Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zoals vast wel bekend gebruik ik altijd behang voor de steenstructuur en daarmee zijn bogen van stenen boogbruggen en keermuren ook prima weer te geven, zie hier en hier.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door tv_man »

Ik bedacht me dat ik nog een techniekje achter de hand heb die ik op mijn vorige baan al eens heb gebruikt. Ik zal 't eerst uitproberen en als het iets lijkt te worden zal ik het hier ook delen. En anders kijken wat MU of Noch ofzo in de aanbieding hebben. Behang lijkt een beetje aan de grote kant te zijn qua patroon (althans nu ik naar de muur hier kijk (waar een dikke laag verf op zit..)) maar dat is een kwestie van wat geschikts vinden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja gewoon ff bij de praxis en gamma gaan kijken, ik heb hier ook behang met een structuur die voor bakstenen nog bijna te fijn is, dus er is vanalles. Wat er is wissel wel weer ieder jaar, dat is een nadeel en voordeel. Als je geluk hebt kan je geschikt behang in de opruiming of evt. zelfs bij een kringloopwinkel vinden. Wat structuren betreft heb ik zeker een 20 soorten behang op voorraad, de meest zijn proefstukjes maar ik heb ook 4 rollen, 1 nieuw van de action en 3 nieuw 2e hands van een kringloop in Vorden. Een voorraadje op bouwen is altijd wel zinvol dan kan je gewoon daarin duiken en pakken wat je nodig hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door tv_man »

Creatief met......aluminiumfolie:

Afbeelding

Dus het idee is als volgt: Ik had een stukje plastic met bakstenenpatroon liggen. Daarop een stuk aluminiumfolie gelegd en met een wattenstaafje (iets anders kan vast ook worden gebruikt) zodat de bakstenen erop worden overgenomen. Daarna een dun laagje verf erop, op maat knippen en op de muur plakken, gewoon met houtlijm.

De bedoeling is om het nog te verven om het er wat egaler uit te laten zien (dus zonder dat de randen van de stukken folie zichtbaar zijn). En op die plekken misschien ook wat steunkolommen plaatsen zodat het er iets interessanter uitziet. Die ook voorzien van hetzelfde bakstenenpatroon. Railinkje erbovenop, zwerfafval aan de voet van de muur en vastmaken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Goed bezig, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (nu met een schaduwstation!)

Bericht door tv_man »

We zijn een weekendje verder, het perron heeft een laagje verf gekregen en de brug is weliswaar niet zo geworden als in de eerdere schetsen, maar ik ben er redelijk tevreden mee. De tram gaat er uiteindelijk niet overheen rijden maar misschien is het nog de moeite waard om te kijken of werkende lantaarnpalen op de brug geplaatst kunnen worden.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door tv_man »

Een week na het plaatsen van het vorige bericht hier vonden we met m'n vriendin een nieuw huisje. Dit had een aantal dingen tot gevolg: ten eerste is al het werk aan het spoor stopgezet, heb ik de baan deels gedemonteerd en zijn de treinen ingepakt. Verder gaat er (althans voorlopig) een aparte kamer zijn met ruimte voor treinen en hoeven de treinen de woonkamer niet meer te ontsieren. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de huidige baan weer ga opbouwen of dat ik helemaal opnieuw begin met bouwen. Eerst eens verhuizen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door shoven »

Klinkt bekend. Een hoop gedoe, dat verhuizen, maar veel extra mogelijkheden na afloop. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Succes met de verhuizing en als je iets anders gaat bouwen hoop ik wel dat het weer oost europees word.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door maarten »

tv_man schreef: 03 dec 2020 21:41 en hoeven de treinen de woonkamer niet meer te ontsieren
Treinen die ontsieren? Volgens mij kan dat helemaal niet, zeker niet als je zulke mooie dingen maakt. :mrgreen:

Verder succes met de verhuizing, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk besluit.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door tv_man »

Het is meer de alomaanwezige bouwput eromheen dat er niet altijd even strak uitziet, dus dat mag van mijn part ook een beetje uit het zicht gehouden worden.

Maargoed, te zijner tijd eens rustig gaan nadenken over wat er met het spoor gaat gebeuren. Er moet hoe dan ook nog het een en ander gebeuren aan het huis voor het zover is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door Hans »

Hallo Norman,

Sterkte met de verhuizing.
Ik ben na mijn verhuizing helemaal opnieuw begonnen. Dat moest omdat de oude baan niet paste.
Groot voordeel: de ervaringen met de eerste baan gebruiken om een aantal dingen anders of beter te doen.


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie