Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Nadat de doorgaande sporen in het station klaar waren, dacht ik dat ik de rest van de dubbele sporige hoofdbaan wel even kon afmaken. Dus kamer opgeruimd en de tijdelijke verbinding tussen het station en de klimspiraal weggehaald. Na een paar uur werken zag de treinkamer er toen zo uit.

Afbeelding203 by G K, on Flickr

De dag daarna stond het houten framework er en het grootste gedeelte van de planken voor de tafel waren ook al klaar. Toen leek het erg snel te gaan, maar het heeft daarna nog vijf weken geduurd voordat de eerste trein zijn rondjes kon rijden. Want klusjes die ook nog gedaan moesten worden waren het ontwerpen van de toekomstige luik boven de klimspiraal (zodat ik er eventueel nog bij kan in de toekomst), het afmaken van de achtergrond lucht, onderlaag verf voor de tafel, het overzetten van het spoorontwerp naar de tafel, uitzagen van de delen die hoger komen te liggen, etc, voordat uberhaupt de rails gelegd konden worden.

Maar dat is inmiddels gedaan en ze zijn ook aangesloten en in koploper ingevoerd. Dus de automatisch treinenloop kan weer gebruikt worden. Daarmee is de hoofdbaan nu af en ziet de treinkamer er nu zo uit.

Afbeelding204 by G K, on Flickr

Vanuit het hoofdstation ziet een ritje over de nieuwe baan er ongeveer zo uit. Eerst het uitrijden van het station, aan de linker kant komt nog het enkele spoortje te liggen.

Afbeelding205 by G K, on Flickr

Met een brede bocht gaat het dubbelspoor over de klimspiraal heen.

Afbeelding206 by G K, on Flickr

Om door middel van een relatief small stukje tafel het ‘schiereiland’ in het midden van de kamer te bereiken.

Afbeelding207 by G K, on Flickr

Op het ‘schiereiland’ gaat het spoor eerste over zichzelf heen, maakt daarna een lang uitgerekt rondje, om vervolgens onder zichzelf door te gaan.

Afbeelding208 by G K, on Flickr

Afbeelding209 by G K, on Flickr

Op het laatste stuk ligt het spoor tussen het hoger gelegen dubbelspoor en het toekomstige enkelspoor in, voordat de treinen verdwijnen in de klimspiraal.

Afbeelding210 by G K, on Flickr

En nu ik eindelijk een stuk dubbelspoor heb liggen, wilde ik wel eens zien hoe dat zou staan met een aantal bovenleidingsmasten ernaast. Ik heb nooit eerder bovenleidingsmasten gehad en ik moet zeggen, zelfs zonder enige andere scenery, ziet het er goed uit. Dus daar moet een vervolg op komen. Ik heb alleen nog niet bedacht hoe dat het beste kan, bijvoorbeeld in het station. Daarbij kwam ik er ook direkt al achter dat, bij de hoger gelegen sporen, ik niet overal genoeg ruimte heb naast de sporen voor de masten.

Afbeelding211 by G K, on Flickr

Volgende project? Aansluiten van de wissels in het station zodat ik meer kan dan alleen rondjes rijden.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Ronaldp »

Wat heb jij gebruik voor de.blauwe lucht?
Verf...posters?
Als je verf heb gebruikt? Welke kleur?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Ronald

Ik heb naar posters gekeken, maar vanwege de lengte van de achtergrond had dat uit heel wat individuele stukken gemaakt moeten worden. En ik dacht niet dat ik het voor elkaar zou krijgen om die stukken mooi in elkaar over te laten lopen.

Dus het is verf. De achtergrond bestaat nog steeds uit stukken van maximaal 1.2m lang, maar omdat de kleur gewoon doorloopt valt het mij in ieder geval niet heel erg op.

De kleur heet 'Altitude Blue L4.07' van de valspar range. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland te verkrijgen is.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Alfisti-164 »

Wat een gave baan wordt dit! Mooie lange flauwe bochten waar een hele trein makkelijk op past.
Geeft een mooi gezicht.

Heb je de bogen ook in verkanting liggen toevallig?


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie ruimte en evenzo mooie baan. Wat een plaats om scenerie aan te leggen. Wow.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zo dat is weer veels te lang geleden. Eerst maar even de vraag van Martijn beantwoorden. Of er ook verkantingen liggen in de bochten? Nou niet met opzet. Maar de boog aan het einde van het schiereiland gaat ook met een paar cm omhoog. En de manier waarop ik het hout onder de rails aan de rest van de tafel heb vastgemaakt, zorgde ervoor dat aan de buitenkant het hout toch net ietsjes hoger ligt dan aan de binnenkant. Dat stoorde mij verder niet, dus heb het laten zitten.

Ik las dat mijn volgende plan was het aansluiten van de wissels in het station, zodat ik meer kon dan alleen rondjes rijden. Dat is inmiddels gebeurd, en ook heb ik voor het eerst relais geinstalleerd voor het omzetten van de polariteit van de puntstukken. Alleen kreeg ik toch weer erg veel last van stotterende servo’s. Weer van alles geprobeerd, inclusief het uit elkaar halen van de verschillende stroom kringen onder de baan, maar niets hielp. Wat was het probleem uiteindelijk? De transformator gaf gewoon niet genoeg stroom. Een sterkere transformator en alle problemen waren weg.

Helemaal klaar zijn de wissels nog niet. Ik bleek niet genoeg componenten te hebben om de prints voor de Arduino te maken. En lokaal hadden ze die ook niet, dus die moeten uit China komen.

Daarom maar verder gegaan met de enkel sporige zijlijn. De eerste stap daarbij was de helling tussen de hoogte van het hoofdstation en het eindstationnetje. Die was mij eerst wat te steil, maar door de helling door te laten lopen in de al aanwezige tafels aan het begin en het eind van de helling, kreeg ik de stijgingspercentage toch onder de 3%.

Zonder rails:

Afbeelding212 by G K, on Flickr

Afbeelding213 by G K, on Flickr

En met rails:

Afbeelding214 by G K, on Flickr

Afbeelding215 by G K, on Flickr

Daarna het stationnetje in het midden van het schiereiland. Ik had daar wel een ontwerp voor gemaakt, maar dat was eigenlijk alleen maar om te kijken wat voor lengte ik kwijt kon. Om de daadwerkelijke liggen van de sporen te bepalen, heb ik de huisjes van mijn vorige baan weer eens uit de kast gehaald en verschillende opstellingen bekeken tot ik er eentje vond die mij beviel. Toen de rails geplaatst en daarna de huisjes weer terug, want ja daardoor begint het eindelijk een beetje op een landschap te lijken. Geeft direkt ook aan het rijden van de treinen een extra dimensie en heel veel ideeen voor het plaatsen van meer scenery....

In vogelvlucht:

Afbeelding216 by G K, on Flickr

Afbeelding217 by G K, on Flickr

En op ooghoogte:

Afbeelding218 by G K, on Flickr

Afbeelding219 by G K, on Flickr

Afbeelding220 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Michiel »

Dat is een prachtig project, hoor. Heel mooi sporenverloop. Knap werk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie baan Gustaaf, lekker ruim van opzet met mooie lange sporen. Ook de huisje vindt ik apart en geslaagd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Bedankt Michiel en Nico.

En die huisjes heb ik gebouwd voor mijn vorige baan en hebben dus ruim vier jaar in een doos gezeten. Viel me daarom niets tegen hoe ze eruit zagen. Een paar stukjes papier waren los komen te zitten, maar dat kan zo weer gerepareerd worden. Waar ik wel direkt aan herinnerd werd, was dat ik ze eigenlijk nooit echt 'af' gemaakt heb. Geen dakgoten, goorstenen en vaak zelfs geen deuren. Dus dat moet nog een keer.

Nu bezig met het perron voor het kleine stationnetje. Als ik weet waar dat precies komt te liggen kan ik beginnen met het aanbrengen van de ballast.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3589
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Schachbrett »

Hallo Gustaaf,

Ziet er indrukwekkend uit je baan.
Mooi werk.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Een mooie baan met een Nederlands tintje ;)
Vooral met die mooie langgerekte bogen .
Super down under baan :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Hoi Gustaaf,

Indrukwekkend. Dat gaat vast heel mooi worden! Ik zou zelf een rolberoerte krijgen van al die ruimte die met scenery gevuld moet worden en heb altijd groot respect voor iedereen die zo'n klus in zijn eentje tot een mooi einde weet te brengen (ik hou het zelf daarom wat compacter). Het gaat je lukken als ik je draadje zo lees!

groet, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hi Erwin,

Ik heb nog nooit 1 van mijn banen helemaal gevuld gekregen met scenery voordat ik weer ging verhuizen. En deze is weer wat groter dan de vorige, dus zal nog meer tijd gaan kosten. Maar het is voor mijn geen doel opzich om de hele baan vol met scenery te krijgen. Ik denk meer ik bepaalde delen van de baan die mijn volle aandacht krijgen. Als dat deel dan ‘af’ is, ga ik eens denken over het volgende deel.

Het deel waarmee ik nu bezig ben is dus het dorpje waar de enkel sporige zijlijn eindigt. Mijn plan was om weer eens wat ballast te gaan leggen, te beginnen bij het kleine stationnetje. Maar daarvoor moest ik toch eerst weten waar de perrons zouden komen te staan. Eerst het perron voor personen vervoer, dat ligt tussen twee sporen in. Op dezelfde hoogte als het perron heb ik ook ruimte gemaakt voor het kleine stationsgebouwtje. Trappen en oprit enzo komen later. Op dit moment is het een behoorlijke klim....

Afbeelding221 by G K, on Flickr

Daarna het perron voor goederen aan de andere kant van het station. Dat is breed genoeg om een vrachtwagen te laden of lossen. Ook hier komt later een oprit.

Afbeelding222 by G K, on Flickr

En toen het ballasten. Dat viel even tegen. Moest weer helemaal bedenken hoe ik dat bij de vorige baan ook weer deed. Daarbij zijn dit de sporen die qua bereikbaarheid, het moeilijkst zijn. Dus dat hielp ook niet. Bij het schoonmaken kwam ik er daarom een aantal keer achter dat alle ballast toch nog niet vast lag, dus dat moest opnieuw. Maar nu ligt het toch redelijk en kan de eerste trein zijn passagiers kwijt.

Afbeelding223 by G K, on Flickr

Afbeelding224 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sibbesuisje »

Ziet er erg strak uit Gustaaf! Die ballast voegt al meteen een heleboel toe.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik zie dat ik qua foto’s aardig achter loop. Zoals op de vorige foto’s ziet het er nu niet meer uit. Maar het belangrijkste werk van de afgelopen tijd is toch eigenlijk aardig wat kleine zaakjes die onder de baan gebeurd zijn, maar waardoor de betrouwbaarheid flink omhoog gegaan is. Alle wissels hebben nu ook een relay voor het omzetten van de spanning op het puntstuk.

Dan de vooruitgang qua scenery. Nadat ik een opstelling had gemaakt voor de huizen en gebouwen in het dorpje was het tijd om de weg aan te leggen. Waar de weg moest komen te liggen, daar was ik snel uit. Maar hoe die weg aan te leggen, daar moest ik wat meer tijd in steken. Een van de dingen waar ik niet tevreden over was bij mijn vorige baan waren de wegen. Van een afstandje zag het er redelijk uit, maar van dichtbij kon je duidelijk zien dat ze van geverft hout waren gemaakt. Om de asfalt wegen realistischer te maken heb ik zwart foam materiaal, licht grijs geverft. Dat zag er na een aantal test goed uit.

Vanaf mijn allereerste treinbaan heb ik al een snelweg willen bouwen (dat was al iets wat ik daarvoor met mijn matchbox en siku autos deed), maar daar was eigenlijk nooit een mooie plaats voor, dus dat was er nooit van gekomen. Maar voor deze baan was daar al vantevoren rekening mee gehouden. De snelweg ligt langs het spoor en er moest een op en af rit komen naar het dorpje. Er bleek alleen niet genoeg ruimte voor een hele intersectie, dus is het een halve geworden. De weg van het dorpje gaat eerst over het spoor en vervolgens over de snelweg met aan 1 kant de op en af rit:

Afbeelding225 by G K, on Flickr

En van de andere kant ziet het er zo uit:

Afbeelding226 by G K, on Flickr

Daarna de onderste laag van de ‘heuvel’ waar de oprit van de snelweg op ligt. Was nog even een puzzel om de draadjes van de lantaarnpalen ook door de houten plaat van de tafel te krijgen. Uiteindelijk daar een rietje voor gebruikt waar de draadjes door kunnen totdat ze aan de onderkant van de tafel er uit steken.

Afbeelding227 by G K, on Flickr

En de andere kant:

Afbeelding228 by G K, on Flickr

Ik zal later eens wat foto’s maken van hoe het er nu uitziet....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Ha Gustaaf,

Ik zie dat ik zelf ook al een tijdje niet in de buurt ben geweest, maar leuk om weer een update van jouw werk hier te zien. Het polariseren van de puntstukken zal een aardig klusje zijn geweest maar zo te lezen is het niet voor niets geweest (wat overeenkomt met mijn ervaringen).
De oplossing met de rietjes behoeft wat nadere uitleg: heb je een rietje gebruikt voor de hele lantaarn of alleen voor de doorvoer door het hout? Ik kijk uit naar de foto's van de laatste stand van zaken!

met een groet,
Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Erwin,

Ik vond het vooral lastig om de relays te installeren omdat het inmiddels al aardig vol met draadjes is onder de treinbaan. Ik was ook eerst niet van plan relays te gebruiken. Bij mijn vorige baan heb ik alleen maar Peco Electrofrogs gebruikt zonder aparte puntstuk aansluiting en dat werkte opzich goed. Maar toen ik nieuwe Peco 55 wissels voor de bovenbaan wilde kopen, hadden ze de Electrofrogs niet meer, maar alleen nog de nieuwe Unifrog. Die heeft wel een geisoleerd metalen puntstuk, en sommige locs kwamen daar niet altijd overheen. Dus toen werd het tijd voor relays. Gelukkig zit er van de fabriek af al een draadje gesoldeerd aan het puntstuk, dat maakt het installeren eenvoudiger.

En dan het rietje, dat was een oplossing voor het probleem dat ik geen gaten had gemaakt in de treintafel, voordat ik er een nieuwe laag bovenop bouwde voor de hoger gelegen wegen. Opzich geen probleem totdat ik de eerste lantaarnpaal er naast zette en ik me bedacht dat het wel eens ingewikkeld kon worden om de draadjes ook door de ondergelegen treintafel te krijgen. Maar met rietje zoals op de schets is het geen enkel probleem...

Afbeelding233 by G K, on Flickr

En dan wat foto’s van hoe de snelweg er nu uitziet. Het foam als ondergrond voor de weg ligt er inmiddels en is ook al geschilderd. Verder is het land rondom de oprit en afrit dicht gemaakt en heeft ook een likje groene verf gekregen. Het spoor in de buurt is geballast en tijdens het weekend ben ik begonnen met het ‘wandelpad’ dat langs de spoorlijn ligt. Dat is vast niet het juiste woord, want het is alleen bedoeld voor de mensen die onderhoud aan de spoorlijn doen.

Afbeelding229 by G K, on Flickr

Afbeelding230 by G K, on Flickr

Afbeelding231 by G K, on Flickr

Afbeelding232 by G K, on Flickr

Mijn volgende plan is om het voetpad aan te leggen van het dorpje over de brug van de snelweg. En daarna moet ik eens gaan bedenken of ik een vangrail kan maken en natuurlijk moeten er nog lijnen en borden komen te staan...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Kijk eens aan, een beetje kleur doet wonderen! Lekker doorgaan zo! Voor de belijning van de weg zou je wit isolatie tape in smalle stroken kunnen snijden.Dat kan je dan op de weg plakken, soms even fixeren met een beetje lak oid. Vangrails zijn bijvoorbeeld te imiteren met een styreen u-profiel van ca 2 mm die je horizontaal tegen styreen paaltjes plakt. Ik zeg bewust imiteren omdat in werkelijkheid een vangrail er ietsje anders uitziet, maar zo wordt het in ieder geval geen monnikenwerk. Voor een voorbeeld: bij de overgang van het laad/los spoor op mijn module staan korte stukjes vangrail.

Bedankt ook voor de toelichting van het rietje, zeer duidelijk verhaal. :Thumb

Het wandelpad langs het spoor is inderdaad niet om te wandelen (levensgevaarlijk en niet fijn voor het treinpersoneel) en daarom terecht alleen toegankelijk voor bevoegd personeel. Het juiste woord is inspectiepad en vroeger werd het ook schouwpad genoemd.

Keep up the good work,

Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ah, een schouwpad. Weer wat geleerd! En voor de vangrail ga ik zeker niet voor iets dat heel erg realistisch is. Ik zat zelf te denken aan het gebruiken van oude flexi rails, ook omdat de snelweg in een bocht ligt en zo’n flexi rail kan mooi gebogen worden. Maar hoe dat dan precies zou moeten werken, daar heb ik nog niet over nagedacht. Styreen u-profiel is al een stukje realistischer als ik zo naar een stuk snelweg kijk in Nederland (via streetview). Vraag is of ik daar hier makkelijk aan kan komen en of dat een beetje te buigen valt?

Verder afgelopen weekend het stuk schouwpad onder de bruggen af gemaakt en ook het voetpad langs de lokale weg gelegd. Ik heb ook een test gedaan voor de lijnen op de weg. Ik heb geen witte tape dat aan een zijde beplakt is, dus dit is dubbelzijdig tape maar zonder de witte laag die tussen de plaklagen zit te verwijderen. Het werkt niet heel makkelijk en ik denk dat enkelzijdig tape ook minder dik is. Dus daar eens naar kijken in de lokale DIY. En zo niet dan inderdaad maar zelf wit papier beplakken.

Afbeelding233 by G K, on Flickr

Afbeelding234 by G K, on Flickr

Afbeelding235 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik heb wat enkelzijdig wit tape te pakken kunnen krijgen, dus begonnen met het aanbrengen van de belijning. In combinatie met de kleur en structuur van de weg ben ik erg tevreden met hoe het eruit is komen te zien.

Enige nadeel is dat het maar korte stukjes witte tape zijn. Voor de lijnen in het midden van de weg niet zo’n probleem, maar langs de snelweg is dat wat meer werk. Ik heb een proef stukje gedaan en zolang de snelweg recht is gaat het goed. Ik denk alleen niet dat dat makkelijk (en netjes) te buigen valt in de bocht, dus daar moet een andere oplossing voor komen.

Afbeelding236 by G K, on Flickr

Afbeelding237 by G K, on Flickr

Afbeelding238 by G K, on Flickr

Afbeelding239 by G K, on Flickr

Afbeelding240 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hugo »

Nthusiast schreef: 15 dec 2020 06:28
Enige nadeel is dat het maar korte stukjes witte tape zijn. Voor de lijnen in het midden van de weg niet zo’n probleem, maar langs de snelweg is dat wat meer werk. Ik heb een proef stukje gedaan en zolang de snelweg recht is gaat het goed. Ik denk alleen niet dat dat makkelijk (en netjes) te buigen valt in de bocht, dus daar moet een andere oplossing voor komen.
"Toevallig" ben ik nu ook aan het prutsen met een asfaltweg en belijning. Voor het laatste heb ik een markeerstift 0,8 mm bij de Bruna gekocht en voorlopig ben ik tevreden met het resultaat van het proefstukje. Ik zal binnenkort het resultaat laten zien in mijn topic. Ik heb nog geen bochten gemaakt maar op YouTube zag ik iemand werken met een flexibele lineaal en een markeerstift.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

He Hugo

Bij het bouwen van mijn vorige baan een aantal andere manieren geprobeerd om lijnen langs wegen te maken, o.a. verven en markeerstiften. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om dat netjes te doen. Het wit lekte dan toch altijd uit om een of andere reden. Vandaar dat ik uitkwam op wit tape. Dat kan ik precies op 1 mm snijden en vervolgens op de juiste plaats plakken. Zit het niet goed kan het er zo weer af en ik hoef daarna de weg niet weer te schilderen voordat ik het nog een keer kan proberen.

Ik maak nu wel gebruik van ander materiaal voor de weg en heb niet geprobeerd of een markeerstift hierop beter werkt. Ik ben benieuwd of jij dat wel goed voor elkaar krijgt.

En een flexibele liniaal is een uitstekend idee, en niet alleen voor belijnen van wegen. Ik vraag me of in wat voor een winkel die hier te kopen zullen zijn...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Toch wel heel strak geworden hoor die belijning! In ruime bogen kan je experimenteren met kleine insnijdingen in de tape, aan beide zijden van het midden van de tape, maar wel versprongen van elkaar. In scherpe bochten zou ik dan gewoon kortere stukjes tape plakken.

Groetjes, Erwin


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hugo »

Nthusiast schreef: 15 dec 2020 09:05 He Hugo

Bij het bouwen van mijn vorige baan een aantal andere manieren geprobeerd om lijnen langs wegen te maken, o.a. verven en markeerstiften. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om dat netjes te doen. Het wit lekte dan toch altijd uit om een of andere reden. Vandaar dat ik uitkwam op wit tape. Dat kan ik precies op 1 mm snijden en vervolgens op de juiste plaats plakken. Zit het niet goed kan het er zo weer af en ik hoef daarna de weg niet weer te schilderen voordat ik het nog een keer kan proberen.

Ik maak nu wel gebruik van ander materiaal voor de weg en heb niet geprobeerd of een markeerstift hierop beter werkt. Ik ben benieuwd of jij dat wel goed voor elkaar krijgt.

En een flexibele liniaal is een uitstekend idee, en niet alleen voor belijnen van wegen. Ik vraag me of in wat voor een winkel die hier te kopen zullen zijn...
Voor de flexibele lineaal: google is your best friend ;-) Maar mogelijk kan je je de kosten besparen door een stevige tochtstrip of iets vergelijkbaars te gebruiken.

De foto's van mijn pogingen hou je tegoed.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hugo »

Onderstaand mijn proefstukjes. Links ter illustratie het basismateriaal, de inmiddels bekende groene ondervloerplaten van de Gamma. De basiskleur is antraciet gemengd met "grüngrau". Je ziet in het eggie vaak dat scheuren zijn opgevuld met met een soort teer. Die heb ik getracht te imiteren door met een scherp mesje heel voorzichtig een paar scheuren te maken en die later met de kleur "teerzwart" te vullen.

Je krijgt met de stift geen 100% helderwitte streep maar die zie je buiten op straat ook niet, nouja de dag dat de lijnen worden getrokken, maar daarna worden ze snel vies of raken ze beschadigd. Ook hier lekte het wit een paar keer uit hoor, maar dat heb ik slinks gecorrigeerd met verf :roll:

Door middel van "drybush" heb ik geprobeerd wat vuiligheid/verkleuring van het asfalt te bewerkstelligen. Dan ben ik (nog) niet tevreden over, het is m.i. toch snel weer te veel.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Plaats reactie