Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Een volgende onderwerp dat ik wil aansnijden is de ATBVv. De firma Markenburg heeft een leuk setje ATBVv bakens uitgebracht, maar hoe pas je die nu realistisch toe en wat hoort er eigenlijk nog meer bij?

De oude ATB EG (ATB Eerste Generatie) heeft het nadeel. Het is waar dat een trein door ATB weliswaar gedwongen wordt, bij een stoptonend sein, de snelheid naar 40 km/u terug te brengen, maar het is nog steeds de machinist die dan moet voorkomen dat de trein een stoptonend sein passeert. Om de beveiliging te verbeteren en het aantal passages van stoptonende seinen nog verder terug te dringen is ATBVv (ATB verbeterde versie) ontwikkeld.
Door middel van een drietal bakens langs het spoor wordt de remcurve van een trein in de gaten gehouden en bij een dreigende passage van het stoptonenede sein, grijpt de ATB in en zal de trein tot stilstand gebracht worden met een ATB snelremming.
Om dit te bereiken is een hele installatie ontwikkeld bestaande uit drie ATBVv bakens (de Beacons), een ATBVv ASK (Aansluitkast voor elektronica), Rail Aansluit Potjes en eventueel een ATBVv Loop (Lus). ATBVv wordt toegepast bij bedoende seinen en langs perrons ook vaak bij stootjukken. ATBVv wordt NIET toegepast bij automatische seinen (P-seinen).

Afbeelding
Het basisprincipe van ATBVv is de plaatsing van drie bakens op 120 m, 30 m en 3 m van het sein die de remcurve van de trein controleren. Het systeem wordt gecomplementeerd met een aansluitkast die de electronica en de bakens verbindt met het er bij behorende sein en eventueel een lus verbonden met het middelste baken om bij veilig komen van het sein te voorkomen dat het systeem alsnog een remming in zet bij verhogen van de snelheid. De bakens worden zelf door middel van potjes met het systeem verbonden.

Afbeelding
De bakens zijn geel, de aansluitkasten kunnen grijs of geel zijn en zijn voorzien van een antenne voor de zender. De lus (kabel in het midden van het spoor) kan wit, grijs of geel zijn. De postjes zijn wit of geel waarbij de gele van een groter type zijn. Hier op de foto een voorbeeld van witte postje en witte kabelhouder.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van een grijze aansluitkast en gele potjes. Het nummer op de kast correspondeert met het bijbehorende seinnummer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


erik-n-fan
Berichten: 537
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Langs het spoor

Bericht door erik-n-fan »

Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.




Ipio
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08

Re: Langs het spoor

Bericht door Ipio »

Erik-n-fan,

Misschien heb je hier wat aan, ik weet wel dat wij begin jaren '70 in de WPH te Haarlem de ATB kasten moesten monteren
in de Bagageafdelingen,van Mat'46 en Mat'54.

Onderstaande link staat heel wat over de ATB in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatis ... _Generatie

Groeten, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

erik-n-fan schreef:
17 mar 2019 15:34
Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.
ATB EG is de eerste ATB die ingevoerd werd en kwam vanaf 1970 in gebruik. ATB EG is gewoon de standaard variant van ATB zoals die in alle treinen op ATB baanvakken te vinden is. Hiervan hebben we wel al een aantal zogenaamde fases, waarbij fase 4 de nieuwste is en fase 3 het meest gebruikt. Het verschil in die fases zit vooral in de cabine, Fase 4 heeft een foutcode display en meestal een ATB snelheidsaanduiding in de snelheidsmeter. Het foutcodedisplay is echter kenmerkend. ATBVv is niet meer en niet minder dan een uitbreiding op ATB EG. Het is gewoon ATB EG met een extra aanvulling bij de bediende seinen in de vorm van de bakens en installatie.
Daarnaast kennen we nog ATB NG (Nieuwe Generatie) dat eigenlijk geen ATB is, maar meer een voorloper van ERTMS. Het verschil is vooral dat ATB formeel met een signaal door de spoorstaaf werkt en ATB NG en ERTMS in aanleg werken met bakens tussen de sporen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

HST
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15

Re: Langs het spoor

Bericht door HST »

Dag Wilco (en meelezers),

Allereerst bedankt Wilco dat je dit topic bent gestart. Leuke en nuttige info en leuke plaatjes!

Ik wilde een kleine aanvulling op ATB-VV voor wat betreft de plaatsing in het grootbedrijf en dus ook op de modelspoorbaan.

ATB VV wordt namelijk alleen geplaatst bij seinen die een gevaarpunt afdekken. Dat wil zeggen als er achter het sein een wissel ligt of als er tegengestelde rijwegen ingesteld kunnen worden. Eenvoudig gezegd worden bediende seinen wél voorzien van ATB-VV en automatische seinen, dat zijn de langs de vrije baan geplaatste seinen (veelal voorzien van P-bord (RS291c) en daarom ook wel p-seinen genoemd) nooit voorzien van ATB-VV.

Vuistregel voor de modelbaan:
de seinen op het station/emplacement kan je voorzien van ATB-VV en vergeet ook de inrijdseinen van het emplacement vanaf de vrije baan niet. De seinen op de vrije baan / paradestrecke dus niet! Scheelt weer een paar setjes ;-)

In de afbeelding: rode seinen met ATB-VV en zwarte seinen zonder.

Afbeelding


Groets, Erwin


Nordende: Reality inspired trackplan and trainservice
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Dank voor de aanvulling. Er is één automatisch sein (P seinen) dat voorschriftelijk geen automatisch sein meer is maar ook geen bediend sein is, waar in diverse gevallen ook ATBvv is aangebracht en dat zijn de seinen met noodbedieningskastje voor de overweg met het zogenaamde paddestoelbord (sein 291a). Dit is in de huidige regelgeving een speciaal sein geworden, niet bedienbaar door de treindienstleider, bij doorschakeling een gewoon automatisch sein zonder aanduiding p-sein en bij stop-doorschakeling stoptonend tot overweg gesloten is. Omdat de treindienstleider het sein niet kan bedienen moet bij STS procedure de machinist het kastje bedienen om de overweg te sluiten alvorens de aanwijzing STS uit te voeren.
Deze seinen leveren nogal eens verwarring bij treindienstleiders. Het is nl volgens de regelgeving geen automatisch (P sein) meer en mag dus door de machinist bij stoptonend niet als een p sein worden behandeld. De treindienstleider kent het sein echter alleen als automatisch sein, Trdl heeft immers geen controle over het sein en geeft er dus geen aanwijzing STS voor af. Vanwege de overweg die in de schakeling van het sein zit is hier vaak wel ATB vv aangebracht. Dus technisch het enige automatische sein waar een ATB vv bij is aangebracht.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

HST
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15

Re: Langs het spoor

Bericht door HST »

Ha, waar regels zijn, zijn er ook uitzonderingen natuurlijk. Maar dan wordt het toch nog knap ingewikkeld en dat was niet mijn bedoeling met de vuistregel. Daar komen we op de modelbaan wel mee weg denk ik!

Groets, Erwin


Nordende: Reality inspired trackplan and trainservice
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Zeker, tenzij je ook een stop door station op je baan wil hebben. :lol: :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Alfisti-164
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Langs het spoor

Bericht door Alfisti-164 »

Ah, de ATB vervelende versie! (Zo noemen machinisten het systeem dat eigenlijk verbeterde versie heet).

Als de snelheid bij het eerste baken boven de 60km/u ligt, gaat de ATB een snelremming (noodremming) uitvoeren. Bij de tweede baken is dit 20km/u. De derde en laatste baken pakt je altijd.

Uiteraard is dit alleen actief als het sein erachter rood is (Bij een stootjuk altijd).

In de cabine moet de ATB met een procedure ontgrendeld worden om weer verder te kunnen rijden.
Bij een aanwijzing STS kun je de ATB vv tijdelijk overbruggen waardoor je over het laatste halen kunt rijden zonder dat de ATB ingrijpt.


Groet,

Martijn

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Alfisti-164 schreef:
03 dec 2019 19:57
Ah, de ATB vervelende versie! (Zo noemen machinisten het systeem dat eigenlijk verbeterde versie heet).

Als de snelheid bij het eerste baken boven de 60km/u ligt, gaat de ATB een snelremming (noodremming) uitvoeren. Bij de tweede baken is dit 20km/u. De derde en laatste baken pakt je altijd.

Uiteraard is dit alleen actief als het sein erachter rood is (Bij een stootjuk altijd).

In de cabine moet de ATB met een procedure ontgrendeld worden om weer verder te kunnen rijden.
Bij een aanwijzing STS kun je de ATB vv tijdelijk overbruggen waardoor je over het laatste halen kunt rijden zonder dat de ATB ingrijpt.
Ik ben toch al 30 jaar machinist en heb het nog nooit zo genoemd of horen noemen. DE ontgrendeling van de ATB moet ook bij een ingreep van de gewone ATB-EG, dus dat is niet anders.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Alfisti-164
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Langs het spoor

Bericht door Alfisti-164 »

Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo :) Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...


Groet,

Martijn

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1861
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Alfisti-164 schreef:
03 dec 2019 22:53
Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo :) Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...
Zo zie je maar hoe verschillend het zelfs bij NS per regio en standplaats kan zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


TonN
Berichten: 283
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Langs het spoor

Bericht door TonN »

Grappig om te lezen. Leuk dat er hier mensen met echte ervaring zijn.



Gebruikersavatar

HST
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15

Re: Langs het spoor

Bericht door HST »

Nog een paar weetjes dan:
  • bij grote stations wordt door middel van ATB VV voorkomen dat het stootjuk aangereden wordt (men wil liever geen treinen in de stationshal).
  • de remcurvebewaking wordt opgeheven als er ATB-code in het spoor komt. Als voor het sein niet bij elke rijweg achter het sein ATB-code in het spoor wordt gegeven als het seinbeeld 'Geel' of beter wordt getoond, dan wordt er ook nog een (kabel)lus in het spoor gelegd. Dit zorgt ervoor dat de remcurvebewaking alsnog opgeheven wordt. De lus eindigt 5 meter voor het sein en kan tussen 20 en 55 meter lang zijn. In het midden zit een kering.
Nou moet ik de eerste modelbaan nog wel tegenkomen waar een lus in het spoor ligt, maar als je ergens buiten op het perron bij een sein staat en je ziet een kabel in de ziel van de spoorstaaf liggen dan weet je waar die voor is.

Erwin


Nordende: Reality inspired trackplan and trainservice
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441

Plaats reactie