Testbaan in testfase Update! Nu Dubbeltractie automatisch!!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Weer een stapje verder in leren omgaan met elektronica :D

Gisteren kon ik eindelijk sinds de beurs weer ff een uurtje prutsen en aan de gang gegaan met de OC32.... En koppeling in Koploper en JAA :D :D de servoś bewegen op commando in koploper....nou me weer verdiepen in de uiteindelijke instellingen en dan kan ik de vervelende wissels eerst gaan vervangen met servo sturing voordat ik weer verder ga testen met de baan.

Ook hier geldt momenteel er weinig tijd als het een uur in de week is, is het veel.


To be continued


Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Ondanks dat ik momenteel amper fysiek aan de baan kan werken, heb ik intussen wel de testbaan volledig in Koploper gezet.

Wat kunnen 23 blokken tot aardig een spinnenweb opleveren :lol: :lol:

Afbeelding

Ben nu in de testmodus aan het testen in koploper of er geen rare dingen gebeuren of dead locks ontstaan etc. Het leuke van deze werkwijze is dat ik heel veel leer omdat ik regelmatig geconfronteerd wordt met uitdagingen, zoals beperkingen creëren bijv ... wil niet dat 6 assers op de binnenbaan komt etc.

Zodra ik weer thuis ben en Martin de resterende spullen heeft dan hoop ik onderstaand plaatje live uit te voeren en dan maken we weer ff een filmpje .....Ach had ik maar meer vrije tijd...

Afbeelding

Wordt vervolgd ;) :D


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Jos »

Spinneweb? Ach, het kan altijd erger :mrgreen:

Afbeelding

En ja, 6 blokken moeten nog verbonden worden, die zijn nu nog niet opgenomen in de routes.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Zo weer ff Update :-)

Intussen alle wissels aangesloten dus zowel met magneetspoel als servo. Ook de twijfelachtige magneetspoelen vervangen door servo's.

Gisteren eerst ff met 1 loc alle sporen en terugmeldpunten gecheckt en wou daarna automatisch rijden.

Echter bij de eerste loc liep moeizaam, dus eerst maar de hele baan schoongemaakt. Het rijdt nu maar niet van harte.

Was is jullie advies om de baan goed schoon te krijgen? heb wel zo een blokje maar ben daar niet echt tevreden over hoe dat schoonmaakt. IEmand anders nog ideeën?

Dan kan ik volgende keer als alle treinen soepel rijden weer een filmpje plaatsen :-)

Groet Bjorn

P.s. zie dat bij mij ook Photobucket uit geemmerd is ...ga ik nog aanpassen de komende weken



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Testbaan in testfase

Bericht door erik-n-fan »

Het schoonmaken doe ik met een beetje wasbenzine op een doekje. Zo poets je in no-time de sporen schoon van vastzittend vuil.
Daarnaast goed in de gaten houden dat je lok ook schone wielen heeft, anders rij je nog steeds beroerd en zit er zo weer vuil op je spoor :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Nou .....

je hebt wel eens van die dagen of weken dat je %&#@%*%@&^@%$( :evil: :? :cry: :evil: zoiets heb waar is de brandstapel.

Ik heb nu OC32 en de eerste 5 servo's super en de volgende 4 servo's alleen maar problemen. Dan lijkt het op er niet genoeg stroom (alleen de laaste 4) want bij negen stuks gaat ie bijna niet om. terwijl er toch genoeg power hangt om 15 oc32 te voeden.... Als ik de eerste 5 loskoppel gaat het al beter....dus stroom rechtstreeks ....en dan is het daarna een algehele malaise dat ze steeds minder doen en bijna stil staan......Heb alle hp04 al vervangen etc. je wordt er gewoon moedeloos van ...de ene partij zegt als het in OC32 config werkt dan is het ok dan ligt het aan Koploper en daar hoor je andersom.... (En Nee een ander programma vindt ik niet de oplossing, werkt bij meerdere mensen dus zou het hier ook moeten doen) :shock: :cry:

Samenvattend ...MOEDELOOS wordt je ervan.......ben er ff nu klaar mee ....niemand is dit ooit tegengekomen dus sta je ergens in het midden stil.....dit zijn van die momenten dat ik echt zoiets van na bijna 3 weken uitproberen, vervangen opnieuw installeren etc dat ik er het bijltje erbij wil neer ga gooien.

Dus geen voortgang hier alleen maar achteruitgang..... :shock: :cry:

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Jos »

Bjorn,

Vermoedelijk is je voedingstrafo niet sterk genoeg. Ik schakel met de servoswitch van Rosoft, en bij mij vraagt de baan alleen al om de servo's te bekrachtigen 6 ampere. Nou heb ik wel een beetje veel servo's maar ze lusten best wel wat stroom. Hoe voed jij je servo's? Dedicated trafo of voeding die ook meer zaken voorziet van stroom?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Hoontje »

Ha Bjorn,

Wat voor spanningsbron/trafo gebruik je?
Daarnaast, je spreekt van 9 servo's? Zijn zij allen aangesloten op pinnen die voorzien zijn van een weerstandsbank? Daarvan heb je er dus 2 nodig.

Wel vervelend voor je, we komen er vast wel aan uit wat het is!

Sterkte,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Testbaan in testfase

Bericht door BenQ »

Probleem bij de voeding van de OC32 is dat bij het aanzetten de servo's allemaal tegelijk omgaan, en met 1Ampere per Servo heb je gauw een probleem.
Had een 12 volt voeding 1 Ampère en daar had een Veldman setje achter zitten, de transistor koelde ik met een koellichaam uit de computer.
Die had ik vastgelijmd met smeltlijm, toen ik wat meer servo's er aan had hangen zakte de spanning, daardoor ging de stroomsterkte omhoog en smolt de lijm. Het koellichaam was gloeiend heet.
Heb nu een 7,5 Volt 100 Watt voeding en die is bij 3x OC32 soms te weinig.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Hi Allen,

Duurde even maar moest onverwachts werken vandaag.

Ik heb een gestabiliseerde voeding Meanwell RSP MW 7,5VDC 100W.....als alle wissels naar beginpositie moeten dan gaat het nog wel, maar daarna is met elke beweging die je maakt zakt alle fut eruit alleen de eerste 5 doen het dan nog wel. Heb de Sp04 al 2 keer vervangen...andere rij gebruikt idem dito....heb er nu 3 weerstandbanken erop zitten. En volgens mij zitten die ook goed anders zou ik hem niet vanuit OC32 config kunnen aansturen. Op het moment dat ik bezig ben met OC32 Config doet ie het goed....Maar ja dat is natuurlijk maar 1 beweging per keer.

Gr. Bjorn



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Testbaan in testfase

Bericht door FidOo »

Gebruik je de functie suspend servo in de oc32 config? Hiermee zorg je ervoor dat de servo spanningsloos wordt gezet na een paar seconden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Hi Fidoo,

Ja die gebruik ik ook

Gr. Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase

Bericht door Debvd »

Hallootjes,

Een Update :-)

Na weken van vechten met de servo's en Oc32 en Koploper.....heb ik het nu eindelijk gevonden dat het nu normaal werkt.

Na een half uur kletsen met Martin Domburg zijn we alle stappen langsgelopen en kwamen toen tot de conclusie dat mogelijk de suspend servo te snel op suspend servo ging.

Dus dit aangepast en ja...het ging al beter met 1 servo maar de rest nog niet....Weer terug naar de OC32 config en uiteindelijk Fade uitgezet en ....ja toen gingen ze allemaal goed om ....Voor mijn gevoel laat OC32 config een andere situatie zien dan als je dat via software laat aansturen, want in OC32 config gingen ze ook telkens meteen om....affijn het lijkt erop dat de communicatie dus vanuit Koploper juist gaat alleen wat trager wordt verwerkt door OC32 of anders....maakt niet uit ....het werkt nu :D :D :D :D

Omdat te vieren heb ik een kort filmpje gemaakt.....welke best wel grappig is...Koploper verraste me in het begin op een leuk spektakel :o :D

https://youtu.be/ahSkHBdLz3M

Let bij het filmpje op de treinen die komen uit het kopstation :lol: :lol: ...verder zit er nog 1 race trein tussen, die moet ik nog ijken en zo.......en de trein die ff vaststond op de wissel doet niet af aan het filmpje was blij met het tijdelijk resultaat.... komende weken ga ik het proberen nog verder te verbeteren en de locs uit te breiden me wagons....


Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

Nog een vraagje ;)

Zijn er meer mensen die OC32 in combinatie met Koploper gebruiken? :?:

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door BenQ »

Ik gebruik de OC32 samen met iTrain en heb daarbij geen problemen.
In het begin had ik ook problemen met suspend, deze staat nu op 0.0.50.1 en dan gaat het goed.
Als je de 50 kleiner maakt gaat de Servo maar gedeeltelijk om.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door martindomburg »

BenQ schreef:Ik gebruik de OC32 samen met iTrain en heb daarbij geen problemen.
In het begin had ik ook problemen met suspend, deze staat nu op 0.0.50.1 en dan gaat het goed.
Als je de 50 kleiner maakt gaat de Servo maar gedeeltelijk om.
20/1 zou voldoende moeten zijn Ben, hier gebruik ik die standaard sjabloon mee en hoef die nooit aan te passen eigenlijk.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testbaan in testfase

Bericht door martindomburg »

BenQ schreef:Probleem bij de voeding van de OC32 is dat bij het aanzetten de servo's allemaal tegelijk omgaan, en met 1Ampere per Servo heb je gauw een probleem.
Had een 12 volt voeding 1 Ampère en daar had een Veldman setje achter zitten, de transistor koelde ik met een koellichaam uit de computer.
Die had ik vastgelijmd met smeltlijm, toen ik wat meer servo's er aan had hangen zakte de spanning, daardoor ging de stroomsterkte omhoog en smolt de lijm. Het koellichaam was gloeiend heet.
Heb nu een 7,5 Volt 100 Watt voeding en die is bij 3x OC32 soms te weinig.
Ik denk dat je even opnieuw naar je installatie moet kijken Ben, een servo die 1 Ampere trekt.

Ik heb hier 168 servos en relais verdeeld over 9 oc's op een enkele 7,5v voeding en mijn stroomopname is door de relais nu 2,5 Ampere. Als ik die uitzet en ik schakel alle servo's tegelijk om dan trekt hij net 800 mA.

Ik denk dat je een ander probleem hebt als een 100W voeding niet toereikend is.

Doe me even een PB anders, dan kunnen we een keer kijken wat er mis gaat.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door martindomburg »

Debvd schreef:Nog een vraagje ;)

Zijn er meer mensen die OC32 in combinatie met Koploper gebruiken? :?:

Groetjes Bjorn
Ziet er leuk.uit kerel.

Blij dat we het lek boven hebben gekregen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Bjorn,

Ik gebruik de OC32 i.c.m. Koploper. Werkt prima.
Voordeel is, dat de centrale niet belast wordt voor het schakelen van wissels en/of seinen. Daardoor de datastroom van DCC beschikbaar voor de locs.

Om diezelfde reden lopen mijn bezetmelders via een HSI88 rechtstreeks naar KL op de computer.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

martindomburg schreef:
Debvd schreef:Nog een vraagje ;)

Zijn er meer mensen die OC32 in combinatie met Koploper gebruiken? :?:

Groetjes Bjorn
Ziet er leuk.uit kerel.

Blij dat we het lek boven hebben gekregen.
Dank je Martin, en ja fijn dat we het konden vinden :D



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

Modelspoorbarry schreef:Hallo Bjorn,

Ik gebruik de OC32 i.c.m. Koploper. Werkt prima.
Voordeel is, dat de centrale niet belast wordt voor het schakelen van wissels en/of seinen. Daardoor de datastroom van DCC beschikbaar voor de locs.

Om diezelfde reden lopen mijn bezetmelders via een HSI88 rechtstreeks naar KL op de computer.

Groeten,

Barry

Hoi Barry,

Top !! Dat was ook de reden dat ik voor de wissels overging naar OC32 :D . Zal je binnenkort ff pb als je het goed vindt om wat dingen te vragen.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

Nou een hele kleine update....

Laatste hand aan het leggen aan de laatste servo's (en natuurlijk kom j er 1 tekort :lol: )

Dus die nog ff bestellen en dan verder als ik weer ff thuis ben.

De DR4018 zijn er nu af en gaan in de verkoop.

Hoop volgende keer weer wat bewegends te laten zien 8-)

Blijft een hobby maar gaat langzamer omdat ik momenteel erg veel werk .....ach je moet wat



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

Nou alle servo's actief :D

Wat aan het testrijden gegaan.... Kom je erachter dat je hier en daar nog wat moet :D finetunen.

En dan rijdt het ook.... Heb faden uitstaan omdat het relatief klein testbaan dus moet er vlot geschakeld worden ...en zoals Bob zei....het is af en toe fijn dat je ze hoort overgaan.

Echter nu heb ik een lok die altijd netjes keerde ...maar nu ff er geen zin in heb...op de intellibox moet ik elke keer de lok keren.... Vanuit koploper gaat het niet...zegt daar wel keren..maar loc wil niet. Dus dan override met de intellibox om botsingen te vermijden.

Moet dit nog ff uitzoeken dus een filmpje laat ff op zich wachten totdat ik de volgende keer weer thuis ben. :shock:



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Nou zoals toegezegd hierbij een kort filmpje meer gericht op het test kopstationnetje :D

AfbeeldingIMG_0258

P.s. zet niet je geluid hard....wist niet dat hij de tv zo hard meenam als geluid

En zal binnenkort de oude foto's weer ff goed plaatsen dan lijkt het weer ergens op :D

gr. Bjorn


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Testbaan in testfase Update!

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Bjorn,

Ik zie geen filmpje!

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie