Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door sik234 »

Ziet er weer super uit kwa grote snel weg en en ruim station

Mvg Ruud



Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Ronaldp »

Lijkt het dat je deuren van de treinen. Lager zitten dan je perron hoogte?

Mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie update Gustaaf.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Ronald,

Ja dat was mij ook al opgevallen.

Ik heb ooit bij mijn vorige baan de hoogtes van de perrons bepaald door een foto van een 1:1 ICR rijtuig te gebruiken. Daarvan was de deur aan de onderkant min of meer op gelijke hoogte als de bovenkant van het perron. En dat heb ik hier ook weer toegepast. Dus even een vergelijking met een ICR naast het nieuwe perron en dat lijkt me zoals het bedoeld was...

Dus ik zie twee mogelijkheden. Bij de hondekop zitten de deuren lager dan bij een ICR rijtuig, of het minitrix ICR rijtuig staat te hoog op zijn wielen?

Afbeelding249 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Hoi gustaaf ,
vond een filmpje waar je het duidelijk op kan zien van de perron hoogte .

https://www.youtube.com/watch?v=DuSDv5b ... =emb_title


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Hoi Gustaaf,

Ziet er allemaal weer mooi uit, fraaie perronlampen! De gebouwen en de planologische inrichting ogen ook heel natuurlijk, ondanks dat ze eigenlijk vrij 'basic'(begrijp me niet verkeerd) zijn samengesteld. Alleen de positie van de opslagtank op de tweede foto snap ik niet helemaal. Wat is de gedachte daarachter?

Voor wat betreft de perronhoogte: de standaard in Nederland is 76 cm t.o.v. bovenkant spoorstaaf. Nu zijn er natuurlijk fabrikanten (Flm) met te rijtuigen die te hoog op hun wielen staan maar in dit geval (zie het filmpje van Sjaak) lijkt het rijtuig echt wel ok, en lijkt je perron iets te hoog.

groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Nou Sjaak en Erwin, dat lijkt mij duidelijk. Mijn perron is te hoog. Ik denk dat dat gedeeltelijk ligt aan het feit dat ik nu code 55 rails gebruik en bij mijn vorige baan alleen code 80. Maar als ik zo die video van de ICRs langs het perron zie, dan lijken de wagons ook hoger te staan dan in mijn herinnering. Ik ga hier zeker rekening mee houden bij het maken van de perrons van het hoofdstation.

Maar om nu het kleine stationnetje weer helemaal af te breken om het perron te verlagen, dat vind ik wel erg jammer. Dus voorlopig gaat dat niet gebeuren. Ik ben juist de afgelopen weken bezig geweest met de aankleding van het stations gebouwtje. De lokale bevolking kan nu ook op het extra hoge perron komen dmv trappen of de minder-valide helling (is daar een specifiek Nederlands woord voor?). En om ervoor te zorgen dat ze er niet vanaf vallen, zijn er heggen geplaatst.

Afbeelding249 by G K, on Flickr

Afbeelding250 by G K, on Flickr

Afbeelding251 by G K, on Flickr

Afbeelding252 by G K, on Flickr

En Erwin, het idee achter de opslagtank was dat diesel loks, die een aantal wagons kwamen brengen, tijdens het omrijden ook even konden tanken. Maar de plaats van de tank is dan niet handig, precies op de plaats waar de wagons zouden staan. Dus ik heb nu de plaats van de opslagtank en het electriciteits huisje verwisseld. Een diesel kan nu op het parkeerspoortje ook tanken.

Afbeelding253 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In het echt worden perrons niet verlaagd als ze te hoog zijn maar word simpel de rails omhoog getrokken en met extra ballast onder stopt. Zo is vorig jaar geloof ik de perron hoogte in Hilversum 3cm verlaagd en ook in andere landen word die techniek regelmatig toegepast.

Er staat me iets van bij dat ik een tijd terug zelfs heb gezien en gelezen dat op die manier bij een tramlijn de perron hoogte met meer dan 50cm is verlaagd.

Edit: dat is de halte Florastraße in Essen waar spoor 58cm opgehoogd word om de perron hoogte van 92cm naar 24cm te brengen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Logisch eigenlijk dat het spoor wordt verhoogd. Helaas gaat dat bij mij niet een optie worden denk ik. Met alle scenery er omheen kan ik er niet goed genoeg meer bij. Dus als het ooit tijd wordt om er iets aan te doen, dan lijkt mij het handiger om het hele station (inclusief het gedeelte waar het gebouwtje staat) te verwijderen, dan het perron gedeelte eraf te halen, een vernieuwd lager perron te maken en daarna alles weer 'in elkaar' te zetten.

Maar of het daar ooit van komt....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik ben weer wat verder met de aankleding rondom het stationnetje. Na het ‘succes’ van het maken van heggen, durfde ik het aan om eens wat gedetailleerde tuinjes te maken. Eigenlijk moest dit eigenlijk ook wel nu gebeuren, omdat dit gedeelte het midden van de tafel is. Als er later andere scenery omheen staat kom ik hier maar moelijk weer bij.

Dus weer wat groen erbij en de eerste bomen op deze baan. Geeft weer een heel ander aangezicht.

Afbeelding254 by G K, on Flickr

Afbeelding255 by G K, on Flickr

Afbeelding256 by G K, on Flickr

Afbeelding257 by G K, on Flickr

Afbeelding258 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door erik-n-fan »

Leuk gedaan Gustaaf. Heerlijk hollands 😀


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hugo »

Het heeft inderdaad die typische Nederlandse aangeharkte uitstraling.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Heel mooi Gustaaf, je baan komt nu echt tot leven met dat groen erbij.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Goed getroffen weer! Wat een beetje groen al niet kan doen. Schuttinkjes ook weer zelf gemaakt???

En dan de opslagtank, die staat bij het kopspoortje inderdaad een stuk logischer. Naast het tanken van een lok kan je er ook af en toe een of twee korte ketelwagons parkeren, die dan natuurlijk de 'peut' aanvoeren!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Dat tankwagonnetjes is ook weer een leuk idee. Maar ik dacht alleen maar moderne 4 assige tankwagons te hebben. Totdat ik toevallig een klein tankwagonnetje uit een startset vond. Dus die staat er nu naast.

En ik moet bekennen dat ik die nette Nederlandse tuintjes wel handig vind. Die zijn redelijk goed na te maken. Naast de spoorlijn enzo moet het groen natuurlijk wat wilder en ik heb op dit moment nog geen idee hoe ik dat mooi na maken kan.

Dus maar weer verder gegaan met wat meer achtertuintjes, en inderdaad met zelf gemaakte schuttinkjes. De Albert Heyn is ook weer open (na een vebouwing van ruim vijf jaar), dit keer is er zelfs ruimte om je fiets te parkeren. En bij het nieuwe zebrapad staan mijn eerste verkeersborden. Ook die had ik al gemaakt voor mijn vorige baan in Hong Kong, maar ben daar toen nooit meer aan toe gekomen.

Afbeelding260 by G K, on Flickr

Afbeelding259 by G K, on Flickr

Afbeelding261 by G K, on Flickr

Afbeelding262 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Mijn laatste update is al weer een tijdje geleden, terwijl ik wel lekker wat heb kunnen werken aan de treinbaan de afgelopen weken. Ik vergeet alleen om foto’s te maken tijdens het bouwen, en zonder foto’s wordt een update wel erg saai.

Het eerste wat ik kon doen was verder gaan met ballasten. Ik had lokaal ballast gevonden die zou moeten lijken op wat ik al had. Kleur bleek net iets donkerder. Maar door het te mixen in verschillende verhoudingen met wat ik nog had liggen en dat over een paar meter over de treinbaan te verspreiden, valt het niet op dat de ballast een andere kleur heeft.

Met de ballast op het schiereiland klaar kon ik beginnen aan mijn boederij. Inmiddels heeft die een boomgaard, een aantal weilanden met schapen en koeien en een akker dat nog deel uitmaakte van mijn baan in Hong Kong.

Ook een eerste stukje bos aangelegd. En ik moet zeggen dat de bomen een mooie scheiding vormen waardoor de treinbaan nu al minder op een ‘rondje’ lijkt. Ik ben van plan hier meer gebruik van te maken, maar dan moet ik eerst eens wat eigen bomen in elkaar gaan zetten. Op deze manier ben ik snel door mijn voorraad heen.

Dan de foto’s:

Afbeelding263 by G K, on Flickr

Afbeelding264 by G K, on Flickr

Afbeelding265 by G K, on Flickr

Afbeelding266 by G K, on Flickr

Afbeelding267 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

De boerderij met weiland past mooi in het landschap Gustaaf. Het ziet er zo erg fraai uit. Is wel een heel andere stijl dan je stad/dorp.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik loop nu wel heel erg ver achter, want er is aardig wat veranderd in het afgelopen half jaar en de laatste foto’s. Maar de treinen rijden nu redelijk goed en dan is het een stuk leuker om mooie foto’s van de baan de maken. Ik zal in de komende tijd proberen jullie bij te praten.

Mijn plan was om het grote station te gaan bouwen want dan hadden de treinen een reden om te rijden er op die plaats te stoppen. Daarvoor had ik nieuwe ballast nodig, want ik was bijna door de recyclede ballast van mijn vorige baan heen. De nieuwe ballast was alleen wat donkerder dan het oude. Om dat niet te laten opvallen heb ik de kleur van de ballast langzaam laten veranderen door het oude en nieuwe te vermengen in verschillende hoeveelheden. Toen begonnen met ballasten. Ik was gebleven op het dubbele spoor bij het het dorpje.

Toen ik voorbij de boerderij was even gestopt met ballasten om langs dit stuk van de baan een bos aan te leggen. Eerst de ondergrond gemaakt met kleine heuveltjes erin om het interessanter te maken. Ook bedacht waar een oude zagerij, een kleine camping en een vakantiehuisje (voor een treinenliefhebber) moesten komen. Daarna de ondergrond groen geschilderd en ook wat meer details aangebracht bij de bedrijven aan de achterzijde van het kleine stationetje. Op dat moment zag het er zo uit:

Afbeelding268 by G K, on Flickr

Afbeelding269 by G K, on Flickr

Daarna het bos ‘gebouwd’. Dat kostte mij veel meer tijd dan gedacht omdat je toch bij elke boom moeten kijken of die op de juiste plaats staat. Ik had wat kant-en-klare bomen liggen, maar ben ook begonnen met het maken van mijn eigen bomen. Zoals gewoonlijk zagen de eerste probeersels er niet heel realistisch uit, maar inmiddels zijn de bomen goed genoeg om op de baan te staan. In het bos kwamen er ook nog een aantal bospaden bij en een kort perrontje naast de zagerij dat al jaren niet meer gebruikt is om hout te vervoeren.

En zo ligt het bos er nu bij en wat leuke close-ups:

Afbeelding270 by G K, on Flickr

Afbeelding271 by G K, on Flickr

Afbeelding272 by G K, on Flickr

Afbeelding273 by G K, on Flickr

Afbeelding274 by G K, on Flickr

Afbeelding275 by G K, on Flickr

Afbeelding276 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Pierre »

Het is in een half jaar behoorlijk dicht gegroeid. Dat ziet er gelijk heel anders uit. Mooi werk. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Rtoonen »

Mooi hoor. Die lange trein is echt prachtig.


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

Hallo Gustaaf,

Fraai hoor. Je bent lekker opgeschoten.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Bedankt voor de complimenten!

@ Hans: Ja nu in de foto’s bekijk en vergelijk met de stand van zaken van ruim een half jaar geleden, dan is er inderdaad aardig wat veranderd. Maar dat gevoel heb ik niet echt. Zal wel zijn omdat ik steeds kleine stukjes doe en dan vallen die veranderingen niet direkt op. Daarbij is mijn lijst met geplande werkzaamheden er niet korter op geworden...

