Pieter's nieuw USA baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Eindelijk! Na 3 jaar wachten is 'ie binnen: de Big Boy. Helaas willen de foto's niet echt lukken,
binnenkort zal ik een keer proberen beter foto's te plaatsen.

Afbeeldingupload photo

De studie gaat best aardig, de eerste 3 certificaten zijn binnen en voor 1 vak heb ik een vrijstelling.
Nu ben ik met het 5e vak bezig, het theorieboek is uit en nu de oefenopgaven maken, dat is nog best
lastig, transport is niet mijn ding. Als alle opgaven gemaakt zijn ga ik bekijken of het al tijd is om een
keer examen te doen.


Groeten
Pieter



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Modelspoorbarry »

Pieter,

Mooie lok en veel plezier er mee.
Jaren geleden heb ik er zelf een uit de USA kunnen laten komen en heb er nog steeds erg veel plezier mee.

Als je er daadwerkelijk mee gaat rijden: bochten straal minimaal 300 mm, anders wringen de loopstellen en de starre, 5-assige tender zich er beslist uit.
Dit als tip van een ervaringsdeskundige. :D :D

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door The Railroader »

Grootste locomotief in N geloof ik. Van welk merk is deze? Heb er ook een. Deze zit in een ander doosje.


Fred The Railroader

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Modelspoorbarry »

Mijn lok is van Athearn,
Helemaal netjes verpakt, met een aparte afstandbediening voor de geluiden, als je analoog rijdt.

Mij enige slechte ervaring is, dat de ingebouwde decoder wat traag reageert op commando's, waardoor de trein soms wat doorschiet.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door piksov »

1 + 1 = 2

Dat heeft Micha mooi voor je geregeld dan denk ik, want die vroeg laatst ook om een bigboy ....

Guus


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door spoor65 »

Zou natuurlijk nu ook zomaar kunnen zijn, dat Mischa nu stinkend jaloers is ;)

Mooie loc Pieter.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Vrienden!
Afgelopen dinsdag examen Internationaal Transport gedaan en gisteren heb ik mijn "Getuigschrift van vakbekwaamheid voor het
vervoer van goederen over de weg" (mond vol) bij het CBR in Rijswijk opgehaald.
15 maanden ben ik ermee bezig geweest en het was best zwaar, vooral het laatste vak.
Met dit papiertje kunnen we een vergunning aanvragen voor het bedrijf van mijn vrouw.
Veel kan ik direct vergeten want het gaat om een lokaal transportbedrijf met 6 bestelbussen terwijl dit een algemeen papiertje
is waarmee ik ook leiding kan geven aan een internationaal transportbedrijf met 50 vrachtwagens. Er is helaas geen light-vergunning.
Denk nou niet dat ik niet op zolder bij de baan ben geweest, af en toe heb ik daar wel wat tijd besteed en dan soms, ook met andere
leuke dingen, voelde ik me wel eens wat schuldig dat ik niet aan de studie was.
Maar: het resultaat telt en er is een zware last van mijn schouders gevallen.

Deze maand nog zeer druk met werk, ook in het weekend, maar het bouwen van de baan gaat nu weer verder!

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Hans »

Pieter,

Hartelijk gefeliciteerd!!

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door rien »

van harte en nu weer lekker op zijn tijd lekker met de baan bezig zijn gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door WilcoV »

Van harte Pieter en succes.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Treingenoten.
Eindelijk weer 's een berichtje van mijn kant. Na de studie heb ik het één en ander gerommeld.
Volgende maand is het weer rustig en kan ik eindelijk gebruik gaan maken van de diensten van Martin D.
Hopelijk krijgen we dan de linkerhelft van het schaduwstation aan de praat, heb er lang op gewacht maar
dat ligt dus aan mij.

Vorige maand een rolbrug gekocht, sommigen hebben deze al gezien op Facebook. Helaas zijn de foto's
te groot en ik zoek me suf hoe ik ze kan verkleinen. Tips?

Voor de rolbrug en de aansluiting hiervan op de locwerkplaats heb ik een plaat hout gekocht van 122x61 cm
en hierin vervolgens een gat gezaagd waar de rolbrug in komt te liggen, dit in verband met het hoogteverschil
wat overbrugd moet worden. De locwerkplaats is gebouwd op een ondergrond van circa 6 mm. Het gaat
voor mij te ver om ook dit item in het hout te laten zakken en als oplossing heb ik bedacht om twee lagen
kurk neer te leggen over de helft van de afstand. De andere helft is voorzien van één laag kurk. De afstand
tussen rolbrug en locwerkplaats is 30 cm.

Foto's zal ik plaatsen zodra ik weet hoe dat kan.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Toch iets gevonden, hierbij de foto. Hoop dat deze goed genoeg is.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas sluiten de sporen van de rolbrug en locwerkplaats niet recht op elkaar aan.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Hoontje »

Proficiat!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Update. Niet qua baan want daar valt weinig over te melden maar wel wat tekst.

De motivatie om verder te gaan was bijna tot het nulpunt gezakt. Met name het hele gedoe
met de OC32's levert dusdanig frustratie op dat ik besloten heb om over te gaan naar de
Uhlenbrock 67810 voor de wissels. Eenvoudig aan te sluiten en in te stellen.
Deze overstap betekent tevens dat ik niet meer afhankelijk ben van anderen.

Er komen dus een aantal items beschikbaar, die zal ik plaatsen in Vraag en aanbod.

Hoop werk te doen dus, alle bedrading, OC32's e.d. weghalen en de nieuwe apparatuur
installeren. Hopelijk leidt dit ertoe dat ik weer plezier in de baan krijg.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Anderhalf jaar geen bericht geplaats, tijd voor een update.

De Uhlenbrocks zijn geïnstalleerd en de wissels waren makkelijk aan het werk te krijgen. Goede beslissing om over te stappen. Één van mijn kleinzoons (2 jaar) is helemaal gek van treinen en als hij een dagje bij ons is wil hij naar de treinen toe, soms wel 3x op een dag. Wat ik hem kan bieden is wat heen en weer rijden op een aantal sporen.
Vanwege goed bedoelde adviezen in het begin van de bouw van mijn baan, die verkeerd uitpakken en nog wat beginnersfouten heb ik mijzelf de vraag gesteld: wat wil ik met de baan?
Zoals het nu gaat ben ik nog zeker een jaar bezig om het schaduwstation te bouwen, mede vanwege het feit dat we een caravan hebben gekocht en veel weekenden naar de camping gaan, is het antwoord op de vraag: rijden!
Ik heb dan ook besloten om het schaduwstation te laten vervallen en meteen te beginnen met het zichtbare gedeelte van de baan. Mijn idee hoe dit eruit moet gaan zien is niet veranderd, wel hier en daar de plaats waar sommige projecten moeten komen. Zo komt er een (container)haven, servicefacility voor de locs en een grote stad (uiteraard maar een klein deel zichtbaar). De stad wil ik voorzien van onder andere hoge flatgebouwen zoals je in de VS veel ziet. Lastig te vinden op internet. Het station is verhoogd ten opzichte van het niveau van de stad zelf.
Ik zal geen kurk meer gebruiken voor geluiddemping, het effect is nauwelijks hoorbaar en dan ga je rijden met locs met sound…. dus ik zie het nut van demping niet.
Het vervallen van het schaduwstation betekent ook dat er minder locs op de baan kunnen staan/rijden. Het is de bedoeling dat er wel een aantal verborgen opstelsporen komen. Als gevolg hiervan zal ik een aantal locs niet gaan gebruiken en deze zullen worden verkocht. Ook zal ik een groot deel van de 1000+ wagons te koop gaan aanbieden.
Verder levert het weer nieuwe uitdagingen op zoals het aan de onderkant van de baan plaatsen van de servo’s die de wissels aandrijven. Ik heb al een tip gekregen hoe dit zou kunnen. De praktijk zal het leren.
Het huidige frame kan grotendeels gehandhaafd blijven aangezien de palen al op hoogte gemaakt waren voor het zichtbare gedeelte. Op het verlaagde niveau komt een plank met ijkspoor en analoog testspoor.
Inmiddels heb ik ook de oplossing gevonden voor een passende achtergrond. Een verre kennis doet beroepsmatig aan graffiti spuiten en heeft in ons vernieuwde toilet een zeer fraaie wand gemaakt met de opgang naar het strand, zeer levensecht. Als de tijd daar is gaat hij een achtergrond maken gebaseerd op de rode bergen die je op diverse plaatsen in de VS ziet.
Eerst maar beginnen met een groot dubbelsporig hondenbot, later ook een brug voor de deur van de zolderkamer die eenvoudig weggehaald kan worden.

Pieter



Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Albert »

Goed plan, plezier hebben in een hobby is het aller belangrijkste.
Misschien nogeven ter overweging, het nut van kurk is niet alleen geluiddemping, maar zeker ook het egaliseren van eventuele overgangen in je ondergrond. Die ondergrond is nl nooit 100% vlak en dun laagje kurk geeft net wat flexibiliteit.

Verder veel succes hoor.

Albert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

De baan is rond! Het filmpje plaatsen lukt niet dus ik zal straks wat foto's maken.
Dinsdag gaan we alles in iTrain zetten en de laatste elektronica aansluiten en dan hopelijk rijden!
Niet gek voor zo'n traag iemand als ik. Nieuwe baan bouwen geeft nieuwe energie en ik heb dan ook,
naast een aantal weekenden, ook op doordeweekse avonden op zolder gebouwd. Toch binnen 2 maanden
iets neergezet.
Nieuw voor mij is wel het plaatsen en aansluiten van de servo's aan de onderkant van de baan. Soms
lastig en soms was dat binnen 10 minuten klaar. Zodra de Digikeysjes zijn aangesloten moet blijken of
alle wissels werken of dat er nog wat moet worden bijgesteld.
Voorlopig is het een groot hondenbot zodat ik in ieder geval kan rijden. Dit deel is aan beide uiteinden
verlaagd zodat er over de bogen nog een ander spoor aangelegd kan worden. Dat moet dan met
behulp van een brug voor de deur langs komen. Ik zoek hiervoor nog een oplossing om dat demontabel
te maken.
De volgende stap wordt dan het aanleggen van de haven en het rangeeremplacement bij de onderhouds-
werkplaats. De wissels voor de aftakking daarheen liggen al en kunnen dan verder worden uitgebouwd.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto 1: de eerste keerlus, lengte circa 3 meter. Je ziet de metalen (deur)brug al liggen.
Foto 2: in het midden lopen 2 sporen naar beneden, uiteraard moeten deze omhoog. Zodra dit spoor de bocht omgaat komt deze
terecht in het station. Doosje wagons. 100? 200? Teveel om te tellen.
Foto 3: er staat nog een Minitrixtrafo, deze is voor het analoge testspoor. Dat ligt onder het lange, rechte gedeelte op foto 4.
je kan daar nog nét een stukje zien van het digitale ijkspoor, het testspoor ligt daar rechts naast.
Foto 4: het lange, rechte stuk. Ook hier aan het eind te zien 2 rechtdoorgaande sporen, deze gaan met een bocht naar links en
dan komen ze bij de brug uit. In het gat rechts (bij de gekleurde draadjes) moet de locwerkplaats komen.
Foto 5: de tweede keerlus. Ergens in het midden komt dan het spoor naar de brug. Achteraan, bij het raam, komt de haven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Het eerste deel van de baan is klaar en er kan eindelijk gereden worden. Met name mijn jongste kleinzoon is gek
op treinen en als hij hier 's maandags is wil hij wel 10x naar zolder. Kan niet altijd want maandag is voor mij gewoon
een werkdag. Maar goed, hieronder een filmpje van het resultaat met een mooie digitale, geijkte loc van Canadian
National (Rapido) die werkelijk fantastisch rijdt. Heel veel dank voor de hulp van Mischa, samen kunnen we alles, ook
op zijn baan!



Op naar het volgende project: aansluiten van de wissels met Uhlenbrock en vervolgens de buitenlus berijdbaar maken.

Verder nog een vraag: ik kan nergens meer vinden hoe je een demontabele brug maakt. Deze moet voor de deur komen
en als iemand tips heeft: graag!

Pieter


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door maarten »

Mooi man!! Altijd een fijn als het na een lange(re) bouwperiode rijdt zoals jij wilt. ;-)

Wel een vraagje, je hebt best wel een groot deel enkelsporig uitgevoerd. Is dat een bewuste keuze? Het zal wellicht prototypisch zijn maar het beperkt wel de treinbewegingen.

Voor de afneembare brug zijn er verschillende mogelijkheden. Een daarvan is werken met scharnieren waar je de pen uittrekt om te demonteren. Een andere mogelijkheid is werken met (neodymium) magneten. Erg sterk en eventueel ook verkrijgbaar bij bol.com, hoef je niet voor in China te shoppen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Dit is "slechts" een zijspoor, eerst gemaakt zodat ik meteen kan rijden.
Het hoofdspoor wordt wel dubbelsporig, je kan het begin al zien bij de wissels maar hiervoor is wel de
afneembare brug nodig. Dank voor de tips hierover.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Soms gaat het snel, soms gaat het langzaam. Sinds mijn vorige bericht waren beiden van toepassing.
Inmiddels is er, met hulp, de mogelijkheid om automatisch een digitaal rondje te rijden.
Hierin zijn ook een aantal grote projecten zichtbaar waaronder de torenflat, groot station, locwerkplaats met rolbrug te zien.

De servo's worden vervangen door de MP1 motor uit Tsjechië. Een horizontale beweging zorgt dan voor een veel betere
aandrijving van de wissels. Helaas heb ik er slechts één, de rest is in bestelling.



Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door maarten »

Dat is een lekker rondje! Tip: wacht niet te lang met het aanbrengen van valbescherming. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Dank voor de tip, wilde het nog niet doen.... maar vooral de bocht links heeft inderdaad bescherming nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Testen, testen, testen. Nog veel kleine dingetjes eruit gehaald en het rijden gaat, zeker met de lange CN super!

Ondertussen ook veel nagedacht over de brug voor de toegangsdeur. Uiteindelijk zag ik kleine scharnieren.
Één van mijn zoons heeft 4 van deze scharnieren (de helft) aan de onderkant van de brug gelast en 2x2 stuks
op een metalen plaat.
Omdat het nogal strak zat heb ik de mannetjesscharnieren nog met de dremel wat kleiner gemaakt.
Na plaatsing op de baan was nog een kleine bewerking nodig maar het resultaat mag er zijn.
De brug ligt waterpas en is redelijk makkelijk te demonteren.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Nu de brug bekleden, er komt 2 mm hout op te liggen met plank-achtig motief. Daarop komt de rails te liggen en
dan maar meten, meten, meten totdat het perfect aansluit op de rails van de baan, die overigens nog gelegd
moeten worden.
Zodra dit project klaar is kan er rond gereden worden zonder dat het een ovaal is.


Plaats reactie