Arendsnest Bergspoor | Automatisch rijden met iTrain

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door spoor65 »

De 6,5cm is denk ik een prima uitgangspunt, hier zit ik rond de zelfde afstand wat vrije ruimte profiel betreft.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Michiel »

Ik rij zonder bovenleiding, en dan kan de "spoed" per omwenteling terug gebracht worden tot 45mm (gemeten van spoorkop tot spoorkop). De vrije ruimte tussen spoorkop en onderkant van bovenliggende winding is 32mm, het minimum wat N voorschijft. Dat levert meteen een voordelige stijgingspercentage op in mijn geval van rond de 2%.

Nu, elke loc trekt anders. Er zijn locs waarmee ik met anderhalve meter sleep de helling op kan, andere locs krijgen amper 30cm sleep de helling op. De loc bepaald meer hoe lang een sleep kan worden, dan de helling van de helix, maar hoe lage hoe beter.

Succes met de bouw. Het begin is alvast erg verzorgd. Doe zo voort!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

@ Nico, inderdaad, ik ga ook met wat treinen testen.

@ Freddy, ik ga nu ook uit van de 6,5cm optie. en icm het testen kijken of dat het wordt.
Het mooie is dat je flink kan stellen.

@ Michiel, thanks het is ook leuk om te doen. Ik hou zoiezo van werken met hout. Daar kan je leuke dingen mee doen.
Het valt of staat wel met het gebruik van goed gereedschap. Maar daar heb ik voldoende van in huis.

Ik heb de draadeinden erop zitten nu en de eerste laag zit er nog los op om is even te kijken.
Tevens heb ik een mal gemaakt van multiplex om op de opvolgende lagen de gaten netjes op dezelfde plek te krijgen.

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Demping gelegd, onderste laag afgesteld op ongeveer 2,3%.
Daarop de eerste 2 sporen gelijmd en de bedrading eraan gesoldeerd.
Tevens ook alvast de bezetmelder erop geschroefd. Het is de bedoeling om max 8 blokken in mijn helix te verwerken.
Per blok 2 bezetmeldpunten.

Afbeelding
Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Jos »

Bij mij is elk spoor in elke laag 1 blok. Anders duurt het erg lang voordat er een volgende trein je helix in gaat :-)
Ziet er verder goed uit!

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Jos,

Bedankt voor je reactie, ik ga inderdaad ook per laag 1 blok realiseren.
Dus eigenlijk 2 voor beide sporen.
Vermoedelijk kom ik dan ook niet uit met de bezetmelder maar dat moet ik nog even bekijken.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Bijna op de hoogte die ik moet hebben.
De bovenste laag nog het spoor vastlijmen en draden solderen.
Daarna nog een half ovaal erop en dan kan die in de baan gebouwd worden om te gaan testen.
Afstand van de laag van bovenkant multiplex naar bovenkant multiplex is 6,5cm op dit moment maar dit kan dus nog worden bijgesteld.

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er netjes uit Rembrand. Ben benieuwd op welk stijgingspercentage je uitkomt


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Nico,

Het binnenste spoor is zo'n 2,3% ongeveer.
Het zal iets fluctueren.

De planning is om gewoon een trein met een sleep van 1,5 meter te testen en kijken of die via het binnenste spoor omhoog kan rijden.
Het buitenste spoor wordt het dalende spoor.
Dat kwam helaas niet anders uit.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Vandaag de helix aangesloten op de bezetmelder en een klein testje gedaan met een loc en twee wagons die toevallig in de buurt waren. De helix staat nu nog niet in de baan namelijk.



Afbeelding
Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Bjor »

Strak werk Rembrand; netjes gemaakt. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Rembrand, de loc kan zo te zien met gemak nog wel een aantal extra wagons trekken.
Dit gaat helemaal goed komen :!:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Vanavond wederom een test, nu met 14 wagons en volgens mij rijd het prima omhoog.
Om de aansluiting te realiseren naar de module die erboven komt moet ik alleen per rond een halve cm hoogte winnen. Hierdoor stijgt ook het stijgingspercentage van het binnenste spoor naar 2,6%

De grootte vraag hoe erg is dat voor de belasting van de
Het filmpje is nog zonder extra hoogte per ronde.



Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

PatrickReijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016 16:46

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door PatrickReijn »

Hi Rembrand,

Wij hadden elkaar laatst gesproken op de mini beurs bij Domb. leuk om je draadje te zien en de klim ziet er zeer netjes uit met deze sleep!!

Groetjes,

Patrick



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Hola,

Yep leuk dat je reageert.
Ik moet overigens nog steeds mijn bestelling bij DTS doen :P.

Ik ben erg blij met de helix, enkelt had ik beter moeten rekenen, hij is net iets te breed voor het frame waar mijn modules op rusten.
Dus ik ga het frame aanpassen om de helix erin te krijgen die had 2 cm smaller moeten zijn.
Daarnaast komt de helix hoger in het frame te hangen dat de bedoeling was maar dat is denk ik het alternatief voor het compenseren van 3 cm hoogte verschil die ik moet overbruggen om de aansluiting naar de module goed te krijgen. Anders moet ik zoals eerder geschreven het stijgingspercentage aanpassen naar 2,6%. en die wil ik eigenlijk houden zoals die nu is namelijk 2,3 op zijn max.
De 3 cm hoogte verschil met het schaduw station en onderste sporen op de helix werk ik dan wel weg in mijn schaduwstation.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Bouw achthoek Helix

Bericht door Rem_Brand »

Alles moet je leren en een eerste keer is altijd een eerste keer. Ik ben erg blij met hoe mijn helix is geworden.
Echter, hij had 2 cm minder breed moeten zijn waardoor die tussen het frame paste ipv net niet.
Het frame heb ik nu aangepast (lees een stuk eruit gezaagd) en de stevigheid ga ik op een andere manier weer realiseren.
Daarnaast had ik qua hoogte verschil ook beter kunnen rekenen om beter uit te komen.
Tevens kwam ik erachter dat mijn dalende spoor niet op de door mijn gedachte manier aangesloten kon worden op de helix, ik heb nu een andere methode bedacht die ook goed werkt maar het had ook voorkomen kunnen worden.

Al met al leer je een hoop en icm met de modules hoogtes vrij ruimte profiel etc... moet je met een hoop rekening houden.

Wat wel mooi is is dat de helix nu op zijn poten staat in de baan.
Volgende acties zijn het uitzagen van ruimte voor het dalende spoor om die aan te sluiten.
Maar eerst ga ik de draadeinden inkorten zodat ik de module die boven de helix hoort op zijn plek kan plaatsen om te kijken hoe het allemaal nu echt uit gaat komen.
Gezien de tijd kan ik dat pas morgen gaan doen.

foto mag natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Rem_Brand »

Zo weer een stapje verder.
De helix staat op zijn plek en het dalende spoor heb ik qua sporenloop ook op de rit.
Ik moest het reeds gelijmde spoor hiervoor een stuk loshalen maar dat ligt nu op de juiste plek.
Beetje bij beetje een stuk verder. :D

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er allemaal netjes uit en leuk om de voortgang van je baan te lezen.

mvg

Arnold



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Rembrand,

Een vraag, die mij altijd intrigeert bij een helix: hoe kom je er bij als er achterin de helix iets mis gaat?
Mijn aanname is, dat de bovenkant bij jou dicht is. Via de onderzijde lijkt lastig, gezien de (steun)poten op de foto.

Bij mijn eigen baan heb ik vooralsnog gebruik kunnen maken van 2 lange verbindingen, waardoor ik een helix kon "omzeilen". Dit mede vanweg bereikbaarheidsproblemen bij een eerder project.

Nu bezig met de planning van een nieuwe baan, waarin waarschijnlijk wel een helix nodig is. Ik wil het dan wel zo maken, dat de sporen van de helix overal goed bereikbaar zijn.

Daarom hoop ik te leren van de collega,s.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Rem_Brand »

Arnold, bedankt voor je reactie.
Het is een leuk process, ook al gaat het laannngzaam maar stukje bij beetje weer wat verder iedere keer.

@ Barry, ik ben nog jong ;) en kan via de binnenkant van de helix onderlangs bij alle sporen.
Dat zelfde geld voor de sporen die naast de helix liggen, die komen ook onder de module.
Je kan in zijn soort onderlangs. Vergemakkelijk eigenlijk en dan kan je in een zithouding zo in de helix.
Eigenlijk vrij comfortabel ook nog.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Rem_Brand »

Vanavond een kort testje gedaan met de zelfde sleep als toen de helix nog niet op zijn plek stond.

Het spoor wat omlaag rijd, het buitenste spoor is nu aangesloten op module 4.
Dit is eigenlijk ook de meest gecompliceerde module geworden omdat hier de helix onder zit en ik niet de makkelijkste manier heb gekozen om de helix op de module aan te sluiten. De treinen kunnen hier of via een keerlus op de module blijven en terug rijden het scenery gedeelte op of ze kiezen ervoor om de helix op te rijden richting het schaduwstation. Ik heb ervoor gekozen om de wissels in het zicht te houden voordat de sporen in een tunnel verdwijnen.
Afijn.

Filmpje van de BR203 met 14 4 assers die omlaag rijd naar een stuk spoor in het schaduwstation.
De lengte van het schaduw station is de gehele lengte onder module 5,6 en 7. In totaal 360cm. Waarin ook nog een keerlus in verwerkt moet worden. De resterende lengte moet vol komen met sporen voor de treinen.

Volgende stap is het aansluiten van het omhooglopende binnenste spoor.



Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Rembrand


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Rem_Brand »

Nico,

Ik ben ook zeker niet ontevreden.
Wat ik wel ondervind is dat alles veeeeeel tijd kost.
Ik overdenk ongeveer alles en het gaat maar gestaag.
Soms frustreert dat maar goed stukje bij beetje iedere keer weer wat verder.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door Nico Essers »

Dat klopt Rembrand. Soms ben je uren bezig en ben je bijna niets opgeschoten. Daarom ben ik nu aan de bruggen en portalen begonnen zodat er wat meer afwisseling is. Als ik later dan weer zin heb om onder de baan te kruipen dan sluit ik wel de laatste 2 wissels naar de zijlijnen aan.
Ik verwacht dan ook dat de scenerie meer voldoening geeft dan de rails met zijn veelvoud aan draadjes solderen (niet echt mijn favoriete onderdeel).
Het is natuurlijk wel een mooi moment als de locs hun volledige rondjes kunnen maken en blijkt dat alles in iTrain goed ingesteld is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arendsnest N-Spoor | Aansluiten/inbouw Helix

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Rembrand,

De helix loop soepel zo te zien dus dat kan je dan van je lijstje halen ;)
Ik denk soms ook: wat heb ik vandaag gedaan.......... Maar er zijn ook momenten dat al het werk "loont" en dan heb je weer een mooi stukje werk afgemaakt zoals nu je Helix :D :D :D

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie