Sprinkbaan
Re: Sprinkbaan
Hoi Steven, leuk dat je er weer bent! En bedankt voor je adviezen tot dusverre!
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Sprinkbaan
Hallo Steven,
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over.
Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.
Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.
Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.
Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.
Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.
Groet, Wim
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over.

Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.
Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.
Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.
Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.
Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.
Groet, Wim
Re: Sprinkbaan
Ik onderschrijf Wim's adviezen helemaal. 

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Sprinkbaan
Thanx guys.
Ik zag pas later dat er een keerlus in het station zit. Door hem op een andere plaats aan te sluiten wordt dat opgeheven.
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima. Ze dienden om een trein van rijrichting te laten veranderen omdat je anders nooit meer terug kwam de helix in. Met dit ontwerp zijn ze eigenlijk overbodig geworden maar ik laat ze er voorlopig inzitten.
Uitbouw van het station is zeker een mogelijkheid, daar denk ik nog over na. Een goederenspoor is ook wel aantrekkelijk.
Ik zag pas later dat er een keerlus in het station zit. Door hem op een andere plaats aan te sluiten wordt dat opgeheven.
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima. Ze dienden om een trein van rijrichting te laten veranderen omdat je anders nooit meer terug kwam de helix in. Met dit ontwerp zijn ze eigenlijk overbodig geworden maar ik laat ze er voorlopig inzitten.
Uitbouw van het station is zeker een mogelijkheid, daar denk ik nog over na. Een goederenspoor is ook wel aantrekkelijk.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Leuk je weer op het forum te zien en dat je er weer zin in heb om wat te prutsen .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper nederlands-beetje stoom .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Sprinkbaan
Hallo Steven,
Met alle respect, maar juist door die keerlussen en verbindingen vind ik het toch behoorlijk ingewikkeld...

Je schreef dat de baan niet lekker liep, maar wat was dat dan precies? Als ik je nieuwste ontwerp met de eerdere versies vergelijk, dan zie ik met name veel overeenkomsten.
Aangezien je nu toch aan het aanpassen bent, is dit misschien het moment om het hele concept nog eens opnieuw te bekijken. Is het inderdaad wat je wilt? Voldoet het aan je verwachtingen van een modelbaan?
Zelf ben ik veel meer gecharmeerd van een lineair ontwerp (maar dat was denk ik al duidelijk

Gewoon ter inspiratie een schetsje:

Alles is dubbelsporig, maar ik was te lui om alle lijntjes dubbel te tekenen.
Komend vanuit het schaduwstation (en helix) eerst via een stukje paradebaanvak (zwart). Dan verder klimmend en door het doorgangsstation (rood). Daarna al klimmend via een 180 graden lus boven je helix naar een 2e paradebaanvak (blauw) om uiteindelijk in een deels verborgen keerlus te eindigen en terug te keren.
Groet, Wim
Re: Sprinkbaan
hoi Steven,
het railplan van Wim is een leuk ontwerp zonder overbodige lussen en slingers.
wel een heel lang soort hondebot en dat geeft beperking in de rijmogelijkheden.
het station en misschien een enkele aftakking naar een houtzagerij bijvoorbeeld zullen de rangeerplekken zijn.
verder een baan om veel te rijden met 2 paradetrajecten.
je zou ook in de rode baan na het station een lus kunnen maken en het blauwe deel dan als nevenbaan (enkelsporig?) kunnen maken.
groet,
Bert
het railplan van Wim is een leuk ontwerp zonder overbodige lussen en slingers.
wel een heel lang soort hondebot en dat geeft beperking in de rijmogelijkheden.
het station en misschien een enkele aftakking naar een houtzagerij bijvoorbeeld zullen de rangeerplekken zijn.
verder een baan om veel te rijden met 2 paradetrajecten.
je zou ook in de rode baan na het station een lus kunnen maken en het blauwe deel dan als nevenbaan (enkelsporig?) kunnen maken.
groet,
Bert
Re: Sprinkbaan
Goedemorgen,
Het klopt dat door het linaire ontwerp, de rijmogelijkheden wat beperkt zijn. Er is natuurlijk maar 1 traject waar de treinen rijden dus in die zin is er minder afwisseling.
Door het station dan uit te bouwen, kun je het weer gevarieerder maken. Bijvoorbeeld door een inhaalspoor toe te voegen waar een stoptrein op zij wordt gehaald en daarna door een IC of doorgaande (express)goederentrein kan worden ingehaald.
Of een trein die uit het schaduwstation komt en in dit station eindigt (bv een spitstrein). Deze kan na enige tijd weer in de andere richting terug rijden en daarmee het "standaard" treinverkeer wat opleuken. Je zou hier zelfs een apart kopspoor voor kunnen toevoegen.
Daarnaast een aansluiting voor goederen (zagerij, container terminal, haven oid). Mogelijkheden genoeg.
Mocht je het lineaire ontwerp toch willen onderbreken, dan kun je er ook een splitsingsstation van maken, zoals in de schets hieronder:

Vanuit de helix nog steeds via het zwarte paradespoor naar het station. Hier splitst de lijn nu in 2 dubbelsporige trajecten (rood en groen). Het rode spoor gaat over in het blauwe paradetraject. Het groene duikt direct een tunnel in en komt ook uit op het blauwe traject.
De 2 lijnen vormen dus eigenlijk een grote lus.
Het station krijgt nu meer gevarieerd verkeer omdat er treinen in 3 richtingen kunnen vertrekken.
Uiteraard zou je van 1 van de lijnen ook een enkelsporige lijn kunnen maken (wat Bert al aangaf).
Succes met brainstormen!
Groet, Wim
Het klopt dat door het linaire ontwerp, de rijmogelijkheden wat beperkt zijn. Er is natuurlijk maar 1 traject waar de treinen rijden dus in die zin is er minder afwisseling.
Door het station dan uit te bouwen, kun je het weer gevarieerder maken. Bijvoorbeeld door een inhaalspoor toe te voegen waar een stoptrein op zij wordt gehaald en daarna door een IC of doorgaande (express)goederentrein kan worden ingehaald.
Of een trein die uit het schaduwstation komt en in dit station eindigt (bv een spitstrein). Deze kan na enige tijd weer in de andere richting terug rijden en daarmee het "standaard" treinverkeer wat opleuken. Je zou hier zelfs een apart kopspoor voor kunnen toevoegen.
Daarnaast een aansluiting voor goederen (zagerij, container terminal, haven oid). Mogelijkheden genoeg.
Mocht je het lineaire ontwerp toch willen onderbreken, dan kun je er ook een splitsingsstation van maken, zoals in de schets hieronder:

Vanuit de helix nog steeds via het zwarte paradespoor naar het station. Hier splitst de lijn nu in 2 dubbelsporige trajecten (rood en groen). Het rode spoor gaat over in het blauwe paradetraject. Het groene duikt direct een tunnel in en komt ook uit op het blauwe traject.
De 2 lijnen vormen dus eigenlijk een grote lus.
Het station krijgt nu meer gevarieerd verkeer omdat er treinen in 3 richtingen kunnen vertrekken.
Uiteraard zou je van 1 van de lijnen ook een enkelsporige lijn kunnen maken (wat Bert al aangaf).
Succes met brainstormen!
Groet, Wim