De helix is inmiddels klaar. Zie filmpje:
https://www.facebook.com/norbert.dejong ... 7337738471
Een kort bouwverslag:
Mijn baan is in een L-vorm. Alleen het lange rechte stuk (360 cm) gebruik ik voor het schaduwstation onder de baan. (heeft te maken met de huidige plek van de CV-ketel) Omdat ik optimaal gebruik wil maken van die lengte kwam ik op het idee om achter het schaduwstation een oprit te maken naar de helix, zodat deze boven het schaduwstation 'zweeft' en ik eronder nog genoeg ruimte heb om eronder te werken. Op deze manier kan ik in het schaduwstation lange rechte sporen maken. Er zijn (nu) 9 opstelsporen 8 daarvan hebben een lengte tussen de wissels van 2x een flexrail van Peco. Het andere spoor draait onder de helix door en heeft een lengte van bijna vier flexrails. De lengte van het blok in iTrain tussen de bezetmelders (20 cm) is 8x168 cm en 1x 319 cm. Genoeg ruimte om met lange treinen te werken.
Voor de helix heb ik plankjes gezaagd van 10 cm x 60cm en bochten van 90 graden uit plankjes van 30x30 cm. Hiervoor het ik 3,7 mm dik multiplex gebruikt. Op deze plankjes zit een isolatie van ondervloertegels (Firstfloor, Blueline Gamma/Karwei) Deze zijn bevestigd op kleine plankjes van 14x2 cm die aan weerskanten een gat hebben van 8mm. Met draadstaal, moeren en ringen van 8mm is alles zo bevestigd dat elke omwenteling een hoogteverschil van 6 cm heeft, daarmee stijgt de trein 2 tot 2,2%.
Vanaf het schaduwstation tot boven heeft de helix 3 blokken, datzelfde geldt voor de terugweg.
Omdat ik onder het schaduwstation nog 60 cm bergruimte heb, kan ik alle bedrading makkelijk onder de baan verwerken.
Zie foto's
Groetjes Norbert