Pieter's nieuw USA baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Zoals in op het andere forum te lezen is heb ik mijn oude baan gedemonteerd. Nieuwe baan is nieuw topic lijkt mij. Inmiddels is ook de nieuwe
kamer bijna klaar, nog wat plinten (terug) leggen, vervolgens de oude kamer van vloerbedekking voorzien en dan kan de bouw écht beginnen.
Heb er zin in! Het wordt een volledig Amerikaanse baan, al het oude, niet-Amerikaanse materiaal is of wordt verkocht. De rails en wissels worden
Peco en, in tegenstelling tot de oude baan, wordt de baan geheel digitaal.

Ondertussen heb ik gisteren een aantal Peco rails en wissels opgehaald zodat ik meteen aan de gang kan zodra de onderbouw gemaakt is.

Afbeelding

Daarbij ook twee delen van het "viaduct-station" dat ik al enige tijd op het oog heb. Een aantal andere delen had ik al in huis. Dit wordt de eerste
blikvanger op m'n baan, bij binnenkomst van de kamer loop je er recht op af!

Afbeelding

Tot slot had ik de eer om het fantastische zelf gebouwde locdepot van Ger over te nemen. Met z'n 60x68 cm zal dit de tweede blikvanger
van mijn baan worden! Er is nog wel wat te doen om dit gebouw af te krijgen maar dat geeft niet, kan ik er ook nog een stukje eigen inbreng
aan geven.

Afbeelding

De derde blikvanger zal de containeroverslagplaats worden, inclusief schip en werkende containerkraan.

Afbeelding

Eigenlijk wil ik het daar dan wel bij laten, het zijn toch 3 forse projecten. Eerst maar beginnen met de onderbouw met het schaduwstation
wat circa 15 meter lang wordt en 8 sporen breed en ik hoop dat ik met ongeveer een jaar aan de bovenbouw van de baan kan beginnen.

Van het oude materieel is niet veel meer over, een aantal losse wissels en rails heb ik verkocht tot iemand al mijn resterende wissels wilde
overnemen. Dat waren er nog ruim 75! Nu vrijwel nog uitsluitend rails in de aanbieding en op zolder staan nog wat huisjes die na een kleine
opknapbeurt ook te koop worden gezet.

Groeten
Pieter

PS: ik moet nog even kijken naar de afmeting van de foto's.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door shoven »

Ah, een nieuwe baan, altijd leuk.
Heb je al een baanplan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Een baanplan heb ik nog niet, wel losse gedachten in m'n hoofd: het hoofdtraject moet in een soort V-vorm
komen met op de ene poot een containerhaven, op de andere poot het genoemde station en dan langs de
zijwand het locdepot.
Tips en ideeën zijn altijd welkom.

[img=https://s5.postimg.org/65srswfrn/IMG_0290.jpg]


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door BenQ »

Pieter,
Even de link aangepast:
Afbeelding

Bij Postimage kan je kiezen voor een "Directe link" (als je één foto hebt) en deze tekst in het bericht zetten, dan weer selecteren en op "Img" klikken.
Als grootte kan je kiezen voor 1024x768 dan krijg je op de meeste schermen een mooie foto, nu is deze foto te klein om goed te zien.
Je kan deze grootte aanbieden op de site van postimg.org of na het uploaden hier voor kiezen.
Zelf doe ik het eerste en kies bij meerdere foto's voor Forum 1. Als je het daarna mooi wil doen de tekst aanpassen maar dan moet je wel weten wat je moet doen.

Je kan hier ook kijken daar is het een en ander uitgelegd:
Uitleg over het plaatsen van foto's via postimg.org of fotobucket


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Tja Ben, ik zat al wat te zoeken en proberen... dank voor de tip.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door shoven »

Wat ik me alleen afvraag... wat is die avatar van jou? :?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Haha, mijn naam PloFsky met 2 hoofdletters komt van Pink Floyd. De avatar is de hoes
van Meddle, het schijnt iets met een oor te zijn.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door shoven »

Ah inderdaad nu je het zegt. Had ik nooit zo geraden.
Goede muzieksmaak! :D


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Het begin is er! Omdat er voorlopig geen tijd is om iets aan de andere kamer te doen is veel "geparkeerd" meubilair verhuisd en is
m'n nieuwe kamer redelijk leeg. Een voorlopig baanplan is er maar ik heb geen mogelijkheid omdat hier te plaatsen, komt later nog wel.

Onderstaand een aantal foto's van het schaduwstation. Het worden 7 opstelsporen voor korte treinen en 8 opstelsporen voor lange
treinen. Dit deel ligt voorlopig, de rest is nog flexibel.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Het bouwen gaat redelijk snel. De afgelopen 10 jaar heb ik nog nooit 's avonds aan de baan gewerkt, de laatste 2 weken wel.
Blijkbaar geeft iets nieuws voldoende inspiratie. De tijdelijke keerlus in de dakkapel is nu klaar en ik heb zelfs wat gereden,
helaas wel kleine stukken omdat nog niet overal de rails is vastgelijmd en de punaises vormen een obstakel. In de keerlus
heb ik de rails met schroeven vastgezet in plaats van te lijmen.

Afbeelding

Hier het deel met de keerlus vanuit het schaduwstation met "korte" sporen, hoewel kort nog altijd ongeveer 140 cm is.
Tevens de aansluiting naar rechts naar de "lange" sporen.

Afbeelding

Tot slot nog iets verder naar rechts en het begin van het tweede schaduwstation. Helaas zijn de railjoiners op dus kon
ik gisteravond niet verder. Ze zijn besteld dus hopelijk kan ik woensdag weer verder.

Afbeelding

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

haliha.hans
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 mei 2014 23:43
Locatie: Haarlem

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door haliha.hans »

Het ligt er netjes bij Pieter, vandaag weer een stukje verder gekomen.

Groetjes,
Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ja Hans, langzaam maar zeker gaat het de goede kant op.
Bedankt voor het solderen en de instructies.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door martindomburg »

Ziet er strak uit Pieter. Ik zal je vanavond wel even de plaatjes van je baanplan mailen!

Gisteravond niet meer gelukt helaas


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Even lekker op vakantie geweest, 2 weken naar Griekenland. Na mijn vorige bericht is er zowel voor als na de vakantie
hard aan de baan gewerkt. Inmiddels ligt alle rails op z'n plek en moet nog een klein stuk gelijmd worden. Ook zijn er
een aantal servo's aangesloten, nog 15 te gaan (eerst nog bestellen).
De stroomvoorziening van het "korte" schaduwstation, foto 2, is gedaan met dank aan Hans, en ik kan me opmaken voor
het solderen van de rest van de draadjes alsmede de puntstukken van de wissels.
Onderstaand de foto's van de baan in U-vorm.

Groeten
Pieter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Inmiddels heb ik ook plaatjes gekregen van het baanontwerp die ik hier kan plaatsen. De eerste is het schaduwstation, de 2e het zichtbare
deel van de baan. Rechtsonder moet de containerhaven komen, rechtsboven een stad/dorp met station en links komt de locwerkplaats.
Het spoor van dit laatste moet nog ontworpen worden daar waar de rails opeens ophoudt. Dit heeft geen haast, voorlopig nog meer dan
genoeg te doen. Ook het containergedeelte moet nog nader ingevuld worden. Verder is het nog de vraag of de twee gedeeltes links onderaan
met elkaar verbonden worden middels een uitneembaar gedeelte. Hier zit de deur van de kamer dus er moet dan iets op verzonnen worden.

Er zit nog een fout in het ontwerp, de treinen komen niet uit de klimspiraal maar dit is eenvoudig op te lossen.

Groeten
Pieter
Afbeelding

Afbeelding



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door marco »

Mooi plan zeg ziet er goed uit.
Word een flinke helix zo te zien :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ja Marco, dat is de helft van de dakkapel wat eigenlijk een beetje loze ruimte is.
De afmeting (1 vakje is 10 cm) is ongeveer 180 x 75 cm en 1x stijgen zou ongeveer 3 meter worden.
Rekening houdend met 2% stijging kan ik dan per rondje 6 cm stijgen. Totaal te overbruggen is 20 cm
dus 3x rond en nog een stukje.
Zoals gemeld zit er nog een foutje in het ontwerp maar het bovenste deel laat ik dan van linksboven
schuin naar rechtsonder (van het dakkapel gedeelte) lopen.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Wim »

Is er wel genoeg ruimte tussen de rail en muur?
Mooie baanplannen hoor !


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Op de foto's lijkt het spoor dicht tegen de muur aan te lopen, in werkelijkheid valt het wel mee.
Hoewel... het is lastig om aan de buitenste railstaaf te solderen.

Het baanontwerp is gemaakt door Martin Domburg op basis van mijn ideeën. Gisteren heb ik nog
diverse zaken gemeten en ik denk erover om toch het station en de containerhaven te verwisselen
van plek. Martin's idee was dat een containerhaven hoge items heeft, zoals een containerkraan, en
dat past dan niet op die plek in verband met het schuine dak. Als ik de hoge zaken aan de voorkant
plaats heb ik ruim 50 cm hoogte, lijkt me voldoende.

Aangezien ik met het Kato station wil gaan werken, waarbij het spoor op één verdieping hoger ligt,
zal het ontwerp nog aangepast moeten worden omdat er slechts 3 sporen door dat station kunnen
lopen.

Afbeelding

Wijzigingen hebben geen haast, eerst moet het schaduwstation nog uitgebreid getest worden.

Pieter


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door martindomburg »

O jee, dat worden weer een paar avonden kopzorgen :mrgreen: :mrgreen: Ik neem wel weer een subatical :lol:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ik had het gemeld Martin.... maar goed, doe nu nog maar even niets.

Pieter


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door martindomburg »

Whaha was maar een grapje kerel :mrgreen:

Gaan we donderdag wel ff over brainen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Helaas was in het weekend mijn aanwezigheid in de tuin vereist: er moet 80m2 aan tegels gelegd worden. Gelukkig mocht ik wel af en
toe een pauze houden, ik bevond mij dan op zolder om 's lekker te solderen. Zoals gemeld moet dat heel veel gebeuren dus voorlopig
ben ik daar nog wel mee bezig. Zo ook gisteravond, ik heb een drietal HPP4's gemonteerd. Vanavond even meenemen naar Martin en
kijken of ze elektrisch werken. Ik begin er steeds meer plezier in te krijgen omdat het nu steeds beter gaat. Oefening baart kunst.

Geen foto's, op zich zijn er geen zichtbare veranderingen tenzij je gaat zoeken naar de draadjes.

Verder zijn ook alle materialen besteld (op een OC32/DS32 na) waarmee het schaduwstation voorzien kan worden en dan is dat deel
van de baan klaar voor gebruik.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Het werk aan de baan gaat gewoon door, ook op de doordeweekse avonden. Alle servo's zijn geplaatst, nadat ik de bestelling (per ongeluk) uit de USA binnen heb
gekregen in plaats van uit Nederland. Inclusief inklaringskosten en btw scheelt dit toch € 1 per stuk! Moest er wel een maand op wachten, volgende keer op tijd
bestellen. Verder zijn de HPP4's aangesloten, deels voor de hartstukpolarisatie, deels voor de stroomaanvoer van de 2 schaduwstations (werken nu op basis van
relais, keuze uit 4 sporen) en ook de SP04's voor de servo's zijn aangesloten. Veel draadwerk maar dat is ook wel weer 's leuk om te doen.
Inmiddels is het een puinhoop op zolder dus zondag maar eerst opruimen, zaterdag naar Houten.
In verband met de overstap naar Peco-rails en wissels zijn de met moeite gesoldeerde transistoren op de DS32 overbodig geworden. Vriend Hans heb ik bereid
gevonden om deze te verwijderen, dinsdagavond 16 stuks en hij heeft 1 DS32 meegenomen om nog eens 24 stuks te verwijderen. Leuk werkje :o 3 pinnen tegelijk
verhitten en dan een hete transistor met de hand verwijderen. Gelukkig ontdekte Hans vrij snel dat een geïsoleerde schroevendraaier beter werkt.
Zoals op foto 3 te zien is heb ik nog steeds geen volwassen elektra-aansluiting. Het wachten is op m'n oudste zoon totdat hij dat een keer komt aansluiten. Alles
loopt nu via 1 stopcontact met verlengsnoer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding]

Op Eurospoor nog leuke zaken gescoord, helaas even geen foto's bij de hand:
Een Union Pacific loc, digitaal met sound
3 bijbehorende wagons
2 stuks metalen hekwerk
knipperend reclamebord van een bowlingbaan (m'n vrouw en ik zijn gek op bowlen dus ik vond deze wel toepasselijk)

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Weinig actie hier geweest, althans, aan de baan. De andere zolderkamer (voorheen de treinkamer) hebben we behangen, voorzien van vloerbedekking
en ingericht met o.a. logeerbed en zonnebank. Al die spullen stonden gedurende het weekend in m'n nieuwe treinkamer. Weinig kans dus om aan de
baan te werken.
Wel heeft iemand contact met mij opgenomen en gisteren heb ik zijn Amerikaans materieel overgenomen: 39 locs waarvan 5 nagekeken moeten worden
en 200 wagons! Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit ga ik uitzoeken, Santa Fé, Union Pacific en Canadian Pacific hou ik sowieso, van de rest zal ik nog beoordelen of ik hiermee verder ga of dat het te
koop komt. Dat geldt ook voor de locs die ik al had. Ik wil me in principe een beetje beperken tot deze drie maatschappijen. De stomers op de eerste foto,
bovenste drie rijen worden zeker verkocht. (interesse? ik hoor het wel)

Groeten
Pieter


Plaats reactie