Bosrandbaan 200 x 90

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Alweer een maand geleden sinds de vorige update…. De voortgang is dan ook matig. De puntstuk polarisatie is bijvoorbeeld nog niet aangesloten want moet toch nog wat meer tijd vinden hier wat meer over uit te vinden en te proberen. Maar goed, wat is er dan wel gedaan?

Ik heb de draden bende wat beter georganiseerd en nu de aansluiting aan de zijkant van de baan gemaakt zodat ik de centrale niet meer op de baan hoef te plaatsen. Hout om een box te maken voor de aansturing (Z21, WiFi en power voorziening) licht al klaar.
Verder nog wat bestellingen geplaatst die hopelijk deze week binnen komen zoals extra Servo’s, het ballast, wat scenery en toch ook wat extra rollend materieel 😀
Afgelopen weekend ook de achtergrond wanden er in gezet. Ik had gehoopt en geprobeerd het 3mm hout netjes in een boog te buigen dmv heet water en stoom maar dat bleek toch een rotsklus waar ofwel ik het niet mooi gelijk gebogen kreeg of het hout doorbrak. Zo bleek 20cm hoog toch een stuk moeilijker dan mijn 10cm oefen stukje. Uiteindelijk dus maar voor een ouderwetse oplossing gegaan waar de platen haaks op elkaar staan in de hoeken. Voor de achtergrond zelf zal ik PeArd achtergronden gebruiken maar die gaan pas rond de kerst geplaatst worden. Eerst maar eens de Servo’s afronden, gaan ballasten en natuurlijk die puntstuk polarisatie. Zo ben ik nog wel even zoet 😅
Nog even een foto voor de laatste indruk.
Bijlagen
BD32EE99-F084-4100-8D60-9E215ECCCD40.jpeg
BD32EE99-F084-4100-8D60-9E215ECCCD40.jpeg (125.34 KiB) 2516 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Ruim 3 maanden sinds de laatste update, dus tijd om het draadjes een beetje af te stoffen.
Er is weinig gebeurd maar toch ook weer veel.

Allereerst de baan zelf:
In December kreeg ik de achtergronden (wederom van PeArd) binnen dus deze kan ik afronden. Maakt een wereld van verschil! Zoals je op de foto’s ziet is er een stuk met bomen en een stuk alleen blauwe lucht. Dat is bewust gedaan. Waar de bomen eindigen en het blauw begint zal een weg de horizon ingaan, dus ik kon de bomen niet doortrekken. Daarnaast komt in een hoek een heuvel dus de bomen achtergrond Zou dan ook een raar effect geven.
Achtergrond
Achtergrond
A0D3B3AD-E514-459E-818B-E9703DF8BA85.jpeg (123.62 KiB) 2309 keer bekeken
Daarnaast begonnen met ballasten. Ik had 3 kleuren van woodland scenic gekocht en was begonnen verschillende mixen te proberen. Uiteindelijk geland op 2/3 donker bruin en 1/3 iron/roestige kleur. Ook had ik wat proefstukken gemaakt om te oefenen, en dat was maar goed ook want de eerste poging was niet goed. Met wat kleine aanpassing en door vooral NIET de ballast tools te gebruiken (het geeft een te dikke laag) maar gewoon de ballast met hand en lepeltje te leggen tot een beter resultaat gekomen. Ondertussen de makkelijke stukjes gelegd. Moet eerst nog de perrons uit plannen voor ik het stationsgebied kan afronden.
Eerste ballast gelegd
Eerste ballast gelegd
41F5EB73-7244-47DF-87F9-EF482F29FC5C.jpeg (121.83 KiB) 2309 keer bekeken
Verder heb ik me erg in iTrain verdiept. Allereerst de bezetmelders uitgevogeld en in Z21 gezet. Daarna iTrain license aangeschaft en de baan gaan opzetten. Op zich is het goed te doen maar er is zoveel om te leren dat er wel wat tijd in gaat zitten. Dus baan opgezet, locs en treinen erin enz, je kent het wel.
Dit weekend dan eindelijk gestart met het rijden via iTrain. En daarna begonnen met ijken. Heb nog een boel loks te gaan en ook een aantal blokken moet ik nog eens nalopen in iTrain voor juiste lengte en settings. Maar het begin is er dus hopelijk volgende week de eerste testjes voor automatisch rijden!
Eerste rit met iTrain
Eerste rit met iTrain
38CB9C35-E0B9-478E-85F1-C77E2B26B6C1.jpeg (121.77 KiB) 2309 keer bekeken
Treintjes ijken
Treintjes ijken
69CA8AAF-4784-4659-A2C9-315A88C05D8C.jpeg (121.01 KiB) 2309 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Na 5 maanden is het wel eens tijd voor een update.
Vergeleken met velen anderen merk ik dat ik met een slakken gangetje ga, zeker nu de scenery begint. Weinig tot geen ervaring dus voor ieder dingetje dat ik doe gaat er veel planning en overdenken aan vooraf, en vervolgens vertraagd het dan alsnog vanwege tijdsgebrek. Maar goed, het is een hobby dus lekker in mijn eigen tempo.

Helaas is de laptop een tijd terug geleden gesneuveld (tja, er lopen nog steeds kleine kinderen rond in mijn huis…) dus progressie met iTrain is er totaal niet geweest. Wel wat nieuwe loks aan de verzameling toegevoegd (zoals ge-update in de nieuwe aanwinsten). Maar wel wat aan de scenery gewerkt.

Zo is er bijna alle ballast aangebracht (alleen bij de wissels nog niet, maar dat komt nog wel).
Ook zijn de eerste seinen geplaatst. Tot dusver 5, waarvan 1 dwerg sein. Allen van Mafen. Ze branden, maar heb alleen het schakelen nog niet helemaal rond gekregen. Besloten dat uit te stellen om eerst de scenery infra af te gaan ronden.

Aan de linker kant van de baan heb ik een heuvel gecreëerd met daarop een molen. Misschien iets meer Duits dan Nederlands zo’n heuvel met spoortunnel maar op die manier kan de trein netjes het schaduw station weer in.
Hiervoor eerst een houten frame neergezet met de molen goed vast gemonteerd (de baan word altijd opgeklapt, dus ik kan er niets los op hebben liggen). Uiteraard draaien de wieken 😁
Vervolgens met Busch gaas de hellingen gecreëerd. Uiteindelijk ook met Busch gips doeken (art. 7194) het afgewerkt. Voor dat laatste wel even een proef stukje gemaakt om eerst mee te oefenen, maar gelukkig is het echt zo simpel als op de gebruiksaanwijzing 😅

Volgende stappen worden het afwerken van de tunnel ingang wanden, het leggen van het gras en het plaatsten van de eerste gebouwen (beginnend met de overslag loods). De eerste stenen liggen al (van Markenburg), maar voor dat laatste zit ik nog een beetje te overpeinzen hoe ik de overgang van het ballast naar de straatstenen nog mooi afwerk. Nog geen inspiratie daarvoor gehad….

Maar goed, nog even wat foto’s:
Bijlagen
3 van de seinen geplaatst. Het dwerg sein is wel erg klein…
3 van de seinen geplaatst. Het dwerg sein is wel erg klein…
937945D3-C5F6-4948-8EEC-E8D17F3713CC.jpeg (120.84 KiB) 2094 keer bekeken
Langzaam begint het vorm te krijgen
Langzaam begint het vorm te krijgen
C33B3DA5-220E-445B-B0B1-4114F9F69D49.jpeg (115.08 KiB) 2094 keer bekeken
Het gaas aangebracht
Het gaas aangebracht
A9A87867-D397-4A89-A834-6E623DD3CE5D.jpeg (122.82 KiB) 2094 keer bekeken
De helling gegipst
De helling gegipst
CD2494D3-8049-411A-8985-CD8EC64FD095.jpeg (122.6 KiB) 2094 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Hans »

Hallo Sander,

Mooie voortgang.
Scenery kost inderdaad tijd, maar dat geldt volgens mij voor elk onderdeel van de hobby. Zeker als je het goed wilt doen.
Scenery is n.m.m. wel erg leuk. Ook omdat de voortgang zichtbaar is.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Arjuna »

Goede vooruitgang. Geen haast dat probeer ik ook

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door tv_man »

Het begint vorm te krijgen nu er een begin is gemaakt met de heuvel en de bosrand er is (haha), dit gaat een plaatje worden vermoed ik zo.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Momenteel kan ik een beetje de vaart erin houden.
Zo is het eerste groen gelegd (hiervoor gebruik ik Lars op t Hof grasmatten) en ben ik bezig met Markenburg huisjes.
Het seinhuis is af en op de baan geplaatst, en de stoom zuivel fabriek vordert gestaag. Het word wel wat krapjes om hem te plaatsen dus daar zal ik wel wat concessies moeten doen ivm afstand naar het spoor.

Nog even de foto’s:
Bijlagen
De stoomzuivel fabriek in aanbouw
De stoomzuivel fabriek in aanbouw
E314B231-D613-4EE0-8A19-A4D99A0F3179.jpeg (119.54 KiB) 1840 keer bekeken
Het seinhuis geplaatst
Het seinhuis geplaatst
0687D4EE-5777-4C94-8F6D-3A9B7F161DFC.jpeg (123.6 KiB) 1840 keer bekeken
Het eerste groen is geplant
Het eerste groen is geplant
C9DBDD60-F0AC-4A22-98FE-58BD311D047F.jpeg (122.52 KiB) 1840 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door erik-n-fan »

Mooi bezig! Het begint op te leven met een beetje groen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je Erik. Ja, wat gras maakt meteen zo’n verschil. Kwam er wel achter dat ik onvoldoende matten had aangeschaft dus moet eerst wat extra kopen voordat de heuvel afgerond kan worden. Ook nog even denken hoe ik het pad wil afwerken (zit te denken aan een zandweg met wat graspollen tussen de wiel sporen, maar weet nog niet echt welk zand ik hier het best voor kan gebruiken). En daarna ook nog de rotswanden maken (ben over 2 weken een paar dagen vrij dus ga daar dan mee aan de slag). Heerlijk, nog zo veel te doen, dit houd me nog tijden zoet 😁


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door tv_man »

Buiten zand verzamelen (zandbak, tuin, strand, ..) en zeven en voor je het weet heb je een verzameling zakjes en bakjes zand in verschillende kleuren en grootte. Voor een pad wil je erg fijn zand hebben zodat het niet lijkt op grof grind. De bekende fabrikanten hebben fijn zand in zakjes, maar was niet helemaal tevreden met de kleur van wat ik eens in huis haalde.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Peter Ruifrok »

Dat wordt een mooie baan! Wel moet me van het hart, dat die snelheidsgrafiek van je lichaam er niet goed uitziet. Veel te steil en een raar zaagtandje. Iets is daar niet in orde. Je CVs?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Peter Ruifrok »

Van je loc bedoel ik natuurlijk, sorry. Automatisch invullen staat aan 😕. Je loc zal mogelijk op deze manier niet lekker rijden.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

tv_man schreef: 10 aug 2022 14:47 Buiten zand verzamelen (zandbak, tuin, strand, ..) en zeven en voor je het weet heb je een verzameling zakjes en bakjes zand in verschillende kleuren en grootte.
Dat is inderdaad zo’n slecht idee nog niet. Ik woon aan een park waar ook nog een zand speelplaats is dus genoeg opties 🙂
Peter Ruifrok schreef: 10 aug 2022 18:55 Wel moet me van het hart, dat die snelheidsgrafiek van je lichaam er niet goed uitziet. Veel te steil en een raar zaagtandje. Iets is daar niet in orde. Je CVs?
Peter, dat was omdat ik in eerste instantie de vooruit en achteruit tegelijk deed, maar de snelheid per richting was niet exact hetzelfde. Dus er moeten nog wat loks opnieuw geijkt gaan worden. Nieuwe laptop is besteld dus hopelijk kan ik binnenkort weer met iTrain verder.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Peter Ruifrok »

Wel dat zand ontzettend goed vast lijmen en na drogen goed weg zuigen, je wil het niet in de tandraderen van je loc hebben


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Ruim 2 maanden verder. Op het gebied van scenery is er wat beperkte voortgang. Begonnen met het aanleggen van het zandpad en ook de stoep gedeeltelijk aangelegd met materiaal van Markenburg.
Verder is het fabrieksterrein (de ondergrond) aangelegd en ook voor het fabrieksspoor is het ballast gedaan.

Ik wou beginnen met het bos maar kwam nog wat materiaal tekort om de bosgrond mee te maken dus er ging weer een bestelling uit. Aangezien dat wat lang duurt voor het hier is de laatste 3 weken flink met iTrain aan de slag gegaan. Ik had nieuwe loks ontvangen dus deze geijkt en toen geprobeerd het automatisch rijden goed te krijgen. Met behulp van het iTrain forum de fouten uit mijn instellingen weten te halen en daarna kon het feest beginnen. Na een weekendje finetunnen zodat de loks niet te ver doorrijden nu op een punt gekomen dat er 4 loks zonder problemen uren kunnen rijden. 😃

Nog even wat foto’s met wat voortgang:
Bijlagen
Zandpad. Moet nog wel afgewerkt worden met een extra kleurtje om het wat realistischer te maken
Zandpad. Moet nog wel afgewerkt worden met een extra kleurtje om het wat realistischer te maken
BAA7B48C-9B5D-4569-BA2A-DB113E3B0546.jpeg (115.16 KiB) 1396 keer bekeken
972E10EF-C3BD-4F64-8964-AFEA6C1AE61A.jpeg
972E10EF-C3BD-4F64-8964-AFEA6C1AE61A.jpeg (117.22 KiB) 1396 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Hoontje »

Mooie voortgang Sander.
Vraagje, die Markenburg trotoirs, hebben straatkolken. Heb je die zelf gemaakt of zitten die zo in het assortiment tegenwoordig?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Hoontje schreef: 24 okt 2022 23:24 Mooie voortgang Sander.
Vraagje, die Markenburg trotoirs, hebben straatkolken. Heb je die zelf gemaakt of zitten die zo in het assortiment tegenwoordig?
Hoi Alwin, de straat kolken worden erbij geleverd. Dus dat maakt het allemaal lekker makkelijk 😄


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Hoontje »

Da's een goede. Komt hier ook op het lijstje. Dank voor je antwoord.

Groetjes en veel succes met de verdere aankleding,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Alweer bijna 2 maanden sinds de laatste update, dus het word weer eens tijd.

In de afgelopen maanden de verzameling van rollend materieel wat veranderd. In plaats van jaren 70 toch meer gaan richten op begin jaren 80 (80-83). Op goederen gebied maakt het weinig uit (alleen de PTT post rijtuigen zijn erbij gekomen) maar voor personen vervoer betekent het dat de ICR wagons gebruikt kunnen worden.

Verder het automatisch rijden uitgewerkt. De meeste loks zijn geijkt en alles is zo ingesteld dat het nu goed rijd met 5 loks op de baan, al zal er nog flink meer getest moeten worden.

Recentelijk ook de laatste lading scenery materiaal binnen dus dit weekend eindelijk weer verder met de aankleding.
Allereerst met Ammo Terra Form aan de slag gegaan om het Perron te maken. Ik ben niet ontevreden met het resultaat, ziet er best strak uit…. Totdat je foto’s maakt want dat vergroot alles uit. Maar goed, we gaan het ermee doen. Lastigste was nog de opramp om het perron op te komen. Om dat netjes te krijgen heb ik de terra form in 3 phases aangebracht, waar de 3e phase voor de afwerking was. Niet perfect maar gezien de moeilijkheid om dat strak te krijgen ben ik hier het meest tevreden over.
Later vandaag (zodra het geheel gedroogd is) de eerste laag verf aanbrengen. Mijn middelste dochter is best handig met verfen geworden dus die gaat me hierbij helpen. Altijd leuk om samen met de kinderen aan de slag te gaan :)
21B4A1D6-B4ED-4D81-9AF3-43713CA95B35.jpeg
21B4A1D6-B4ED-4D81-9AF3-43713CA95B35.jpeg (120.08 KiB) 1054 keer bekeken
Verder meer groen aangebracht. Rond de molen zijn de weilanden aangebracht en wat bosjes geplaatst. Er moet nog details worden aangebracht maar het begint te smoelen.
9F431A2B-C047-41BA-B372-EDF893FEDE91.jpeg
9F431A2B-C047-41BA-B372-EDF893FEDE91.jpeg (117.83 KiB) 1054 keer bekeken
Ook de struiken aangebracht welke de goederenloods en de zuivelfabriek van elkaar scheiden. Al het groen is van Lars op t hof.
E1DCD790-971E-45A5-B006-BAF5A9E56E51.jpeg
E1DCD790-971E-45A5-B006-BAF5A9E56E51.jpeg (113.93 KiB) 1054 keer bekeken
Binnenkort moet ik wel weer eens onder de baan gaan kijken. Er is 1 blok waar de bezetmelder problemen geeft en ook wil ik straatlampen gaan plaatsen dus dat betekent weer veel extra draadjes. Maar voorlopig dus focussen op het aanbrengen van meer scenery 😄


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Nog even een laatste aanvulling. Bezig geweest met het hoekje achter het seinhuis. Boompjes en bloemen geplant en ook de eerste lantaarnpaal geïnstalleerd. Ik moet alleen het zandpad dat ertussen door gaat nog afronden maar ben best blij met het plaatje 😀
Bijlagen
3E9F7052-237D-4708-B3E9-A01E1BDC60DC.jpeg
3E9F7052-237D-4708-B3E9-A01E1BDC60DC.jpeg (114.51 KiB) 986 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Pierre »

Mooie voortgang Sander en de vaart zit er nu lekker in. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door WimC »

Ziet er goed uit. Leuk seinhuisje ook, welk merk is dat?

Staat de lantaarnpaal niet wat erg dicht bij de achtergrond? Ik zou denk ik 'm iets opschuiven naar rechts, en waarschijnlijk aan de andere kant van de straat neerzetten.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je @Pierre en @WimC

Wat betreft het seinhuis, dit is van Markenburg. Met de uitzondering van de molen komen allen gebouwen daar vandaan.
Voor de lantaarnpaal, tja ik had na het plaatsen een beetje dezelfde gedachte dat het wat dicht op de achtergrond staat, maar besloten en niets meer mee te doen. De straat loopt diagonaal de achtergrond in dus aan de andere kant van de straat kan ik pas een heel stuk naar rechts wat plaatsen. Ook had ik de boel netjes uitgemeten om een hele rij palen te planten met gelijke tussen afstand, beginnende bij het station. Ik had het misschien wel een halve cm verder naar rechts kunnen plaatsen maar had niet het gevoel dat het zoveel verschil meer zou uitmaken dus daar vanaf gezien. Wel een leermomentje voor de toekomst, want had hier bij het baanontwerp totaal niet aan gedacht.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Ondertussen de vaart er een beetje in kunnen houden deze December.
Zo is de eerste laag rotsen geverfd, is het gebied bij het seinhuis verder afgewerkt (met ook al 3 lantaarnpalen nu geïnstalleerd), is het verdwijnpunt aan de rechterkant afgewerkt en - en dat is wel het grootste verschil - is er nu eindelijk een goede bosrand zichtbaar 😄.
Komende tijd zal het wel een stuk langzamer gaan want ik ben door de eerste lading bomen heen. Bestelling word geplaatst maar dat duurt wel zeker 2 weken voor ze er zijn.

Op technisch gebied ook bezig geweest. Loop steeds verder te pushen met automatisch rijden. En omdat de baan voor een gedeelte enkelspoor is zie je toch bepaalde bottlenecks ontstaan. Valt ook wel weer op te lossen maar het blijft we een kwestie van continu iTrain setup finetunen.

En natuurlijk nog even de foto’s:
Bijlagen
4C799E3A-6393-4443-B47B-67296CA89E83.jpeg
4C799E3A-6393-4443-B47B-67296CA89E83.jpeg (120.28 KiB) 742 keer bekeken
75B0CA9A-6D09-4B61-899E-9D0085842763.jpeg
75B0CA9A-6D09-4B61-899E-9D0085842763.jpeg (118.67 KiB) 742 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bosrandbaan 200 x 90

Bericht door Sibbesuisje »

Na ruim 4 maanden toch maar eens tijd voor een korte update. Progressie is langzaam, maar de scenery word langzaam aan gedetailleerder.

Grote mijlpaal is dat de bosrand aan de achterkant van de baan nu eindelijk grotendeels klaar is. Paar details hier en daar nog maar met dit af kan ik nu langzaam verder aan de voorkant gaan werken.
Mijn dochter had een faller huisje in elkaar gezet en daar hebben we een leuk plekje voor gevonden. Laatst in NL wat bomen van MBR gekocht en deze al geplaatst. De Auhagen bomen zijn leuk maar MBR is wel van een beter niveau!
Verder de struiken, bloemen en gras bijna allemaal van Lars op t Hof.

Nu de lente is begonnen ook de schaapjes in de wei laten lopen. Als oud texelaar moesten het natuurlijk wel de Texelse schapen worden, dus van Petegem schaapjes gebruikt. Ook mooi spul!

Er word nog regelmatig gereden maar daar geen mooie foto’s van. Dat komt later wel 😄.

Dus nog even de photos. Ga ik ondertussen weer lekker verder ‘tuinieren’.
Bijlagen
Schaapjes!
Schaapjes!
9D7C8915-E64B-4805-A820-CB1C838A6C42.jpeg (120.24 KiB) 566 keer bekeken
De bosrand nu grotendeels af
De bosrand nu grotendeels af
3429529D-1E48-42F6-98F4-35672A604854.jpeg (121.95 KiB) 566 keer bekeken
Het huisje in het bos
Het huisje in het bos
C83B884B-5400-4AF8-98D2-8053BE8D3B36.jpeg (119.98 KiB) 566 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie