Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, een maand verder... Wat een stof in de draadjes van m'n projecten :o . Gelukkig ligt het werk aan het diorama alles behalve stil. Helaas werkt Youtube niet echt mee, dus de filmpjes krijgen jullie later. Of misschien is het wel de voorzienigheid; moet je gewoon komen kijken in Hilversum eind mei! :D :D :D

Goed, foto's; Er komen al verschillende scenes en langzaamaan komt het diorama dus ook tot leven!

Afbeelding

Overzicht van het voorplein bij de Wieldraaierij. Een rangeerploeg is bezig met het lossen van een hoge bakwagon en het overladen van een vrachtwagen. De kraan kan overigens echt draaien...

Afbeelding

Afbeelding

Detailopnames van de overlaad-scene. Het vrachtwagentje is een bakwagentje van Wiking. Hierin heb ik met behulp van enkele 0402 Sunny White en Red LED's verlichting ingebouwd...

Afbeelding

Hetzelfde bakwagentje, nu tijdens het inbouwen van de verlichting...

Afbeelding

Achterlichten. Nog wat te fel, later met de OC32 worden ze gedimd...

Afbeelding

Voorlichten, eveneens veel te fel. Dus dimmen met de OC32 later...

Afbeelding

Ander detail; in de hoge-bakwagen staat een verlader geduldig te wachten tot de kraan teruggedraaid is...

Afbeelding

Terwijl de ene verlader staat te wachten, haalt een ander het dekzeil van de wagen af, zodat men goed bij de lading nieuwe wielstellen bijkan...

Afbeelding

Hier een rangeerder die een V212 radio-loc op afstand besturend, de Wieldraaierij in rangeert...

Afbeelding

Een van de verladers overlegt met de voorman van de Wieldraaierij. Alles is bijna gelost en verladen, maar de V212 die ook op dit spoor staat moet er eigenlijk langs...

Afbeelding

Ondertussen hobbelt het MCC-wagentje vrolijk verder. Hier verlaat hij de Wieldraaierij richting de Provinciale Weg... Deze gevel is nieuw toegevoegd de laatste maand...
De bordjes komen uit verschillende bouwpakketten en eigen-maak op mat fotopapier. Het rode waarschuwingslicht is opnieuw een LED 0402 in een 3D geprinte behuizing die eigenlijk bij een AHOB hoort...

Afbeelding

Ook onder de kraan is een LED 0402 'HARD-White' geplaatst bij wijze van bouwlamp/ver-schijner...

Afbeelding

Na al dit harde werken... Is't tijd voor pauze! :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Ron »

Ontzettend leuk gemaakt allemaal.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

@Ron: Dank je wel! :)

Bouwupdate:

Afgelopen dagen druk gewerkt aan de voltooiing van de grote hal. Enkele uitdagingen waren om het dak nauwsluitend te maken aan de achtergrond, zonder deze laatste te beschadigen en om een gedeelte van het gebouw afneembaar te maken zodat ik bij de servo + MCC auto kan als er iets misgaat. Uiteraard moet dit afneembare gedeelte niet opvallen!

Daarnaast heb ik een achtergrond geplaatst. Ook zijn er weer meer details verschenen en is de weg aangekleed met bermen, bossages, vangrail en verkeersborden.
De lantaarnpalen zijn ingesteld dat ze elke 5,5 minuut aan en uit springen. Dat was nog best een gepuzzel in de OC32. Vanwege de verschillende lantaarnpalen, wilde ik per paalsoort ook een bijpassend lichteffect. Dus simpel aan/uit schakelen was er niet bij. Nu is het gelukt dus. Filmpje volgt ooit nog wel ;)

Goed, foto's:

Afbeelding

Het diorama aan het begin van vorig weekend. De omkasting is gebouwd van 4mm populierentriplex. Dat hadden we hier nog 2 platen liggen...

Afbeelding

De enige startset-Fleischmann V212 met sluitseinen :D

Afbeelding

Flink sjouwen!

Afbeelding

De kraan heeft nu ook stootjukken. Een H-profiel van styreen en een oude buffer van een kapotte loc...

Afbeelding

Enkele vorkheftrucks. Hier nog ongewheaterd...

Afbeelding

De Wieldraaierij staat er al 140 jaar. De klimop groeit gestaag tegen de gevel op...

Afbeelding

De inrit is voorzien van een toegangspoort + hekwerk.. De bordjes zijn van een oud PIKO bouwpakket (gitaar fabriek) en zelfmaak op de inkjet printer met mat foto papier...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Detailopnamen van het hekwerk en wat groen ervoor...

Afbeelding

Plaatsen van de achterwand PEARD leverde deze op een sterke ondergrond. Even insprayen met lijmspray en een nachtje vastdrukken langs de randen (wasknijpers en plankjes) en het ding zit!

Afbeelding

Het hoekje waar de Köff rangeert bevat 2 in onbruik geraakte sporen. Echter sloot hier de achterwand niet echt mooi aan. Daarnaast had ik geprobeerd een wagonnetje te verroesten met ijzerpoeder van ANITA Decor. Met de dremel werd het dingentje op maat gesneden en voorzien van groen, een alleraardigste scene...

Afbeelding

Zicht van bovenaf, het roest is dus daadwerkelijk metaal. Een poeder wat je met verdunde houtlijm opbrengt, dan laten drogen. Drenken met azijn. Na een paar dagen opschuren en uitsmeren en tadaa! Roest!

Afbeelding

Afbeelding

Detailopnames...

Afbeelding

Afbeelding

Grootste klus was het dak bouwen op de grote hal. Dit gedeelte zit vast. Het vergde veel geduld en wat plakband, maar het is gelukt! Rechts komt een afneembaar gedeelte...

Afbeelding

Vanaf de kopsekant is het een imposant geheel aan het worden, al zeg ik het zelf :D ...

Afbeelding

Boven de ingang van de grote hal is met behulp van styreen-met-baksteen-motief een steunmuur gebouwd. Hier nog maagdelijk wit...

Afbeelding

De afneembare verdieping. Deze verbergt de servo die de deur beweegt. De ramen zijn doorkijkbaar, maar er zit geen scenery achter...

Afbeelding

Totaal overzicht van het afneembaar gedeelte...

Afbeelding

En totaaloverzicht zonder afneembaar gedeelte...

Afbeelding

Het losse stuk zelf...

Afbeelding

Het sluit nauw aan, aan de achtergrond. De onderste verdieping ook, alleen staat de muur iets versprongen, zodat de bovenverdieping hieromheen kan klemmen...

Afbeelding

Zijkant/zichtzijde op de afneembare verdieping. Deze valt achter de 'houten' sierstrip van de benedenverdieping...

Afbeelding

Totaaloverzicht van de grote hal met nieuwe verdieping. Alles geschilderd en gewheaterd...

Afbeelding

Ook de Provinciale weg is aangepakt. Links en rechts zijn bermen aangelegd, verkeersborden geplaatst, reclameborden, vangrails én bossages...

Afbeelding

Verweerd verkeersbord. Het pijlbordje is zelfbouw m.b.v. de printer...

Afbeelding

De berm tussen stamlijn + weg met enkele verkeersborden. Het straalt echt de sfeer uit van zo'n stamlijntje waarbij je denkt: 'rijdt hier eigenlijk ooit nog weleens wat?' en dat je dan opeens een trein tegenkomt!

Afbeelding

Verkeersbord wat nog herinnert aan de tijd van de modulebaan van MC de Spoorstaaf. "Kiel Nordhafen" zou na de Werkstatt Alschüberg komen en deze weg leidde daarheen...

Afbeelding

Reclamebord met de naam van de Werkstatt. Het doet vermoeden dat de hoofdingang 200 mtr. verderop ligt. Vergroot het ruimtelijke effect van dit Diorama wat slechts een kleine sectie van het complete Werkstatt terrein laat zien...

Afbeelding

Zicht langs de stamlijn met rechts nog net de V212 en de Draaierij en links de Provinciale weg met vangrails...

Afbeelding

Helikopterview waarbij de vangrail nu wel vastzit + verder aangekleed is de berm. Ik heb met behulp van Woodland Clump Foliage een begin gemaakt met de overgang naar de foto-achtergrond...

Wat rest is nog een laatste test met MCC, met het nieuwe wegdek werken enkele reedcontacten niet meer, dus die moeten opnieuw aangelegd worden. Ook moeten de berijdbare sporen nog aangesloten worden. Ik twijfel nog altijd of ik dit ook automatisch maak, of dat ik gewoon een Trafo eraan knoop...
Daarnaast ga ik nog de zijwanden netjes afwerken en schilderen én moet de deksel er nog opkomen met de dag-nachtsimulatie d.m.v. LED's. Hopelijk heb ik deze week nog wat tijd over, want in april + mei heb ik al m'n tijd nodig voor de grote baan. Die ligt nu al dik 10 maanden uit elkaar en jullie willen die toch ook zien bewegen op Station N-spoor 2017, niet?!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door BenQ »

Alwin,
Ziet er goed uit, vooral die scene met de verroeste wagon. :o ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door kees gorter »

Ik denk dat jij gaat winnen.


Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Rebecca »

Dat ziet er mooi uit!


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!

Dennisvmourick
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2016 07:59
Locatie: Zoeterwoude

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Dennisvmourick »

Wauw hoontje wordt echt mooi mijn stem krijg je alvast voor de dioramawedstrijd op station n-spoor


Met vriendelijke groet,

Dennis van Mourick

Mijn N baan 1e module
station Vught gebouwd
Plannen om museum spoorlijntje modules te bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door traiNiac »

Je diorama ziet er al prachtoig uit Alwin! Als het me lukt kom ik ook naar Hilversum


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Dank allen! Geeft de burger moed!



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door FidOo »

Hij is echt gaaf geworden! Leuk om te zien dat het nu zo ver af komt..!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Stanley »

Zo hey! :shock: Deze wil ik heeuull graag zien in Hilversum :D


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Wablo »

Alwin,
Zo ontstaat wel een diorama met een erg hoog kwijlgehalte, mijn advies voor Hilversum : plexiglas en een grote lekbak :D :lol: :lol:
groetjes
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Dank allemaal en tot kijk dan in Hilversum!

@ Bert, dat plexiglas is geregeld, de lekbak mag je zelf meenemen :mrgreen:

Bouwupdate:

Afgelopen dagen bezig geweest met de verdere omlijsting. Ook zijn er nog wat details verwerkt, maar geen foto's van gemaakt meer.
Met de komst van (een deel van) het deksel, heb ik ook de dag-nachtsimulatie proberen te maken. Dit is nog een heel gepruts met een LEDstrip Warm-White, een RGB-LEDstrip en de OC32. Leon van Perlo heeft ooit wel een demo bestand geupload, maar dat vinden op het dinamo-forum was enorm lastig. Al goed, eenmaal gevonden, werd het een hoop uitzoekwerk, want de handleiding ontbreekt zeg maar... :|

Nu enkele dagen een paar uur zitten 'programmeren' met dit als gevolg. Het beeld is slecht en zwak omdat ik m'n diensttelefoon misbruikt heb voor HET FILMPJE.

