Arendsnest Bergspoor | Automatisch rijden met iTrain

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Willempie »

Rembrand,

Dan ben ik toch wel benieuwd wat daar beter aan is aan die setjes, dan aan de servo's die normaal bij de ServoSwitch wordt geleverd.
Die is speciaal gekozen om de decoder optimaal te laten werken, dat is met andere Servo's zeker geen garantie.

Groetjes



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Wim,

Beter is een groot woord, uitgebreider is het meer.
Het betreft de servo aandrijving startset met 4 servo's van DTS.

Klikkerdeklik

Wordt geleverd met de HXT900, Servobeugel, schroeven en verenstaal.
Dat zou volgens mij prima moeten werken, ik had dat nog even geverifieerd, de types komen overeen.

Als ik ergens overheen gelezen heb hoor ik dat natuurlijk graag.

Groetjes,
Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Willempie »

Rembrand, de tijd zal het leren of het type Servo je bevalt. Wij leveren andere Servo's

Groetjes



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Huh, maar op de website bij de superaanbieding tekst in het midden staat toch echt deze tekst:

"ServoSwitch is een Servo-decoder met puntstuk polarisatie incl. een Servo (HXT900 of HXT500) voor slechts 16,50 per wissel.
ServoSwitch als boven, alleen per twee in een behuizing voor slechts €32,00."


Nu ik verder lees bij de beschrijving van de Servoswitch met servo (2) lees ik inderdaad het andere type:

ServoSwitch voor het aansturen van twee servo's waarbij de adressen onafhankelijk van elkaar zijn in te stellen. Inclusief een Servo afhankelijk van de voorraad (SG92R).

Nu lijkt het me niet dat het niet gaat werken maar de tekst op de website is dan wellicht misschien wat onduidelijk.

Is de Servoswitch dan nooit getest met de HXT900?


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Debvd »

Rem_Brand schreef:Huh, maar op de website bij de superaanbieding tekst in het midden staat toch echt deze tekst:

"ServoSwitch is een Servo-decoder met puntstuk polarisatie incl. een Servo (HXT900 of HXT500) voor slechts 16,50 per wissel.
ServoSwitch als boven, alleen per twee in een behuizing voor slechts €32,00."


Nu ik verder lees bij de beschrijving van de Servoswitch met servo (2) lees ik inderdaad het andere type:

ServoSwitch voor het aansturen van twee servo's waarbij de adressen onafhankelijk van elkaar zijn in te stellen. Inclusief een Servo afhankelijk van de voorraad (SG92R).

Nu lijkt het me niet dat het niet gaat werken maar de tekst op de website is dan wellicht misschien wat onduidelijk.

Is de Servoswitch dan nooit getest met de HXT900?
Had dat ook al gelezen dus verbaasde me ook al even :)



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Willempie »

Wij behouden ons het recht voor de uitvoeringen te wijzigen als dat nodig blijkt te zijn.
De ServoSwitch is getest met de HXT500 en HXT900, en deze Servo's geven wat problemen zoals gebleken is in de loop van de tijd.
En zoals gezegd de tijd zal Rembrand leren of het type Servo hem bevalt.

Groetjes.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Debvd »

Willempie schreef:Wij behouden ons het recht voor de uitvoeringen te wijzigen als dat nodig blijkt te zijn.
De ServoSwitch is getest met de HXT500 en HXT900, en deze Servo's geven wat problemen zoals gebleken is in de loop van de tijd.
En zoals gezegd de tijd zal Rembrand leren of het type Servo hem bevalt.

Groetjes.

Duidelijk Willem, Zou dan alleen even de website updaten. ;)



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Willempie schreef:Wij behouden ons het recht voor de uitvoeringen te wijzigen als dat nodig blijkt te zijn.
De ServoSwitch is getest met de HXT500 en HXT900, en deze Servo's geven wat problemen zoals gebleken is in de loop van de tijd.
En zoals gezegd de tijd zal Rembrand leren of het type Servo hem bevalt.

Groetjes.
Hoi Wim,

Duidelijk verhaal, maar de info op de website bij superaanbieding geeft wel wat verwarring.

Welke symptomen moet ik op letten inzake de problemen die deze servo's kunnen geven?

Ik hoor het graag,

Groetjes,
Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Maurits71 »

dat ze niet reageren of op hol slaan zei deze ervaringsdeskundige


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Hmm dan moet ik misschien toch maar een paar servo's SG92R aanschaffen.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Vanmiddag een flink aantal bomen mogen ontvangen.

Zo nu en dan maar wat scenery materiaal aangaan schaffen.
Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door marco »

Tsja ik vind het ook vreemd dat je niet de bijbehorende servos gebruikt.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

marco schreef:Tsja ik vind het ook vreemd dat je niet de bijbehorende servos gebruikt.
Hoi Marco,

tja opzich ben je natuurlijk vrij om te kiezen in wat je aanschaft. De optie is er ook om ze zonder servo te kopen.
En omdat er op de website ook wordt verwezen naar het gebruik van de HXT900 ging ik er ook niet vanuit dat die dus bekend zijn met wat issues en je die daarom dus beter kan mijden. Ik had ook verwacht dat die erbij geleverd zou worden.

Maar goed het betreft maar een paar servo's en wat spraakverwarring, dat kost ook allemaal de hoofdprijs niet.
Ik ga even kijken wat ik ga doen icm met hoe mijn baan zich verder ontwikkeld, de spullen die ik nu aanschaf wil ik voornamelijk gebruiken om te testen en te kijken hoe een en ander werkt. De kans bestaat dat ik het daarna weer helemaal anders ga doen.

Dat is het mooie van de hobby, lekker testen en bouwen en kijken wat het beste tot zijn recht komt.

Groetjes, Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Debvd »

Rem_Brand schreef:
marco schreef:Tsja ik vind het ook vreemd dat je niet de bijbehorende servos gebruikt.
Hoi Marco,

tja opzich ben je natuurlijk vrij om te kiezen in wat je aanschaft. De optie is er ook om ze zonder servo te kopen.
En omdat er op de website ook wordt verwezen naar het gebruik van de HXT900 ging ik er ook niet vanuit dat die dus bekend zijn met wat issues en je die daarom dus beter kan mijden. Ik had ook verwacht dat die erbij geleverd zou worden.

Maar goed het betreft maar een paar servo's en wat spraakverwarring, dat kost ook allemaal de hoofdprijs niet.
Ik ga even kijken wat ik ga doen icm met hoe mijn baan zich verder ontwikkeld, de spullen die ik nu aanschaf wil ik voornamelijk gebruiken om te testen en te kijken hoe een en ander werkt. De kans bestaat dat ik het daarna weer helemaal anders ga doen.

Dat is het mooie van de hobby, lekker testen en bouwen en kijken wat het beste tot zijn recht komt.

Groetjes, Rembrand
That ' s the spirit Rembrand....wie weet loopt het super bij je :)



Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Inderdaad, we gaan het zien.

De afgelopen 2 weken wat bestellingen de deur uit gedaan.

1 ervan is wat spulletjes bij DTS.
Waaronder ook maar de ASB om de servo's aan te sturen met de hand.
Een Digikeijs DR5000 ter vervanging voor mijn z21.
Meanwell RSP MW 15VDC 100W voeding voor de ASB's en andere toekomstige te voeden objecten.
en 2 decoders om een BR101 te digitaliseren en een BR218 te voorzien van een andere decoder.

Tevens ook een bestelling Peco spullen en Woodland scenic vandaag binnen gekregen.

Afbeelding
Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Vandaag mijn testbaantje weer van zolder getrokken om icm de DR5000 toch is verder te gaan experimenteren met iTrain en blokbeveiliging.

Testbaantje is verdeeld in 4 blokken met ieder 2 bezet melders.
De bezetmelder van Rosoft zit via S88 aangesloten op de EXT88in poort op de DR5000.

In eerste instantie even de DR5000 via usb aangesloten op mijn laptop en iTrain erbij gehaald.
Ik kwam er alleen achter dat in deze proef versie van iTrain de loconet interface niet inbegrepen zit ivm licentie kosten. Begrijpelijk, daarom de TPlink wifirouter even aangesloten op de LAN poort van de DR5000 om mijn laptop te connecten via wifi om zodoende via de Xpressnet interface iTrain te verbinden met de DR5000.
Dat lukte eigenlijk vrij snel allemaal dus dat gaat iig goed.
Blokbeveiliging is nog niet helemaal op orde, eerst moest ik nog een instelling wijzigen om iig de bezetmelding door te laten komen in iTrain. De instelling zat hem overigens in de DR5000.

Lekker bezig geweest iig.
Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Nico Essers »

Leuk spul dat je gekocht hebt. Ik heb zelf ook zo'n ASB gekocht bij Martin bij Station N-Spoor. Helaas nog geen tijd gehad om ermee te spelen.
Dat testbaantje is een goed idee om te de basis te verkennen. Dat wil ik zelf ook gaan doen, moet alleen eerst nog uitzoeken hoe ik een Raspberry Pi 3 kan gebruiken met iTrain. :D


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Ja bevalt mij wel, geeft even goed de mogelijkheid een beetje te testen zonder dat je dat op je feitelijke baan moet doen.
Voordeel is mijn baan staat op zolder en dit is in de huiskamer te plaatsen :)

Wel zo gezellig.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Na wat horten en stoten vandaag via iTrain automatisch rijden op mijn proefbaantje werkend gekregen.

Superblij iig, de materie van het rijden via de computer was tot nog toe allemaal wat onduidelijk maar alles valt rustig aan een beetje op zijn plek.
Nog veel te leren iig.

Filmpje mag natuurlijk niet ontbreken.

Klikkerdeklik


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Vanmiddag de homemade grasmaster van spoorfreak geprobeerd en een klein stukje gras gemaakt.
De loc staat erbij om een beetje het idee te krijgen van de schaal. Ik vind hem super werken.

Linkje naar de betreffende pagina hier op N spoor forum: Te koop: Home made Grasmaster

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Vandaag mijn eerste loc gedigitaliseerd.

Betreft een Fleischman BR101 en de decoder die erin gegaan is is een KUEHN N45 met draad.

Ik heb ook een BR145 die al reeds gedigitaliseerd was en het onderstel en printplaat is zo goed als gelijk aan die van de BR101.
Wel viel me op dat de motor niet geïsoleerd is van het frame van de loc zelf in de BR145.
Aangezien die van de BR101 identiek is en ik het niet aandurfde om de motor niet te isoleren heb ik deze wel geïsoleerd met stukjes plakband.

Heeft iemand wellicht ervaring met dit type loc van Fleischmann?
De BR101 dus of de BR145

Wat ik her en der lees moet je er altijd voor zorgen dat je motor elektrisch gescheiden is en alleen contact heeft met de decoder.

Ik heb ook een filmpje gemaakt, hij kruipt heerlijk rustig ook dus ik ben niet ontevreden. :)

Klikkerdeklik


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Regenachtig weer, dus weer tijd om boven wat te doen aan de baan.
Langzamerhand aan mijn station begonnen.

Afbeelding


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

... dubbel
Laatst gewijzigd door Rem_Brand op 19 jan 2018 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Rem_Brand »

Het is even geleden maar ik ben gestaag verder aan het bouwen.

In okt 2016 ben ik gestart met het bouwen van 7 modules. Inmiddels ligt op alle modules spoor en kan ik als het meezit over 1 a 2 weken middels de gekochten licentie van iTrain een rondje gaan rijden met blokbeveiliging.
Inmiddels ziet het er zo uit.

Afbeelding

Van links naar rechts module 1, 2, 3, 4, en dan rechts de hoek om nummer 5 nog zichtbaar en 6 en 7 staan niet op deze foto.
Alles moet dus demonteerbaar blijven.
In de afgelopen periode heb ik veel geleerd en een paar keer flink mijn hoofd gestoten maar met vallen en opstaan leer je al doende steeds meer.
Op module 2 3 en 4 wordt een stations situatie gecreëerd, dit zijn eigenlijk de modules die recht tegen de achtermuur grenzen.

Centrale: DR5000
Blokbezetmelding S88 icm de Rosoft modules
Wisselbesturing gaan we regelen middels OC32

De focus ligt momenteel op het rond krijgen van de baan zodat ik op iig 1 spoor een rondje kan gaan rijden. Daarna verder uitbouwen en leren leren en nog is leren :)


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arendsnest N-Spoor

Bericht door Hoontje »

Mooi, succes met het leren! Hopelijk rijdt het snel z'n rondjes.

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie