Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Weer een beetje bezig geweest: nu een modulebak aan de linkerkant met een keerlus gebouwd (Met R1 bochten erin: bocht begint met R3, daarna R2, R1, R2, R3 met het idee dat het niet al te abrupt een scherpe bocht wordt, ik heb geen lange stoomloks, maar we zullen zien of het problemen gaat opleveren met de rest) en nog eentje aan de rechterkant met wat opstelsporen. Het spoor moet nog gelegd en aangesloten worden. Ik zit nog een beetje na te denken over welke keerlusoplossing de meest praktische is. Wat ik gevonden heb is dat het op z'n eenvoudigst een ompoolschakelaar is voor de keerlus en op z'n ingewikkeldst allerlei oplossingen met diodes en dergelijke. Ik hoor graag suggesties voordat ik ga solderen. Zal binnenkort wat foto's maken als het iemand interesseert.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Bon. Er is nu een mooie keerlus die elektrisch ook prima in orde is. Maar nu is er een probleem met een s-bocht, R4 wissel en daarna een R3 bocht de andere kant op (waar altijd voor gewaarschuwd wordt!) waar bepaalde rijtuigen volautomatisch ontkoppelen. Ik heb het gevoel dat de enige oplossing is om het spoor eruit te halen en te vervangen door een heel flauwe bocht van flexrails.
En omdat het leuker is om plaatjes te kijken van iets anders dan fout gelegd spoor: afgelopen dagen een sleepje van vijf rijtuigen afgemaakt waar ik jaren geleden aan begonnen was (overgeschilderde piko wagons uit het jaar nul), nu de ramen terug erin gezet en de teksten erop geplakt. Zo ingezoomd ziet het er rampzalig uit maar van een afstandje valt het mee. Alle wagons hebben unieke nummers, decals zouden iets mooier kunnen, nu zijn de witte teksten gemaakt met doorzichtige decals met een wit geschilderde achtergrond. Dit zijn ook de rijtuigen die niet van de s-bocht houden.
En omdat het leuker is om plaatjes te kijken van iets anders dan fout gelegd spoor: afgelopen dagen een sleepje van vijf rijtuigen afgemaakt waar ik jaren geleden aan begonnen was (overgeschilderde piko wagons uit het jaar nul), nu de ramen terug erin gezet en de teksten erop geplakt. Zo ingezoomd ziet het er rampzalig uit maar van een afstandje valt het mee. Alle wagons hebben unieke nummers, decals zouden iets mooier kunnen, nu zijn de witte teksten gemaakt met doorzichtige decals met een wit geschilderde achtergrond. Dit zijn ook de rijtuigen die niet van de s-bocht houden.
- Bijlagen
-
- rijtuig_2e_klas.jpg (108.03 KiB) 5897 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Wow, ziet er mooi uit man.
Goed bezig
Goed bezig
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Top werk! Een mooi uniek setje neergezet zo!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Zucht. Het spoor ligt niet goed. De keerlus is te krap. De lange vierassige rijtuigen gaan de bocht niet om, ontsporen, ontkoppelen.
Dingen die ik zit te overwegen:
- De keerlus eruit halen en opnieuw leggen met flexrails in de hoop dat ze dan net iets flauwer zijn en geen problemen meer opleveren.
- De keerlus eruit halen en het spoor op de module vervangen door wat opstelsporen ofzo.
- Niet meer met de wagons rijden die niet willen rijden.
- Een nieuwe keerlusmodule bouwen met een net iets grotere boogstraal.
Een beetje vervelend dit. Maar goed, dit krijg je als je eigenwijs voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en je hoopt alles in een minimale ruimte kwijt te kunnen.
Dingen die ik zit te overwegen:
- De keerlus eruit halen en opnieuw leggen met flexrails in de hoop dat ze dan net iets flauwer zijn en geen problemen meer opleveren.
- De keerlus eruit halen en het spoor op de module vervangen door wat opstelsporen ofzo.
- Niet meer met de wagons rijden die niet willen rijden.
- Een nieuwe keerlusmodule bouwen met een net iets grotere boogstraal.
Een beetje vervelend dit. Maar goed, dit krijg je als je eigenwijs voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en je hoopt alles in een minimale ruimte kwijt te kunnen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 5079
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Om even een voor een op je punten te reageren.
1; herleggen met flexrail kan je doen maar reken/kijk goed na of dat echt effect heeft want daar heb ik m'n twijfels over.
2; de keerlus vervangen door opstel sporen lijkt mij 1 van de 2 beste opties om je probleem te verhelpen zeker als een grotere keerlus niet mogelijk is.
3; de wagons opgeven waar je eigenlijk mee wil rijden zou voor mij geen optie zijn en denk dat je dat dus niet moet willen.
4; een nieuwe keerlus module is ook een goede optie maar ik zou dan wel echt een flinke stap groter gaan indien mogelijk. Heb je de ruimte zou een boogstraal van een centimeter of 30 mooi zijn denk ik maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt.
Andere dingen die kunnen helpen is een geleide rail, een spoorstaaf die de binnenste wielen opsluit zodat de buitenste niet uit de rails kunnen klimmen. Dat heeft men in het Nederlands Openlucht Museum ook moeten doen om de trams in de rails te houden na meerdere ontsporingen. Hoe zit het met het gewicht van de wagons, misschien dat dingen verzwaren ook nog helpt als ze erg licht zijn. Je zou als uiterste maatregel ook nog de onderstellen kunnen vervangen door beter lopende exemplaren.
Groetjes Michiel
1; herleggen met flexrail kan je doen maar reken/kijk goed na of dat echt effect heeft want daar heb ik m'n twijfels over.
2; de keerlus vervangen door opstel sporen lijkt mij 1 van de 2 beste opties om je probleem te verhelpen zeker als een grotere keerlus niet mogelijk is.
3; de wagons opgeven waar je eigenlijk mee wil rijden zou voor mij geen optie zijn en denk dat je dat dus niet moet willen.
4; een nieuwe keerlus module is ook een goede optie maar ik zou dan wel echt een flinke stap groter gaan indien mogelijk. Heb je de ruimte zou een boogstraal van een centimeter of 30 mooi zijn denk ik maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt.
Andere dingen die kunnen helpen is een geleide rail, een spoorstaaf die de binnenste wielen opsluit zodat de buitenste niet uit de rails kunnen klimmen. Dat heeft men in het Nederlands Openlucht Museum ook moeten doen om de trams in de rails te houden na meerdere ontsporingen. Hoe zit het met het gewicht van de wagons, misschien dat dingen verzwaren ook nog helpt als ze erg licht zijn. Je zou als uiterste maatregel ook nog de onderstellen kunnen vervangen door beter lopende exemplaren.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Bedankt Michiel voor je feedback.
De keerlus kan ongeveer 1cm wijder worden, dus dat gaat weinig helpen. Wel is er momenteel een gebogen stuk, daarna een recht stukje van tien centimeter en een boog de andere kant op. Dat zou misschien beter werken met een *flauwe* s-bocht. Heb er ook maar beperkt vetrouwen in dat dat gaat helpen, beetje een kwestie van misschien net wel, maar als dat het niet wordt kan het altijd nog vervangen worden door een inglenookachtige bundel opstelsporen, gebruikmakend van dezelfde flexrails als ze nog een beetje bruikbaar zijn dan.
Op de foto is te zien dat de onderbouw nu ook niet zo fenomenaal is. De bak zelf bestaat uit 9mm multiplex, maar het spoor ligt op stukjes dat ik in de rommelbak had liggen. De trein op de foto rijdt wel gewoon netjes hier, het zijn de lange wagons (zoals de blauwe van de foto van een paar berichten terug) die moeilijk doen.
Het leven zou gewoon gemakkelijker zijn met korte tweeassertjes.
De keerlus kan ongeveer 1cm wijder worden, dus dat gaat weinig helpen. Wel is er momenteel een gebogen stuk, daarna een recht stukje van tien centimeter en een boog de andere kant op. Dat zou misschien beter werken met een *flauwe* s-bocht. Heb er ook maar beperkt vetrouwen in dat dat gaat helpen, beetje een kwestie van misschien net wel, maar als dat het niet wordt kan het altijd nog vervangen worden door een inglenookachtige bundel opstelsporen, gebruikmakend van dezelfde flexrails als ze nog een beetje bruikbaar zijn dan.
Op de foto is te zien dat de onderbouw nu ook niet zo fenomenaal is. De bak zelf bestaat uit 9mm multiplex, maar het spoor ligt op stukjes dat ik in de rommelbak had liggen. De trein op de foto rijdt wel gewoon netjes hier, het zijn de lange wagons (zoals de blauwe van de foto van een paar berichten terug) die moeilijk doen.
Het leven zou gewoon gemakkelijker zijn met korte tweeassertjes.
- Bijlagen
-
- de_keerlus.jpg (57.39 KiB) 5526 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Ja de keerlus moet duidelijk een flink stuk groter als ik alle treinen erdoorheen wil laten rijden. Nadenken dus over een verstandigere invulling voor de module, waarschijnlijk opstelsporen, al dan niet gecombineerd met een flauwe bocht om dan een module verder te kunnen. Met daar dan misschien wél een werkende keerlus.
Uiteraard is er niet genoeg ruimte in de kamer voor zulke dingen, maar dat is gemakkelijk opgelost met een verhuizing ofzo.
Uiteraard is er niet genoeg ruimte in de kamer voor zulke dingen, maar dat is gemakkelijk opgelost met een verhuizing ofzo.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Misschien een idee om de eerste wissel te vervangen door een y-wissel van Peco en dan de tweede wissel te laten vervallen? Je hebt dan wellicht weer een centimetertje of drie gewonnen.
Succes met deze puzzel.
Groeten,
Walter
Succes met deze puzzel.
Groeten,
Walter
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Nu de module anders ingericht, het is nu twee keer een ruime R3, dus alles rolt er vrolijk doorheen (al heeft een licht locomotiefje nog steeds moeite om een lange sleep de bocht door te duwen, maar dat ligt volgens mij meer aan de locomotief.) Links komen nog twee balkjes waar een trein opgesteld kan worden. Die kunnen dan ooit misschien vervangen worden door iets anders.
Het achterste spoor verdwijnt achter een heuvel of in een tunnel, het voorste spoor wordt een klassiek paradespoor met een klein bruggetje over het dal. Al dan niet met een beekje. Nu de keuze: bossen of wijngaarden op de hellingen?
Reagerend op het advies van Walter: het probleem zat aan de voorkant waar er eenvoudigweg geen ruimte was, een y-wissel zou volgens mij nauwelijks meer ruimte creëeren.
Het achterste spoor verdwijnt achter een heuvel of in een tunnel, het voorste spoor wordt een klassiek paradespoor met een klein bruggetje over het dal. Al dan niet met een beekje. Nu de keuze: bossen of wijngaarden op de hellingen?
Reagerend op het advies van Walter: het probleem zat aan de voorkant waar er eenvoudigweg geen ruimte was, een y-wissel zou volgens mij nauwelijks meer ruimte creëeren.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hopelijk wekte ik niet de indruk dat commentaar en ideeën niet welkom zijn, integendeel!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
De berg begint vorm te krijgen. Eerst een frame van triplex en golfkarton, daarna keukenpapier en gips.
Het oppervlak is redelijk oneven, moet dus nog bijgewerkt worden afhankelijk van wat er uiteindelijk op moet komen. Maar nu eerst een tunnelportaal bouwen en het afneembare deel bijwerken zodat de kieren tussen de berg en de tafel wat minder opvallen. Hoe dan ook moeten die tzt met struiken en dergelijke gecamoufleerd worden.
Het oppervlak is redelijk oneven, moet dus nog bijgewerkt worden afhankelijk van wat er uiteindelijk op moet komen. Maar nu eerst een tunnelportaal bouwen en het afneembare deel bijwerken zodat de kieren tussen de berg en de tafel wat minder opvallen. Hoe dan ook moeten die tzt met struiken en dergelijke gecamoufleerd worden.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Ik zag de telefoon/telegraafpalen in het draadje van michael45 (bedankt voor de inspiratie!) en dacht: dat wil ik ook.
hier dus:https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 9&start=80
En dus mijn poging om iets soortgelijks te bouwen:
1mm koperdraad, daarop 0,5mm koperdraad gesoldeerd, 1mm kraaltjes erop geplakt.
hier dus:https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 9&start=80
En dus mijn poging om iets soortgelijks te bouwen:
1mm koperdraad, daarop 0,5mm koperdraad gesoldeerd, 1mm kraaltjes erop geplakt.
- Bijlagen
-
- de_telegraaf.jpg (90.04 KiB) 5791 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Wijnstokken op de berg gezet (er moet nog een hutje bij met wijnproevers voor en er groeit nog niets daar) en begonnen met het aanbrengen van gras en struiken. Daarvoor nog de lucht op de achtergrond geverfd, het lukte niet om precies dezelfde stijl neer te zetten als bij de eerdere modules. Er ontbreken nog wat bergen, maar die mogen wachten tot het uiterlijk van de berg op de voorgrond min of meer definitief is.
Boven op de berg is er een steunmuurtje dat nog wat bijgeverfd moet worden.
Boven op de berg is er een steunmuurtje dat nog wat bijgeverfd moet worden.
- Bijlagen
-
- groen_hoekje.jpg (118.81 KiB) 5514 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Ha, de lente moet nog beginnen
Groeten Chris
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Van het weekend sjouwde ik de baan naar Pienoisjunatreffit, het grootste modelspoorevenement in Finland. Groot moet je dus met een korreltje zout nemen: Duizend bezoekers, een stuk of tien banen waarvan de meeste H0 rondjes om de kerk en een lange H0 Fremo baan. En mijn bouwsels. Op de foto's de nieuwste module van de N baan en twee foto's van de T baan (1:450) (die uiteindelijk niet reed vanwege technische problemen). Spoor N is erg onbekend hier, het bestaat wel en er zijn een paar mensen die zelf ook messingmodellen in 1:160 maken van plaatselijke treinen, maar verder is het H0 wat de klok slaat.
- Bijlagen
-
- DSC_0216_01.JPG (62.59 KiB) 5237 keer bekeken
-
- DSC_0215_01.JPG (104.75 KiB) 5237 keer bekeken
-
- DSC_0163_01.JPG (115.27 KiB) 5237 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Maar wel een aantal Finnen enthousiast gemaakt?tv_man schreef:Spoor N is erg onbekend hier
Moet haast wel met die baan van jou
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Ik hoop het, ik geloof dat een aantal mensen wel gecharmeerd waren met het kleine formaat en iemand kwam wel in geur en kleur uitleggen dat hij ook van plan is om iets soortgelijks te bouwen.
Nu is de volgende stap om te gaan werken aan de lange lijst dingen die nog gedaan moeten worden aan de baan. Een daarvan is het vervangen van al de rails met peco code 55 om de treinen mooier te laten rijden.
Nu is de volgende stap om te gaan werken aan de lange lijst dingen die nog gedaan moeten worden aan de baan. Een daarvan is het vervangen van al de rails met peco code 55 om de treinen mooier te laten rijden.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Kijk nou toch eens wat de postbode kwam brengen vanmiddag! Is dat even toevallig, net nu ik een paar dagen geleden zat te overwegen het spoor opnieuw te doen!
- Bijlagen
-
- peco_spoor.jpg (65.86 KiB) 5251 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Ben m'n vrije ochtend nuttig aan het besteden door het spoor van de hele baan eruit te slopen als stap een van de vervanging van al de rails. (schroefjes eruit, vochtige tissues op het spoor om de houtlijm op te lossen, daarna de sloophamer erin) Tegelijk probeer ik ook het water uit de rivier te halen want de houtlijmmethode die ik oorspronkelijk gebruikte werkte niet: het lijkt wel doorzichtig te drogen maar met de tijd wordt het troebel en lelijk. Dus nu de hele boel eruit en dat ook vervangen met een ander goedje. Eigenlijk is het voornaamste waarover ik kopzorgen heb dat een groot deel van het landschap ook beschadigd gaat raken.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
De resten van de ballast van het oude spoor zijn grotendeels weggepoetst, nu bleek dat ik nog een wissel miste (lees: een boogwissel paste veel beter dan een korte normale wissel) dus wacht ik nog even met het spoor leggen.
In de tussentijd een seintje in elkaar gesoldeerd. Twee ledjes met een gezamelijke min (de paal zelf) en ieder een eigen plus (lakdraadjes van 0,2mm). En dat lakdraad solderen is een crime.
Het stelt erg weinig voor maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Misschien helpt een likje verf. Het bord voor de lampjes ontbreekt ook nog.
Eigenlijk is het moeilijkste nu om te bepalen hoe het seinenstelsel precies eruit moet zien (en hoe ze allemaal aangestuurd moeten worden) en wat voor compromissen er mogelijk zijn. In- en uitrijseinen zullen er waarschijnlijk in ieder geval komen, maar is er een handige manier om meerdere seinen met meer dan twee combinaties van seinbeelden te schakelen? En drie (of meer) seinbeelden op een sein, (let op: we zitten in Analogistan hier), heb je dan meerdere schakelaars om de juiste lampjes te schakelen?
In de tussentijd een seintje in elkaar gesoldeerd. Twee ledjes met een gezamelijke min (de paal zelf) en ieder een eigen plus (lakdraadjes van 0,2mm). En dat lakdraad solderen is een crime.
Het stelt erg weinig voor maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Misschien helpt een likje verf. Het bord voor de lampjes ontbreekt ook nog.
Eigenlijk is het moeilijkste nu om te bepalen hoe het seinenstelsel precies eruit moet zien (en hoe ze allemaal aangestuurd moeten worden) en wat voor compromissen er mogelijk zijn. In- en uitrijseinen zullen er waarschijnlijk in ieder geval komen, maar is er een handige manier om meerdere seinen met meer dan twee combinaties van seinbeelden te schakelen? En drie (of meer) seinbeelden op een sein, (let op: we zitten in Analogistan hier), heb je dan meerdere schakelaars om de juiste lampjes te schakelen?
- Bijlagen
-
- seinpaal_knutselwerkje.jpg (43.67 KiB) 5075 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Goed, er is ondanks de hitte het een en ander gedaan aan de baan:
Er ligt nu (bijna) overal Peco code 55 rails. Het vervangen was een aardig grote klus, alles opnieuw ballasten en het verloop bijwerken aan de andere geometrie van de wissels, maar ik geloof dat het uiteindelijk geen slechte zaak is dat de bekabeling (dat er uiteindelijk ook allemaal uit moest) straks stukken overzichtelijker gaat zijn onder de baan en dat de treinen hopelijk stukken netter gaan rijden. Het voornaamste probleem was tenslotte dat het materieel op een paar plekken ontspoorde en dat een paar wisselaandrijvingen niet wilden werken.
Ook is de rechtermodule nu net wat minder kaal dan voorheen. En die moest daadwerkelijk nog iets smaller worden aan de ene kant dan de rest vanwege de inrichting van de kamer. De gebogen achtergrond valt in de toekomst als het goed is minder op wanneer er bomen geplant zijn en de moduleverlichting er zo op schijnt dat er geen schaduw valt.
Straks hopen dat de treinen er een beetje op willen rijden wanneer de modules aan elkaar zijn gezet. Daarna gaan sleutelen aan het besturingspaneel en de wisselaandrijvingen. En wanneer dát alles het naar behoren doet gaan puzzelen met de seinen.
Er ligt nu (bijna) overal Peco code 55 rails. Het vervangen was een aardig grote klus, alles opnieuw ballasten en het verloop bijwerken aan de andere geometrie van de wissels, maar ik geloof dat het uiteindelijk geen slechte zaak is dat de bekabeling (dat er uiteindelijk ook allemaal uit moest) straks stukken overzichtelijker gaat zijn onder de baan en dat de treinen hopelijk stukken netter gaan rijden. Het voornaamste probleem was tenslotte dat het materieel op een paar plekken ontspoorde en dat een paar wisselaandrijvingen niet wilden werken.
Ook is de rechtermodule nu net wat minder kaal dan voorheen. En die moest daadwerkelijk nog iets smaller worden aan de ene kant dan de rest vanwege de inrichting van de kamer. De gebogen achtergrond valt in de toekomst als het goed is minder op wanneer er bomen geplant zijn en de moduleverlichting er zo op schijnt dat er geen schaduw valt.
Straks hopen dat de treinen er een beetje op willen rijden wanneer de modules aan elkaar zijn gezet. Daarna gaan sleutelen aan het besturingspaneel en de wisselaandrijvingen. En wanneer dát alles het naar behoren doet gaan puzzelen met de seinen.
- Bijlagen
-
- Vers spoor op de brugmodule. Die lange wissels hebben wel wat.
- brugmodule_nieuwspoor.jpg (112.84 KiB) 4911 keer bekeken
-
- De rechtermodule is voor de helft nog smaller...
- rechtermodule.jpg (105.54 KiB) 4911 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Het ziet er allemaal erg veelbelovend en leuk uit Norm!
Hopelijk rijdt het zodadelijk probleemloos.
Succes,
Groetjes,
Hoontje
Hopelijk rijdt het zodadelijk probleemloos.
Succes,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid