[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen week zoals gezegd aan de achtergrond gewerkt van mijn modelbaan. Ik moet zeggen, dat brengt een heel nieuwe dimensie aan de baan! Ik heb, na adviezen hier en op een ander forum, gekozen voor de achtergrond met de woonwijk erop voor de Module [Station Rijen anno 1980].
Hoe heb ik dat gedaan?

Afbeelding

De fotoachtergrond komt van PEARD en werd opgerold in een stevige koker geleverd. Inclusief duidelijke beschrijving hoe ermee om te gaan. Deze heb ik gevolgd, dus eerst de boel uitgerold op tafel en een nachtje door zware boeken laten 'rechten'...

Afbeelding

Eenmaal zonder boeken, is de meeste bolling verdwenen. Aan de randen krult de boel nog iets, maar straks bij het aanbrengen heb ik nog wat stukken over, het gedeelte wat ik gebruik, is mooi vlak nu...

Afbeelding

De boel afgedekt met kranten ter bescherming. Mijn bedoeling was om fotolijm uit een spuitbus te gebruiken, deze was echter nergens in huis meer te vinden. Anyway, de achtergrond plaat is nu nog saai, donker hout...

Afbeelding

Bij gebrek aan fotolijm de andere constructieoptie gekozen, namelijk dubbelzijdige plakband. Hiervan hadden we nog veel rollen liggen na de verhuis, dus dat kwam mooi van pas. Tussen de banen zit ongeveer 3 - 5 cm. Kijken hoe dat gaat!

Afbeelding

Het eindresultaat. Aan de randen heb ik de foto strak naar achteren gevouwen en ook vastgezet. Zo bleef hij het netste zitten. Bij mijn diorama heb ik de foto precies passend afgesneden, nu, 2 jaar later is er toch wat krimp opgetreden en zie je dus houten randjes...

Nog enkele detail/perspectief foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard wordt e.e.a. nog afgewerkt.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door tv_man »

Ziet er netjes uit! De overgang tussen baan en achtergrond valt ook niet echt op. Misschien nog verder wegwerken door iets te doen met het gras op de voorgrond van de achtergrondfoto. Alsof er een slootje tussen ligt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank Norman. De afwerking wordt inderdaad een combinatie van bebouwing, gras, bossage, bomen etc. etc. Dat gaat echter nog even duren. Ik ben eerst bezig met de module ernaast verder aan te kleden.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hans »

Hallo Alwin,

Net als jij heb ik ervaren dat een achtergrond een extra dimensie geeft aan de baan.
Die van jou past erg mooi bij jouw baan en is mooi strak geworden.
Mijn complimenten.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Bjor »

Mooie achtergrond Alwin! Dat zit er zo te zien strak op. Heb je al ideeën over wat je ervoor gaat zetten?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Bouwe »

Achtergrond is mooi gelukt Alwin!


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank jullie wel!


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jelle »

Ziet er bijzonder netjes uit Alwin.
Ik ben er ook van overtuigd dat de overgang van achtergrond naar grondniveau ook perfect zal worden gezien al je eerdere projecten. 8-)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank Jelle!

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door FidOo »

Achtergrond is mooi gelukt hoor kerel. Sluit inderdaad een stuk beter aan als die heide achtergrond. Zoals hier voor geopperd de overgang ietsjes camoufleren en dan issie perfect.
Ben wel benieuwd hoe die dubbelzijdige tape het houdt. Ben daar toch nooit helemaal fan van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er prachtig uit!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Krab »

Met die dubbelzijdige tape zal het wel goed komen is bij mijn op de baan al meer dan anderhalf jaar en laat niet los .
Trouwens Alwin die achtergrond komt goed achter je station ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Brrrr, het begint weer kouder te worden, ondanks de zonnige, droge dagen. Dus hobbytijd!!!
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het uitdokteren van 'hoe nu verder', de How To vlogs en electra voor de spotjes. Benieuwd hoe ik dat aangelegd heb? Kijk dan vanaf vanavond mijn nieuwste Vlog hierover.

Terwijl de computer de benodigde bytes aan het streamen is naar jijbuis, ben ik verder gaan knutselen aan de achtertuin bij de fietsenmaker.
Na allerlei pogingen er een toonbare achtertuin van te maken met bloemen en paden etc, alles eruit gehaald en ervoor gekozen om een paar flinke bomen te planten. Je ziet dan nagenoeg geen tuin meer, maar dat is niet erg. Het zorgt voor leuke doorkijkjes en hints 'dat er iets is', maar de aandacht gaat vooral naar de voorzijde van het huis en de fietsenmaker zelf.

Goed, foto's dan:

Afbeelding

Afbeelding

De achtertuin ligt er wat verwilderd bij. Het gras is een mix van strooisels van Woodland Scenics fine turfs (blended, burned en green grass, op het oog gemixt).
Achter het huis en naast de schuur heb ik een betegeld terras aangelegd. Helaas kon ik mijn ge-etste tuinset niet meer vinden, dus die staat maar in de garage...

Afbeelding

De bomen geplaatst. Het zicht op de achtertuin is gelijk een stuk minder. Ik vind het echt wat hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele doorkijkjes hierboven. Poging gedaan de achtergrond mee te laten blenden. Op het oog ziet het er goed uit vind ik. Op de foto's met tegenlicht op de achtergrondfoto, maakt dat je ziet dat het een foto is en er dus een 'harde overgang' ontstaat. Da's wel spijtig. Met betere verlichting in deze hoek ga ik dat op proberen te lossen. Echter is er nu even geen geld voor een LEDpaneel van €200,-...

Afbeelding

Ook het 'woeste land' naast de fietsenmaker probeer ik te laten blenden met de achtergrond. Mogelijk steek ik hier nog wat droge boompjes/takken er tussen, zodat de achtergrond nog beter aansluit...

Wat vinden jullie ervan?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Alwin, ik denk dat bomen en struiken in de zelfde structuur en kleur als die in de achter grond het gene zijn wat er nog mist om het goed aan te laten sluiten. Op de laatste foto zie je een stuk met lage boompjes die lijken als of er voor net ander spul is weg gehaald door dat er wel kalen takken zitten maar geen blad enzo. Ik denk dat je vooral daar wat voor zou moeten zetten en dan verder hier en daar nog een los boompje of hoge struik.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door traiNiac »

Hallo Alwin,

Ik zou er ook wat kale boompjes achter plaatsen en eventueel het groen iets fletser maken met een verfspuit of zo.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen weken druk met examens, toetsen en oefenen voor m'n groot examen van de brandweeropleiding-nieuwe-stijl in januari 2019. Tot nog toe alles behaald, dus dat geeft de burger moed! De hobbytijd staat daardoor wel onder druk, maar het is even niet anders.
De afgelopen weken vooral bezig geweest met het uitdenken van nieuwe ideeën en creatieve dromen. Na het bezoek aan MiWuLa in Hamburg, Duitsland, wil ik toch ook een rijdend brandweerautootje op de baan bijvoorbeeld. Niet zomaar, ik heb een paar eisen, (het zal eens niet :D )

- Hij moet een duidelijk doel hebben, dus er komen verschillende incidenten die hij 'at random' afgaat.
- Het moet via MCC in combinatie met DINAMO aangestuurd worden
- Het moet 1 (of meerdere) voertuigen worden waar ik zelf mee werk of jeugdherinneringen aan heb.
- Het testplankje moet gebouwd worden met reeds in bezit zijnde onderdelen en houtwerk. (Ik heb nog bergen resthout liggen)
- Als er geen incident is, moeten de incidentlocaties gewoon opgaan in de omgeving.

Om een en ander voor elkaar te gaan krijgen, heb ik mijn MCC set onder mijn diorama uitgehaald en een heus testplankje gemaakt. Hierop wil ik me de komende tijd gaan verdiepen in iCar en het autootjes bouwen kan ik dan m.b.v. dit plankje wat effectiever doen.

Enkele foto's van het plankje en de bouw ervan:

Afbeelding

Uit resthout (vuren latjes 44mmx44mmx44mm en een multiplex plaatje van 71 x 24cm) is dit testplankje ontstaan. Ik had nog veel magneetband en zendlusdraad liggen, dus het wegdek was in no-time aangelegd... Althans de technische kant van het verhaal...

Afbeelding

Het wegdek is na een tip op facebook, gemaakt van een placemat met 'cobblestone' motief van de ACTION. Nog geen €2,- voor een flinke lap wegdek...

Afbeelding

Hier een detailopname van het motief. Deze is nog ongeverfd. Het op kleur brengen van deze placemat ga ik ook op het plankje testen. De placemat is stevig en een mm of 2 dik. Ik was bezorgd of de reedcontacten wel goed aangestuurd zouden worden door de magneet onder het vrachtwagentje. Gelukkig werkt dat feilloos...

Afbeelding

Zo gezegd zo gedaan, met behulp van iCar/iTrain Ultimate het vrachtwagente geijkt en het rijdt nu automatisch rondjes. Het is erg leuk om ermee te spelen, dus dat heeft me een avond of wat gekost de afgelopen weken! Je kunt zo ontzettend veel uitproberen en instellen...

Op mijn youtubekanaal heb ik een aparte serie gestart om de bouw van dit testplankje en de verdere tests verder uit te leggen; MCC-afspeellijst

Verder ben ik begonnen aan de bouw van een nieuw Markenburg huisje, ditmaal de Oranjelaan 26.
Een schakelbare woning uit het thema 'Oranjelaan'. Dit wordt het 'doel' van de brandweerauto('s) om af en toe naar uit te rukken. Afgelopen zaterdag moeten assisteren bij een grote woningbrand hier in de regio, dus inspiratie genoeg!

Afbeelding

Het huisje al wat in elkaar gezet, als proefpassing op de modulebaan. Ik was eerst van plan om er geen interieur in te bouwen, omdat de ramen beroet worden, maar de benedenverdieping is wel heel erg zichtbaar...

Afbeelding

Dus een interieur! Met brandweermannen die op zoek zijn naar een vuurhaard. Hier alles nog in 'mock up' dus de meubels worden nog geverfd en ook de vuurhaard ontbreekt.

Afbeelding

Als vuurhaard gebruik ik deze kaarsen van de ACTION met flikkerlicht-LED's. Ze zijn heel makkelijk te demonteren. De LEDs werken al bij 3V en geven een mooi geel/wit schijnsel af. Voor een brandhaard in 'real life' betekend deze vlamkleur een paar dingen;
1. we hebben te maken met een brandstof gecontroleerde brand. Er staan dus ramen/deuren in het huis open.
2. we hebben te maken met een goed ontwikkelde brand met hoge temperatuur en flinke vuurlast
3. we krijgen veel brandstof (Rook) in de ruimtes om de brand heen...
Dat geeft dus mooie mogelijkheden voor een huis wat volledig in brand staat, zonder dat de buitenzijde aangetast is. Ik wil nml. dat de brand niet opvalt als de brandweerauto niet in de buurt is.

Afbeelding

Goed, het inbouwen van de LED's is dus niet zo'n probleem, evenals de inbouw van het interieur.

Afbeelding

Afbeelding

De benedenverdieping herbergt de grootste brandhaard, wit-gele vlammen en veel roet en vieze, bruinige rook tegen de ramen.

Afbeelding

Afbeelding

Doch mag je de brand niet zien, voordat hij er is zeg maar. Hierboven een proefopstelling waarbij eerst de vlammen aan zijn en je duidelijk de contouren van de rook etc. ziet en daaronder als alle LED's uit zijn. Geen zichtbaar interieur en geen brandhaard in het zicht! Missie geslaagd!

Naast het 'verdekt opstellen van interieur en brandhaard', was het ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat eventueel missende ruiten niet opvallen. Niet elk raam wilde ik openzetten met behulp van het kozijn, dat stond vreemd. Dus in sommige ramen zit geen glas verwerkt. Oordeel zelf, welke dat zijn op onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenverdieping zitten in veel ruimten de ramen dicht, waardoor de branddoorslag daar een ventilatiegecontroleerd karakter heeft. Dat betekend zoveel als: weinig, wat rodere vlammen, maar wel een flinke opbouw van temperatuur en rooklaag. Ook word na verloop van tijd de brand uitslaand dus via de opengewerkte ramen, waarbij ik wil dat de gloed van de LED's in de rook meegenomen wordt. Om dit te bereiken maak ik handig gebruik van de lichtdichte skeletbouw van het Markenburg Huisje en heb ik de LED's onder verschillende hoeken geplaatst om het gewenste resultaat te bereiken. Wat dat resultaat is, zie je hieronder;

Afbeelding

De rook is amper te zien op de foto, maar de rode verkleuring komt soms als een echte vlammentong naar buiten. Helaas vervormd het beeld tot een 'lichtbolletje' op de foto...

Zoals gezegd, op de bovenverdieping komt een dikke rooklaag, dus alle ramen zijn daar zwart beroet. Ook is er geen verlichting ingebouwd, noch een interieur. Dus valt het niet op als de vlammen uit zijn, dat er 'rookaanslag' te zien is;

Afbeelding

De bovenverdieping ramen zijn gewoon duister, meer niet...

Afbeelding

De vlammen op de bovenverdieping zijn wat roder van kleur in deze ruimte door zuurstofgebrek. Nu zie je ook het roet tegen de ramen zitten. De raampartij rechts laat een andere kamer zien en is dus donker, omdat die kamer afgesloten is van de brand. (Deur is dicht) In werkelijkheid zijn die ramen gewoon dichtgeplakt om lichtlekkage te voorkomen...

Nu de verlichting echt af is, werd het tijd de rest van de brand te creëren. Dus; Rook!
Het bepalen van een goed 'ventilatietraject' (= rook door het gebouw) is wat lastiger. Ik wil namelijk dat de vuurhaard toeneemt in heftigheid. Dus er hoeft niet meteen rook te zijn, eerst wat vlammen op 1 verdieping, klein, gloeiend en langzaam uitbreidend. Met een OC32 is dat goed te regelen qua licht/geluid effecten. De rook is echter een ander verhaal...
Na het testen van verschillende Seuthe rookgeneratoren, bleek dat de rook te snel afkoeld en neerslaat in de woning. Dus minimale rookvorming buiten het huisje. Met een ventilatortje kreeg ik al wat meer turbulentie en joeg ik de rook door het huis heen. Alleen was dat een te grote om in te kunnen bouwen onder de baan...

Afbeelding

Via het www. vond ik in de RC-auto modelbouw rookgeneratoren met ventilatoren. Deze rook kwam er turbulenter uit dan de modelbouwtegenhangers die ik vond. Dus 1 op proef laten komen...

Afbeelding

Het is een 12V rookgenerator met mini fan (computerventilatortje). Hij maakt best lawaai, maar onder de baan valt dat hopelijk wat weg. Tevens komen er via AVT-soundmodules ook nog brandgeluiden bij, dus zou het allemaal moeten meevallen!

Afbeelding

Tijd om te testen! Maar dan moest eerst het huisje verder afgebouwd worden.
Door al het gemanipuleer en gedoe is het huisje wat uit vorm geraakt. Daardoor weken de muurdelen teveel en ontstonden er overal gaatjes. Dat willen we niet, want dan zou de rook echt overal uit de woning komen en da's ook té...

Goed, hieronder enkele plaatjes van de testopstelling:

Afbeelding

Als je goed kijkt op deze foto zie je de rook door het opengewerkte raam stromen en ook rook uit de schoorsteen komen. De schoorsteen heb ik opengewerkt door een gat tussen de dakplaten te maken en daar een krimpkous doorheen te steken. Messingbuisje was geen goede optie, omdat dit te 'koud' is waardoor er amper rook uitkomt. Het krimpkousje is stug genoeg om open te blijven en is minder afhankelijk van de omgevingstemperatuur, waardoor de rook er gewoon doorheen walmt. Bovenaan slaat de rook neer, doordat ik een raam open heb staan. Als dat dicht is, stijgt de rook nog een centimeter of 3 op...

Afbeelding

Totaalbeeld van het huisje. Zowel door het opengewerkte als het openstaande raam bulkt rook naar buiten en door de schoorsteen kringelt ook rook omhoog. Verder komt er geen rook uit de woning. Ook niet door de achterdeur die ik open heb gezet of via de garage.
Eventuele bewegende beelden komen nog een keer in een vlog voorbij! Die moet ik nog monteren en publiceren, dus keep posted!

Nu is het zaak om de aansturing verder af te werken en de boel op en onder de baan te monteren...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jeroen »

100 punten voor het creatieve denken! Vooral het verschil in vlammen boven en beneden vind ik geinig gedaan,

J.


Afbeelding

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Peter Ruifrok »

Geniaal. Alle complimenten!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Krab »

Super mooi Alwin wat een creatieve geest heb je zit hier te genieten en bijna te kwijlen :mrgreen:

Blijf je volgen ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jos »

Leuk man!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank heren!



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door marco »

Leuk bedacht inderdaad ben benieuw naar het eindresultaat.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

@Allen dank voor de lovende woorden. Het eindresultaat laat nog even op zich wachten. Ik wil eerst het huis van de buren ook af en geplaatst hebben voordat ik het rondom dit pand verder afwerk. De electra sluit ik pas aan als de module verder klaar is qua scenery voor zover ik nu zaken gepland heb. Dat scheelt loshalen en sjouwwerk namelijk. Straks sluit ik alle huizen en het MCC systeem enzo gelijk aan.

Bouwupdate:

Zoals ik al zei op facebook en eerder hier, heb ik tijdens Houten Digitaal de MCC spullen van een bevriend spoorstaaf lid over kunnen kopen voor zeer weinig. Daarmee is de aanleg van het MCC systeem zeker gesteld. Na inmiddels enkele avonden/dagen met het testplankje een en ander uitgeprobeerd te hebben, ben ik met de aanleg van het MCC traject op de [Module Venneweg] begonnen.

Afbeelding

De nieuwe aanwinsten (de bus en touringcar) naast mijn eigen MCC-vrachtwagen van Schenker. Hier in proefopstelling op de module Venneweg...

Afbeelding

Zo staat de module erbij sinds ik voor het laatst geknutseld heb. Alles moest dus eerst wat opgeruimd (lees: verschoven) worden...

Afbeelding

Van Markenburg zijn de nodige straatonderdelen binnengekomen, onderandere "stoepen, enkelbrekers en kaaibanden" (trottoirtegels, molsgoten en stoepranden).

Afbeelding

Snel in elkaar knutselen. Mark verkoopt dus tegenwoordig ook op maat gemaakte trottoir onderdelen, deze maar eens uitgetest. Normaliter bestelde ik gewoon grote vellen met stoeptegels en sneed ik alles op maat, dit werkt wel efficiënter moet ik zeggen. Het motief is hetzelfde, dus het sluit naadloos op elkaar aan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De straatstenen (ACTION placemat) moeten afgesleten kinderkoppen voorstellen. Hier met poeders en verven verschillende kleurtesten. Ter referentie dus de troittoirtegels erbij gelegd...

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijke basiskleur in eerste laag op de wegdelen. De meeste zijn al op maat gesneden. De grote lap is voor de keerlus van de auto's in de Module [Helix Tilburg]. Ik weet nog niet hoe groot die lus wordt, dus vandaar de gehele placemat ingekwast, om later minimaal kleurverschil te ervaren...

Afbeelding

Het wegdek bouw ik als volgt op, in de 3mm dikke ondergrond guts ik een 3mm brede strook uit, deze vul ik op met dikke dubbelzijdige plakband van 2mm (Action) en daar bovenop komt de magneetband die later de autootjes moet gaan leiden.

Afbeelding

Met behulp van afplaktape houd ik de soms wat onwillige magneetband nabij gaten voor reed-contacten in bedwang. Straks ligt er het wegdek overheen, dan wordt de magneetband wel omlaag gedrukt, echter moet hij nu al vlak liggen, om geen raar rijgedrag te krijgen bij de autootjes. Dit werkt tot op heden prima!
Naast de magneetband zie je in het schuim weggestopt ook 2 witte draden lopen, dit is de zendlus voor het MCC systeem om te kunnen communiceren tussen computer - iCar en MCC-decoder in de auto's. De draad is 0,2mm2, de standaard electradraad die ik op mijn baan ook gebruik om bv de stroomvoorziening aan te leggen...

Afbeelding

totaaloverzicht, 1 set trottoirtegels + banden is voldoende om zo'n 140cm mee aan te leggen. Deze module is 121cm lang, dus dat werkt prima! Omgerekend heb ik 3 of 4 vellen nodig om het zelf op maat te krijgen etc, dus dit is ook nog eens goedkoper!

Afbeelding

Proefpassen van de vrachtwagens als ik de weg opbouw. Ik begon met het trottoir, stoeprand, dan de molgoten, dan wegdek, dan weer molgoten en stoeprand. Die laatste moeten nog aangelegd worden. Dat doe ik pas als het wegdek op kleur is en vastligt. De brandweerauto wordt mijn eerste MCC ombouwproject. Ergens deze winter hoop ik daar nog tijd voor te vinden!

Afbeelding

Test van een situatie die ik na wil bootsen op de baan. Een auto die mbv een servo + magneetje uitwijkt voor aanstormend MCC verkeer, zoals een bus of later dus een brandweerauto! Eerste testen zijn geslaagd, de auto hier is maar een tester. Ik ben bezig om een leuk model uit te kiezen en hier dan verlichting, zoals richtingaanwijzers en remlichten, in te maken. Dat maakt het geheel af. Oh, en een bestuurder natuurlijk!

Kortom er moet nog heel veel gebeuren! De reedcontacten moeten nog in orde gemaakt worden, de hardware onder de module aangelegd, de brandweerauto ombouwen, alles in iTrain/iCar inprogrammeren en natuurlijk de straat en bijbehorende scenery verder afwerken! Wat ik zei, ik moet echt heel veel tijd gaan vinden deze winter

Afbeelding

Ter afsluiting een sfeerplaat van de NS 2200 als LLT richting Oosterhout Vijf Eiken...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door BenQ »

Alwin,
Leuke video over het bouwen van het testplankje, wacht op het vervolg. ;)
Kan je de reedcontacten niet naast de magneetband plaatsen ?
Je krijgt dan geen hikjes van de magneet.
Ook het brandweer verhaal is mooi.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door jeemka »

Alwin,
Goed bezig, en je geeft onderwijl ook handige tips, bijvoorbeeld placemats van ons knutselhuis Action.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie