Workshop Piko digitaal. Lees hier verder: viewtopic.php?f=43&t=12832

BertemmeN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
bpieters

BertemmeN

Bericht door bpieters » 08 jan 2019 17:13

Hoi,
Al een hele tijd geleden aangemeld als forumlid met een baanplan wat gerealiseerd zou worden op de zolderverdieping in Houten. De onderconstructie en gedeelte van het leggen van rails op het onderste niveau was klaar tot...de slopershamer ivm een verhuizing naar een appartement in Emmen
met een klein kamertje als hobbyruimte. Het oorspronkelijke plan kon de prullenbak in! Gezien de ruimte van ongeveer 2x3m waar ook nog een bureau e.d. in moest heb ik gekozen voor een langs de wand point-to-point baan met een diepte van 31cm.Er komen waarschijnlijk meerdere lagen boven elkaar maar dat is voor later. Inmiddels is er een gedeelte zover klaar dat er al wat gereden kan worden. De stations hebben namen van de vroegere lijn Frasdorf-Hochdorf maar zijn qua railplan fictief. Het was meer om de plaats aan te duiden voor het type landschap.
Bijgevoegd het uiteindelijke railplan en wat foto's van de huidige toestand.
Groet,
Bert
Bijlagen
railplan modulebaan.jpg
railplan modulebaan.jpg (49.71 KiB) 1115 keer bekeken

Onderwerp starter
bpieters

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters » 08 jan 2019 17:32

de fotoos
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (65.93 KiB) 1110 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (83.73 KiB) 1110 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (50.4 KiB) 1110 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (78.32 KiB) 1110 keer bekeken

Onderwerp starter
bpieters

Bericht door bpieters » 08 jan 2019 17:34

nog eentje dan
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (61.32 KiB) 1109 keer bekeken

rjvanhouten
Contacteer:

Bericht door rjvanhouten » 08 jan 2019 17:50

bpieters schreef:de fotoos
Ah, dat geeft een iets beter inzicht, want het sporenplan uit je eerste bericht was echt te klein voor mijn moede oude ogen... ;)
Creatieve oplossing voor een baantje in een beperkte ruimte.

Groet,
Robert Jan

Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Erwin
Contacteer:

Bericht door Erwin » 08 jan 2019 18:24

Leuk plan en al lekker bezig :)

Ik ga dit zeker volgen ;)

Groet Erwin.

het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Hans

Bericht door Hans » 08 jan 2019 22:54

Hallo Bert,

Dat ziet er goed uit.
Leuke oplossing ook, zo langs de wand.

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, Anyrail, iTrain
De bouw van mijn baan op het forum: Schwarzburgerwald

Wim H

Bericht door Wim H » 10 jan 2019 07:22

Hallo Bert,

Erg interessant! Je schrijft dat je baan 31 cm diep is, maar het lijkt wat meer te zijn op de fotos. Als ik bv foto 2 (met je doorgangsstation) zie, dan lijkt het eerder 40 cm. Mijn eigen baantje is op sommige delen namelijk ook slechts 30 diep en ik weet dat het dan lastig is om dan de scenery links en rechts van het spoor te kunnen plaatsen.

Je schreef ook dat er later nog een niveau boven de huidige baan komt. Ga je die 2 niveaus dan ook nog verbinden of worden het twee losstaande banen?

Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
bpieters

Bericht door bpieters » 10 jan 2019 20:15

hoi Wim,
het schaduwstation is 20 cm breed.
de overige delen zijn elementen uit halve multiplexplaten van 9mm dik afm. 610x1220 op een houten frame. deze liggen op een onderconstructie die iets van de wanden afligt voor evt. een achtergrond.bovenkant element is 87cm vanaf de vloer.
de evt. 2e laag komt ongeveer bk. 1,25m vanaf de vloer en zal ook over het buro gaan lopen boven het schaduwstation van de 1e laag.
losstaand is het idee omdat er eigenlijk geen ruimte is voor lussen en/of helix.
hoe ik dat ga oplossen (cassettes?) moet ik nog eens bekijken.
eerst de eerste laag maar eens helemaal afmaken.
voor rondrijden heb ik een kleine testbaan gemaakt onder de baan(zichtbaar op de foto) voornamelijk voor de locs.

groet,
Bert

Wim H

Bericht door Wim H » 11 jan 2019 10:40

Hoi Bert,
Dus toch slechts 30 cm breed! Het lijkt op de foto alsof je meer ruimte hebt. Misschien het effect van een ander sporenplan.

Voor het wisselen tussen de 2 niveaus zijn cassettes (TrainSafe oid) denk ik wel een goede oplossing. Eventueel zou je iets van een "vertikale Schwenkbuehne" kunnen toepassen. Ik heb iets dergelijks eens in een tijdschrift gezien. Volgens mij van Otto Kurbjuweit.
Je rijdt de trein op een spoor dat op een lat ligt. De lat kan 30-40 cm omhoog bewegen via een paar scharnierende steunen. Op het hoogste niveau sluit het dan precies aan op de baan die daar ligt.
In theorie is het mogelijk. Of het in de praktijk ook goed werkt, is natuurlijk de vraag.

Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 12 jan 2019 12:46

Leuk plan! heel leuk! Meerdere niveaus .... tsjah, je kunt ook een verbinding tussen de twee "faken" oftewel neppen. Als je hetzelfde treinstel / lok / trein boven en onder hebt als materieeel kun je een berg inrijden op de bovenste baan (schaduwstation), en "een realistisch poosje later" met een kopie trein op het onderste deel gaan rijden om een traject in een berg oid te simuleren.
Dat doe je dan met 1 of 2 treinen, overige zijn lokaal verkeer die alleen boven of onder rijden.

Plaats reactie