Het is een eerste ruwe cut, ik blijf de komende dagen nog wat instellen. Ook de plexi-glasschotten moeten nog op maat gezaagd worden en dan ingepast. En dat bewegende treintje... Mjah... dat komt wel... Ooit... :roll: :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Ronald2016 »

:o Mooi al die ledjes in het donker.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen tijd gaat de bouwsnelheid wat omlaag. Werk, maar ook vakantie gooien roet in het eten.
Inmiddels druk bezig met afstellen van de dag-nacht simulatie en het MCC traject. Soms wordt ik er wel heel moedeloos van. Eerst werkt het en dan, na schilderen, plots niet werkt. Of een Reedcontact wat plots 12mm buiten het traject ligt... Ook blijkt iCar niet om te kunnen gaan met de deur die open en dicht moet gaan. De software voorziet er niet in. Zucht! Nu zelf truukjes bedenken...
Maar goed, we gaan door; foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Het deksel is geplaatst. Binnenkort de plexi glas platen plaatsen...

Afbeelding

Het slopen en opnieuw aanleggen van een deel van het MCC traject...

Afbeelding

Ook zijn er successen! De lantaarnpalen werken allemaal weer...

Afbeelding

Hier het MCC-autootje wat nog net zichtbaar de loods indraait...

Afbeelding

Totaaloverzicht van het Diorama! Dat maakt wel weer vrolijk!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Michiel »

Ik was dit draadje eerlijk gezegd een beetje uit het oog verloren, maar wat een heerlijke herontdekking. Het ziet er werkelijk prachtig uit, met zoveel details. Erg leuk project is dat geworden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Zo nog 1 nachtje slapen en dan vindt de 'onthulling' plaats van dit diorama.
Gisteren nog enkele details bijgewerkt, bijvoorbeeld de rails opnieuw roesten links en rechts, bordjes herstellen, stof verwijderen, nog wat groen erbij etc. etc...
Uiteraard ook een naambordje + info-sheetje gemaakt voor als ik plas-pauze heb of zelf van al dat moois aan het genieten ben... ;) Gelukkig is het thuis allemaal weer wat herstelt en rustiger, dus grote kans dat ik het hele weekend in Hilversum erbij ben!!! :D , of m'n werkgever moet m'n verlof intrekken... :x Maar goed, positief blijven :D

Vanavond de laatste dingen in iTrain getuned, zodat morgen er nog een aantal bewegingen te zien zullen zijn. Welke? Tja, dat kom je maar bekijken :mrgreen:

Al bij al ben ik niet ontevreden! Het treintje reed vanavond, MCC werkt ook, alhoewel het autootje nog wat nukken heeft...

Als afsluiter van de bouwperiode, deze foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Tot morgen!!!

Hoontje



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door piksov »

En zaterdag is de bescherm folie van het plexiglas af heb ik me vrijdagavond laten vertellen......

Dan is er dus goed zicht!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Ach, zo mistig is ook wel mooi toch? :mrgreen: ;)



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

Kijk de eerste staat. Ach en laat het folie maar zitten. Zien ze de details minder en maken de andere ook nog een kans :D :D

Zonder dollen. Ziet er erg gaaf uit Alwin. Ga hem zeker bewonderen.

Tot morgen,
Sjors



Pdehoog
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:48

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Pdehoog »

Fraai diorama IRL. Echt eeen gevalletje Wauw!



Daniel83
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 aug 2016 14:08
Locatie: Barendrecht

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Daniel83 »

Je diorama was erg mooi om te zien. Prachtig gemaakt. Mijn stem heb je!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Dank heren.


Zo de beursgang en wedstrijd zitten erop. Iedereen bedankt voor de online en in real life complimenten, steun en opbouwende feedback. De beurs was erg gezellig!

Met het Diorama eindigde ik op een 3e plaats. Allen die op mij gestemd hebben, hartelijk dank!

Nog enkele afsluitende foto's van de verkregen prijzen. Mijn focus gaat nu weer richting de Modulebaan. Mogelijk dat dit Diorama in de toekomst vaker te zien zal zijn. Echter beloof ik niks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover,

Groetjes

Hoontje



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

was gezellig zo 2 dagen en bedankt voor de tips. Terecht een prijs voor het kunststukje dat je gemaakt hebt.

Spreek je binnenkort vast wel weer ergens.

Sjors


Plaats reactie