Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 984
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac » 10 aug 2018 13:13

Hallo Erwin,

De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 984
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac » 11 aug 2018 13:51

En ook nog maar een klein verhaaltje over de Pruissische T9.3, de latere BR 91.3-18. Hieronder een fotootje van de eerste versie van Fleischmann:

Afbeelding

Deze stoomlok werd in grote aantallen gebouwd en werd ingezet voor zowel personen als goederenverkeer, maar ook als rangeerlok en als duwtractie op hellingtrajecten. Het type was met zijn aslast van 15 ton echter te zwaar voor de meeste Pruissische nevenlijnen. Fleischmann bracht later nog een versie uit, maar nu in andere kleuren groen en rood:

Afbeelding

Er werden tot 1914 maar liefst 2052 exemplaren gebouwd voor de Pruissische en Pruissisch-Hessische spoorwegen. De meeste daarvan waren in 1925 nog in dienst, al werden veel lokomotieven als oorlogsbuit afgedragen aan diverse spoorwegmaatschappijen in Europa. Daarnaast nam de DRG in 1925 nog 1503 exemplaren in dienst. Fleischmann heeft tot op heden nog geen lok in het assortiment opgenomen voor inzet in tijdperk 2. Wel is al lange tijd een versie voor tijdperk 3 beschikbaar:

Afbeelding



Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 582
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door RogerB » 11 aug 2018 21:56

Hoi Harry,

Hoewel ik helemaal niet van de stoomlocs ben, vind ik deze locs én foto's heel erg mooi! Prachtig!

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)


FidOo
Berichten: 3821
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door FidOo » 12 aug 2018 16:01

traiNiac schreef:Hallo Erwin,

De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.
Wat gaaf. Leuke info vooral omdat dit een heel ander tijdperk is waarin ik bezig ben. Ik heb zelf een tp4 ic die regelmatig over de marschbahn reed bestaande uit de MAK 1024 met 11 ic wagens eerste en tweede klasse in de oude crème/rood, creme/blauw en wit/rood gemixed. Vind dat persoonlijk een leuke bonte combinatie.
Zelf zou ik ook de Sylt shuttle met de speciale autowagons (die zijn als 9 delige eenheid gekoppeld) willen hebben, helaas zijn deze niet te koop. En het 3d printen van die wagons lijkt me geen eenvoudige opgave.

Maar terug naar jouw draadje. Het zijn ook wel weer fantastische foto's. Zulke bijdrage zie en lees ik graag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"


Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 » 12 aug 2018 19:37

Mooie locs en mooie foto's.

mvg

Arnold



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 984
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac » 13 aug 2018 15:56

Hallo N-fans,

Dank voor jullie reacties. Over de Pruisische T9.3 valt nog veel meer te vertellen, maar ik zal me hier beperken tot zijn Württembergse broertje, eveneens T9 gedoopt.
In 1906-07 kochten de Württembergse staatsspoorwegen 10 exemplaren, gebouwd door de Machinefabriek Esslingen naar Pruisisch voorbeeld. De machines hadden een iets grotere keteldruk, maar waren verder nagenoeg identiek aan de Pruisische machines. Hieronder de eerste versie van Fleischmann:

Afbeelding

De lokomotieven werden ondergebracht in Bw Stuttgart-Rosenstein. De machines werden ingezet in het voorstadverkeer naar Plochingen, Schorndorf en Bietigheim. In 1920 waren drie loks gestationeerd in Ulm, voor het onderhouden van personen- en goederendiensten naar Heidenheim, Ehingen en Biberach. Fleischmann bracht enige tijd geleden een nieuwe versie uit, in iets gewijzigde kleuren:

Afbeelding

De 10 loks werden allen overgenomen door de Deutsche Reichsbahn en voorzag deze van de nummers 91 2001 t/m 91 2010. Alle loks werden na de Tweede Wereldoorlog overgedragen aan de DR-Westzone of de DB, maar ze werden allen tussen 1946 en 1951 buiten dienst gesteld of aan derden verkocht.
Tenslotte nog een foto van een in 2015 weer opgedoken Pruisische T9 die ik aantrof in het Beierse spoorwegmuseum. Deze lok kwam na de Tweede Wereldoorlog in een papierfabriek in Finland terecht. En kreeg weer een andere kleur groen: ;)

Afbeelding




erwin1z
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door erwin1z » 14 aug 2018 11:21

Hallo,

Dankje wel voor je antwoordt,

Erwin



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 984
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac » 15 aug 2018 19:06

Hallo N-fans,

De eerste suikerbietenwagens zijn af. Op de eerste foto een Omm 52 (oud Minitrix modelletje), de wagon voor suikerbieten bij uitstek. Ik heb hier niet alleen een nieuw nummer aangebracht, maar ook het opschrift "Nur für Zuckerrüben" op de deur. Dat was nogal een priegelwerkje, vooral ook om het opschriftje later af te plakken voordat de wagon verouderd werd:

Afbeelding

De volgende twee foto's zijn de bekende Fleischmann wagonnetjes, voorzien van nieuwe opschriften. Ik heb er een Omm 53 en een Omm 55 van gemaakt. Verder is ook hier het opschrift "Nur für Zuckerrüben" aangebracht en zijn de remhandels geschilderd. En het geheel natuurlijk verouderd:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me alleen af of ik het verouderen niet wat heb overdreven. De suikerbietenwagons zijn bij het grootbedrijf meestal ook flink afgerost, maar dit is misschien een beetje teveel van het goede. Wat vinden jullie?



Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 2720
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ron » 17 aug 2018 11:44

Hoi Harry,

Lading ziet fantastisch uit en het verouderen ook wel.

In de poedersetjes van Noch heb je van die lichtere poeders, zandkleur en stofkleur.
Misschien een idee om met zoiets te kliederen.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans » 17 aug 2018 14:57

Hallo Harry,

Ik vind het er geweldig uit zien.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, Anyrail, iTrain
De bouw van mijn baan op het forum: Schwarzburgerwald

Plaats reactie