Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,
Een trein op de brug zou die foto helemaal afmaken!
Mooie scene vraagt om spoorgeweld
inderdaad erg mooi stukje landschap met diepte, trein is niet nodig dan zouden we de herten niet gezien hebben :D

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door RogerB »

@bob vermeulen daar hebt je gelijk. Oplossing is een loc aan de linkerkant van de brug 😁. Dat zou echt een super foto worden.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Ik hoor het al: men wil treintjes zien op een treintjesforum! Er wordt gewerkt aan een foto! Echt waar! Maar nu is er iets met een van de ledstrips, waarschijnlijk moet er wat opnieuw gesoldeerd worden of iets dergelijks, dus eerst dat probleem verhelpen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Nog even geen foto's: ik ben bezig met op elkaar aansluiten van de stukjes baan en erger me er weer mateloos aan dat de wijze waarop de segmenten aan elkaar gezet moeten worden niet bijster goed wil werken: de bouten en moeren die ik aanvankelijk had zorgden ervoor de gaten waarin ze zaten steeds groter werden dus verving ik ze door slagmoeren en bouten, maar dat lijkt ook niet te werken omdat de slagmoeren niet perfect op een lijn staan vanwege het niet helemaal rechte houtwerk. Dit alles met het resultaat dat het spoor niet netjes op elkaar aansluit.

Dus heb ik de keuze tussen het vinden van een oplossing dat wél werkt onder de huidige omstandigheden óf het afbreken van de huidige baan en het beginnen aan een nieuwe die technisch wat beter in elkaar zit.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Mijn vriendin adviseerde me om gewoon de twee segmenten die problemen opleverden permanent aan elkaar te bevestigen dus uiteindelijk dat maar gedaan gisteren. Direct ook begonnen met het netjes aan elkaar solderen van de draden tussen de segmenten (geen contactproblemen meer!) en de naad tussen de twee kan ook worden weggewerkt. Win-win. Zal een fotootje plaatsen wanneer het er presentabel uitziet.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Ha, weer een paar weken niets gebeurd maar de deadline voor de tentoonstelling in mei komt steeds dichterbij dus we moeten weer eens naar de treinbaan kijken.

Maar een projectje tussendoor: vogels!
Afbeelding

Vogeltje uit een stukje styreen gesneden, poten van messing, likje verf, en we hebben vogels. De reiger is misschien wat aan de grote kant, maar zo vaak sta je niet pal naast eentje, dus ik hoop dat het niet al te zeer gaat opvallen. De ooievaars gaan een nest krijgen ergens op een dak ofzo.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door fenix »

Hallo Norman,

die vogels zijn goed gelukt :)

groetjes, Fenna



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

We hebben niet stilgezeten:



- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

De stand van zake op het spoor is nu als volgt:

Twee weken geleden stonden we met het middelste deel van de baan op een tentoonstelling waarvoor in sneltreinvaart de techniek in orde gebracht werd, vooral de wisselaandrijvingen die redelijk wat geduld vereisen om in te stellen. Maar uiteindelijk ging alles goed en werd twee dagen heen en weer gereden om twee meter spoor.

Oh ja, er zit nu een bluetooth luidsprekertje onder de baan ingebouwd voor stationsgeluiden. Het plan is om nog een tweede in te bouwen om parallel nog vogels te laten zingen, kerkklokken te laten luiden etc. Of om de geluiden van de treinen na te bootsen. Het blijft een analoge baan, dus ik kan enkel dromen van treinen met geluid, maar dit zou misschien kunnen werken.

Na de tentoonstelling wat verder gewerkt aan details, namelijk straatverlichting, wat hekjes en dingetjes en de straten opnieuw geschilderd (er waren een paar scheuren ontstaan dus die gevuld, bijgeschuurd en geschilderd) Tevens staat het hele gevaarte van 3,8m nu op het bureau, 80% functioneel.

En het filmpje van gisteravond was een eerste poging om rijdende treinen te filmen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door erik-n-fan »

Norman, super goed bezig en hele mooie elementen heb je op de baan. Het tempo van de trein is ook mooi rustig. Super!
Er zijn ook best betaalbare soundmodules met 1 speaker waar je zelf een mp3tje op kwijt kunt. Dan kan dus het geluid uit de richting komen van de bron van het geluid (bijv de speaker bij de kerkklok plaatsen) ipv alleen omgevingsgeluiden.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door FidOo »

Maar je kunt ipv een trafo ook een digitale besturing aansluiten. Dat maakt verder niet uit. De aansturing blijft dan verder handmatig (of analoog wat betreft wissels en dergelijke) maar je kunt dan voor de verandering wel eens een digitale lok aansturen. En dus ook met geluid.

Dat ff ter zijde. Filmpje ziet er goed uit hoor. Mooi geheel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Dank voor de reacties! Op een gegeven moment zal het punt vast bereikt worden dat de stap naar de wondere wereld van de digitale loks genomen zal moeten worden.

Het huidige geluidsysteem zit nu ingebouwd onder het station, dus wat dat betreft komt het heel erg overeen met de geluidsmodules die voor dit doel beschikbaar zijn. Als de aansturing van het geluid semi-automatisch moet plaatsvinden door langsrijdende treinen ofzo kan het zijn dat een dergelijke module gebruiksvriendelijker is. Hier wordt nu het geluid aangestuurd door middel van een bluetooth-apparaat, in dit geval mijn telefoon, waar een 'soundboard' app op staat waar tientallen geluiden van afgespeeld kunnen worden. Nu heb ik er 24 wat willekeurige stationsomroepgeluiden op staan die ik op internet tegen kwam. Ooit moeten er nog eens opnames gemaakt worden die wat relevanter zijn, maar voor de sfeer is het nu wel prima om de amper verstaanbare omroepen af te spelen in te trant van 'de intercity naar kikkerhuizen vertrekt van spoor 13 en drie kwart'


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Afbeelding
Het resultaat van een avondje snijden en plakken. Binnenkort wordt er wild gebraden in het dorp! Al tijden geleden zijn er dieren in het bos gezien, dus ergens in die buurt moet de hoogzit komen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door erik-n-fan »

Gaaf!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door Hoontje »

Geinig dingetje!


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door Merijn »

Mooi filmpje! Zoals anderen ook al schreven rijden je treinen erg mooi rustig. Al een erg complete baan zo te zien. Ik blijf dit een leuke baan vinden alleen al om de onderwerpkeuze.

Groet! Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Naast de wijngaard is er een wijnhuisje verschenen. Misschien dat er te zijner tijd nog iemand op het bankje verschijnt om van een wijntje te genieten bij de ondergaande zon.

Het huisje bestaat uit stukjes evergreenplastic, gesneden rekening houdend met de berghelling en het dak is afkomstig van een oude lokloods. De openstaande deur is niet echt zichtbaar uit deze hoek. Geschilderd met de airbrush.

Nadat hij op zijn plaats geplakt was merkte ik dat ik vergeten was om het glas in de ramen te zetten. Dan niet.

Afbeelding

Ben ook bezig geweest met het detailleren van het stationsgebouw, met een beetje geluk is die straks zodanig af dat er ook daar een paar boompjes omheen geplant kunnen worden. Wordt vervolgd.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door Nico Essers »

Mooi tafereeltje met het wijnhuisje. De afwezigheid van glas geeft het zelfs een verouderd en vereenvoudigd aanzicht dat mijns inziens er goed bij past.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Norman, ik denk net als Nico dat het ontbreken van de ramen juist bijdraagt aan de sfeer. Wat je evt. nog zo kunnen doen is een zwaar vervallen deur maken en die half naast de deuropening zetten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Mja, het vervallen uiterlijk is een idee. Aan de andere kant denk ik dat hoewel er daar al sinds jaar en dag wijn verbouwd en gedronken is het nog steeds volop in gebruik is en dat wijnboer Károly misschien toch gemotiveerd is om zijn best te doen om de deur in orde te hebben zodat er geen ongenode gasten langskomen om wijn te proeven. Misschien zijn de ramen nog met Kristal Klear te maken (klein en het maakt niet uit als ze niet helemaal vlak en mooi zijn). En er moeten sowieso nog een paar kleine details toegevoegd worden aan de scene daar. Eens kijken welk Preisertje erbij past.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het zal lastig worden maar kan je anders of bestaande raamkozijnen(Auhagen ofzo) gebruiken of ze zelf maken van iets als horregaas en dan iets stevigs als glas er achter zodat je ze in de opening kan schuiven en dan vast kan lijmen. Of eerst het raamkozijn passend maken dan de hoekjes van de opening met lijm aan stippen en dan het raamkozijn er in schuiven. Het gevaar is wel dat je het net te ver drukt en hij er dan door valt, dat zou gegarandeerd bij mij gebeuren.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Het hoekje met het wijnhuisje zit in de wacht (daar moet sowieso nog wat gedaan worden onder de baan, dus dat gaat even wachten) maar ondertussen bezig geweest met een paar andere zaken. Ten eerste iets heel anders om het werken met de verfspuit te oefenen en als afwisseling, een Toepolev 134A van de inmiddels opgeheven Malév (En als ik ooit héél veel ruimte heb voor de treinbaan kan er een vliegveld komen waar die kan landen, net als in Miniatur Wunderland) En je ziet het niet, maar er zit een Preisertje in de cockpit! :D
Afbeelding

Welnu, na deze gekkigheid het volgende kleine detail: Eindelijk een wat ouderwetser ogende stationsnaam in elkaar gesmurfd van lasergesneden lettertjes. Het lettertype is bijna de juiste en ik ben zeker dat op sommige andere forums dit daarom totaal onacceptabel zou zijn om te tonen maar dit komt redelijk overeen met wat er in het echt ook te zien is dus ik vind het wel prima zo en in ieder geval meer in lijn met de jaren 70-80 stijl dan de moderne stationsnaamborden. Natuurlijk moest die locomotief weer met zijn neus weer op de foto om de sfeer te vergallen, snapt ie niet dat er niet eens bovenleiding is hier! Oh, en in het houten bijgebouwtje zitten bankjes. Misschien nog een lampje daar inbouwen zodat er wat van te zien is ook.
Afbeelding

Tenslotte nog een project waar ik al een poos mee bezig ben: Y-rijtuigen in de jaren 70 kleuren (op een enkele kleinserie na niet verkrijgbaar in spoor N). Het verven zou altijd iets netter kunnen en de decals kunnen altijd wat rechter maar zolang je er niet met een vergrootglas naar kijkt kan het net. Niet zo lang geleden nam de MÁV een handjevol rijtuigen in gebruik met juist dit oude kleurenschema, dus het zou mogelijk moeten zijn om na te gaan of dit er een beetje op lijkt. Afgelopen dagen de decals gemaakt en erop gezet.
Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Een beetje bezig geweest met plastic en lijm voor een vleugje Ostalgie. Het plan is om een deel van de baan om te bouwen tot iets grijzers en daar horen mooie Oostblok-flats bij. Deze hebben alleen een voorkant en zijn bedoeld om tegen de achterwand aan te staan, op de voorgrond moeten er nog een paar complete komen. Ben nu nog wat aan het nadenken over een mogelijk interieur en verlichting.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man »

Een half jaar geleden was ik bezig met een paar rijtuigen, nu beginnen ze eruit te zien zoals ik in gedachten had:
Afbeelding

Nog een paar details schilderen en een wat reparaties: Een paar trapjes zijn afgebroken bij het ombouwen of het schilderen dus die van plastic of misschien messing in elkaar zetten.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door Hoontje »

wauw! Dat ziet er echt heel gaaf uit!


Plaats reactie