Pagina 1 van 1
Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 07 aug 2015 21:20
door brizbo
Dag,
Vandaag kwam ik op youtube een filmpje tegen waar een persoon grafiet gebruikt om het geleidingsvermogen
tussen trein en rail te verbeteren.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee en kan er verder weinig over vinden...
Wou toch even de link met jullie delen:
https://www.youtube.com/watch?v=o59W7iwre24
Is misschien een extra aanvulling op het inmiddels populaire atf (automatic transmission fluid)?
Groet.
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 08:02
door Michiel
Grafiet is spekglad. Voor een totaal vlakke baan zou deze tip interessant kunnen zijn, maar met een beetje helling in de baan (vb een helix) kan je het wel vergeten. Been there, done that... never again.

Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 09:34
door Redskin
We zijn allemaal op zoek naar wondermiddeltjes. Maar dat kliederen met vettigheid (transmission fluid) en dit grafiet, ik weet het niet.

Is voor je materieel volgens mij ook niet optimaal. En inderdaad: bij adhesie-tractie moet je niet het contactoppervlak glad maken...
Je baan goed schoonmaken en juist vetvrij houden werkt bij mij al jaren prima. Dat geldt ook voor de baan van een maat van me. In een helix met contactproblemen (door krimpen en uitzetten) hebben we korte draadjes tussen de rails onderling gesoldeerd. Werkt perfect.
Het is volgens mij wijzer om eerst de oorzaak van contactproblemen te zoeken en op te lossen, dan dit soort oplossingen toe te passen.
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 18:02
door JohoMapi
Hallo,
Met Automatic Transmission Fluid (ATF) bereik ik overigens uitstekende resultaten. ATF zou ik ook niet zomaar in de categorie vettigheden scharen. Het zijn bijzonder complexe vloeistoffen met sterk anti-corroderende werking, en zeker geen smeerolie of iets dergelijks.
En heel klein beetje ATF op je baan smeren en door je locomotieven laten uitrijden over het spoor. De treinen hebben duidelijk beter stroomcontact en lijken zelfs iets soepeler te rollen. Na een maand heb ik zonder enig schoonmaakactiviteit weer een locomotief op de baan gezet, en het ding liep gelijk goed.
ATF lijkt wat mij betreft inderdaad welhaast een wondermiddel. T.o.v. het eeuwige gepoets met railgom (waar je spoorstaven volgens mij zeker niet knapper van worden) is ATF een aanrader.
Groet,
Maurice
https://klapplitalbahn.wordpress.com/20 ... n-met-atf/
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 19:46
door brizbo
Heb dit weekend de combinatie van beiden uitgeprobeerd, met uitstekende geleiding tot gevolg!
Wel merk ik, zoals michiel al aangaf dat de locs minder grip hebben.
Grafiet en hellingen gaan niet zo goed samen...
Maar op gebied van geleiding lijkt het super.
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 20:04
door Redskin
Oké Maurice, terechte opmerking: het is geen vettigheid. Maar.. wel een smeermiddel. Om de wrijving tussen oppervlakken te verlagen... Met adhesie-tractie: brrrr

Maar: ieder z'n meug

Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 10 aug 2015 21:17
door FidOo
Frank. Zoals gezegd.. Geen wondermiddel maar het werkt wel en het tast niets aan.
Zojuist het draadje op 1zu160 doorgelezen. En zoals we weten zijn die nog koppiger als ezels. En ook daar moesten ze toegeven dat het goed werkt.
Ik heb het ook getest en t werkt echt prima zonder problemen. Zet er zelfs hagelnieuwe Loks op.
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 11:39
door Redskin
Oké Joost (en anderen): ik geloof je en respecteer de ervaringen. Vind het enthousiasme aanstekelijk.

De oorspronkelijke poster ("brizbo") van dit topic heeft kennelijk inmiddels positieve bevindingen. Daar was 't om te doen. De rest zijn meningen

Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 17:20
door JohoMapi
Tja, misschien is het wel verstandig om te benadrukken dat je slechts een heeeeel klein beetje ATF dient te gebruiken. Met een wattenstaafje per 3 meter spoor een stukje van max 3 cm insmeren. Vervolgens uitrijden. That's it. Het is beslist geen kliederboel, want dan gebruik je echt te veel.
Ten aanzien van de mogelijk verminderde rolweerstand heb ik toch een vraagje. Als ATF (of een ander middel) de rolweerstand doet verminderen zal dit toch hooguit een probleem kunnen zijn bij het wegrijden van een trein? Dan zit je tussen statische en de dynamische (zodra de wielen doorslaan) wrijving in. Immers, zodra een trein rolt draaien alle wielen en geldt de statische wrijvingscoëfficiënt. Als de weerstand wordt verminderd heb je inderdaad minder trekkracht, maar de rolweerstand van de sleep is eveneens evenredig minder geworden. Netto zou je geen verschil mogen uitmaken.
Op onze modelbaan, met op de hoofdbaan een maximale stijgingspercentage van 25 promille, merk je geen verschil sinds het gebruik van ATF. Alleen de Minitrix BR18.4 heeft moeite met de Rheingold-sleep, maar dat was voordat we ATF gebruikte ook het geval. Op de bergbaan is de maximale stijging 40 promille, maar daar rijden we met zulke korte treinen dat dit absoluut geen probleem oplevert.
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 19:18
door jerrytrein
Als je de rolweerstand wilt verminderen ,zal je eerst de lagers van de assen moeten controleren,reinigen en smeren
daar zit de 1ste en meeste rolweerstand
En de trekkracht wordt vooral bepaald door het gewicht
En dat is in model het probleem
Vandaar dat er rubber anti slip bandjes worden toegepast
En ook in het groot is er vaak met hellingen dubbel tractie nodig
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 19:22
door Bjor
JohoMapi schreef:Ten aanzien van de mogelijk verminderde rolweerstand heb ik toch een vraagje. Als ATF (of een ander middel) de rolweerstand doet verminderen zal dit toch hooguit een probleem kunnen zijn bij het wegrijden van een trein?
(...)
Op onze modelbaan, met op de hoofdbaan een maximale stijgingspercentage van 25 promille, merk je geen verschil sinds het gebruik van ATF.
Joris (of Maurice),
Waarom zou verminderde rolweerstand een probleem zijn? (tenzij je wilt dat je treinen NIET " rollen"). Verminderde rolweerstand betekent immers dat er minder energie nodig is om de trein in beweging te krijgen en te houden? Dat betitel ik niet als een probleem.
Maar je zegt het zelf: je merkt op jullie baan geen verschil tussen gebruik zonder en met ATF. Zo gering is het dus.
Veel collega's die geen ATF gebruiken gaan er (begrijpelijk) van uit dat ATF rails vet en glad zal maken. Dat klopt ook als je het gebruikt als anderen wasbenzine, modelspoorolie, contactspray, autowas e.d. gebruiken. Dan krijg je inderdaad spekgladde rails. Juist de minimale hoeveelheid ATF die op enkele centimeters spoor moet worden aangebracht zorgen ervoor dat de componenten in ATF die corrosie voorkomen over de rails worden uitgereden, zonder die merkbaar vet en glad te maken. Maar of daardoor ook de rolweerstand merkbaar afneemt? Ik meen het ook waar te nemen, maar kan het niet echt aantonen. Misschien zit dat meer "tussen de oren"
Ben
Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 19:24
door brizbo
Ik denk niet zozeer dat atf de rolweerstand doet verminderen maar eerder het toepassen van grafiet. Of combinatie van beiden.
(waarschijnlijk wat ijverig geweest en teveel gebruikt...)
Ik merkte het toen een loc met vier verlichte rijtuigen na een r1 bocht ter plaatste bleef trappelen...
Deze loc is wel maar door twee assen aangedreven (heeft een uitgesleten tandwiel)
Ik zoek een mengseltje van atf en grafiet te maken om lokjes te onderhouden.
Eén ding is zeker, mijn treintjes hebben nog nooit zo goed gereden

Re: Geleidingsvermogen verbeteren dmv grafiet.
Geplaatst: 11 aug 2015 21:34
door martindomburg
He wat leuk, de ATF discussie gaat hier verder! Mag ik ook
Ik gebruik ATF nu een maandje op Schellenbach. Ik raak inderdaad de gum nog maar sporadisch aan. Maar moet wel toegeven dat het geen wondermiddel is hoor. Ik heb nog wel last van contact problemen en stotterende verlichting en wielen. Met name op de wissels.
MAAAARRRRRRR (ik weet dat sommigen oost-indisch lezen) het werkt wel uitstekend, het is inderdaad starten en lopen!!!! Blijf het zeker gebruiken.
cheerz