Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door FidOo »

Gustaaf, Ik zou toch adviseren om je 2e motorwagen ook te motoriseren en een decoder in te steken. Dit scheelt gewoon veel ellende..

Inderdaad zijn de motorwagens sterker als ze duwen.. maar dat is eigenlijk met alle loks volgens mij.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Joost,

Die optie was bij mij niet bekend. Maar dan heb ik direkt een aantal vragen:

Ik neem aan dat de 2de motorwagen niet is ontworpen voor de inbouw van een motor. Hoe makkelijk is dat dan te doen?

En ik heb een 2-tal koplopers aan elkaar rond laten rijden. Beiden waren geijkt in Koploper, maar op een gegeven moment moest ik toch een tandwieltje vervangen die versleten was doordat de twee treinstellen niet helemaal dezelfde snelheid hadden. Hoe valt zoiets te voorkomen als er 2 motoren in 1 treinstel zitten?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Mijn rails begint op te raken en daarom een bestelling gedaan voor nieuwe rails. Tot nu kon ik mijn rails van mijn vorige baan hergebruiken, dat is Peco code 80. Maar toen ik dacht over het aanschaffen van meer rails, heb ik eerst eens gezocht naar de verschillen tussen code 80 en 55. En aangezien code 55 er realistischer uitziet zou ik dat graag gebruiken voor de bovenbaan.

Voordat ik tot aanschaf over ben gegaan, eerst eens gekeken of ik mijn ontwerp van de bovenbaan dat in code 80 was getekend, flink moest aanpassen als ik code 55 zou gebruiken. Maar zoals jullie hieronder kunnen zien viel dat reuze mee. Of het zo ook gebouwd gaat worden, dat weet ik nog niet. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst naar keek. Maar eerst de tweede spiraal afmaken voordat ik verder kan met de bovenbouw.

Code 80:

Afbeelding174 by G K, on Flickr

En code 55:

Afbeelding175 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....
Aan de andere kant kan je dit ook gewoon accepteren. Als ik zelf (1:1) met een treinstel een tunnelhelling in Nederland omhoog rij, dan kan ik vol tractie geven maar hij gaat bij lange hellingen toch echt langzamer rijden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Wilco,

Ik klaag zeker niet. Ik ben al blij dat de ICE naar boven reed aangezien ik dat niet meer had verwacht na de eerste test.

Maar bij de eerste paar rondjes reed de trein wel met een min of meer constante snelheid (die vast lager is dan de snelheid van de trein terwijl die horizontaal rijdt) en dat was niet meer het geval bij de laatste paar rondjes - langzamer en dan weer sneller. En inderdaad bleken daar wat aanpassingen nodig te zijn om een meer gelijkmatige helling te creeren.

En bij schaal 1:1 neem ik aan dat, hoewel de trein afremt terwijl die een helling op rijdt, de helling een constante stijgings percentage heeft?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Constant stijgingspercentage, eh nee.
Wij hebben enkele behoorlijk steile tunnels die zeker geen constant percentage hebben. Wij maken altijd zoveel mogelijk snelheid naar beneden en hopen bij de stijging dan zoveel mogelijk snelheid te behouden, maar ik kom zelden bovenaan de oprit aan de baanvaksnelheid, ondanks vol vermogen. Diverse hellingen hebben percentages die je op de modelbaan liever niet wil hebben. Daarnaast zijn er zo van die tunnels of tunnelbakken waar een sein bovenaan de helling staat waarbij je hoopt dat het sein bij gladheid nooit stop toont. Klein voorbeeld is de tunnelbak te Arnhem. Als ik vanuit Nijmegen Station Arnhem binnenloop moet ik bij gladheid niet voor een stoptonend sein aan het einde van de tunnelbak lopen. Ik loop dan het risico niet meer boven te komen. Uiteraard houden wij daar rekening mee, maar het is al eens gebeurd dat een trein moest 'zagen', oftewel terug moest om snelheid te maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

@Wilco,

Leuk om die 1:1 ervaringen te lezen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Dat is inderdaad interessant Wilco.

Enig idee waarom het bij het ontwerp en de constructie van die tunnelbakken niet mogelijk was om een relatief constante stijgingspercentage te gebruiken? Dat lijkt me namelijk wel het ideaal, want voor een bepaalde lengte en hoogteverschil geeft een constante stijgingspercentage het kleinst mogelijke maximum stijgingspercentage...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Nthusiast schreef:Dat is inderdaad interessant Wilco.

Enig idee waarom het bij het ontwerp en de constructie van die tunnelbakken niet mogelijk was om een relatief constante stijgingspercentage te gebruiken? Dat lijkt me namelijk wel het ideaal, want voor een bepaalde lengte en hoogteverschil geeft een constante stijgingspercentage het kleinst mogelijke maximum stijgingspercentage...
Ten eerste de ruimte. De meeste tunnels in Nederland zijn later gebouwd dan dat de trajecten er lagen. Men diende dus de tunnels in te passen in de beschikbare ruimte. Daarnaast levert een constante stijging in feite een knik in het spoor op. Een goede helling, zowel naar boven als naar beneden begint met een klein aantal graden tot de noodzakelijke daling en voordat je beneden bent moet je weer afvlakken en weer omhoog werken. Als je dit in één stijgingspercentage of dalingspercentage doet krijg je in feite knikken in het spoor. Door een buiging toe te passen voorkom je dit, maar dat kan alleen als je met een klein percentage begint. Daarnaast heb je nog het verhaal van belasting van de tractie installatie. Bij een constant stijgingspercentage (bij daling is dit natuurlijk niet het geval, maar voor een trein de andere kant op is dat weer de stijging) stel je de tractie installatie direct bloot aan dezelfde krachten, energieverdeling levert de beste resultaten en die verkrijg je weer door je stijgingspercentage te verdelen van kleiner naar groter en weer terug.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

David L
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:53

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door David L »

Mooi Topic Gustaaf!! Gigantische hoeveelheid rails zeg!



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Arnold1978 »

Mooi project Gustaaf.
Blijf je zeker volgen.
Succes met de verdere voortgang.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorderingen van mijn baan liet zien, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is. Sterker nog, de treinen kunnen inmiddels rond rijden! Nadat de twee klimspiralen de hoogte hadden bereikt waar de treinen in de toekomst te voorschijn zullen komen heb ik het frame voor de bovenste laag gebouwd. Daar heb ik houten platen op geschroeft en tijdelijk rails op gelegd. Als laatste moest ik een tijdelijk verbinding maken tussen klimspiraal 1 en de tijdelijk bovenbaan, omdat klimspiraal 1 op -5cm eindigt. Maar goed, fotos zeggen nu eenmaal meer....

Hier komt klimspiraal 2 boven de grond uit, vandaar dat de ondergrond al geschilderd is. Telt dit als de eerste scenery?

Afbeelding176 by G K, on Flickr

Nadat het spoor de bovenbaan heeft bereikt, begint het tijdelijk spoor. Volgens de plannen komt hier ooit het opstelterrein van het toekomstige station. Aangezien het spoor toch tijdelijk is heb ik de draden en de netwerkkabel voor de blokdetectie niet allemaal weggewerkt.

Afbeelding177 by G K, on Flickr

Om het er niet helemaal kaal uit te laten zien, toch maar wat oude gebouwtjes neergezet en zelfs een halte gemaakt voor de stoptreinen.

Afbeelding178 by G K, on Flickr

In deze bocht komt het toekomstige station. Aan de voorkant heb ik al een stuk uit de houten plaat gezaagd, want dat komt iets lager te liggen zodat ik toch wat meer diepte krijg in de baan (echte bergen kunnen natuurlijk niet als ik met mijn NL treinen wil rijden).

Afbeelding179 by G K, on Flickr

En ook de ICE 1 kan automatisch meerijden. Ik heb de hoogtes van de sporen in de klimspiralen geprobeerd aan te passen zodat de hellingsgraad zo min mogelijk op en neer gaat. Als gevolg rijdt de ICE nu mooier de helling op, hoewel de snelheid nog wel wat heen en weer gaat.

Afbeelding180 by G K, on Flickr

De tijdelijke verbinding tussen klimspiraal 1 en de bovenbaan. De sporen zijn vast geschroefd en liggen dus niet kaarsrecht. Voor het geval dat problemen zou geven, toch maar wat houten randjes langs de baan gezet. Ik kan me nog steeds het moment herinneren dat mijn 1100 naar beneden viel, ruim 20 jaar geleden (bleef met de pantograaf aan mijn trui hangen)....

