Altenburg an der Donau

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door FidOo »

Had je niet gewoon striping cq dunne zwarte tape kunnen gebruiken? Verder wel een mooi paneeltje


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Waarschijnlijk wel. Waarschijnlijk was het handiger geweest, vrijwel zeker zelfs, maar oorspronkelijk wilde ik er meer grafische toeters en bellen op hebben. Wijsheid achteraf. Nu een laagje blanke lak eroverheen en eindelijk schakelaartjes gaan solderen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

We zijn ietsje verder: het bedieningspaneel is voor een groot deel af, er ontbreken nog maar een handjevol schakelaars, en de meeste schakelaars voor de baanvakken zijn inmiddels ook al aangesloten. Puntstukken van wissels zijn nog niet gepolariseerd en wisselbesturingen zijn nog niet allemaal aangesloten, functioneel is het dus nog even niet. Ik zal jullie een foto van de spaghettibende besparen al is het niet zo erg als ooit bij mijn eerste modelbaan.

Zoals ongetwijfeld al eens is gezegd gaat de baan analoog worden aangestuurd. Welnu, ik zou graag twee nette draaiknoppen willen hebben op het bedieningspaneel om de treinen mee te besturen, en het liefst iets dat wat strakker staat dan een oude Fleischmann-trafo. Iets zoals de zilverkleurige draaiknoppen op de foto hieronder.

Nu zat ik te denken om daar een potentiometer onder te hangen om de spanning tussen 0 en pakweg 12 volt te kunnen variëren, maar is het noodzakelijk om daar meer componenten aan te hangen om mogelijke restwarmte ofzo op te vangen of is een potentiometer voldoende?

Als alternatief zie ik dat er bij ome Ali allerlei PWM motor controllers zijn, misschien gaan de treinen daar nog mooier van rijden ook, maar ergens meen ik gelezen te hebben dat sommige motortjes daar niet tegen kunnen. Ook oververhitting ofzo. Ik heb van alles van oude driepoolsmotortjes tot nieuwe corelessmotoren in mijn locs. Het moge duidelijk zijn dat ik geen electrotechnicus ben dat ik dit soort vragen stel.

Misschien heeft iemand van jullie een idee over wat verstandig is (nee, ik ga geen dertig locs digitaliseren :D) zodat ik niet op een gegeven moment een motortje van een mooie loc om zeep help.

Nog een foto voor de nieuwsgierigen. Op spoor vier staat een caboose van Union Pacific. Gewoon voor de lol.:
IMG_20220717_235502.jpg
IMG_20220717_235502.jpg (41.89 KiB) 2285 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door traiNiac »

PWM?



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door FidOo »

Pwm betekend niets anders als pulse width modulation. Via Google krijg je een perfecte uitleg wat dit betekend en waarom je dit zou willen.

In het kort stuur je pulsjes van de maximale spanning waardoor de motor wel z'n maximale kracht maar een geregelde snelheid heeft.

Decoders doen dit ook. En ook een msf trafo van fleischmann doet dat in het onderste regelbereik. Ook heizwolf regelaars doen dit.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door traiNiac »

Ah, natuurlijk: impulsbreedtemodulatie. Dankjewel Joost


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Hoontje »

Je zou ook gewoon een trafo onder dit paneel kunnen hangen en de draaiknop vervangen voor een knop naar je goesting? Scheelt veel hoofdbrekens. PWM heb je simpelweg nodig voor je treintjes. Trafo's regelen dat.

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Wist niet dat flm mag trafo's dit ook hadden. Dat is waar ik dus mee rij. (Waarom alleen bij lagere spanningen en niet over het hele bereik?) Iets wat ik bij de mijne heb gemerkt is dat hij een minimum spanning heeft van een paar volt dat prima is voor ouder materieel maar modernere locs komen al bij minder stroom in beweging dus het zou niet onaardig zijn om hem echt bij 0 te laten beginnen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

BartenThomas
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door BartenThomas »

Of PWM aan bepaalde motortjes schade doet, weet ik niet. Aangezien er blijkbaar std trafo's zijn die dit in zich hebben verwacht ik van niet.
Ik heb zelf eens ge expirimenteerd met goedkoop PWM controllertje ( wit kastje ong 5x5x2 cm met klein zwart draaiknopje) maar merkte geen verschil met mijn aansturing van 0-12V via een draadgewonden potmeter.
Potmeter geloof ik geschikt voor 0,5A. Moest wel een weerstand overheen voor een redelijk regelbereik. Deze weerstand werd wel heet.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door FidOo »

Ik denk niet dat je veel schade aanricht aan je motoren met een pwm regelaar. Daar een decoder eigenlijk precies hetzelfde doet. Zelfs het Dinamo systeem doet dit bij analoge treinen.
Wel is het zo dat je in die gevallen een aantal verschillende frequentie instellingen hebt.

Ps of alle fleischmann transformatoren dit doen weet ik niet. Alleen van de msf trafo weet ik dat die dit doet.

Ik zou dus voor zo'n pwm regelaar gaan tot een volt of 12-15 Max. En zou er wel eentje kiezen die zo'n 1 tot 3 ampère aankan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Ik heb er eentje liggen voor 6-30V (volgens de verkoper in 2017) die ik gebruikt heb voor een 12 volts motortje (driepolig rommelbakmotortje om een telescoop mee te besturen zonder er met je handen aan te moeten zitten). Met de proefopstelling zoals op de foto hieronder heb ik de PWM regelaar met de FLM MSF trafo 6735 voorzien van 16,5V (maximale voltage) en met de regelaar op maximaal kwam er 22,9V uit volgens de multimeter. Nu is het een beetje de vraag van hoe de multimeter stroom van deze aard meet, want als de regelaar impulsen van 30V produceert volgens een bepaalde frequentie kan het zijn dat het gemiddeld dan om en nabij de 22,9V uitkomt. Wat waarschijnlijk op de langere termijn dan weer niet zo gezond is voor iets wat gebouwd is voor ongeveer de helft daarvan. Dus daarom de 12-15V maximaal neem ik aan? [update: heb reeds een 6-12V pwm regelaar uit China besteld. Nu afwachten of het deze zomer nog aankomt..]
IMG_20220719_102351.jpg
IMG_20220719_102351.jpg (97.2 KiB) 2182 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door roba »

Heb je de uitgangsspanning van de impulsbreedte modulatie gemeten zonder daar een belasting aan te hangen? Veel van die schakelingen hebben dan een regelprobleem. Als belasting kun je 2 min of meer identieke lampjes van 12 tot 16 Volt in serie schakelen, die heb je waarschijnlijk wel liggen.

Meer theoretische berekening:
Je kunt een kleine belasting aanbrengen in de vorm van weerstanden die wel tegen de warmteonwikkeling van 24 Volt moeten kunnen.
Uitgaande van standaard weerstandjes van 1/4 Watt moet de waarde dan minimaal 2200 ohm(2k2) zijn. Je kunt er ook meerdere parallel schakelen.
Om de belasting van een klein N-spoorlocje met een standaard motor na te bootsen moet je ongeveer 50mA trekken.
Dat betekent bij 24 Volt een weerstand van 470 Ohm met een belastbaarheid van 2 Watt; 1 Watt is net over de grens en wordt echt heet.
Ik besef wel dat niet iedereen een voorraad weerstanden in huis heeft.



Een Fleischmann MSF trafo werkt niet met impulsbreedte modulatie. Het enige verschil met een normale treintrafo is dat bij MSF in het lage deel van het bereik er alleen enkelzijdige gelijkrichting wordt gebruikt in plaats van dubbelzijdig.
Trix Vario is precies hetzelfde en de trafo's werden voor beide merken geproduceerd door Bühler.


Echte impulsbreedte modulatie kan schadelijk zijn voor motoren met een ijzerloos anker (klokankermotoren)
omdat die een veel lagere zelfinductie hebben. Vandaar dat de meeste decoders de mogelijkheid hebben om een hogere frequentie te gebruiken, meestal 16 kHz of 32 kHz.

Groetjes,

Rob



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg Rob. Moet er nu even voor gaan zitten en kijken of ik geschikte lampjes kan vinden in de rommelbak. Ik vermoed dat ik eerder de weerstandjes in huis heb dan de lampjes. Alles is LED hé. En dan maar meten.

Ik heb een paar locs omgebouwd met een klokankermotortje, dus als die mogelijk problemen oplevert met impulsbreedtemodulatie (en dat niet opgelost kan worden door een hogere frequentie te hanteren) zouden die op gewone gelijkstroom kunnen rijden. Dit zou niet eens helemaal onmogelijk zijn daar het idee is om meertreinenbesturing te hebben door ieder blok apart aan een rijregelaar toe te wijzen (of uit). Dan moet er alleen opgelet worden dat bij bepaalde locs te juiste regelaar gebruikt wordt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Een korte update na een zomer van stilte (en andere prioriteiten):

De afgelopen weken ben ik er weer aan toe gekomen om te solderen met als resultaat dat het besturingspaneel voor het grootste gedeelte functioneel is en dat er nu een Fleischmann trafo op is aangesloten zodat er gereden kan worden. De trafo zal nog onder een laagje plexiglas worden verborgen en van een nieuwe draaiknop worden voorzien zodat het er strakker uitziet dan een losse flm trafo :) Het knutselen aan een geavanceerder regelsysteem komt wel te zijner tijd, nu leek het me vooral een prioriteit om de treinen te kunnen laten rijden.

Op zich werken alle spoorsecties nu naar behoren, er moeten alleen nog hartstukken van wissels worden aangesloten. Dus nog eventjes puzzelen en solderen maar het punt dat het spoor elektrisch in orde is komt steeds dichterbij.

Voor de liefhebbers nog een trein in alle mogelijke kleuren van de VAM.
IMG_20220930_205201.jpg
IMG_20220930_205201.jpg (36.92 KiB) 1933 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

We gaan de hoogte in! En de diepte. Het is leuk geweest met het volledig vlakke landschap dus maar eens begonnen met het stukje bergspoor en de rivier. Uiteindelijk maar besloten dat het stukje bergspoor niet hoger komt te liggen dan 30mm boven de rest van de baan, dus net genoeg zodat het zichtbaar hoger is, en het kan vast geen kwaad dat de helling nu niet meer dan 2% is. Er gaan sowieso geen lange treinen de berg op want lange rijtuigen door de R2 boog trekken is geen gezicht. Nu voordat ik verder kan met dat stukje eens een paar zakjes raillasjes bestellen want die waren weer eens op (of het zakje is op onverklaarbare wijze verdwenen)

Ook het mes gezet in de isolatieplaat om op de voorgrond straks een rivier te hebben. Nu moet eigenlijk de knoop worden doorgehakt of er iets havenachtigs gaat komen of niet (op deze foto aan de linkerzijde). In de ruimte die er nu is uitgesneden voor de rivier past ongeveer een luxe motorschip van artitec, als ik de plaat verder uitsnij tot bijna aan het spoor zou er net een schip van misschien 45 cm aan de kade kunnen liggen, maar dat wordt dan al een beetje krap, dus het kan zijn dat ik van een havenscene afzie en voor een minder-is-meer -aanpak ga.

Wanneer de omvang van het deel waar water gaat komen bepaald is kunnen de gaten worden gedicht en kan het oppervlak waar het water gaat komen worden vereffend.
Bijlagen
tafelrand.jpg
tafelrand.jpg (52.35 KiB) 1754 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Na bijna twee jaar bouwen is het zover, het spoor is elektrisch functioneel.

Nu rijden en kijken of alles echt naar behoren werkt en daarna beginnen aan het ballasten.

Voor op de foto wat huisjes en dergelijke neergezet om een idee te krijgen van hoe het er te zijner tijd uit moet gaan zien.
Bijlagen
IMG_20230103_232830.jpg
IMG_20230103_232830.jpg (53.13 KiB) 1582 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Haha, ik maar denken dat alles in orde was maar neen, het lijkt erop dat er nog wat fouten in de bedrading zitten onder de baan want wanneer er meerdere treinen op de baan staan gaan er treinen rijden op baanvakken waar geen stroom op zou moeten staan en bij bepaalde wisselstanden ontstaat er kortsluiting dus er moet nog eens systematisch worden doorgenomen of alles nu echt precies zo is aangesloten zoals het hoort.

Nog een vreemd probleem waar ik al langer tegenaan loop is dat de ASB (analoge servo besturing van dts, heb ik dus zeven stuks van voor de wissels) soms uit zich zelf besluit de wissel heen en weer te bewegen. Ik vermoed contactproblemen ergens, dus die zouden ook moeten worden verholpen. Die treden echter meer op bij oudere locs, dus misschien dat dat ze beïnvloed of storing oplevert.

Ik had zo graag willen beginnen met ballast strooien.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door WimC »

Da's vervelend, denk je lekker te kunnen rijden, valt dat weer tegen. Succes met zoeken!


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Krab »

Je zou er misschien een mailtje naar Martin aan kunnen sturen .
Misschien weet hij de oplossing wel voor je .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door FidOo »

Als je asb zelf besluit te gaan schakelen dan is de kans groot dat je bedrading die je gebruikt vanaf je schakelaar (of decoder) om te schakelen langs andere bedrading loopt zoals het railsignaal. Je hebt dan overspraak zoals dat zo mooi heet.
Heb daar ook last van gehad. De bedrading anders laten lopen lost dat op.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Daar heb ik wat aan, dankjewel! Dus de schakeldraden van de wissels die problemen opleveren zo ver mogelijk van andere draden laten lopen dus? Nu nog de ruimte vinden om ze anders te laten lopen. Kan de spanning die aan de asb wordt aangeboden nog van invloed zijn? Want hij lust pakweg 6-16v ofzo als ik me niet vergis.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door FidOo »

Ja zo ver mogelijk is altijd een beetje een relatief begrip maar inderdaad de schakeldraden zo ver mogelijk is het beste. In mijn geval had ik ze onder het printje doorgestoken en dat gaf inderdaad met oude analoge loks storingen zodat de wissel bediend werd. Ik voed ze overigens gewoon met 12vdc.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Wel, een foutje met een verkeerd aangesloten wissel is verholpen en nu is er met een oeroud minitrix lokje getest waar er problemen met overspraak optreden: welgeteld zeven wissels van de dertien doen hun eigen ding wanneer het oudje wat harder rijdt, dus er is werk aan de winkel.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Eeeeeen er ligt een beetje ballast. Ik begon met Woodland Scenics fine brown (het voorste spoor) maar was daar niet helemaal tevreden mee, dus daarna ging ik over op een mix van fine brown, Woodland Scenics fine dark brown en Noch braun, wat er eigenlijk veel beter uitziet vind ik, niet zo egaal. Er gaat sowieso nog gekliederd worden met de airbrush.

Wanneer ik de baan de volgende keer op z'n kant ga leggen ga ik verder met de draden puzzelen om de storingen weg te werken.
Bijlagen
IMG_20230118_140621.jpg
IMG_20230118_140621.jpg (77.05 KiB) 1312 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Een Nohab (M61 019) met een kort treintje erachter rijdt station Altenburg binnen.
Bijlagen
IMG_20230131_001811.jpg
IMG_20230131_001811.jpg (77.57 KiB) 1173 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie