Bergbeklimming

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Nou, daar gaan we dan :). Dit moet mijn eerste spoor gaan worden, ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Welke beginnersfouten heb ik allemaal gemaakt? Zoals jullie waarschijnlijk zien heb ik het spoor ontworpen in Wintrack, ik vind het een heerlijk programma om in te ontwerpen. Het spoort heeft verschillende niveaus, dus dat wordt met het bouwen absoluut één van de uitdagingen.

In de eerste afbeelding zie je het overzicht van het zichtbare spoor, in de tweede afbeelding het schaduwstation en als laatste een 3-D overzicht. Ik ga nog heel veel lezen op dit forum, uiteraard inclusief jullie reacties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een fijne dag!

Marcel


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Bergbeklimming

Bericht door Nico Essers »

Op het eerste gezicht best een speels, maar wel redelijk druk baanplan. Mij lijkt het erop dat je geprobeerd hebt om zo veel mogelijk rails te leggen. Het is eigenlijk een sterk in elkaar gedraaid hondenbot met een zijspoor via het schaduwstation. Wat me opvalt is het veelvuldig gebruik van bocht 9120, ook in de helixen. Dit is een R1 bocht. Dan komt de vraag met welk materieel je gaat rijden. Veel treinen komen een R1 bocht niet fatsoenlijk door en ontsporen hier zelfs op. Ik zou de baan wat vereenvoudigen en vooral R1 uit het plan verwijderen. Echter, rijd je alleen met wat diesel en electro locs (geen treinstellen) dan zal het met R1 wel lukken.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 11 mei 2021 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Bergbeklimming

Bericht door epocheales denken »

Hoi Marco, ben niet zo'n railplan specialist, maar ben het van harte met Nico eens over de bocht R1. Heb ik er ook wat van, zou dat niet meer inplannen. Tevens rechte sporen langs de rand van mijn baan, wat in de praktijk wat saai wordt, dus die sporen bij jou zou ik wat schuin leggen. Heeft optisch een groot effect :Thumb

Veel succes met plannen en bouwen, groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Goede punten, dankjewel! Zoveel mogelijk rails was geen doel op zich, maar "treinen die overal tevoorschijn komen" wel. Het drukke van het ontwerp probeer ik dan weer te neutraliseren door veel door de bergen te laten rijden waardoor het landschap rustiger wordt.

Het doel is om een mooi landschap te maken met treinen. Daar zit een afweging in. Je opmerking over materieel is belangrijk, voor mij zegt dat vooral dat ik de prioriteit moet bepalen. Als het materieel belangrijker is dan het ontwerp moet ik het ontwerp dus aanpassen, als het andersom is moet ik zorgen dat ik alleen materieel koop dat op dit landschap kan rijden.

Gaat een treinstel het sowieso niet redden op deze bochten, of moet ik dat meer zien als "met een paar wagons ga je dat nog wel redden, maar met een meter trein zeker niet"?

Een fijne dag!

Marcel



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

De lijn onderin even schuin gelegd. Het sluit nog niet aan, maar dat geeft niet. Dat geeft inderdaad een mooier beeld.
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbeklimming

Bericht door bpieters »

Hoi Marcel,
Buiten de reeds geplaatste opmerkingen betr. R1 heb ik de vraag of je er rondom bij kan aangezien 1,20m normaal gesproken een probleem is qua bereikbaarheid.
Verder zal het met de hellingen een puzzle worden om niet boven de 2,5% uit te komen.
Steilere hellingen hebben gevolgen voor materieel en treinlengte vooral als er ook nog bochten inzitten.
Verder als het landschappelijk afgewerkt is is het een leuk plan.



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Dankjewel! En inderdaad, ik ben niet lenig genoeg om die 1.20 te overbruggen :), ik kan er helemaal rondom lopen.

De hellingen zijn in de klimspiraal een behoorlijke uitdaging met de 4%, dat zal zeker testen gaan worden of dat haalbaar is. Wat gaat er wel of niet gebeuren, gaat het slippen of komt het gewoon helemaal niet boven?



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Bergbeklimming

Bericht door WimR »

Zal moeizaam gaan.
Zorg dat er niet gestopt wordt op een helling.
En waar zit die 4% in een bocht geeft het nog meer weerstand dan op een recht stuk.
Korte treinen.
Maar zelf dan zou ik er niet voor kiezen.
Zelf zit ik op ca. 2,4% en een trein met 8 wagons en/of een poetswagon geeft al problemen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Bergbeklimming

Bericht door Nico Essers »

Met een treinstel bedoel ik de modernere treinen zoals bijvoorbeeld een GTW van Piko. Deze hebben minimaal R2 nodig om de bocht te maken. Een ICE van Kato verlangt minimaal 282 (R3). Het is dus inderdaad belangrijk om je baan op het gewenste materieel aan te passen. Moet je het materieel op je baan aanpassen dan beperk je jezelf en dat kan in een later stadium voor irritatie zorgen over je gebouwde baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Rechtsboven zaten inderdaad ook wel veel lijnen helemaal langs de buitenkant, daar nu ook een schuine lijn gemaakt.

Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bergbeklimming

Bericht door shoven »

Een helling van 4% gaat wel erg spannend worden. Als er bochten in je helling zitten, levert dat extra weerstand op. En R1 is wel erg krap, dus sommige treinen gaan dat niet redden. Een BR101 of grote stomer kan sowieso al niet door R1. Wat voor materieel ga je rijden?

Als het lukt, zou ik grotere bogen nemen (minimaal R2 maar liefst groter) en de hellingen reduceren tot rond de 2%.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Wat materieel betreft staat alles nog open. Ook wat de rest betreft trouwens :), Ik ben nu in de fase "hout gekocht om tafel te bouwen".

Maar duidelijk, ik ga eerst een deel van de rails aanschaffen en spelen met het klimmen om te kijken wat er wel en niet kan. Als blijkt dat wat ik getekend heb simpelweg niet kan komt er weer een nieuw ontwerp. Dat zou ook niet heel vreemd zijn hoor, dit ontwerp is zeker niet de eerste.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bergbeklimming

Bericht door shoven »

Altijd verstandig, even een klein stukje aanleggen om te testen. Probeer vooral uit hoe het zich gedraagt op een helling met een bocht erin.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

De klimspiralen baarden me, naar aanleiding van jullie reacties, wel het meeste zorgen. Die heb ik omgezet naar iets wijdere bochten. En ik heb het maar wat kleur gegeven :)

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbeklimming

Bericht door bpieters »

De klimspiralen blijven denk ik wel een probleem.
Om per omwenteling 5cm te klimmen heb je bij een helling van 2,5% al een straal nodig van 32cm.
Dat hellingspercentage is eigenlijk wel maximaal hoger zou ik niet gaan.
Bij de overige hellingen zet ik ook mijn vraagtekens maar dat kan ik niet zo 123 nagaan.
Misschien kun je de hoogtematen op het plan aangeven dan wordt t wat duidelijker.
Voor een eerste baan is dit wel een herl ingewikkeld en ambitieus plan.
Misschien is het beter om een kleiner testbaantje te maken om met name te kijken wat er qua hellingen en spiralen mogelijk is.
Neem bijv. een plaat van 75x150 en maak daarop een rondlopende baan met een spiraal en een gewoon hellingstraject.
Dan krijg je een indruk wat eea voor ruimte inneemt.
Voordeel is dat je ook meteen wat kan laten rijden.



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Oh, maar ik hou wel van ingewikkeld en ambitieus, gebaande paden lopen zijn niet zo mijn ding :). Ik heb ook niet het doel om zo snel mogelijk iets te laten rijden hoor. Het buitenseizoen begint inmiddels (eindelijk!) door te breken, dus dan zal ik er sowieso weinig aan doen. Bovendien is ongeveer alles wat ik ga doen nieuw, van het bouwen van de tafel tot aan alles wat maar met electronica te maken heeft, dus ik heb nog uitdagingen genoeg te gaan. Dat is ook het leuke, het kan best zijn dat ik de weg ernaartoe nog leuker vind dan het rijden zelf. Dan begin ik over een paar jaar gewoon weer opnieuw :).

Dit is de baan met de hoogtes erin:


Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbeklimming

Bericht door bpieters »

Met de hoogtematen erbij wordt het wel duidelijk wat de bedoeling is.
Als je je bewust bent dat dit een lange bouwperiode vereist is het prima.
Voor een hoop modelspoorders is het traject van de uitvoering al voldoende bevredigend en een flink aantal bereiken nooit het stadium van helemaal klaar.
Succes met de uitwerking.

ps
Een testbaantje kun je ook gebruiken om allerlei zaken zoals electonica,ballasten,landschapbouw etc. uit te proberen.



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Je hebt helemaal gelijk, ik ga zeker wat testbaantjes leggen. Sowieso om het verschil in hoogtes te testen, maar ik wil het vlakke deel ook als test gebruiken om de electronica te gaan begrijpen. Daar zitten juist veel wissels in, dus dat is mijn proof of concept voor zowel soft- als hardware. Pas als ik daar de electronica en software voor mekaar heb (en mijn tafel ook nog niet is ingestort :)) ga ik de hoogte in.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbeklimming

Bericht door bpieters »

Gaat best lukken denk ik.
Succes en hou ons op de hoogte.



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Dankjewel! En omdat het toch nog regenachtig was ben ik maar vast aan de tafel begonnen.

Afbeelding


Afbeelding



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

En omdat het nog altijd geen zomer is, de winterplannen maar wat vooruit getrokken :). We hebben vorige week een bezoekje gebracht aan Lochem, onze ogen daar uitgekeken en vervolgens het "boodschappenlijstje" voor de testbaan uit de achterzak gehaald. Daar ga ik straks ook de hoogteverschillen op testen, maar eerst maar eens begonnen met een ovaaltje met twee wissels.

Daar reden de eerste avond al twee locs op, dus dat vond ik al heel wat. Ze gingen ook netjes allebei vooruit en achteruit, yep, allebei, er was dus blijkbaar spanning, maar er was nog weinig digitaals aan :-).

De vervolgstap was dus om een stukje rails open te breken, plastic verbindingsstukjes ertussen en de boel weer vastmaken. Nog twee draadjes extra en de locs rijden weer. Eentje het programmeerspoor op en daar was mijn eerste kortsluiting :-). Programmeerspoor andersom aangesloten dan het hoofdspoor en jawel, we rijden programmeerspoor op en weer af. In de mooie wereld van het programmeren gedoken (wat mijn vak is, maar da's toch net even wat anders) en daar reden opeens twee locs onafhankelijk van elkaar.

Leuk, met de software van de DR5000, maar dat voelt wel wat houterig. Dus de volgende stap was de Z21 app aansluiten, dan begint het al echt een beetje op "sporen" te lijken.

Die handmatige wissels voelen al snel erg eeh... handmatig, dus tijd op de DR4018 ook uit de verpakking te halen. Nog meer draadjes (ik ben een softwareman he :)), nog meer uitzoeken, nog meer pielen en proberen (heerlijk!) en daar reageren de wissels ook op de Digikeijs software. En jawel, na het toevoegen in de Z21 app, kan ik ook daar de wissels omzetten.

Op naar de volgende stap: blokken. De DR4088LN-CS uit de verpakking, meer draadjes, meer uitzoeken en de locs rijden weer. En ja, ook op het blok.

In de Z21 app kon ik niet echt vinden hoe ik dat kon zien, dus de stap naar iTrain gemaakt. Mooi, ook weer met een app en dus netwerk even uitzoeken. Testbaantje ingetekend, wissels en blok gedefinieerd. Leuk, nu kan ik de wissels visueel in het testbaantje zien en ze daar ook omzetten. En dan het spannende moment: loc rijdt blok binnen. En jawel, het blok licht op in iTrain.

Het is in een paar zinnen getypt, maar je leest hier wel een paar dagen uitzoekwerk. Wat is het heerlijk dat er forums als deze (en alle anderen) bestaan om dit allemaal op terug te zoeken! De vervolgstappen zijn meerdere blokken - en dat dan weer in combinatie met programmeerspoor en de "gewone" aansluiting. En nog een paar duizend andere dingen uit te zoeken :-D.

Morgen is de vakantie weer voorbij en het voorjaar lijkt komende week op gang te gaan komen, dus we gaan maar zien wanneer er weer iets gaat gebeuren. Maar voor nu: dit waren mijn eerst stappen met deze nu al heerlijke hobby.



Christ
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Bergbeklimming

Bericht door Christ »

Leuk om zo je start te lezen.

Mag ik vragen wat je reden is geweest om voor de DR5000 te kiezen? Ik ben me nu vooral aan het inlezen en oriënteren, in het najaar ga ik hier hopelijk ook aan de slag (winkelen, testen en bouwen).



Onderwerp starter
MarcelvB
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2021 13:59

Re: Bergbeklimming

Bericht door MarcelvB »

Hoi Christ, ik heb gekozen voor de DR5000 omdat ik ik een systeem wilde waarmee ik "alles" kon. Met die classificatie vallen er nog niet heel veel systemen af natuurlijk, ook andere systemen doen functioneel net zoveel.

Mijn tweede classificatie was dat ik uiteindelijk wilde gaan rijden met de combinatie van een PC en een app. De handbediening van andere systemen was dus niet nodig en daar betaal je uiteraard wel een prijs voor. Technisch is de centrale dus wel belangrijk, maar het is uiteindelijk niet meer dan een stukje techniek dat onder de tafel hangt.

Tenslotte was de keuze simpel: de systemen zijn onderling uitwisselbaar, dus als ik toch niet blij ben met de keuze van de centrale kan ik die altijd nog wisselen.



Christ
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Bergbeklimming

Bericht door Christ »

Duidelijk, bedankt voor je onderbouwing!


Plaats reactie