Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Bezig geweest met het opnieuw tekenen van wat modellen voor shapeways. Eentje een jaren geleden een elektrische locomotief uit de jaren zestig getekend (MÁV V41/42) waarbij er totaal geen ruimte was om een motor te installeren. Nu dus een versie getekend die niet helemaal correct is maar wel twee millimeter meer ruimte heeft voor een japans motortje (hoeft maar een beetje bijgevijld te worden dan). De andere is een nieuwe versie van de M41 van zes jaar geleden (zie 20 berichten geleden) waar ik niet helemaal mee tevreden mee was.

Als het goed is brengt de postbode over een paar weken een pakje met wisselaandrijvingen, met een beetje geluk gaat het rangeren dan net iets soepeler worden.

Momenteel is er aan beide einden van de baan enkel een recht stukje spoor van 55cm, nu het middendeel een beetje ergens op gaat lijken moet er eens nagedacht gaan worden over iets van een keerlus en/of opstelsporen aan een of beide kanten. Of, plan b: een spoortje achterlangs zodat de baan een ovaal wordt. Heb nu een testbaantje om te kijken hoe goed alles in R1 en R2 bochten rijdt. Heb niet bijzonder veel ruimte voor de keerlus. Er is 80cm ruimte tot het raam, maar ik zou de breedte hoogstens bij 60cm willen houden, wat op zich mogelijk is met R2.

Eventueel in het midden van de keerlus nog een of twee opstelsporen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Heb de servobesturing van Domburg binnen maar het installeren valt niet mee wanneer de wissels heel erg niet gemaakt zijn voor servobesturingen. Er moeten onder andere gaten in de metalen platen onder de wissels geboord worden. Zou allemaal niet iets gemakkelijker gaan als er rekening mee was gehouden bij de bouwfase. Maar de wissel beweegt. De wisseltongen steken akelig uit, dus hopelijk gaan er geen treinen ontsporen daar.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Afbeelding

Er is licht! De huisjes zijn nog niet af, maar je kunt natuurlijk niet bouwen zonder dat er kabels liggen.

De wisselaandrijving is ingebouwd, ergens moet nog een contactje gecontroleerd worden want af en toe pleegt hij vanzelf heen en weer te bewegen, maar in principe doet ie wat ie hoort te doen.

Op deze foto niet zo goed te zien maar achter de M41 hangt een sleepje DR en MÁV ketelwagens uit tijdperk IV. Kwam van de week binnengereden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Zojuist de watertoren een plaatsje gegeven in het dorp na twee avonden plastic plakken. Zal er op een gegeven moment misschien nog een paar tuikabels aanhangen wanneer de omgeving af is.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Afgelopen weekend waren we naar de plaatselijke modelbouw- (en poppenhuis-)beurs, Suuri Snadi. De baan trok redelijk wat aandacht tussen de H0 rondjes om de kerk. "Wat is dat klein zeg!" Zal jullie niet vervelen met detailfoto's, want het zijn toch altijd weer dezelfde plaatjes met hier en daar een detail erbij.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Weer een beetje bezig geweest: nu een modulebak aan de linkerkant met een keerlus gebouwd (Met R1 bochten erin: bocht begint met R3, daarna R2, R1, R2, R3 met het idee dat het niet al te abrupt een scherpe bocht wordt, ik heb geen lange stoomloks, maar we zullen zien of het problemen gaat opleveren met de rest) en nog eentje aan de rechterkant met wat opstelsporen. Het spoor moet nog gelegd en aangesloten worden. Ik zit nog een beetje na te denken over welke keerlusoplossing de meest praktische is. Wat ik gevonden heb is dat het op z'n eenvoudigst een ompoolschakelaar is voor de keerlus en op z'n ingewikkeldst allerlei oplossingen met diodes en dergelijke. Ik hoor graag suggesties voordat ik ga solderen. Zal binnenkort wat foto's maken als het iemand interesseert.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Bon. Er is nu een mooie keerlus die elektrisch ook prima in orde is. Maar nu is er een probleem met een s-bocht, R4 wissel en daarna een R3 bocht de andere kant op (waar altijd voor gewaarschuwd wordt!) waar bepaalde rijtuigen volautomatisch ontkoppelen. Ik heb het gevoel dat de enige oplossing is om het spoor eruit te halen en te vervangen door een heel flauwe bocht van flexrails.

En omdat het leuker is om plaatjes te kijken van iets anders dan fout gelegd spoor: afgelopen dagen een sleepje van vijf rijtuigen afgemaakt waar ik jaren geleden aan begonnen was (overgeschilderde piko wagons uit het jaar nul), nu de ramen terug erin gezet en de teksten erop geplakt. Zo ingezoomd ziet het er rampzalig uit maar van een afstandje valt het mee. Alle wagons hebben unieke nummers, decals zouden iets mooier kunnen, nu zijn de witte teksten gemaakt met doorzichtige decals met een wit geschilderde achtergrond. Dit zijn ook de rijtuigen die niet van de s-bocht houden.
Bijlagen
rijtuig_2e_klas.jpg
rijtuig_2e_klas.jpg (108.03 KiB) 5884 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door martindomburg »

Wow, ziet er mooi uit man.

Goed bezig


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door erik-n-fan »

Top werk! Een mooi uniek setje neergezet zo!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Zucht. Het spoor ligt niet goed. De keerlus is te krap. De lange vierassige rijtuigen gaan de bocht niet om, ontsporen, ontkoppelen.

Dingen die ik zit te overwegen:
- De keerlus eruit halen en opnieuw leggen met flexrails in de hoop dat ze dan net iets flauwer zijn en geen problemen meer opleveren.
- De keerlus eruit halen en het spoor op de module vervangen door wat opstelsporen ofzo.
- Niet meer met de wagons rijden die niet willen rijden.
- Een nieuwe keerlusmodule bouwen met een net iets grotere boogstraal.

Een beetje vervelend dit. Maar goed, dit krijg je als je eigenwijs voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en je hoopt alles in een minimale ruimte kwijt te kunnen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Om even een voor een op je punten te reageren.

1; herleggen met flexrail kan je doen maar reken/kijk goed na of dat echt effect heeft want daar heb ik m'n twijfels over.

2; de keerlus vervangen door opstel sporen lijkt mij 1 van de 2 beste opties om je probleem te verhelpen zeker als een grotere keerlus niet mogelijk is.

3; de wagons opgeven waar je eigenlijk mee wil rijden zou voor mij geen optie zijn en denk dat je dat dus niet moet willen.

4; een nieuwe keerlus module is ook een goede optie maar ik zou dan wel echt een flinke stap groter gaan indien mogelijk. Heb je de ruimte zou een boogstraal van een centimeter of 30 mooi zijn denk ik maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt.

Andere dingen die kunnen helpen is een geleide rail, een spoorstaaf die de binnenste wielen opsluit zodat de buitenste niet uit de rails kunnen klimmen. Dat heeft men in het Nederlands Openlucht Museum ook moeten doen om de trams in de rails te houden na meerdere ontsporingen. Hoe zit het met het gewicht van de wagons, misschien dat dingen verzwaren ook nog helpt als ze erg licht zijn. Je zou als uiterste maatregel ook nog de onderstellen kunnen vervangen door beter lopende exemplaren.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Bedankt Michiel voor je feedback.

De keerlus kan ongeveer 1cm wijder worden, dus dat gaat weinig helpen. Wel is er momenteel een gebogen stuk, daarna een recht stukje van tien centimeter en een boog de andere kant op. Dat zou misschien beter werken met een *flauwe* s-bocht. Heb er ook maar beperkt vetrouwen in dat dat gaat helpen, beetje een kwestie van misschien net wel, maar als dat het niet wordt kan het altijd nog vervangen worden door een inglenookachtige bundel opstelsporen, gebruikmakend van dezelfde flexrails als ze nog een beetje bruikbaar zijn dan.

Op de foto is te zien dat de onderbouw nu ook niet zo fenomenaal is. De bak zelf bestaat uit 9mm multiplex, maar het spoor ligt op stukjes dat ik in de rommelbak had liggen. De trein op de foto rijdt wel gewoon netjes hier, het zijn de lange wagons (zoals de blauwe van de foto van een paar berichten terug) die moeilijk doen.

Het leven zou gewoon gemakkelijker zijn met korte tweeassertjes.
Bijlagen
de_keerlus.jpg
de_keerlus.jpg (57.39 KiB) 5513 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Ja de keerlus moet duidelijk een flink stuk groter als ik alle treinen erdoorheen wil laten rijden. Nadenken dus over een verstandigere invulling voor de module, waarschijnlijk opstelsporen, al dan niet gecombineerd met een flauwe bocht om dan een module verder te kunnen. Met daar dan misschien wél een werkende keerlus.

Uiteraard is er niet genoeg ruimte in de kamer voor zulke dingen, maar dat is gemakkelijk opgelost met een verhuizing ofzo.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door walter »

Misschien een idee om de eerste wissel te vervangen door een y-wissel van Peco en dan de tweede wissel te laten vervallen? Je hebt dan wellicht weer een centimetertje of drie gewonnen.
Succes met deze puzzel.

Groeten,
Walter



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Nu de module anders ingericht, het is nu twee keer een ruime R3, dus alles rolt er vrolijk doorheen (al heeft een licht locomotiefje nog steeds moeite om een lange sleep de bocht door te duwen, maar dat ligt volgens mij meer aan de locomotief.) Links komen nog twee balkjes waar een trein opgesteld kan worden. Die kunnen dan ooit misschien vervangen worden door iets anders.

Het achterste spoor verdwijnt achter een heuvel of in een tunnel, het voorste spoor wordt een klassiek paradespoor met een klein bruggetje over het dal. Al dan niet met een beekje. Nu de keuze: bossen of wijngaarden op de hellingen?

Reagerend op het advies van Walter: het probleem zat aan de voorkant waar er eenvoudigweg geen ruimte was, een y-wissel zou volgens mij nauwelijks meer ruimte creëeren.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door walter »

Ok, het was maar een idee..... :)



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Hopelijk wekte ik niet de indruk dat commentaar en ideeën niet welkom zijn, integendeel! :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door walter »

Nee, die indruk had ik niet. :)



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

De berg begint vorm te krijgen. Eerst een frame van triplex en golfkarton, daarna keukenpapier en gips.

Het oppervlak is redelijk oneven, moet dus nog bijgewerkt worden afhankelijk van wat er uiteindelijk op moet komen. Maar nu eerst een tunnelportaal bouwen en het afneembare deel bijwerken zodat de kieren tussen de berg en de tafel wat minder opvallen. Hoe dan ook moeten die tzt met struiken en dergelijke gecamoufleerd worden.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Ik zag de telefoon/telegraafpalen in het draadje van michael45 (bedankt voor de inspiratie!) en dacht: dat wil ik ook.

hier dus:https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 9&start=80

En dus mijn poging om iets soortgelijks te bouwen:

1mm koperdraad, daarop 0,5mm koperdraad gesoldeerd, 1mm kraaltjes erop geplakt.
Bijlagen
de_telegraaf.jpg
de_telegraaf.jpg (90.04 KiB) 5775 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Wijnstokken op de berg gezet (er moet nog een hutje bij met wijnproevers voor en er groeit nog niets daar) en begonnen met het aanbrengen van gras en struiken. Daarvoor nog de lucht op de achtergrond geverfd, het lukte niet om precies dezelfde stijl neer te zetten als bij de eerdere modules. Er ontbreken nog wat bergen, maar die mogen wachten tot het uiterlijk van de berg op de voorgrond min of meer definitief is.

Boven op de berg is er een steunmuurtje dat nog wat bijgeverfd moet worden.
Bijlagen
groen_hoekje.jpg
groen_hoekje.jpg (118.81 KiB) 5502 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Chris83 »

Ha, de lente moet nog beginnen


Groeten Chris

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Van het weekend sjouwde ik de baan naar Pienoisjunatreffit, het grootste modelspoorevenement in Finland. Groot moet je dus met een korreltje zout nemen: Duizend bezoekers, een stuk of tien banen waarvan de meeste H0 rondjes om de kerk en een lange H0 Fremo baan. En mijn bouwsels. Op de foto's de nieuwste module van de N baan en twee foto's van de T baan (1:450) (die uiteindelijk niet reed vanwege technische problemen). Spoor N is erg onbekend hier, het bestaat wel en er zijn een paar mensen die zelf ook messingmodellen in 1:160 maken van plaatselijke treinen, maar verder is het H0 wat de klok slaat.
Bijlagen
DSC_0216_01.JPG
DSC_0216_01.JPG (62.59 KiB) 5225 keer bekeken
DSC_0215_01.JPG
DSC_0215_01.JPG (104.75 KiB) 5225 keer bekeken
DSC_0163_01.JPG
DSC_0163_01.JPG (115.27 KiB) 5225 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Alro »

tv_man schreef:Spoor N is erg onbekend hier
Maar wel een aantal Finnen enthousiast gemaakt?
Moet haast wel met die baan van jou :D



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Ik hoop het, ik geloof dat een aantal mensen wel gecharmeerd waren met het kleine formaat en iemand kwam wel in geur en kleur uitleggen dat hij ook van plan is om iets soortgelijks te bouwen.

Nu is de volgende stap om te gaan werken aan de lange lijst dingen die nog gedaan moeten worden aan de baan. Een daarvan is het vervangen van al de rails met peco code 55 om de treinen mooier te laten rijden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie