Pagina 1 van 5

Amenerbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 08:57
door Norbert
Dag allemaal,

Al een poosje ben ik bezig om een plan uit te werken voor een nieuwe baan en nu het allemaal wat concreter is geworden wil ik het graag met jullie delen met dit draadje. Het is gaaf dat dit forum er is want dankzij dit forum heb ik heel wat geleerd, bovendien geven veel verslagen en foto's nieuwe inspiratie. Ik hoop dat ik gebruik mag maken van de expertise en de ervaring die sommige mede-hobbyisten hier op het forum hebben, want er komen tijdens het bouwen vast nog heel veel vragen!

De afgelopen jaren heb ik geëxperimenteerd met twee kleine banen. De ene baan, 'WaldKirch', is een kleine analoge baan met winters berglandschap en vooral gericht op een scenery-thema https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... =waldkirch. De andere baan is digitaal, aangestuurd door een z21. Met deze laatste baan heb ik me een beetje verdiept in het aanleggen van rails, aansluitingen, solderen, digitaal aansturen van wissels, instellen van CV's etc.

De baan:
Het wordt een L-opstelling met een lengte 365 cm en een breedte van 220 cm, de diepte is ongeveer 80-90 cm. Daaronder komt een schaduwstation. Het moet allemaal digitaal worden, maar over hoe ik dit in de toekomst ga aansturen, ben ik nog niet uit, daar kan ik nog wel wat hulp bij gebruiken. Wel gaan de treinen rijden op PECO 55 rails. Het wordt een Nederlandse baan, lichtglooiend. Ik ga me niet echt aan één tijdperk houden er rijdt materieel van de jaren '70 tot nu.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 10:02
door Norbert
Om een beetje een indruk te geven van de ruimte:

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 10:08
door Norbert
Het schaduwstation is op 60 cm hoogte met daaronder handige bergruimte ;)
De ruimte tussen het schaduwstation en de baan wordt ongeveer 50 cm. Dit wordt overbrugd door een klimspiraal. Deze is dubbelsporig, binnenbaan dalen, buitenbaan klimmen.

Het schaduwstation komt alleen op het lange gedeelte en moet er ongeveer als volgt uit zien, maar suggesties en ideeën zijn welkom.

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 06 apr 2017 09:59
door Norbert
Peco code55 wissels...



Voor de Amenerbaan heb ik railmateriaal van Peco code 55 aangeschaft. Nu heb ik een paar vragen over de wissels. Ik heb er veel over gelezen op verschillende fora, maar er zijn zoveel verschillende verhalen...
Ik bestuur de baan met I-train met de z21 als interface.
Welke servobesturing kan ik het beste aanschaffen en waarom? En hoe sluit ik de wissels aan, ivm bijvoorbeeld de puntstuk-polarisatie?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, wat jullie me kunnen adviseren en wat niet?

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 06 apr 2017 10:31
door Jos
Mij bevallen de Servo-Switch van RoSoft het beste. Daarin zitten 2 relais voor de puntstukpolarisatie. Bij het omzetten van een wissel wordt eerst de puntstuk stroomloos gezet, dan gaat de wissel om, daarna wordt de nieuwe spanning op het puntstuk gezet. Alle andere die ik ken schakelen met 1 relais, dus tijdens het omzetten. Aangezien er in N maar een kleine beweging is, is de kans op kortsluiting aanwezig.
Daarnaast zijn ze kinderlijk eenvoudig in te stellen :D

Groetjes,
Jos

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 06 apr 2017 13:21
door FidOo
Wat Jos zegt!

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 28 aug 2017 10:51
door Norbert
Dag allen,

Na een paar maandjes en vragen van mede-hobbyisten een update van de Amenerbaan. Er is al heel wat gebeurd daarover volgt later meer.

Inmiddels heb ik een aantal besluiten genomen tbv de aansturing van de baan. Na een leuke avond bij Martin Domburg en wat uitwisseling van ervaringen van anderen heb ik het volgende besloten:

De treinen worden aangestuurd met een z21, de terugmelding dmv DR 4088RB en de wissels dmv de OC32, waarmee ik in de toekomst ook andere dingen op de baan kan aansturen.

Dus na eerst de aanschaf van het railmateriaal e.d. ...

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

en alle andere zaken...

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

is alles in huis om te bouwen en aansluiten!

groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 28 aug 2017 11:36
door spoor65
Norbert,

Kijk eens aan, jij kunt even vooruit met de bouw.

Ga dit draadje zeker volgen.
Spreek je nog wel een keer.

Groetjes
Freddy.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 29 aug 2017 11:30
door Norbert
Inmiddels is er al heel wat tijd aan de baan besteed.
Het eerste deel van de helix en het schaduwstation zijn gelegd.

[img]https://myalbum.com/photo/qeqRtdGI ... .jpg[/img]

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 30 aug 2017 10:31
door tv_man
Op basis van hoe je vorige baan werd belooft het bovendeel mooi te worden. Ben benieuwd.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 30 aug 2017 15:26
door Norbert
tv_man schreef:Op basis van hoe je vorige baan werd belooft het bovendeel mooi te worden. Ben benieuwd.
Dank je, daar heb ik al wel ideeën over. Eerst moet 'onder' alles werken en da's nog een hele klus. (...maar erg leuk om te doen!)

groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 30 aug 2017 21:57
door Hans
Hallo Norbert,

Het ziet er veelbelovend uit.
Je winterbaantje is ook mooi, dus inderdaad: dit gaat vast ook fraai worden.

m.vr.gr.

Hans

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 10 sep 2017 12:02
door Norbert
Wauw, ik ben echt trots op mezelf. Alle aansluitingen gemaakt om de wissels te laten werken en dat is gelukt.
De eerste wissel doet wat ie moet doen. Zie hier: https://youtu.be/tzFmxpgVRGk


[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Ik zal later hier posten wat ik allemaal heb gedaan, misschien dat anderen daar ook wat aan hebben, want soms is het nog een hele zoektocht!

Groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 10 sep 2017 12:26
door martindomburg
Als je de servo naar achteren zet in de beugel, dus met de blauwe oren aan de andere kant van het schot zet de servo steviger in de beugel.

Groetjes

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 10 sep 2017 14:24
door Norbert
Dank je Martin.
Eerlijk gezegd had ik dat eerst ook want ik zag het op de foto's van Stellenbach. Alleen bij deze schroefkop splijt het MDF uit elkaar, terwijl aan de servo juist een inkeping zit. Maar ik zal het beide eens proberen en kijken wat het beste bevalt!

groetjes,
Norbert.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 10 sep 2017 15:00
door Willempie
Je kunt natuurlijk ook de schroefjes gebruiken die bij de Servo worden geleverd, en dan het kopje tegen het plastic van de Servo laten drukken en de schroefdraad in het MDF. Zoals nu maar dan anders om, Je gebruikt nu schroeven waarmee je een olifant mee kunt verankeren.

En zo te zien ben je vergeten de uiteinden van je puntstuk spoorstaven van een isolatie las te voorzien. Nu hen je kortsluiting, denk ik zo maar te denken.


groetjes

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 10 sep 2017 19:44
door Norbert
Ach Willempie, dat ik daar nou nog niet op gekomen ben!
Nee hoor, zo ver ben ik nog niet, mijn baan is verder nog niet aangesloten. Dus maak je niet druk dat komt wel goed. En wat die schroefjes betreft, die die bij de servo zitten zijn mi te klein, ik wipte de servo zo weer uit de houder, vandaar dat ik het op deze manier heb gedaan. Maar ik zal er nog eens naar kijken, bedankt.

Overigens mocht er nog eens een olifant langskomen, dan houden deze schroefjes het denk ik ook niet! ;-)

Groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 11 sep 2017 12:23
door FidOo
Willempie schreef:
En zo te zien ben je vergeten de uiteinden van je puntstuk spoorstaven van een isolatie las te voorzien. Nu hen je kortsluiting, denk ik zo maar te denken.


groetjes
Als je inzoomt op de foto zie je volgens mijn duidelijk dat er of geen lasjes of kunststof lasjes zijn gebruikt.. Maar goed controleren kan geen kwaad.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 11 sep 2017 22:28
door martindomburg
Willempie schreef:Je kunt natuurlijk ook de schroefjes gebruiken die bij de Servo worden geleverd, en dan het kopje tegen het plastic van de Servo laten drukken en de schroefdraad in het MDF. Zoals nu maar dan anders om, Je gebruikt nu schroeven waarmee je een olifant mee kunt verankeren.

groetjes
De standaard meegeleverde schroefjes hebben gen fatsoenlijke grip op de platsic oortjes van de servo's. Soms wel maar draaie je iets te verd door is het plastic dol.

Deze plaatschroeven 2.9x9.5 zijn perfect om de microservo's vast te zetten en direct de beugel te monteren. Het schroefdraad pakt een stukje van de beugel mee en laat zich gemakkelijk in de oor van de servo draaien.

@ Norbert: Als je het doet splijten draai je het te strak vast. Vast is vast als de kop tegen het mdf komt is het vast.

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 11 sep 2017 22:31
door martindomburg
Norbert schreef:Dank je Martin.
Eerlijk gezegd had ik dat eerst ook want ik zag het op de foto's van Stellenbach. Alleen bij deze schroefkop splijt het MDF uit elkaar, terwijl aan de servo juist een inkeping zit. Maar ik zal het beide eens proberen en kijken wat het beste bevalt!

groetjes,
Norbert.
Het MDF zit altijd tussen de schroefkop en de servo in, zet de servo aan de kant van het tussenschotje en draai de schroef vanaf de voorzijde in de beugel
beugel 1 - kopie.jpg
beugel 1 - kopie.jpg (26.22 KiB) 10530 keer bekeken
Op deze foto zie je echter wel de originele schroef, maar het idee is duidelijk

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 11 sep 2017 22:35
door martindomburg
FidOo schreef:
Willempie schreef:
En zo te zien ben je vergeten de uiteinden van je puntstuk spoorstaven van een isolatie las te voorzien. Nu hen je kortsluiting, denk ik zo maar te denken.


groetjes
Als je inzoomt op de foto zie je volgens mijn duidelijk dat er of geen lasjes of kunststof lasjes zijn gebruikt.. Maar goed controleren kan geen kwaad.
Volgens mij geen lasjes.

Kleine tip, gebruik gewoon metalen raillasjes, slijp verderop in de bielzen een schuine scheiding in de rails. Dan houden de bielzen de staven in lijn. Nu is de kans groot dat de beide staven door gummen, warmte, gedoe niet mee rin lijn gaan staan en dan geeft storingen.

Groetjes

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 13 sep 2017 16:15
door Norbert
Bedankt voor jullie tips en zorgzaamheid!

Wat betreft de wissels:
Het puntstuk is wel geïsoleerd want op de twee binnenste railstaven zit een plastic schoentje. Bij Peco zijn ze doorzichtig en op de blauwe ondergrond nauwelijks te zien, maar als je goed kijkt... Vanuit het midden van de wissel, aan de buiten kant van de punt, laat ik een gesoldeerd draad naar de Hpp4e lopen. Volgens mij klopt het dan toch?

Wat betreft de bevestiging van de servo's:
Ik heb ze nu reeds zo bevestigd dat ze moervast zitten. Ik heb het nog wel even geprobeerd met één servo, maar de kleine meegeleverde schroefjes geven weinig houvast vooral, helemaal nu ik de andere schroeven al heb gebruikt. Volgens mij gaat dit gewoon lukken.

Maar nogmaals allen hartelijk dank voor de feedback. Ik leer voortdurend, dus blijf vooral reageren! ;)

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 27 nov 2017 21:48
door Norbert
Inmiddels zijn we wat weken verder en begint de baan te vorderen. Ik ben tevreden over het schaduwstation, dat in de toekomst nog flink kan worden uitgebreid. Inmiddels werken alle servo's en relais. Een en ander mooi afgesteld en geprogrammeerd in de OC32.

[url=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 27 nov 2017 21:55
door Norbert
...en dus vele draadjes trekken en aansluiten.

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Deze 'stroomverdelers' zijn trouwens een super-uitkomst en prima vervangers voor de normale kroonstenen.

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

En als één en ander is aangesloten kunnen we de eerst tests met treinen maken.

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Re: Amenerbaan

Geplaatst: 27 nov 2017 22:11
door Norbert
En nu langzaam aan de helix beginnen. De materialen voor de helix heb ik voor laten zagen bij de Praxis. Van multiplex (3,5 mm dik) heb ik plankjes van 30 cm x 30 cm laten zegen en stroken van 10 cm x 60 cm.

Uit de vierkanten heb ik, aan de hand van een mal, een bocht van 90 graden en van 10 cm breed gezaagd. Samen met de stukken van 60 cm krijg je een ovaal die elke ronde 6 cm stijgt. Genoeg hoogte voor de ruimte (evt. ook voor pantografen.) Het stijgingspercentage is 2% buitenbaan (stijgend) en 2,2% binnenbaan (dalend). Kleine verbindingslatjes zorgen voor stevigheis. Met gaten van 8 mm passen deze perfect om het draadstaal en met moeren en ringen is alles stevig en verstelbaar.

Met dank aan mijn 75-jarige vader die met liefde geholpen heeft alles te zagen!

[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]