw definitieve kan er enkel beter van worden. En ik zou nu ook adviseren om een helix enkel te gebruiken wanneer ECHT niets anders mogelijk is. Maar gelukkig is iedereen anders, en bouwen anderen wel helixen en diepe schaduwtations met plezier en voldoening. ;)

@Bob, Jouw baan is een parel aan het worden. En betreffende jouw schaduwstation-regels:
1) check! Ik hou het bij 40cm. Normaal heb ik met 2x6 opstelsporen genoeg (t' Is nooit genoeg, maar ergens moeten we toch een lijn trekken)
2) check! de baan komt los van de muur, en langs de achterkant ligt ie dus vooraan, als je snapt wat ik bedoel.
3) ...check?... :roll: Ik hou een hondebot-sporenplan aan, en heb dus 1 schaduwstation aan elke kant van het bot.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2019 14:45 

Hoi michiel dat is een flinke tegenslag zeg.
Maar goed betrouwbaarheid is erg belangrijk anders heb je meer ergernis dan plezier asan je hobby.
Dat je wissels met plastic hartstuk hebt gebruikt zou nooit mijn keuze zijn, het probleem met je bezetmelders zou niet nodig moeten zijn.
Op mijn baan heb ik heel veel bezetmeldpunten en nooit problemen mee ( via loconet )
Maar goed een moedig besluit en het word er uiteindelijk alleen maar beter van.
Succes !!!

Modulebaantje "immergut"
viewtopic.php?f=14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

viewtopic.php?f=14&t=3911

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 675 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68

Alle tijden zijn GMT + 1 uur