N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo aug 19, 2018 16:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2017 07:57 

Ja, alles op advies van dhr. D. Gelukkig kan ik wel rekenen op ondersteuning van hem en zelfs van zijn broer.
Ik ga er steeds iets meer van begrijpen, maar als het schaduwstation straks klaar is en ik moet op gegeven
moment naar het hoofdniveau krijg ik dezelfde problemen weer.... en zal dan m'n geheugen weer moeten
opfrissen. Verenstaal blijft een drama, moet waarschijnlijk een paar nieuwe buigen.

Gr Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 12:02 

Helaas is het te heet op zolder, geen thermometer maar het is dik boven de 25 graden C.
Wel een uurtje wat gedaan: de stroomdraden van de HPP4 vervangen door twisted pair (volgens
opgave dhr. D.) in plaats van rechtstreeks naar de trafo nu naar de OC32.
Helaas gaan de wissels (lees: servo's) nog steeds te snel. Het relais voor hartstukpolarisatie klapt
pas om als de wissel allang geschakeld heeft. Hoe krijg ik het zo dat de servo's langzamer draaien?

Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 12:09 

Pieter, dat wordt spellen met de OC32 :lol: daar is een hoop in te stellen.

iTrain / Dinamo / Fleischmann / Minitrix / Kato / Piko / Brawa

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 13:23 

Onder andere "snelheid" Mark?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 13:41 

Jazeker.

De snelheid van het draaien van de servo's, (rechtstreeks gestuurd door een OC32) is heel goed in te stellen.
Zie bladzijde 10 van de handleiding (versie 3.0)van de OC32.
In het hokje "MaxSpd" kun je het getal verkleinen, waardoor de servo langzamer gaat draaien.
Niet vergeten om na het instellen "Set PIN Config" in te drukken, anders wordt de nieuwe instelling niet gebruikt.
Dit kun je per servo (in dit geval per PIN) instellen.

Wel regelmatig opslaan.

Groeten,

Barry

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 09:51 

Afgelopen zondag 2 ramen tegen elkaar opengezet en het is nu aangenaam op zolder.
Zaterdag was ik snel klaar en zei tegen mijn vrouw dat het te warm op zolder was. Prompt werd ik in
de tuin aan het werk gezet! Oppassen met opmerkingen dus.
Maar goed, inmiddels 8 servo's aangesloten, 2 willen nog niet echt dus uitzoekwerk. Één gaat echt
perfect om, alleen het relais schakelt naar mijn idee nog te laat om. Ook uitzoekwerk of een hulplijn
inschakelen, maar die wil ik niet te vaak lastig vallen.
Ook nog een poosje gereden met een Kato-loc, wat rijdt dat toch mooi! Zoon Bob had nog niets op de
baan zien rijden, dus bij deze. Helaas nog steeds maar 2 blokken, de wissels moeten echt werken voordat
ik in meer blokken kan rijden. Dan begint ook een nieuwe uitdaging: de relaisschakeling van Martin om
4 (parallelle) blokken van spanning te voorzien.

Groeten
Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 10:56 

Dat gaat jouw gewoon lukken. Servos zijn lastiger :)

Domburg Train Support

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 19, 2017 09:08 

Wegens tijdgebrek, met name in de weekenden, schiet de bouw van mijn baan voor geen meter op.
Graag zou ik het anders willen, maar ja... gezin en woning hebben ook tijd nodig.
Twee weken geleden in Hamburg naar Miniatur Wonderland geweest samen met mijn vrouw, leuk
om te zien en om ideeën op te doen. Dit was met name het geval bij het Amerikaanse gedeelte
waar onder andere ook een stuk met de "rode bergen" in was verwerkt. Dat is een beetje de sfeer
die ik op een deel van mijn baan wil creeëren.

In een Belgisch tijdschrift kwam ik een verhaal tegen over door Nederland afgedankte Ram-treinstellen,
hiervan zijn er in 1977 4 aan Canada verkocht en overgespoten in blauw-geel van de Ontario
Northland Railway. Het toeval wil dat ik hiervan een set heb, zie foto. Wel grappig dat er een model
is van een treinstel waarvan er maar 4 zijn geweest.

Afbeelding

Aangezien we nu 2 kleinkinderen in huis hebben helaas vandaag weer niet aan de baan werken.

Groeten
Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2018 09:27 

In verband met studie (op mijn 58e moet ik er aan geloven) heb ik besloten om de baan gewoon 1 jaar
te laten voor wat het is. De incidentele vrije uurtjes zal ik wel op zolder te vinden zijn maar ik ga me dan
niet concentreren op wissels aansluiten. Ik moet mijzelf daar altijd eerst weer in verdiepen en dan is het
uurtje zo voorbij zonder iets gedaan te hebben.
Momenteel ben ik bezig met het, reeds eerder genoemde, stationnetje.
Daarnaast gaat het sparen van locs en wagons gewoon door. Zo af en toe koop ik iets, niet te veel.

Voor wat betreft de studie, het zijn 6 vakken waarbij ik door mijn vooropleiding beschik over 1 vrijstelling.
In maart en april heb ik 2 examens afgesloten met cijfer 8, niet gek. Het is de opleiding Ondernemer
Transport, dit diploma is nodig voor een transportvergunning voor het bedrijf van mijn vrouw.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2018 11:10 

Hallo Pieter,

Studeren op je 58e zal niet meevallen.
Fijn dat de resultaten tot nu toe zo goed zijn.
Veel succes.

m.vr.gr.

Hans

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur