Pieter's nieuw USA baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Albert »

Goed plan, plezier hebben in een hobby is het aller belangrijkste.
Misschien nogeven ter overweging, het nut van kurk is niet alleen geluiddemping, maar zeker ook het egaliseren van eventuele overgangen in je ondergrond. Die ondergrond is nl nooit 100% vlak en dun laagje kurk geeft net wat flexibiliteit.

Verder veel succes hoor.

Albert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

De baan is rond! Het filmpje plaatsen lukt niet dus ik zal straks wat foto's maken.
Dinsdag gaan we alles in iTrain zetten en de laatste elektronica aansluiten en dan hopelijk rijden!
Niet gek voor zo'n traag iemand als ik. Nieuwe baan bouwen geeft nieuwe energie en ik heb dan ook,
naast een aantal weekenden, ook op doordeweekse avonden op zolder gebouwd. Toch binnen 2 maanden
iets neergezet.
Nieuw voor mij is wel het plaatsen en aansluiten van de servo's aan de onderkant van de baan. Soms
lastig en soms was dat binnen 10 minuten klaar. Zodra de Digikeysjes zijn aangesloten moet blijken of
alle wissels werken of dat er nog wat moet worden bijgesteld.
Voorlopig is het een groot hondenbot zodat ik in ieder geval kan rijden. Dit deel is aan beide uiteinden
verlaagd zodat er over de bogen nog een ander spoor aangelegd kan worden. Dat moet dan met
behulp van een brug voor de deur langs komen. Ik zoek hiervoor nog een oplossing om dat demontabel
te maken.
De volgende stap wordt dan het aanleggen van de haven en het rangeeremplacement bij de onderhouds-
werkplaats. De wissels voor de aftakking daarheen liggen al en kunnen dan verder worden uitgebouwd.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto 1: de eerste keerlus, lengte circa 3 meter. Je ziet de metalen (deur)brug al liggen.
Foto 2: in het midden lopen 2 sporen naar beneden, uiteraard moeten deze omhoog. Zodra dit spoor de bocht omgaat komt deze
terecht in het station. Doosje wagons. 100? 200? Teveel om te tellen.
Foto 3: er staat nog een Minitrixtrafo, deze is voor het analoge testspoor. Dat ligt onder het lange, rechte gedeelte op foto 4.
je kan daar nog nét een stukje zien van het digitale ijkspoor, het testspoor ligt daar rechts naast.
Foto 4: het lange, rechte stuk. Ook hier aan het eind te zien 2 rechtdoorgaande sporen, deze gaan met een bocht naar links en
dan komen ze bij de brug uit. In het gat rechts (bij de gekleurde draadjes) moet de locwerkplaats komen.
Foto 5: de tweede keerlus. Ergens in het midden komt dan het spoor naar de brug. Achteraan, bij het raam, komt de haven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Het eerste deel van de baan is klaar en er kan eindelijk gereden worden. Met name mijn jongste kleinzoon is gek
op treinen en als hij hier 's maandags is wil hij wel 10x naar zolder. Kan niet altijd want maandag is voor mij gewoon
een werkdag. Maar goed, hieronder een filmpje van het resultaat met een mooie digitale, geijkte loc van Canadian
National (Rapido) die werkelijk fantastisch rijdt. Heel veel dank voor de hulp van Mischa, samen kunnen we alles, ook
op zijn baan!



Op naar het volgende project: aansluiten van de wissels met Uhlenbrock en vervolgens de buitenlus berijdbaar maken.

Verder nog een vraag: ik kan nergens meer vinden hoe je een demontabele brug maakt. Deze moet voor de deur komen
en als iemand tips heeft: graag!

Pieter


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door maarten »

Mooi man!! Altijd een fijn als het na een lange(re) bouwperiode rijdt zoals jij wilt. ;-)

Wel een vraagje, je hebt best wel een groot deel enkelsporig uitgevoerd. Is dat een bewuste keuze? Het zal wellicht prototypisch zijn maar het beperkt wel de treinbewegingen.

Voor de afneembare brug zijn er verschillende mogelijkheden. Een daarvan is werken met scharnieren waar je de pen uittrekt om te demonteren. Een andere mogelijkheid is werken met (neodymium) magneten. Erg sterk en eventueel ook verkrijgbaar bij bol.com, hoef je niet voor in China te shoppen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Dit is "slechts" een zijspoor, eerst gemaakt zodat ik meteen kan rijden.
Het hoofdspoor wordt wel dubbelsporig, je kan het begin al zien bij de wissels maar hiervoor is wel de
afneembare brug nodig. Dank voor de tips hierover.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Soms gaat het snel, soms gaat het langzaam. Sinds mijn vorige bericht waren beiden van toepassing.
Inmiddels is er, met hulp, de mogelijkheid om automatisch een digitaal rondje te rijden.
Hierin zijn ook een aantal grote projecten zichtbaar waaronder de torenflat, groot station, locwerkplaats met rolbrug te zien.

De servo's worden vervangen door de MP1 motor uit Tsjechië. Een horizontale beweging zorgt dan voor een veel betere
aandrijving van de wissels. Helaas heb ik er slechts één, de rest is in bestelling.



Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door maarten »

Dat is een lekker rondje! Tip: wacht niet te lang met het aanbrengen van valbescherming. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Dank voor de tip, wilde het nog niet doen.... maar vooral de bocht links heeft inderdaad bescherming nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Testen, testen, testen. Nog veel kleine dingetjes eruit gehaald en het rijden gaat, zeker met de lange CN super!

Ondertussen ook veel nagedacht over de brug voor de toegangsdeur. Uiteindelijk zag ik kleine scharnieren.
Één van mijn zoons heeft 4 van deze scharnieren (de helft) aan de onderkant van de brug gelast en 2x2 stuks
op een metalen plaat.
Omdat het nogal strak zat heb ik de mannetjesscharnieren nog met de dremel wat kleiner gemaakt.
Na plaatsing op de baan was nog een kleine bewerking nodig maar het resultaat mag er zijn.
De brug ligt waterpas en is redelijk makkelijk te demonteren.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Nu de brug bekleden, er komt 2 mm hout op te liggen met plank-achtig motief. Daarop komt de rails te liggen en
dan maar meten, meten, meten totdat het perfect aansluit op de rails van de baan, die overigens nog gelegd
moeten worden.
Zodra dit project klaar is kan er rond gereden worden zonder dat het een ovaal is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Sommigen van jullie hebben dit misschien al op Facebook gezien maar voor de volledigheid toch ook even hier.
Een vriend/klant is graffiti-kunstenaar en hij is bezig om een achtergrond voor mijn baan te maken.
Dit is het voorlopige resultaat. Er moeten nog wat details aangebracht worden zegt hij. Dit is precies het sfeertje
wat ik zocht en ben er heel blij mee. Nu in afwachting dat ik 'm krijg en kan plaatsen. In de uurtjes tussendoor
kan ik dan een begin maken met de scenery voor dit gedeelte.

Verder ben ik druk bezig met de demontabele brug, om precies te zijn met de aansluitingen op de baan. Dit is
een precisiewerkje omdat de hoogte en breedte exact moeten aansluiten en er eigenlijk maximaal 1 mm verschil
mag zijn tussen baan en brug.

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door maarten »

Mooie achtergrond Pieter!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Bert79 »

Zo'n achtergrond geeft veel sfeer!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Uche uche, wat een stof!
Het bouwen van de baan gaat ondertussen gewoon door, soms snel, soms langzaam. Teveel kleinkinderen :lol:
De uitneembare brug is nu klaar en de Big Boy rijdt daar probleemloos overheen. Op een aantal plekken was
nog wat werk nodig om het perfect te krijgen, millimeter hier en daar eraf om het goed te krijgen.
Weliswaar is de brug uitneembaar maar ik haal 'm alleen van z'n plek af als dat écht noodzakelijk is, ik ga wel
op m'n knieën er onderdoor. Best wel een gevoelige constructie. De beide stukjes XPS ga ik nog inkorten en
vervangen door 2 metalen stroken van 2 mm dik, die heb ik liggen. Hierdoor wordt het risico dat de constructie
beschadigt verminderd.
Verder ook weer bezig geweest met het leggen van ballast en het voorzien van een roestkleur op de railstaven.
Vooralsnog doe ik alleen de zichtbare zijde.
Ook zijn er een aantal seinen geplaatst waarvan een aantal werken (aangestuurd door bezetmelding via iTrain)
en een aantal nog niet. Heeft even geen prioriteit.
Beetje begonnen met de voorbereiding van de scenery, er moeten uitneembare gedeeltes komen zodat bij
calamiteiten het betreffende stuk uitgenomen kan worden.
Volgende stappen: rolbrug aansluiten op de baan en het spoor richting de haven aansluiten.
Kortom, nog genoeg te doen.

Hier een filmpje van de BB



Plaats reactie