Dan het vervolg van de werkzaamheden. Toen er ballast lag langs het spoor kon ik ook verder met de snelweg. Het asfalt, de lijnen en het gras liggen er inmiddels. Moeten eigenlijk wat bosjes en kleine boompjes bij, want het is nog wel wat kaal. Daarbij lijkt het mij ook leuk om van die verkeersborden met bestemmingen boven de weg te hangen. Kan ik aangeven dat de volgende afslag naar Nieuw Ter Apel gaat bijvoorbeeld.

Afbeelding277 by G K, on Flickr

Afbeelding278 by G K, on Flickr

Afbeelding279 by G K, on Flickr

Het ballasten ging verder richting station. Ik ben toen ook begonnen met de scenery langs de achterwand. Het asfalt ligt er voor de toekomstige weg en ik heb er ook een aantal gebouwen neer gezet om te zien hoe het staat. Ik weet nu dat ik de vakwerk huizen er niet laat staan. Nieuw Ter Apel zou langs de grens moeten liggen, vandaar de Duitse treinen, maar die vakwerk huizen lijken aan te geven dat we wel heel ver Duitsland in zijn gegaan. Tot dat ik weet welke gebouwen er dan wel moeten komen te staan kan ik niet echt verder met het afmaken van dit stukje. Hoger op mijn to-do lijst staat het maken van de ‘grond’ die de rest van de klimspiraal moet afdekken. Dat moet gedeeltelijk uitneembaar zijn, want anders kan ik niet meer bij de sporen die in het hoekje liggen.

Afbeelding280 by G K, on Flickr

Afbeelding281 by G K, on Flickr

Afbeelding282 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

En toen was ik met ballasten bij Nieuw Ter Apel station aangekomen en om door te kunnen moesten eerst de perrons aangelegd worden. Bij het ontwerpen van de baan wist ik al dat het maken van de perrons een lastig klusje ging worden omdat alle perrons in een bocht liggen. Bij mijn vorige baan was het lastig om dat mooi te krijgen zonder dat de wagons het perron raakten aan de binnenkant. Maar bij de vorige baan waren de perrons van hout, en daar was lastig mee te werken om de bogen mooi te maken (tenminste met het gereedschap dat ik heb). Daarom besloten om nu de fundering van hout te maken en het daadwerkelijke perron van foam, lichtjes grijs geschilderd. De zijkanten van het perron zijn van geschilderd karton, zodat de verdunde lijm die ik gebruik tijdens het ballasten er niet in kruipt. Inmiddels staat de perronverlichting er ook al (hoewel nog niet aangesloten) en ligt er ballast en ziet het er zo uit.

Afbeelding283 by G K, on Flickr

Afbeelding284 by G K, on Flickr

Afbeelding285 by G K, on Flickr

Afbeelding286 by G K, on Flickr

Afbeelding287 by G K, on Flickr

Afbeelding288 by G K, on Flickr

Afbeelding289 by G K, on Flickr

En aangezien ik toch lekker bezig was met de ballast ben ik doorgegaan met het opstelterrein tot aan de locomotiefloods...

Afbeelding290 by G K, on Flickr

Afbeelding291 by G K, on Flickr

Afbeelding292 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Heel mooi gemaakt dat perron Gustaaf!!!
Heerlijk om zo die lange treinen te zien staan in de bogen👍🏻
Vraagje die flats zijn ook erg gaaf!....waar heb je die vandaan?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Ziet er heel leuk uit. Ik las even iets in het voorbij gaan. Weet niet of het al eens is opgemerkt maar bij deze dan:
De hoogte van het perron ten opzichte van jet ICR rijtuig is iets te hoog, dat verklaard het verschil met je hondekop.
Bij de meeste perrons in Nederland valt/viel de bovenzijde van het perron tussen de twee onderste traptreden van de ICR rijtuigen.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie