Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

MaVe46
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2018 11:59

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door MaVe46 »

Lekker sfeertje, oogt beetje naar R'dam 😉



Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Ziet er mooi uit Gustaaf!
Je perrons zien er ook heel goed uit, zelfs de hoogte is perfect zo te zien op de foto's!
Je kunt volgens mij wel lange treinen kwijt langs die perrons?!

Groet,
Raymond



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door erik-n-fan »

Toffe plaatjes!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Schachbrett »

Prachtig zeg,het station in een bocht.
Mooi werk Gustaaf.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Daar rijd een 1600 met heel wat rijtuigen erachter nu 6 , maar het kunnen er veel meer denk ik zo maar Gustaaf. :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zo ik ben weer thuis na een maandje vakantie te hebben gehad, maar daarom duurde het even voordat er weer wat van mij op het forum staat.

@ Raymond: Ja de hoogte van de perrons moet nu goed zijn. Nadat ik de perrons bij het kleine stationnetje te hoog had gemaakt, heb ik hier extra aandacht aan besteed. Volgens mij is het verschil tussen de twee hoogten maar een millimeter ofzo, maar in werkelijkheid is dat meer dan een traptrede natuurlijk. De manier waarop ik de perrons heb gemaakt is ook helemaal anders en ik ben hier meer over te spreken. Dus ik kan me voorstellen dat ik het perron bij het kleine station ooit nog eens ga herbouwen.

@ Sjaak: Er kunnen iets van 13 a 14 rijtuigen langs het perron staan, ligt er een beetje aan welk perron. Maar zulke lange treinen kan ik niet laten rijden, die krijgen mijn locomotieven niet omhoog in de spiraal. Langste trein die regelmatig langs komt is de DB IC 103 met tien rijtuigen.

Ik was ook nog in Nedeland en heb de 1848 van Fleischmann mee terug genomen. In Nederland kon de 1848 vereeuwigd worden met zijn grotere broer, de 1601 van Roco uit de collectie van mijn vader. Die locomotief is inmiddels meer dan 35 jaar oud en ik moet zeggen dat de details mij niet tegenvielen.

Afbeelding339 by G K, on Flickr

Terug in NZ kan de 1848 naast de nu oude versie van de 1601 de baan op. Deze versie mist aardig wat details vergeleken met de nieuwe uitgave (maar heeft al wel de zwarte vlakken naast de cabine die de allereerste uitgave niet had). Vooral door het feit dat het stukje om de lampen heen niet grijs was gekleurd, had de locomotief toch wel een andere uitstraling (er was, geloof ik, wel 1 1-op-1 locomotief waar de grijze kleur om de lampen ook miste). Ik heb het zelf wel eens geprobeerd aan te passen met een heel klein beetje verf, maar was er toen niet super over te spreken. Nu de 1848 over de baan rijdt moet ik het toch nog eens proberen. Het gaat me nu helemaal opvallen denk ik.

Afbeelding340 by G K, on Flickr

En zo moet de dienst van de 1848 eruit komen te zien, met een stam ICR rijtuigen. Ik had al eens kort koppelingen onder de ICR rijtuigen gezet, maar het gat tussen de rijtuigen leek groter dan bij de Fleischmann rijtuigen met kort koppelingen. Toen zag ik dat Modelbahn Union ook dezelfde kort koppelingen uitbrengt, maar met variabele afstand van de kort koppelingen. Dus een setje gekocht die de afstand tussen de rijtuigen met 0.5mm vermindert per kort koppeling en van elk rijtuig 1 standaard kort koppeling vervangen. Ik ben nu erg gelukkig met hoe de combinatie er uit ziet!

Afbeelding341 by G K, on Flickr

Ok, volgende keer moet er maar weer eens wat vooruitgang aan de baan te zien zijn...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sibbesuisje »

Ah, het blijft een mooie klassieke sleep: de 1600/1800 serie met ICR wagons 🤩. Mooie plaatjes weer!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Daar gaat je hart toch wel harder van lopen alseen 1600 met een lange sleep rijd :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Helemaal mee eens. Ik heb er nog een aantal zien staan in Amersfoort geloof ik, maar die gaan helaas nooit meer IC treinen trekken ben ik bang.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Schachbrett »

Hallo Gustaaf,

Ziet er gaaf uit zo'n lange sleep ICR met een 1600/1800 er voor.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zoals beloofd moest er de volgende keer wel weer iets nieuws te zien zijn. Tijdens de vakantie ook nog een nieuw pand meegenomen in de Wilhemina stijl. Dit keer eentje onder een hoek van 45 graden waar een cafe in zit. Die staat inmiddels ergens in het midden, maar het extra pand maakte het mogelijk om het eerste stuk van de Wilhemina wijk af te maken. Aan de andere kant van de weg ligt het tweede stuk van de wijk en die wilde ik verbinden met een voetgangers brug. Ik heb naar verschillende mogelijkheden gekeken, maar uiteindelijk leek mij een boogbrug het mooiste en ook relatief makkelijk te maken. Dus dat is het geworden. De brug is ook een goede plek om treinen te spotten.

D’r is nog een stukje land vrij tussen de weg en het spoor. Ik heb daar nog niet iets leuks voor verzonnen.

Afbeelding343 by G K, on Flickr

Afbeelding344 by G K, on Flickr

Afbeelding345 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door BartenThomas »

Die boogbrug is erg leuk, en mooi gemaakt!



Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Leuk gedaan zo die boogbrug👍🏻
Je hebt een mooie baan Gustaaf!
Ik vind alleen je baan wat te schoon, ga je nog her en der wat vervuilen?
Ik denk als je dat doet dat je baan er nog mooier uit gaat zien!
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten of je dat doet🙂
Succes met de verdere bouw!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hey Raymond

Ik ben zeker van plan om de 'natuur' meer zijn eigen gang te laten gaan, er moet zeker wat onkruid enzo groeien. Maar hoe je dat goed kunt doen, daar heb ik nog ervaring mee.

Ook wil ik verdere details aanbrengen die stadsbeeld meer tot leven laten komen. Ik zit dan als eerste te denken aan reclame en verkeers borden bijvoorbeeld of van die grote stadskunst op een gebouw zonder ramen.

Maar om mijn eigen wereld onder te spuiten met graffity, dat gaat er bij niet gebeuren.

Overigens zie ik wat ik tot nu toe heb eigenlijk als een eerste achtergrond voor meer details. Ik ben alleen bij eerdere banen nooit ver genoeg gekomen dat een stuk helemaal af was. En ook nu heb ik nog grote stukken van de baan waar nog niets staat. Dus daar ligt vooral mijn focus op dit moment.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Wat je zegt komt bekend voor Gustaaf!😃
Mijn vorige banen waren ook nog niet helemaal af...
Maar ik bedoel eigenlijk met vervuilen, de huizen, wegen en het spoor vervuilen met pigmentpoeders.
Daar komt nog eens bij dat sommige details nog meer geaccentueerd worden.
Ik deed het voorheen ook nooit maar als je er eenmaal aan begint zal je zien dat het nog meer tot leven komt..
Maar uiteraard moet je het helemaal zelf weten wat je doet, het is jou baan🙂

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ah op die manier vervuilen. Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar het gebruik van pigment poeders. Is dat een beetje redelijk makkelijk te leren?

Toen ik begon met het leggen van de rails die in het zicht zouden komen te liggen voor deze baan, heb ik geprobeerd de rails te verouderen/vervuilen met verf, maar ik vond dat niet zo’n sukses. Nu er naast het grootste gedeelte van de rails al scenery ligt, is het dan nog mogelijk om pigment poeders te gebruiken voor het vervuilen van rails? Het kan natuurlijk altijd op de, steeds langer wordende, lijst gezet worden met dingen die ik bij een volgende baan anders wil doen.

En ik had het over de stukken van de baan waar nog niets staat op dit moment, dat leek mij wel een goed moment om weer eens een aantal overzichts foto te plaatsen. Dus hierbij...

Afbeelding346 by G K, on Flickr

Afbeelding347 by G K, on Flickr

Afbeelding348 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Hallo Gustaaf,

Wat een grote gave baan heb jij!👍🏻
En wat een lengte!

Wat betreft pigmentpoeders.
Het is nietzo moeilijk, eigenlijk is het gewoon doen...
Beetje van alles uitproberen, en dan bedoel ik dat je met verschillende kleuren moet werken.
Op het ballast werk ik met dronkerbruin en zwart, gewoon een beetje klooien eigenlijk 🙂
Het beste kun je eerst op een proefsukje beginnen, ik zou niet gelijk op je bestaande baan beginnen, als dat fout gaat zou het zonde zijn!!!
Ik heb wel eerst mijn rails roestbruin geverfd (Revell nr 84) en daarna met pigmentpoeders erover.
Dus nogmaals probeer eerst op een proefstukje rails inclusief ballast! (Als je het toch wilt proberen)
Owja kijk goed naar het echte voorbeeld hoe ziet dat eruit?.... vaak zie je ook stukken spoor wat helemaal nietzo erg vervuild is.
Het is ook maar net wat je wilt🙂

P.s.
Die snelweg vind ik ook gaaf👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

Hallo Gustaaf,

Die overzichtsfoto's laten zien dat je een hele mooie baan hebt.
En lekker groot, met veel raillengte.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Zo je heb een mooie baan Gustaaf met grote rijlengtes _o_ .
Daar kun je zeker van genieten als het rijdt ;)



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Heerlijk zo'n overzichtsfoto; alle vorderingen in één oogopslag!

Pigment poeders kan je o.a. prima gebruiken om je ballast te verouderen. Voor de rails raad ik je het gebruik af. Niet alleen vanwege het hechtingsprobleem maar vooral omdat je geen poeders tussen de tandwielen van je materieel wilt krijgen. Pigmentpoeder heeft een ruwe ondergrond nodig. Dus als een oppervlakte glad is dan kan je het aanbrengen met matte vernis of óp een laagje matte vernis. Railstaven kan je dan net zo makkelijk direct verven met een bruine of bruinoranje kleur.

Groets, Erwin



Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Wat Erwin zegt is natuurlijk zo, dat je de rails niet met pigmentpoeders moet doen! (Dat gaat ook niet)
Verven natuurlijk wel...
Als ik het ballast heb verouderd met pigmentpoeders dan stofzuig ik het nog eens na om zo het te veel van het poeder weg te zuigen.
Dat wil je idd niet in je loc krijgen!
Misschien was ik niet helemaal duidelijk genoeg, dus vandaar even deze aanvulling 🙂

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Schachbrett »

Nthusiast schreef: 03 sep 2023 06:10 Afbeelding343 by G K, on Flickr
Blijft gaaf zo'n NS Motorpost. :Thumb


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Hoi Gustaaf ,ik heb mijn rails geschilderd met roest kleur en de ballast zelf gemengd totdat ik zag dat is de goede kleur was .
Maar maak gelijk voldoende aan zodat je niet op het laatst te weinig heb ,je kun beter wat over hebben :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Bedankt voor alle tips over het gebruik van poeders en verf om rails en ballast te vervuilen. Ik ga dat zeker eens een keer uit proberen op een proef stukje en dan kan ik altijd nog bedenken of ik dat op deze baan nog wil aanbrengen.

En, Chris, helemaal mee eens over die motorpost. Komt er nog eens bij dat het de enige trein is die in n is uitgebracht met een apenkop. En het is juist die kop die ik zo kenmerkend vind voor de NS treinen. De hondenkop heb ik maar net meegemaakt en was al uit dienst toen ik zelf regelmatig met de trein op stap ging.

En dan nog wat vorderingen in het CBD. Eerst de foam ondergrond aangebracht op de houten plaat, en daarna de gedeeltes waar de wegen komen lichtgrijs geschilderd. Het CBD is het derde gedeelte op deze baan waar ik van plan was om ook aparte fietspaden langs de wegen te leggen, maar in de vorige keren bleek ik te weinig ruimte te hebben om dat redelijk realistisch aan te leggen, voornamelijk omdat de gebouwen groter bleken dat gedacht. Dit keer waren de gebouwen er al voordat ik met het ontwerp begon, en dus heb ik nu wel genoeg ruimte. De fietspaden zijn gemaakt van gekleurd papier, terwijl de stoep is gemaakt van geschilderd karton, waardoor er toch een klein hoogteverschil tussen de twee zit. Het valt mij niet tegen, zeker met zo’n dubbeldekker bus (met de deuren aan de verkeerde kant en chinese tekens in de route-aanwijzer) in het midden.

Afbeelding349 by G K, on Flickr

Afbeelding350 by G K, on Flickr

Afbeelding351 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Mooie moderne gebouwen Gustaaf .
Wel wat makkelijk als je in delen bouwt ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie