Pagina 1 van 2

Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:31
door Reindier
Begin ook maar een dagboek om bij te houden hoe de baan ontstaat.

Begin is een halfhoogslaper 200x90 (met trap erg handig) met mdf op de bovenkant, een touchscreen asus (voor koploper in de toekomst) en de digitale startset van Fleischmann.

Eerst foto's dat maakt meer duidelijk.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:47
door Reindier
De Halfhoogslaper

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:48
door Reindier
Met Trap

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:49
door Reindier
Fleischmann 931487 - Digitale startset "GUINOVART" BR221

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:50
door Reindier
Wat extra Rails gescoord

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:50
door Reindier
Het begin van de eerste tunnel in de rechterachterhoek

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:51
door Reindier
Nu vast gemaakt en als voorbeeld wat spoor er in.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:52
door Reindier
Nu met extra spoor voor het hoog gelegen spoor.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:53
door Reindier
en een begin gemaakt aan de nieuwe spoorbrug

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:55
door Reindier
moet nog geschuurd en geplamuurd worden en moet de binnenkant van de boogjes nog dicht maken maar daar moet ik nog iets voor zoeken.... en uiteraard verven.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:56
door WimC
Als daar in de tunnel eens een wagonnetje ontspoort, kan het lastig worden die eruit te krijgen. Ik zou wat openingen aan de zij- en achterkant maken, zodat je er later nog bijkunt.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:58
door Reindier
binnen kant van de boog moet nog mooi worden moet dat nog met iets vullen of hout wat kan buigen of iets anders?

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 20:59
door Reindier
Inderdaad Wim das een goeie ik kan daar in de rechterzijkant een luikje maken zodat ik er altijd bij kan komen.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 21:04
door Reindier
en natuurlijk het baanplan.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 21:06
door shoven
Voor de binnenkant van je boog: Een stukje dun hout buigen, of anders de holte opvullen met gips waar houtlijm door gemengd is. Of tape eroverheen dat je verft, of... Of ... Of ...
Kortom, heel veel mogelijkheden.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 21:08
door WimC
Ik denk dat je je baanplan moet gaan aanpassen. Zo te zien heb je daarin de 24-graden wissels (R1) getekend, en in de doos rails die je gekocht heb, zag ik 15-graden wissels (R4).

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 10 jan 2016 21:11
door Reindier
WimC schreef:Ik denk dat je je baanplan moet gaan aanpassen. Zo te zien heb je daarin de 24-graden wissels (R1) getekend, en in de doos rails die je gekocht heb, zag ik 15-graden wissels (R4).
Ik had die wissels ff via marktplaats 3 gekocht voor de leuk ze waren 6 euro..

moet nog de juiste gaan zoeken.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 11 jan 2016 08:50
door FidOo
Die 15 graden wissels zijn de juiste, ik zou die 24 graden versies in je tekening er gewoon uit halen.

Zijn gewoon verre van realistisch en veel te scherp.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 13 jan 2016 15:22
door Reindier
Vandaag heb ik toch mijn baan maar aangepast... voor een helix die gedeeltelijk naast en op de baan komt.

foto's

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 13 jan 2016 15:23
door Reindier
in het vak onder de laptop moet dan de helix komen van buiten spoor rond de 70 cm diagonaal binnen spoor 64 cm diagonaal..

nu baanplan aan passen

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 13 jan 2016 16:34
door Henk van de Weerdt
Hallo ???
Reindier schreef:binnen kant van de boog moet nog mooi worden moet dat nog met iets vullen of hout wat kan buigen of iets anders?
1 of 2 mm (vliegtuig)triplex misschien?

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 13 jan 2016 19:57
door Reindier
Bedankt Henk denk dat ik de brug nu niet meer kan gebruiken aangezien ik mijn baan moest veranderen voor de helix

Gr reinier

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 22 jan 2016 20:03
door janiegein
hoi stadsgenoot,

met mijn lekenverstand jou draadje even terug zitten lezen, zowel het voorsteldraadje ( nieuw plan schieten maar ), als dit doorgelezen.

nu je met een helix daar linksbuiten wil gaan stoeien denk ik zo op het oog dat je met een rond diagonaal van 70 cm niet uit zal komen omdat ik schat dat het hoogte verschil op zo,n 20 cm zal zijn en als je alleen al je materiaaldikte rekent zul je denk ik drie keer rond moeten omdat te overbruggen op die korte afstand en dan zit je gevoelsmatig dik boven de 3% stijging. terwijl het mooiste zou zijn 2% stijging te handhaven met een tussenruimte per laag van min 6 cm in verband met pantografen van de E-locs die je ongetwijfeld ook in de toekomst zult laten rijden.

ik denk dat je moet gaan denken aan een rechthoekige helix die dan wel meer ruimte inneemt maar geleidelijker klimt en daalt.

mijn 2 cent.

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 22 jan 2016 22:12
door Reindier
Hooi plaatsgenoot, indd soms is het allemaal mooi te maken in scarm maar de praktijk is toch geheel anders heb ik ondervonden ik heb indd nu een ovaal gemaakt en hierbij de linkhttp://www.youtube.com/watch?v=1GWb1sQMX4c naar de spiraal met de eerste testrit

Ik zit nu op 55 mm tussen de lagen in en klim nu totaal 25.5 cm....

Gr Reinier

Re: Spoor Brugge

Geplaatst: 22 jan 2016 23:40
door janiegein
Hoi,

praktische tip waar je vroeg of laat tegenaan loopt en dat is de toegangkelijkheid in de helix.

hetzij onderlangs hetzij bovenlangs want als er iets fout gaat ,en dat gaat gebeuren, kun je er op deze manier niet bij.

je hebt het er over gehad bijvoorbeeld om stopsecties in een later stadium ooit nog in te bouwen.
Alleen dat al kun je nu al niet doen.

om daar bij te kunnen moet je nu de bovenplaat demonteren met het risico dat je mogenlijk het verband al uit helix haalt.

Dit is iets wat je zoals nog vele andere zaken van te voren moet uitdenken en als het kan zo vroeg mogelijk in het bouwstadium meenemen.

voor de rest heb je een mooie en nette helix gemaakt.

succes verder en blijven vragen op het forum want je hebt gemerkt dat men graag bereid is om te helpen.