Afbeelding181 by G K, on Flickr

En de treinen komen uit/verdwijnen weer in klimspiraal 1. Hier zijn ook wat tijdelijk draadjes nodig omdat ik meer blokken heb in de spiraal dan er ruimte was op de stroomdetectie module.

Afbeelding182 by G K, on Flickr

Op dit moment langzaam de foutjes uit de baan aan het halen zodat de treinen feilloos hun rondjes kunnen maken, maar ook de treinen zelfs onderhanden nemen want die hebben een aardig tijdje stil gestaan.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie rijlengtes heb je Gustaaf. Ziet er goed uit. Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is. 20 cm op de baan is 32 meter. Genoeg heuvels hier die het veelvoud hiervan zijn. Men noemt het niet voor niets Klein Zwitserland.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Alro »

Nico Essers schreef:Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is.
En ik maar denken dat Ter Apel in Groningen lag :lol:
Ooh, wacht eens, ik weet natuurlijk niet waar “Nieuw” Ter Apel ligt, maar dat kan even goed in Nieuw-Zeeland liggen :twisted:
(en daar ligt ie ook ;) )

Veel belovende baan, Gustaaf!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

Hallo Gustaaf,

Mooie vorderingen.
Een vraagje: hoe hoog (boven de vloer) ligt het hoogste deel?

m.vr.gr.

Hans.


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

:lol: had ik effe niet bij nagedacht. Maakt niet uit. Je maakt de baan zoals je zelf wilt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Mijn vorige baan, 'Ter Apel', had inderdaad in Groningen moeten liggen. Ik heb er nog een speciale NS traject kaart van Nederland voor gemaakt met 'Ter Apel' als IC station.

Maar ook ik had er nog niet echt over nagedacht waar 'Nieuw Ter Apel' moet komen te liggen. Om het in Limburg te plaatsen lijkt mij geen slecht plan. Nog steeds langs de grens, dus mijn NS en DB treinen kunnen allemaal langskomen en inderdaad kan ik dan wat meer heuvels in het landschap zetten. Ik ga eens kijken hoe dat zou werken met een nieuwe NS traject kaart, want 'Nieuw Ter Apel' moet wel weer een IC station worden.

En genoeg heuvels hier in Nieuw Zeeland, maar de kans dat ik hier een koploper of ICE tegen kom is niet zo groot. Uberhaupt de kans dat ik een personen trein zie is niet zo groot. Ik kan theoretisch met de trein naar Auckland en Wellington, maar naar bij steden gaan er maar 3 treinen per week (ja per week, niet per uur). Nieuwe regering heeft het wel over meer treinen, bijvoorbeeld kantelbak treinen, maar of dat ooit van de grond gaat komen....

En als ik thuis ben zal ik even de hoogte van het schaduwstation meten, want dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Hans,

Je vroeg naar de bovenbaan en niet naar het schaduwstation....

De bovenbaan ligt op 1.24m. Dit is met opzet iets hoger dan mijn vorige baan. Uit ervaring weet ik dat ik vaak naar mijn treinen sta te kijken (ipv te zitten) en bij mij vorige baan keek ik dan toch te veel neer op de baan. Vandaar dat deze wat hoger is gemaakt.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

Hallo Gustaaf

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Ook voor bezoekers is een wat hogere baan beter (die blijven meestal staan).
Ik heb mijn baan tijdens de bouw zelfs nog iets hoger gemaakt dan ik oorspronkelijke had gepland.
Ook weer niet te hoog, want - zeker bij een wat diepere baan - wordt het lastig om ergens bij te kunnen of iets van dichtbij te bekijken.
Het is - net als de hele hobby: compromissen vinden.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Hans,

Ja die problemen ga ik ook krijgen. Vooral in de hoeken van de baan, waar de klimspiralen staan, daar ga ik niet bij kunnen zonder een aantal luiken in de baan. Maar ik heb wat ideeen omdat zo goed mogelijk in de baan te kunnen bouwen.

Helaas ben ik nog niet zover. Eerst moet de achtergrond geplaatst worden, dus ik ben aan het schilderen gegaan. Maar het ziet er nog niet zo uit als ik zou willen, dus voordat ik er fotos van plaats, probeer ik het nog een keer. Kijken of het dan beter gaat...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zo, alweer een tijdje geleden dat ik hier een update plaatste.

Niet stil gezeten qua modeltrein activiteiten. Ik ben bezig geweest met kleine foutjes halen uit de ondergrondse stations en de klimspiralen. Natuurlijk tijdens de bouw zoveel mogelijk getest, maar dan koop je weer een nieuwe loc (de piko 1200) en dat blijkt dan de enige loc die wel ontspoort op een klein kinkje in het spoor op de derde verdieping van de klimspiraal bijvoorbeeld, dus daar moet dan weer aan gewerkt worden (ik neem aan dat zulke verhalen best wel bekend voorkomen in de modeltrein wereld...). Een aantal servos moesten opnieuw worden afgesteld en andere net ietsjes verplaatst, etc. Allemaal van die kleine dingen om uiteindelijk tot een redelijk betrouwbare automatische treinenloop te komen.

Daarnaast ben ik ook bezig met het reactiveren van een aantal treinen die het na 2.5 jaar stilstaan niet of nauwelijks doen. Nu is dit nog niet mijn expertise gebied, maar heb er al veel door geleerd. En het zelf goed kunnen onderhouden en eventueel repareren van treinen vind ik wel belangrijk. Even langs een winkelier die zoiets voor mij kan doen, die luxe heb ik niet.

In de tussentijd lagen de schilder werkzaamheden van de achtergrond wel stil. Maar die twee weekenden geleden ook weer opgepakt en daarna begonnen aan de installatie. De achtergrond kan later nog wel aangepast worden, want de panelen kunnen verwijderd worden.

Afbeelding183 by G K, on Flickr

Afbeelding184 by G K, on Flickr

Als de achtergrond eenmaal klaar is kan ik weer verder met leggen van rails en daar heb ik zin in. De treinen hebben op dit moment nog niet echt een reden om hun rondjes te rijden.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sebastiaan1201 »

Goedenavond. Goedemorgen of goedemiddag.

Ik weet niet hoe laat bij je is, Dan maar op deze manier.
Je hebt nu al een leuke en goed uitgewerkt baan plan.
Ik ga je volgen.

Maar je ging ook een nevenspoorlijn maken, toch?
Of komt dat later. Want ik zie het nog niet terug op je tekeningen van de baan in dit draadje.

Gr Sebastiaan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Sebastiaan,

We lopen op dit moment precies een halve dag voor, qua tijd, op Nederland. Dus als het bij jullie zeven uur is, is dat hier ook zo. Je hoeft alleen 'am' en 'pm' te verwisselen. Dat betekent ook dat de kans groot is dat ik nieuwe berichten pas lees in de ochtend, voor mij, nadat het gepost is. Dus waarschijnlijk is goedenmorgen het meest toepasselijk?

En ik hoop inderdaad weer iets van een nevenlijn te maken zodat de stoptreinen tussen een aantal stationnetjes kunnen pendelen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet precies heb uitgewerkt hoe dat er dan zou moeten zien qua spoorplan. De focus van de baan tot nu is geweest op de schaduwstations en spiralen en hopelijk kan ik binnenkort gaan beginnen aan het grote station en daarbij behorende opstelsporen. Met dat laatste zal ik nog wel een tijdje bezig zijn, dus de nevenlijn moet nog even geduld hebben.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sebastiaan1201 »

Dus nu Goedemorgen.

Ja natuurlijk, je moet je niet haasten met de uitbreiding van je baan.
Ik zag dat je kamer een hoek aan de linker kant van de baan hebt? Of is dat een klein inhammetje van de kamer.
Verder heb je een mooie ruimte.

Veel plezier met de bouw. Dan ga ik ook weer verder met mijn module bakken.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Sebas,

Goed gezien, aan de linkerkant van de baan is de kamer wat breder en daar zitten ook de ramen van de kamer. En wanneer ik toekom aan de uitbreiding van de tafel (dat zou dan ook ruimte scheppen voor de nevenspoorlijn) dan kan ik daar mooi gebruik van maken. Dat gedeelte van de tafel wordt dan een soort van eiland en staat niet direkt langs de muur. Kan ik er en beter bij en de treintafel blokkeert niet de ramen.

En ben ook weer verder gekomen in het weekend met de achtergrond. Er zit nu ook een zwarte 'lijst' omheen om de achtergrond van de treinbaan te scheiden van de rest van de muur en je ogen naar de treinbaan te trekken.

Afbeelding185 by G K, on Flickr

Afbeelding186 by G K, on Flickr

Afbeelding187 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Plaats reactie