mijn N baan vanaf nul

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera

mijn N baan vanaf nul

Bericht door scighera »

vroeger als kind heb ik een Fleischmann N gehad, niks bijzonder, een ABD pakket met twee locs. 2 jaar geleden heb ik een huisgekocht en ik zocht en hobby voor erbij (die voor mijn hoofd wat rustiger is dus niet teveel fel licht, beweging, concentratie etc dit in verband mijn letsel na zwaar ongeval twee jaar geleden: fiets vs spookrijdende auto, maar dat terzijde)

Ik had een grote slaapkamer over, deze diende als opslag. Deze heb ik vervolgen netjes gemaakt, wielsets van de fietsen opgehangen, twee bureaus neergezet en plank erop... Dan denk je na, hmm, kan best groter... dus nog een stuk eraan gebouwd... paar dagen later... Daar kan nog wel een stuk aan...zo geschiede.. met dit als resultaat:
(ter indicatie, de linker kant is tot aan de muur 310cm, de muur op de achtergrond is 285cm)

Afbeelding

baan ligt 5cm hoger dan de ondergrond (bureaus) zodat er nog bedrading onder kan

Wat wil ik met deze baan?

- Hobby, knutselen etc:
- geen specifiek tijdperk of land
- voorlopig niet digitaal maar analoog
- scenerie, met verlichting etc

baanplan:
Afbeelding

toelichting wel handig:
-Het zijn twee losse banen die elkaar kruisen. Er komen dus twee trafo's . Deze zal ik gezien de lengte van de baan om de meter aansluiten op de baan.
-1 lijn is 1 enkele rails, 2 lijnen dus dubbel rails etc. een kruis tussen twee rails zijn 2x bochtwissel L=R.
- kruis aan einde van een spoor is een stootblok.

Baan 1 (links onder) zal de buitenlus over de hele tafel pakken, bij punt A (met blauwe inkt geschreven en omcirkeld) zal deze gaan klimmen tot punt B. klim van ca 6cm hoogteverschil in ca 250cm, moet voor een loc te doen zijn.
Bij punt B en C kruist deze de tweede baan, bij punt D zichzelf, om vervolgens bij punt E omlaag te gaan met 5% helling naar punt F om daar weer evenwijdig te lopen met de tweede baan.

Dit lijkt mij een haalbaar iets, kost wat spoor, maar zeker met flex spoor (10meter onder weg, samen met wat er nu al ligt (op de foto) en nog een extra set ABD wat bij mijn ouders ligt) ben ik al een heel eind, als ik alles hier heb ga ik kijken wat ik nog mis.

Ik zal binnenkort deze post updaten met wat er aan rollend materiaal is.

Input is uiteraard welkom, zeker qua baanontwerp

bob vermeulen

Re: mijn N baan vanaf nul

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Leuk ontwerp maar ik zou al die 90 graden bochten er zoveel mogelijk uit halen of zitten die in het niet zichtbare deel.
Vloeiende overgangen zijn veel leuker om te zien denk ik.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
scighera

Bericht door scighera »

Bedankt voor de suggestie. Had hier eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, echter is wel mogelijk om een deel te verbergen:
-bovenste ovaal:'bocht links en rechts boven en een deel van rechtsonder in een tunnel/ berg
-ovaal links onder de twee linker bochten idem

Bochten vloeiender maken wordt lastiger denk ik..

Edit, ik heb even zit kijken, kan hier en daar wat aanpassen, en ga op korte termijn even een nieuwe tekening maken met nog een idee:
De buitenbaan van de bovenste ovaal laten meegaan met de baan die er naast ligt, omhoog ook over de bovenste ovaal heen en daarna gelijk naar links een 270 graden bocht maken omlaag.om daarna dus weer terug gegaan naar het bovenste ovaal.

Wat zijn de haalbare hellingspercentages?

Detlev

Bericht door Detlev »

Tsja, dan zal ik de standaard waarschuwing maar roepen: Kun je straks nog wel achterin de hoeken komen? Je baan is al (ruim) een meter diep, in de hoeken wordt dat dus meer dan 1,41 meter... Ik denk niet dat je armen zo lang zijn...

rc.amsterdam

Bericht door rc.amsterdam »

Als eerder aangegeven: let op de bereikbaarheid van delen van de baan en zeker in het zichtbare deel mooie vloeiende bochten.

vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

shoven

Bericht door shoven »

Ik lees dat je bochtwissels wilt gaan toepassen. Die zijn een combi van R1 en R2. Sommige treinen vinden R1 niet leuk en komen er niet doorheen, je kunt dit beter vermijden.
En inderdaad, de bereikbaarheid. Ik zou je adviseren niet dieper te gaan dan 80 cm en niet teveel risicovolle constructies (lees: rails waar iets kan ontsporen) in de hoekjes te plaatsen. Bij 80cm moet je al 113cm ver reiken... Een ruime boog in die hoeken lost al veel op.
De rails loopt erg langs de randen, dat ziet er niet erg natuurlijk uit. Misschien moet je eens wat bestaande banen bekijken en bedenken waarom de een er beter uitziet dan de ander, dat zit hem vaak in dit soort dingen.

Haalbare hellingen verschillen per trein, maar 2,5 a 3% moet lukken. Maar dat ligt heel erg aan je locs, sommige stomers vinden 1,5% al te veel. Ik heb hier 2,5% liggen en daar komt alles doorheen, als het niet te lang wordt (1,5m is de grens).

Wel een aparte naam "scighera"... (ff voorstellen in het voorsteldraadje?)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
scighera

Bericht door scighera »

Ik zal me straks wel even voorstellen ;) Mijn echte naam is Tieme namelijk :)

Bedankt voor de extra tips!

Ik heb al even zitten rondkijken naar bestaande layouts en heb een en ander flink aangepast:

Afbeelding

-wat 90 graden bochten eruit
-extra baan erbij (als ik toch bezig ben, beter gelijk die extra baan erom heen dan achteraf denken van: had ik nu maar...
-de klim rechtsboven logischer aangelegd wat ook veel haakse bochten scheelt uiteindelijk, dit deel zal veel flexrail worden

na aanleiding van jullie nieuwe tips
-bereikbaarheid: Daar kwam ik al achter, wil ook bewust niet teveel verbergen hierom en de complexiteit in de twee verste punten laag houden.
-wissels: ik heb helaas veel bochten wissels, (8 stuks) kwam er al achter in nieuwe baanplan dat dit voor mij neit handig is. zal zeker de verre punten niet voorzien van dit soort wissels met R1
-bocht scherpte ik heb wat knel punten, maar als ik zo kijk naar de ruimte moet ik dat wel kunnen versoepelen met flexrails, in het echt heb ik meer marge dan op de tekening lijkt, zowel linksboven als onderaan. (zal in ieder geval zorgen dat er zonderaan niks van de tafel kan rijden)
-de rand van de baan is helaas niet altijd te vermijden in mijn geval, met name in de linker binnenhoek van de tafel (bij de brug), moet daar dicht langs om dat ik daar een versmalling van de tafel heb door een dragende balk van het dak (van het huis)

Ik ga even testen of de hellingpercentages haalbaar zijn met de locs die er op komen, heb ze nu allemaal staan bijna op de TGV na, die is nog onderweg :)

Edit:

-ik heb de baan wat er nu lag aangepast naar een deel van de tekening. Dan hou ik nog 5x222cm over e een stel R2 bochten. dit icm een partij van 1100cm flexrails (630cm netjes, 480cm optisch niet niet mooi) komt op een tekort van 800cm. Moet dat dus in ieder geval wel bij halen (kan in flex, kan in 222mm stukken) icm 8xR3 bocht en 4xR4.
-R1 wat ik heb gebruik ik wel maar op de binnenbaan (cq rondjes om de kerk waar ik niet met lange treinen ga rijden)
-grote banen worden allemaal R2/3/4 of flex
-test met helling: vanuit stilstand op de helling staand met ruim 10% helling (12cm hoogte over 110cm) was voor alle locs geen enkel probleem op de Southern Pacific diesel van Atlas na dan, maar dat is ook niet zo vreemd, op het vlakke had deze al gripproblemen ondanks voldoende eigen gewicht, dus tijd voor nieuwe bandjes

hansman

Bericht door hansman »

Het zijn wel heftige stijgingen. Ik denk dat je niet boven de 3% moet gaan. De stijgingen die jij gebruikt zijn motorkillers.

z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels

Onderwerp starter
scighera

Bericht door scighera »

De enige stijging die ik realiseer is 2,5 procent. De twee andere zijn afdalingen. Daar laat ik geen trein tegenop rijden maar laat ik de zwaarte kracht zijn werk doen.

hansman

Bericht door hansman »

Ik denk dat je beter in een ontwerpprogramma kunt tekenen. Je tekent nu misschien onrealistische spoorlijnen. Bochten en hellingen.

z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels

FidOo

Bericht door FidOo »

Ben je naam even kwijt, maar goed. De heren boven mij hebben al het 1 en ander gezegd waar ik het mee eens ben.

Maar vooral wat Hans hierboven zegt lijkt mij een goed plan.
Download het programma Scarm (www.scarm.info) dit is gratis en hiermee kun je eenvoudig je baanplan exact uittekenen. hierdoor weet je precies wat je nodig hebt, wat je hellingpercentages zijn etc. klinkt heel saai, en dat is het eigenlijk ook wel. Maar ik zou ondertussen lekker een baantje neerleggen waar je wat op kunt rijden, en ondertussen op je gemakkie op de PC je baanplan uittekenen.
Dit bespaard je straks een hoop ellende.

Dan nog even een opmerking, je gaf zelf al aan veelv an die bochtwissels te hebben, en ik snap dat je deze graag gebruikt ivm kosten. Ik zou ze alleen heel graag af willen raden, net zoals R1 bochten. T meeste materieel gaat er wel doorheen, maar wees eerlijk een TGV door R1 is niet echt heel realistisch.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
scighera

Bericht door scighera »

sorry voor late reactie, weinige energie en druk met teveel dingen.

Ik ben al flink verder:
-houten en piepschuim mallen klaar
-12 kg aan gips erop
-hout in grondverf
-gips in acryll primer
-acryll verf in de viet juiste kleuren klaar staan

opmerkingen tov eerder opmerkingen
-R1 wordt niet gebruikt
-hier en daar in de rondjes om de kerk nog wel een bochtwissel, maar met minimaal R2 erop, getest met de Arnold DB111 loc, de loc met de grooste afstand tussen de assen, geen moeite ermee
-ben bezig met regelen van extra rechte wissels, wel minitrix, kan bijna geen fleischmann vinden. dan maar zelf met ballast werken.
icm 2 engelse wissels
- de mallen heb ik getest voordat ik ging gipsen, alle binnen bochten zijn minimaal R2 qau scherpte, buitenbochten ruime R3, voldoende ruimte voor het aantal banen

Vraag:
-TGV heeft moeite met wissels an sich, rechte wissels dus. De wagons willen stuiteren, ik neem aan wat extra gewicht erop?
-waar kan je railverbindingsstukken / lasjes krijgen?

Ik zal kijken of ik wat extra fotos kan uploaden. Bedankt voor de aanwijzingen tot zover!

Ad_M

Bericht door Ad_M »

scighera schreef:-waar kan je railverbindingsstukken / lasjes krijgen?
Bijvoorbeeld bij H@ns, klik op N-Spoor Store rechts boven in de hoek van het forum

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
scighera

Bericht door scighera »

Thanks, was ff zoeken maar gevonden!

hier ff wat foto's: eerste poging om rotsen te maken
-basis is piepschuim en hout voor de mal
-12kg geelband gips (modelbouw gips geprobeerd maar vind ik persoonlijk niet fijn werken)
-scherpe randjes eraf en vervolgs met acrylverf aan de slag:

Afbeelding

Afbeelding`

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu bezig met het flexspoor leggen en bedrading voor de voeding

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er goed uit benieuwd naar de rest

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie