Testbaan in testfase Update! Nu Dubbeltractie automatisch!!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Testbaan in testfase Update! Nu Dubbeltractie automatisch!!

Bericht door Debvd »

Hoi,

Intussen begonnen met het uit losse pols leggen van de testbaan. Het wordt een testbaan voor DCC en waarschijnlijk OC32 in combinatie met koploper of Itrain.

De testbaan moet alle facetten van mijn toekomstige baan hebben, waaronder kopstation, schaduwstation, parkeersporen tegenover kopstation, een in en uitvoeg rails ten behoeve voor het rangeerterrein. Rangeerterrein wil ik handmatig blijven besturen. En uiteraard wat wisslestraten en een klein station erin. Ga voornamelijk testen met loks zonder wagons en treinstellen.

Intussen wat neer gelegd. zie foto

[url=http://s1002.photobucket.com/user/bjoka ... c.jpg.html]


Linksbovenin het kopstation...schuift nog wel wat naar links op goede opstelsporen te maken (max 2 of 3 wagons lang). In het midden onderin schaduwstation met 4 opstel sporen en daarboven "2de station" met 2 sporen. In de wisselstraat nog een wissel die naar het rangeerterrein leidt. Bovenin bij het kopstation een wisselstraat en rechtsboven komen nog wat wissels. Even alles goed nog uitleggen om ook de blokken goed te kunnen vormen.

Op- en aanmerkingen zijn welkom :-)
Laatst gewijzigd door Debvd op 02 feb 2018 23:05, 5 keer totaal gewijzigd.



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Mijn testbaan

Bericht door Ronaldp »

En dit noem je een test baantje..........
Is gewoon bijna en echte baan hoor :D

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Hi Ronald,

Als je het zo bekijkt dan is het idd een grote testbaan. Maar ik dacht op deze manier alle facetten van digitaal en blokken en aansturing boven water te halen. :shock:

Beetje mijn manier van werken. Meteen keihard leren van fouten.

Ik heb intussen nu met ombouwen van mijn locs/treinstellen 2 locdecoders en 1 functie decoder gesloopt. Maar wel met fouten die ik nu niet meer maak. :D :D

En verder kan ik altijd Martin nog ff plagen :lol: :lol: die heeft me weer getriggerd om een deel in OC32 te doen :? :shock:


mvg,

Bjorn



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Mijn testbaan

Bericht door Wablo »

Bjorn,
Ik zag op de foto dat jouw baan tegen een kast aanstaat, ik weet niet of hij verrijdbaar is maar hoe diep is je treintafel ???
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Hoi Bert,

Dit zijn nu nog platen op de grond, bedoeling is als ik de baan zeg maar uitgetekend heb, dat ik deze op balken zet. En is dan ook rondom benaderbaar. De diepte is 122 cm. Ben nog wel aan het kijken voor wat kleinere radius bochten voor de testbaan, dan kan hij wat smaller worden.

Groetjes,

Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Eindelijk weer even een paar dagen thuis geweest.

Dus ff lekker bezig geweest met de test baan.

Intussen staat het geheel op poten en kan er nu wat makkelijker bij. De test baan wat beter uitgelegd en dat tot de ontdekking komen dat er een wisselstraat miste. Dus nog even toegevoegd.

Denk dat nu alle onderdelen die ik erin wil zit, moet alleen nog de rangeer uit en invoeg strook nog maken. Al deze onderdelen komen terug in de uiteindelijke baan :D

Nu ff rustig aan het testrijden en dan ga ik het vastzetten met schroeven en kan ik de volgende keer, geen idee wanneer dat weer is, de wissels gaan aansluiten en dan verder met de blokken en bezetmelders.

Nog ff bedenken of ik dat nu met digikeijs doe of met OC32 twijfel nog ff. Anders nog een keer Martin pesten :lol:

Hierbij nog wat foto's, graag op en aanmerkingen ...moet nog veel leren ....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatste foto is na wat rondjes proefrijden.

Kom er wel achter dat ik de ringleiding nog moet monteren en solderen. Trouwens over het solderen gesproken, iemand ervaring met solderen van arnold rails.... kreeg het amper vast.. dus als iemand tips heeft.

Groetjes Bjorn



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn testbaan

Bericht door FidOo »

Vind het wel een erg complex testbaantje.. (misschien wel onnodig complex) maar goed, succes met aansluiten.

Staan overigens wel 2 mooie MAK loks op de laatste foto!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Mijn testbaan

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Bjorn.

Ja, ik heb zo’n 45 jaar ervaring met Arnold-rails en heb het opgegeven te proberen daar draadjes aan te solderen…..

’t Klinkt een beetje l.ll.g, maar aangezien dit merk rails niet meer wordt geproduceerd, zou ik je ernstig in overweging willen geven om over te stappen op een andere fabrikant.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn testbaan

Bericht door shoven »

Sommige merken/soorten rails zijn amper te solderen. Ik ben daar een tijd geleden achter gekomen toen ik wat oude Minitrix rails effe snel ergens wilde inbouwen... geen draad aan vast te krijgen. Blijkt dat dat spul van een bepaalde legering is gemaakt die bijna niet te solderen valt.
Arnold rails is een vergelijkbaar gevalletje. :evil:
Nieuwere Minitrix rails is geen probleem, net als Roco, Fleischmann en Peco.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

FidOo schreef:Vind het wel een erg complex testbaantje.. (misschien wel onnodig complex) maar goed, succes met aansluiten.

Staan overigens wel 2 mooie MAK loks op de laatste foto!

Hoi Fidoo,

Is inderdaad rond het kopstation complex...maar in de eerste ontwerp tekeningen die ik heb gemaakt komt het ongeveer er zo uit te zien. Dus de redenatie hierachter is als ik dit kan oplossen dan lukt het op de uiteindelijke baan ook. De linkerwisselstraat is er uiteindelijk bijgekomen daar de treinen niet meer naar de binnenring konden.

Ja die Maks zijn mooi ...rijdt ook mooi in tractie... :D



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Zolderspoor schreef:Hallo Bjorn.

Ja, ik heb zo’n 45 jaar ervaring met Arnold-rails en heb het opgegeven te proberen daar draadjes aan te solderen…..

’t Klinkt een beetje l.ll.g, maar aangezien dit merk rails niet meer wordt geproduceerd, zou ik je ernstig in overweging willen geven om over te stappen op een andere fabrikant.

Hoi Zolderspoor,

Klinkt niet lullig hoor :D ... Maar ik heb ontzettend veel ervan liggen dat ik zowieso de schaduwstations in het uiteindelijke ontwerp vooral arnold word en erboven Peco.


Gr. Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

shoven schreef:Sommige merken/soorten rails zijn amper te solderen. Ik ben daar een tijd geleden achter gekomen toen ik wat oude Minitrix rails effe snel ergens wilde inbouwen... geen draad aan vast te krijgen. Blijkt dat dat spul van een bepaalde legering is gemaakt die bijna niet te solderen valt.
Arnold rails is een vergelijkbaar gevalletje. :evil:
Nieuwere Minitrix rails is geen probleem, net als Roco, Fleischmann en Peco.


Grrrr..... :( :shock:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn testbaan

Bericht door shoven »

Debvd schreef: Grrrr..... :( :shock:
Inderdaad, zie ook http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=9862. Je zou kunnen proberen wat stukjes van een ander merk ertussen te doen die je aansluit op de voeding, even ervan uitgaand dat Arnold rails te mixen is met andere merken (geen idee). Dan worden de Arnold delen via de rails gevoed. Is niet ideaal, maar mogelijk scheelt het een bak rails weggooien. :roll:
Of proberen een ladinkje Arnold aansluitrails op de kop te tikken... die moeten er zijn, anders had geen enkele baan gereden met Arnold rails...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn testbaan

Bericht door BenQ »

Je kan er ook een gaatje in boren en dan daar een koperdraadje doorheen steken, aan de onderkant aandraaien en verbinden met de voeding.
Boel werk maar houdt je van de straat.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn testbaan

Bericht door shoven »

Dat klikt nou niet echt bedrijfszeker.
Dan lijkt de boel op MP zetten en wat anders kopen een betere optie...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

BenQ schreef:Je kan er ook een gaatje in boren en dan daar een koperdraadje doorheen steken, aan de onderkant aandraaien en verbinden met de voeding.
Boel werk maar houdt je van de straat.

Nou dat is wel heel veel werk hoor !! ....Nee er moet een oplossing zijn :-)



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

shoven schreef:Dat klikt nou niet echt bedrijfszeker.
Dan lijkt de boel op MP zetten en wat anders kopen een betere optie...

Is optie maar ik heb zoveel denk wel meer dan 90 wissels en veel rails ...rechte en bocht....en flex..

Heb er dankbaar gebruik van gemaakt voor de testbaan :-) Nee ...ik wil dit gebruiken straks voor de schaduwstations ... scheelt dan een hoop geld...nog een paar leuke locs gezien :lol: :D



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Nog wel een filmpje gemaakt ...let niet op de snelheid van 2 locs :oops:


http://vid1002.photobucket.com/albums/a ... G_7858.mp4


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn testbaan

Bericht door Ronald2016 »

Rijd lekker rond zo. Moet ook eens beginnen met testen en uitzoeken met digikeijs.
Ik denk dat ik het niet zo uitgebreid als dit zal doen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn testbaan

Bericht door BenQ »

Nog even een teststuk gemaakt van mijn voorstel hierboven, heb geen Arnoldrails dus heb me beholpen met Peco code 80:

Afbeelding

De draad is 0,5 mm en het gat links is 0,6 mm en rechts 0,7 mm.
Het gat zit tegen de voet van de rails aan. Met een wagon er over heen gereden maar voel de draadjes niet.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Mijn testbaan

Bericht door nspoorkees »

Als je niet aan de rail kan solderen, soldeer dan de draadjes aan de raillasjes... waarom zo moeilijk doen.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn testbaan

Bericht door BenQ »

Bij mijn eigen baan met Fleischmann rails was het probleem dat de verbinding tussen de rails en railschoentjes op den duur ook slecht was dus heb ik alle verbindingen gesoldeerd maar dat gaat niet of is heel moeilijk met Arnold rails en dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
Misschien lukt het met Purine beter.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Mijn testbaan

Bericht door mini rijder »

Misschien kunnen de aansluitklemmetjes van Minitrix 66519 een oplossing bieden.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Mijn testbaan

Bericht door janiegein »

Het mixen van fleischmann rails en Arnold rails heb ik in verschillende soorten opgelost.
in SS heb ik alleen maar Arnold wissels en rails gebruikt.
doordat ik analoog werk wilde ik in SS stopplaatsen hebben los gevoed van het SS.

inderdaad laat arnold zich niet solderen.
eerst heb ik met oude standaard railsjes Trix aan twee kant verzaagd middels dremel naar de versprongen rails van Arnold.
railklemmen van Trix sluiten goed aan op Arnold en aan Trix kan netjes bedrading gesoldeerd worden.
daar waar ik geen passende Trix of ander merk rails kwijt kon heb ik raillasjes van FLM met art FL 22213 gebruikt en bedrading aan deze raillasjes gesoldeerd.
deze raillasjes hebben een perfecte aansluiting op Arnold.
uiteraard wel de raillasjes van Arnold eraf prutsen door vanaf onderzijde omgebogen klemmetjes terug te duwen alvorens raillasje eraf te halen.
extra voorzichtig bij de wissels daar zitten die omgebogen hoekjes van de raillasjes lastig bereikbaar maar met een fijn schroevendraaiertje o.i.d. is dat goed te doen.

Succes


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Mijn testbaan

Bericht door Debvd »

Hoi Allemaal,


Intussen het plan uitgetekend in scarm, zodat ik een beter beeld kan krijgen van indeling blokken e.d.

Wou jullie hem niet onthouden. ideeën of adviezen inzake blok indeling ik sta ervoor open :-)

Afbeelding



Trouwens ook weer wat verder met solderen Arnold rails.

Met vriendelijke groet,

Bjorn
Laatst gewijzigd door Debvd op 01 feb 2017 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie