Pagina 1 van 1
Peco materiaal
Geplaatst: 14 okt 2015 19:30
door Jules1975
Hallo heren,
Ik ben nog steeds aan het worstelen met mijn baanplan. Maar tijdens het overleggen ben ik ook aan het kijken naar materiaal: vooral peco vindt ik voor rails erg interessant.
Is er nou echt zo veel verschil tussen code 80 en code 55?
Ik vindt het prijsverschil nogal groot namelijk en weet niet of het dat waard is?
Re: Peco materiaal
Geplaatst: 14 okt 2015 21:51
door FidOo
Wat mij betreft is er maar 1 antwoord mogelijk. Voor mij alleen nog maar code 55!
Re: Peco materiaal
Geplaatst: 14 okt 2015 22:15
door Appie173
Vergelijk echte rails met code 80 en code 55. Opeens blijkt alle gewone "standaardrails" veel te hoog. 0,080 inch is ongeveer 2 mm wat overeenkomt met een schaalhoogte van 32 cm, oftewel een spoorstaaf die in hoogte tot halverwege je knie komt. 0,055 inch is ongeveer 1,4 mm wat overeenkomt met een schaalhoogte van 22 cm. Nog steeds iets te hoog want in het echt komen spoorstaven zelden boven de 18 cm. Oftewel code 80 is de speelgoed-smalspoorlook en code 55 is veel realistischer.
Mvg, Albert
Re: Peco materiaal
Geplaatst: 14 okt 2015 23:22
door Hoontje
Hallo,
Qua verwerking vind ik de peco code 80 fijner. Is flexibeler dan code 55. Echter is het daardoor ook veel kwetsbaarder
Zeker flexxen in bogen willen nog weleens bij een 'iets te enthousiaste' buiging de bielzenmat loslaten van de spoorstaaf. Waardoor je spoor stuk is.
Qua solderen is code80 fijner, je hebt meer oppervlakte, want hogere spoorstaaf.
Treintjes op de rails plaatsen gaat op 80 beter en vlotter. Door de hogere spoorstaafaan de buitenkant heb je meer grip op een draaistel als het ware. Daarnaast zie je wat je doet.
Qua scenery is code 55 wel echt mooier. Steviger in de verwerking én het oogt minder 'nep'. Ofschoon bij dit laatste alle bevraagde bezoekers (25 stuks) op de beurs in Lochem mijn code 80 scenery spoor aanwezen als een code 55... Het is dus ook maar net hoe je het verwerkt...
Al bij al is het mijn mening. Ik gebruik op mijn baan zowel code 55 (scenery ) als code 80 (schaduwstation ) En dan zowel code 80 streamline, als de set-track varianten.
Groetjes
Hoontje
Overigens als tip,
Dit draadje behoort toe aan de sectie vraagbaak. Deze sectie is bedoeld om een (al dan niet uitgebreid ) verslag te doen van materiaal wat getest is. Bv een locomotief of een vergelijkend waren onderzoek. Zal het onderwerp morgen verplaatsen want op mn telefoon werkt dat nu niet.
Re: Peco materiaal
Geplaatst: 15 okt 2015 07:48
door nspoorkees
Zou code 80, door de iets hogere railstaaf, misschien iets minder stroringsgevoelig zijn? Zou het minder snel ontsporen, en wat mooier,met minder hobbels, over wissels rijden? Dat zou dan de betrouwbaarheid in schaduwstations kunnen verbeteren? Of merk je geen verschil?
Re: Peco materiaal
Geplaatst: 15 okt 2015 09:33
door Hoontje
Het verschil qua ontsporen ligt bij mij persoonlijk denk ik eerder aan de gebruikte verf + ballast.

Het hoogte verschil aan de binnenzijde van de railsstaven is bij code 55 en code 80 namelijk gelijk. Er wordt gebruik gemaakt van optisch bedrog bij de code 55. Aan de buitenzijde is de bielzenmat als het ware over de railsstaaf heen geschoven waardoor deze lager ligt. Aan de binnenzijde is de bielzenmat 'uitgediept' waardoor daar de hoogte hetzelfde is. Anders zouden oudere treinmodellen er niet (makkelijk) op kunnen rijden.
Wissels in code 80 (niet de settrack!) en code 55 heb ik nog geen vergelijk tussen kunnen maken. Heb alleen set-track wissels liggen van code 80 in mijn schaduwstation liggen en daar ontsporen treinen soms door de te strakke boog (R1) welke dan gevolgd wordt door een tegengestelde bocht. Dus een S vorm. Dat is funest voor sommige grotere stoomloks en treinstellen met meer dan 4 assen per draaistel bij mij op de baan.
Groetjes,
Hoontje
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 16 okt 2015 21:21
door P Bender
Zelfs code 40 is te hoog voor het meeste spoorprofiel

(is hoger dan wat er op de Betuweroute wordt gebruikt)
Qua soldeerhoogte ...... tja, goh, ach. Code 40 solderen gaat ook prima
En ....... behalve hele oude locs rijdt alles over gesoldeerde code 40. Het gaat pas fout bij Micro Engineering code 40. Daar hebben de flenzen last van de railklemimitatie. MAar goed die zijn ook totaal buiten schaal verhouding. Al helemaal bij Peco code 55-89
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 08:42
door Maurits71
Paul
de vraag ging over code 55 of code 80. Peco verkoopt helaas geen code 40.
anyway, ik heb hier alles code 55 en vindt het een super product om mee te werken
M.
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 09:13
door spoor65
Ook ik ben volledig omgegaan naar code 55.
zowel optisch als kwaliteit is uitstekend.
Heb er nog wel over nagedacht om in het schaduwstation en niet zichtbare delen met code 80 flexrail te gaan werken.
maar dan alleen de rechte baanstukken of hooguit een hele ruime boog, dit ivm wat Alwin (Hoontje) al aangaf, dat code 80 rail wat sneller van de bielsen afbreekt.
Maar, aan de andere kant.
Hoeveel euri ben je meer kwijt aan code 55 t.o.v. 80, als het alleen om de flexrail gaat. pakweg 1 euro per meter.
op 100 meter dus €100
Wissels,pakweg €2,00 per wissel verschil, bij grote baan met, laten zeggen, 50 wissels, dus wederom €100.
maar ondertussen heb je dan wel voor €200 extra heel veel genot van goed materiaal.
We geven met gemak een paar honderd euro meer uit voor een mooie loc of rijtuigen set.
maar een mooie stukkie rail waar dat dure materiaal op mag rijden is toch ook wel wat waard.
mvg
Freddy
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 11:11
door Timtrein85
Ik ben het helemaal met Freddy eens. Bij aanvang van de bouw van mijn baan, heb ik besloten om alles in code 55 te leggen. Ook in de schaduwstations. Het is een heerlijk soepele rail in bewerking. Het soldeert super (en dat met de goedkoopste soldeerbout en alleen tin). Ik gebruik een xuron railknipper om de rails op maat te maken. Werkt ook prima. Ik vind alleen die kunststof raillasjes wat slapjes en daardoor sluit het niet altijd meteen mooi aan.
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 12:34
door P Bender
Maurits71 schreef:Paul
de vraag ging over code 55 of code 80. Peco verkoopt helaas geen code 40.
Weet ik.
Maar ik wou alleen het punt maken dat mechanische redenen tegen code 55, in mijn ogen, niet bestaan

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 16:26
door shoven
Een overweging kan nog zijn dat er in code 55 meer smaken wissels zijn dan in code 80. In code 55 heb je double slips en scissors, en die heb je niet in code 80.
Ik ga waarschijnlijk het schaduwstation in code 80 maken en de bovenbouw in code 55. Maar dat doe ik vooral omdat ik nog 30 wissels in code 80 heb liggen...
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 18:47
door Modelspoorbarry
L.S.
Voor mijhetzelfde als Steven: in het zichtbare gedeelte code 55 en buiten het zicht en schaduwstation code 80.
Code 55 omdat daar meer mogelijkheden zijn voor de wissels e.d. Code 80 omdat ik nog een heleboel van dat materiaal had.
Tot nu toe bevalt het erg goed en rijden alle loks/treinstellen prima, ook de loks uit de beginperiode van de hobby eind jaren '70.
Groeten,
Barry
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 18:58
door Dompie
Jaaa ik had nog een flinke hoeveelheid Fleischmann Picolo liggen dus maar in mijn schaduwstation verwerkt . De rest van mijn baan, het grootste deel van mijn schaduwstation en de rest met code55. Nu heb ik last van storingen in de Fleischmann spullen, maar ja schaduwstation hoe kom ik er nu nog goed bij. Buiten het hoek verschil van de wissels is het nog steeds een grote, slecht bereikbare klus.
Ik heb
SPIJT van mijn zuinigheid.
Johan
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 20:16
door shoven
Idem hier Dompie. In mijn vorige baan was het schaduwstation met Fleischmann rails en wissels, dat had constant aandacht nodig zullen we maar zeggen. Bij het afbreken heb ik al het Flm spul meteen verkocht, voor mij alleen nog Peco.
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 17 okt 2015 21:16
door Modelspoorbarry
Idem dito, alle Fleischmann en andere merken eruit gegooid. Alleen nog Peco.
Groeten,
Barry
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 18 okt 2015 13:18
door Overdijk
Ook ik heb alleen nog maar peco 55.
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 18 okt 2015 14:10
door Zaunkönigs Bahn
Waar liggen de klachten met Flm? De aandrijving of de wissel zelf?
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 18 okt 2015 18:18
door Modelspoorbarry
Bij beiden.
Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?
Geplaatst: 21 okt 2015 19:05
door Jules1975
Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Dit geeft me veel invalshoeken om te overwegen.
Gezien mijn budget is 100 euro gewoon veel geld, iets dat niet zo ruim voor handen is als ik zou willen.
Maar aangezien het toch een jarenplan wordt heb ik tijd genoeg om door te sparen!