Pieter's nieuw USA baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door rien »

super mooi spul ik heb voorgeweek nog spullen gekocht
in duitsland op de beurs in gangelt stonde we ook zelf met onze baan
erg leuke beurs volgend jaar weer

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door The Railroader »

Mooie baan in opbouw, ga het zeker volgen.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ondertussen wel weer zo af en toe met de baan bezig geweest, kleine dingetjes maar die niet echt de
moeite waard zijn te vermelden. Wel een trolly van mijn vrouw gekregen en daarop heb ik een tweetal
nachtkastjes gemonteerd die we niet meer nodig hadden. Handig voor gereedschappen en later mijn
laptop. Als je links moet zijn rijdt je de trolley gewoon mee, idem rechts.
Eerst had ik een andere maar daarvan konden maar 2 wielen draaien, bij deze allevier.

Afbeelding

Wat gisteravond begon als grap is uitgelopen op de aanschaf van nog zo'n 25 locs en +- 150 wagons.
Helaas kan ik ze pas 7 januari ophalen, dus nog geduld. Ook geen foto's beschikbaar. Ook hiervan gaat
weer een deel in mijn verzameling en een deel in de verkoop.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door The Railroader »

150 wagons, goed voor een Amerikaanse sleep :mrgreen:


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Plus de 200 van 3 weken geleden... de baan heeft straks een effectieve rijlengte van ongeveer
11 meter, 2 niveau's, 2 richtingen dus 44 meter in totaal. Uitgaande van gemiddeld 10 cm per
wagon zou ik dus 440 wagons kunnen laten rijden.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Uche, wat een stof hier!
Alles gaat langzaam z'n gangetje en inmiddels ben ik zover dat Dinamo en iTrain aangesloten kunnen worden.
Alleen:

Afbeelding

zo gaat het niet werken! Ik dacht toch dat zo'n stekker de inhoud wel voldoende beschermde.
Inmiddels is dit euvel ook hersteld en nu zijn de TM44's aan de beurt. Helaas krijgt Dinamo.config
geen verbinding met Dinamo. Tja, zo schiet het niet op, maar ik blijf de moed erin houden. Dit zal
wel weer betekenen dat ik pas over twee weken verder kan gaan. Voorlopig in de avonden ook geen
tijd in verband met (veel) werk en dan ook nog de organisatie van Station N-spoor.

Ondertussen ook een grotere stationsset gekregen, bestaande uit 3 delen, daarmee zijn de 2 delen
dit ik al had overbodig geworden.

Hoop weer wat vaker iets te kunnen plaatsen en met meer foto's.
Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ondertussen is de RM-U, middels een tussenstap, vervangen door een nieuwe RM-C.
Langzaam maar zeker kom ik stapjes vooruit. Tijd is het grote probleem, gelukkig is nu mijn drukste maand
voorbij, kan ik achterstallig werk gaan doen en meer tijd maken voor de treinen.

In iTrain had ik een enorme misser gemaakt door de blokken te nummeren volgens een systeem wat ik wel
handig vond. Dit bleek dus niet te werken omdat de nummers, uiteraard, gekoppeld zijn aan de TM44's.
Gisteren begonnen met het herstel daarvan en na een half jaar opbouwen van de baan en elektronica kon
ik dan de eerste halve meter digitaal rijden! Dit was wel met een analoge loc, een digitale volgt later.

Zo meteen weer boven aan het werk maar niet de hele dag: er moet nog een schutting geplaatst worden in
de tuin.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

En inmiddels rijdt een loc over 2 blokken, meter of 5!
Kleine stapjes tegelijk.

Pieter


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Hoontje »

Gaaf Pieter, ben benieuwd naar je baan verder.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Helaas weer weinig tijd gehad, dit weekend 3 verjaardagen en 3x moederdag, schiet niet op.
Ook een aantal weekenden (grotendeels) met nieuwe schuttingen bezig geweest.
Toch heb ik gisterochtend een uurtje de tijd gehad om de stof van de (herhalings)cursus OC32
van Martin in de praktijk te brengen. Resultaat: 3 werkende wissels tot nu toe. Nog 27 te gaan!
Maar.... ik vond dit al heel knap van mijzelf.

Hiervoor had ik alles min of meer willekeurig aangesloten op de OC32's zonder rekening te houden
met sinkdriver of weerstandsbank. Dit betekent dat er toch het één en ander aan draadjes naar
een andere positie moeten verhuizen. Bijkomend probleem: m'n oudste zoon heeft er ook een
aantal aangesloten zonder aan te geven waar de draadjes vandaan komen. Nou ja, multimeter
erop en dan gaat het wel weer goed komen.

Vorige week een wissel vervangen, de loc ontspoorde daarop zonder duidelijke oorzaak. Nu loopt
'ie er soepel overheen. Inmiddels ook gereden over 2 blokken, totaal een meter of 7. Dit is toch
wat je wil: rijden! Omdat ik voor het schaduwstation heb gekozen voor de relaisoplossing van de
heer MD moet hiervoor ook nog veel uitgezocht een aangesloten worden. Gaat allemaal wel goed
komen.

Gelukkig gaan mijn vrouw en dochter een weekje op vakantie dus volgend weekend kan ik weer
volop met de baan aan de slag. Daarna is de beurs in Hilversum dus zal er niets gebeuren. Hoop
vele van jullie daar (weer) te zien.

Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ach ja, vrouw op vakantie met m'n dochter dus de planning was een lang weekend op zolder aan de gang
met de baan. Helaas liep het anders: zaterdag assisteren op de beurs in Houten bij Crazy Trains en op
zondag geen van de heren D. aanwezig voor hulp. Omdat er gevraagd werd naar foto's van m'n OC32
wilde ik dat gaan doen, en wat ziet mijn oog door de telefoon? De kleine cijfertjes met het aansluitnummer.
Wie had gedacht dat de volgorde is:
1-8
17-24
9-16
25-32
In mijn belevingswereld was het gewoon 1-32.
Tja, als ik dan poort 17 wil aansluiten heb ik blijkbaar poort 9 in gebruik. Dan werkt het dus niet. Helaas
kwam ik daar pas rond half 9 's avonds achter dus moet ik vanavond maar 's kijken of ik iets kan doen
en de relais aan de praat kan krijgen. Ik heb er wel vertrouwen in.
Gr Pieter



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Debvd »

Rare volgorde :roll: :lol:

Hoef ik het niet te ontdekken :D



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door piksov »

Daarvoor schrijven ze nou juist handleidingen!!!!!

:lol:

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Handleiding heb ik in de afgelopen 2 jaar al heel vaak gelezen, zal dit vast wel 's gezien hebben.
Gisteravond even mee bezig geweest, draadjes verwisseld en ook de relais schakelen nu met
het wissel mee.

Gr Pieter



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Marksintpancras »

:lol: heeft dhr D. jouw ook zo'n servo met OC32 en een http relais plaat aangesmeerd :D
Loop nu er ook al dagen mee te kloten, gezellig verenstaal buigen en me storingen in schakelingen op snoren.

Maar ja, we komen eruit :!: :D logisch blijven nadenken met een multimeter bij de hand :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Ja, alles op advies van dhr. D. Gelukkig kan ik wel rekenen op ondersteuning van hem en zelfs van zijn broer.
Ik ga er steeds iets meer van begrijpen, maar als het schaduwstation straks klaar is en ik moet op gegeven
moment naar het hoofdniveau krijg ik dezelfde problemen weer.... en zal dan m'n geheugen weer moeten
opfrissen. Verenstaal blijft een drama, moet waarschijnlijk een paar nieuwe buigen.

Gr Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Helaas is het te heet op zolder, geen thermometer maar het is dik boven de 25 graden C.
Wel een uurtje wat gedaan: de stroomdraden van de HPP4 vervangen door twisted pair (volgens
opgave dhr. D.) in plaats van rechtstreeks naar de trafo nu naar de OC32.
Helaas gaan de wissels (lees: servo's) nog steeds te snel. Het relais voor hartstukpolarisatie klapt
pas om als de wissel allang geschakeld heeft. Hoe krijg ik het zo dat de servo's langzamer draaien?

Pieter



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Marksintpancras »

Pieter, dat wordt spellen met de OC32 :lol: daar is een hoop in te stellen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Onder andere "snelheid" Mark?



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Modelspoorbarry »

Jazeker.

De snelheid van het draaien van de servo's, (rechtstreeks gestuurd door een OC32) is heel goed in te stellen.
Zie bladzijde 10 van de handleiding (versie 3.0)van de OC32.
In het hokje "MaxSpd" kun je het getal verkleinen, waardoor de servo langzamer gaat draaien.
Niet vergeten om na het instellen "Set PIN Config" in te drukken, anders wordt de nieuwe instelling niet gebruikt.
Dit kun je per servo (in dit geval per PIN) instellen.

Wel regelmatig opslaan.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Afgelopen zondag 2 ramen tegen elkaar opengezet en het is nu aangenaam op zolder.
Zaterdag was ik snel klaar en zei tegen mijn vrouw dat het te warm op zolder was. Prompt werd ik in
de tuin aan het werk gezet! Oppassen met opmerkingen dus.
Maar goed, inmiddels 8 servo's aangesloten, 2 willen nog niet echt dus uitzoekwerk. Één gaat echt
perfect om, alleen het relais schakelt naar mijn idee nog te laat om. Ook uitzoekwerk of een hulplijn
inschakelen, maar die wil ik niet te vaak lastig vallen.
Ook nog een poosje gereden met een Kato-loc, wat rijdt dat toch mooi! Zoon Bob had nog niets op de
baan zien rijden, dus bij deze. Helaas nog steeds maar 2 blokken, de wissels moeten echt werken voordat
ik in meer blokken kan rijden. Dan begint ook een nieuwe uitdaging: de relaisschakeling van Martin om
4 (parallelle) blokken van spanning te voorzien.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door martindomburg »

Dat gaat jouw gewoon lukken. Servos zijn lastiger :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

Wegens tijdgebrek, met name in de weekenden, schiet de bouw van mijn baan voor geen meter op.
Graag zou ik het anders willen, maar ja... gezin en woning hebben ook tijd nodig.
Twee weken geleden in Hamburg naar Miniatur Wonderland geweest samen met mijn vrouw, leuk
om te zien en om ideeën op te doen. Dit was met name het geval bij het Amerikaanse gedeelte
waar onder andere ook een stuk met de "rode bergen" in was verwerkt. Dat is een beetje de sfeer
die ik op een deel van mijn baan wil creeëren.

In een Belgisch tijdschrift kwam ik een verhaal tegen over door Nederland afgedankte Ram-treinstellen,
hiervan zijn er in 1977 4 aan Canada verkocht en overgespoten in blauw-geel van de Ontario
Northland Railway. Het toeval wil dat ik hiervan een set heb, zie foto. Wel grappig dat er een model
is van een treinstel waarvan er maar 4 zijn geweest.

Afbeelding

Aangezien we nu 2 kleinkinderen in huis hebben helaas vandaag weer niet aan de baan werken.

Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door PloFsky »

In verband met studie (op mijn 58e moet ik er aan geloven) heb ik besloten om de baan gewoon 1 jaar
te laten voor wat het is. De incidentele vrije uurtjes zal ik wel op zolder te vinden zijn maar ik ga me dan
niet concentreren op wissels aansluiten. Ik moet mijzelf daar altijd eerst weer in verdiepen en dan is het
uurtje zo voorbij zonder iets gedaan te hebben.
Momenteel ben ik bezig met het, reeds eerder genoemde, stationnetje.
Daarnaast gaat het sparen van locs en wagons gewoon door. Zo af en toe koop ik iets, niet te veel.

Voor wat betreft de studie, het zijn 6 vakken waarbij ik door mijn vooropleiding beschik over 1 vrijstelling.
In maart en april heb ik 2 examens afgesloten met cijfer 8, niet gek. Het is de opleiding Ondernemer
Transport, dit diploma is nodig voor een transportvergunning voor het bedrijf van mijn vrouw.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Pieter's nieuw USA baan

Bericht door Hans »

Hallo Pieter,

Studeren op je 58e zal niet meevallen.
Fijn dat de resultaten tot nu toe zo goed zijn.
Veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie