Bart's droomwereld
Geplaatst: 13 aug 2015 18:34
Onderstaand een paar foto's welke de voortgang van het bouwen van de baan aangeven. Het is een vaste baan die langs 4 muren loopt. De baan wordt max. 60 cm breed.

En meteen de eerste fout zichtbaar: de leggers geven het nivo aan waaronder nog de schaduwstations moeten komen. In de bouwtijd hierna had ik er veellast van maar demonteren? Ho maar.
Ook zie je de opbouw van mijn eerste helix:de bochten zijn FLM R2 en Roco R3 met een FLM 9100 op het lange stuk. De dikte van de plank met demping 14,2 mm. De ruimte tussen de omwentelingen is 5,5 cm. De stijging van de baan bedraagt dus 7,7 cm.
De helix is pas getest na plaatsing en al mijn loks kwamen netjes naar boven en weer terug.
Nogmaals de helix.

De helix op zijn plek:


Hier kan je zien dat het allemaal onwennig is. Vooral het lijmen van de rails. Het vergt oefening, ik weet het.
Voor het gemak maar een dubbele schakelaar met daarachter 2 dubbele contactdozen voor de Z21, de trafo en nog wat spul alsmede om elektrisch gereedschap op aan te sluiten.

Komt zo'n soort rommel jullie bekend voor?

En dan volgt mijn eerste schaduwstation:

Met de schakelaars voor de wissels. Ik heb bewust gekozen voor deze schakelaars zodat ik makkelijk kan zien hoe de wissels staan.

En dan mijn aansluitingen, gemaakt van 2 kroonstenen en stukjes rails.


Kijk eens hoe een ex bankman soldeert!
Maar het werkt wel!
En dan......... Doen ze het of niet? That's the question!
De BR191, de BR81, de BR65 en de T18 rijden vrolijk naar boven en weer terug. Wat een feest om ze weer te zien rijden!

En dan bouwen we maar weer een helix. Dit maal gebruik ik alleen R2 met kleine passtukjes (4 stuks FLM 9102 per omwenteling) en het rechte stuk bestaat nu uit 2x FLM 9100 per spoor.

Tot zover mijn bijdrage om jullie tevreden te stellen.
Nieuwsgierig? Commentaar? Laat maar lezen.
Groetjes Bart

En meteen de eerste fout zichtbaar: de leggers geven het nivo aan waaronder nog de schaduwstations moeten komen. In de bouwtijd hierna had ik er veellast van maar demonteren? Ho maar.
Ook zie je de opbouw van mijn eerste helix:de bochten zijn FLM R2 en Roco R3 met een FLM 9100 op het lange stuk. De dikte van de plank met demping 14,2 mm. De ruimte tussen de omwentelingen is 5,5 cm. De stijging van de baan bedraagt dus 7,7 cm.
De helix is pas getest na plaatsing en al mijn loks kwamen netjes naar boven en weer terug.
Nogmaals de helix.

De helix op zijn plek:


Hier kan je zien dat het allemaal onwennig is. Vooral het lijmen van de rails. Het vergt oefening, ik weet het.
Voor het gemak maar een dubbele schakelaar met daarachter 2 dubbele contactdozen voor de Z21, de trafo en nog wat spul alsmede om elektrisch gereedschap op aan te sluiten.

Komt zo'n soort rommel jullie bekend voor?

En dan volgt mijn eerste schaduwstation:

Met de schakelaars voor de wissels. Ik heb bewust gekozen voor deze schakelaars zodat ik makkelijk kan zien hoe de wissels staan.

En dan mijn aansluitingen, gemaakt van 2 kroonstenen en stukjes rails.


Kijk eens hoe een ex bankman soldeert!
Maar het werkt wel!
En dan......... Doen ze het of niet? That's the question!
De BR191, de BR81, de BR65 en de T18 rijden vrolijk naar boven en weer terug. Wat een feest om ze weer te zien rijden!

En dan bouwen we maar weer een helix. Dit maal gebruik ik alleen R2 met kleine passtukjes (4 stuks FLM 9102 per omwenteling) en het rechte stuk bestaat nu uit 2x FLM 9100 per spoor.

Tot zover mijn bijdrage om jullie tevreden te stellen.
Nieuwsgierig? Commentaar? Laat maar lezen.
Groetjes Bart