Heel herkenbaar..FidOo schreef: Bij mij is 't altijd een puinhoop als ik bezig ben. Opruimen is tijdverspilling en gebeurt alleen als 't echt nodig is. Haha.
Nieuw Ter Apel
Re: Nieuw Ter Apel
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Geeft natuurlijk wel een vertekend beeld, aangezien ik tot op dat moment alleen maar een potlood, een gummetje en wat liniaals had gebruikt. Nu ik rails aan het leggen ben, ligt de tafel wel vol met gereedschap. Maar dat ligt bij mij dan wel al heel snel in de weg....
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
De rails voor het eerste schaduwstation ligt er nu en met rails op de tafel begint het weer wat op een treinbaan te lijken.
Op de eerste 2 foto’s zijn de wissels aan het begin van het schaduwstation te zien. De zes linkse sporen zijn de doorgaande sporen, de vijf rechtse sporen zijn de kopsporen. Treinen vanaf die laatste vijf sporen kunnen dan weer terug de hoofdbaan oprijden.
Ik had eerst gedacht om nog een zesde kopspoor aan te leggen. De wissel voor dat kopspoor ligt er al. Maar toen moest ik opeens denken aan een suggestie van iemand van het forum op een eerder baanontwerp. Door de 2 schaduwstation met elkaar te verbinden krijg je veel meer rijmogelijkheden. Dus dat laatste spoor gaat in de toekomst doorverbonden worden met het tweede schaduwstation dat 5 cm hoger en langs de andere muur zal komen te liggen.
152 by G K, on Flickr
153 by G K, on Flickr
En het schaduwstation gezien vanaf de andere kant...
154 by G K, on Flickr
Ik moest natuurlijk ook direkt even kijken hoe het eruit zal komen te zien als er eenmaal treinen kunnen rijden.... Dat is nog niet mogelijk, want er is nog niets aangesloten.
155 by G K, on Flickr
156 by G K, on Flickr
Op de eerste 2 foto’s zijn de wissels aan het begin van het schaduwstation te zien. De zes linkse sporen zijn de doorgaande sporen, de vijf rechtse sporen zijn de kopsporen. Treinen vanaf die laatste vijf sporen kunnen dan weer terug de hoofdbaan oprijden.
Ik had eerst gedacht om nog een zesde kopspoor aan te leggen. De wissel voor dat kopspoor ligt er al. Maar toen moest ik opeens denken aan een suggestie van iemand van het forum op een eerder baanontwerp. Door de 2 schaduwstation met elkaar te verbinden krijg je veel meer rijmogelijkheden. Dus dat laatste spoor gaat in de toekomst doorverbonden worden met het tweede schaduwstation dat 5 cm hoger en langs de andere muur zal komen te liggen.
152 by G K, on Flickr
153 by G K, on Flickr
En het schaduwstation gezien vanaf de andere kant...
154 by G K, on Flickr
Ik moest natuurlijk ook direkt even kijken hoe het eruit zal komen te zien als er eenmaal treinen kunnen rijden.... Dat is nog niet mogelijk, want er is nog niets aangesloten.
155 by G K, on Flickr
156 by G K, on Flickr
Laatst gewijzigd door Nthusiast op 19 jul 2017 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
In het tweede schaduwstation liggen nu ook alle rails. Het ontwerp is min of meer hetzelfde als voor het eerste schaduwstation, dus een aantal kopsporen en een aantal doorgaande sporen. Maar omdat deze langs de lange muur ligt kan ik er meer en vooral langere sporen in kwijt. Of ik ook de hele lengte van het schaduwstation kan gebruiken is nog maar de vraag. Als een trein de helix niet oprijden kan, heeft het weinig zin om de trein zo lang te maken.
Rijdende treinen heb ik nog steeds niet, want ook deze sporen zijn nog niet aangesloten. Mijn volgende stap is de verbinding tussen de twee schaduwstations en daarna zal ik toch wat draadjes moeten gaan aansluiten...
157 by G K, on Flickr
158 by G K, on Flickr
159 by G K, on Flickr
Rijdende treinen heb ik nog steeds niet, want ook deze sporen zijn nog niet aangesloten. Mijn volgende stap is de verbinding tussen de twee schaduwstations en daarna zal ik toch wat draadjes moeten gaan aansluiten...
157 by G K, on Flickr
158 by G K, on Flickr
159 by G K, on Flickr
Laatst gewijzigd door Nthusiast op 19 jul 2017 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Ziet er goed uit gustaaf, je kunt de lange sporen in het schaduwstation ook opdelen in meerdere blokken toch?
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hi Marco,
Dat is helemaal geen slecht idee. Ik zal er eens naar kijken.
Dat is helemaal geen slecht idee. Ik zal er eens naar kijken.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
De verbinding tussen de twee schaduwstations was niet deel van mijn originele plan, maar kwam van een suggestie gemaakt op een eerder baan ontwerp voor Nieuw Ter Apel. Bij het uiteindelijke ontwerp was ik die verbinding weer vergeten, mede doordat de twee schaduwstation niet op hetzelfde niveau liggen. Maar omdat zo’n verbinding de hoeveelheid rijmogelijkheden veel groter maakt heb ik de verbinding toch weer meegenomen en inmiddels is de verbinding gebouwd.
Omdat het lager liggende schaduwstation er al lag, was ik in het ontwerp van de verbinding beperkt en dat heeft vooral gevolgen voor de helling en de lengte van het blok tussen de twee stations. Naar boven is die helling is net onder de 3% en de lengte is een trein met 7 passagierwagons. Naar beneden is de helling net ietjes steiler, maar dat maakt niet zoveel uit. En de lengte is genoeg voor mijn langste treinen.
Dan de foto’s:
160 by G K, on Flickr
161 by G K, on Flickr
162 by G K, on Flickr
Omdat het lager liggende schaduwstation er al lag, was ik in het ontwerp van de verbinding beperkt en dat heeft vooral gevolgen voor de helling en de lengte van het blok tussen de twee stations. Naar boven is die helling is net onder de 3% en de lengte is een trein met 7 passagierwagons. Naar beneden is de helling net ietjes steiler, maar dat maakt niet zoveel uit. En de lengte is genoeg voor mijn langste treinen.
Dan de foto’s:
160 by G K, on Flickr
161 by G K, on Flickr
162 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Ziet er super uit.
Indrukwekkend schaduwstation (SS).
Tip: (ervaring) dadelijk uitgebreid testen met allerlei treinen, snelheden en combinaties, voordat je verder gaat.
Je hebt veel wissels en bochten in het SS en als het dan net niet strak ligt, kun je wel eens problemen krijgen.
Dus alvorens verder te gaan: testen, testen en nog eens testen.
Nu kun je er nog goed bij om kleine correcties te doen.
En veel succes met de draadjes want dat zijn honderden meters draad en veel soldeerpunten
Indrukwekkend schaduwstation (SS).
Tip: (ervaring) dadelijk uitgebreid testen met allerlei treinen, snelheden en combinaties, voordat je verder gaat.
Je hebt veel wissels en bochten in het SS en als het dan net niet strak ligt, kun je wel eens problemen krijgen.
Dus alvorens verder te gaan: testen, testen en nog eens testen.
Nu kun je er nog goed bij om kleine correcties te doen.
En veel succes met de draadjes want dat zijn honderden meters draad en veel soldeerpunten
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Laatste update is al weer een tijdje geleden. Niet dat er niet gewerkt wordt, maar alle werkzaamheden gebeuren aan de onderkant van de tafel en heel erg interessante foto’s levert dat niet op. Inmiddels zo’n 125 draadjes aan de sporen gesoldeerd, de twee keerlussen geinstalleerd en de eerste 12 wissel servos aangesloten via de Arduino. En terwijl ik moest wachten op wat draden in nieuwe kleuren, de schaduwstations in Koploper gezet.
Naar aanleiding van een eerdere suggestie ook nog drie extra blokken in het lange schaduwstation gezet. De eerste bij het inrijden van het station en de andere twee in het station zelf
Ik probeer ook weer wat netter te werken dan bij de vorige baan. De draden gingen al via bindruggen, maar nu scheid ik de draden voor de rails aansluitingen (de ringleidingen liggen aan de voorkant van de tafelbakken) van de draden voor de wisselaandrijvingen (de ringleidingen liggen aan de achterkant van de tafelbakken).
Sinds de laatste update ook op vakantie geweest en kon in Nederland nog een trein meenemen die er sinds het begin van het jaar op mij stond te wachten, de 1202 met een sleep Eanos. Ik was in Nederland natuurlijk weer precies in de tijd dat niemand wat aan modelbouw lijkt te doen. Ik moet dat in de toekomst toch wat anders plannen, zodat ik weer eens naar de beurs in Houten kan komen of in ieder geval bij Hans in de winkel langs kan...
163 by G K, on Flickr
164 by G K, on Flickr
Naar aanleiding van een eerdere suggestie ook nog drie extra blokken in het lange schaduwstation gezet. De eerste bij het inrijden van het station en de andere twee in het station zelf
Ik probeer ook weer wat netter te werken dan bij de vorige baan. De draden gingen al via bindruggen, maar nu scheid ik de draden voor de rails aansluitingen (de ringleidingen liggen aan de voorkant van de tafelbakken) van de draden voor de wisselaandrijvingen (de ringleidingen liggen aan de achterkant van de tafelbakken).
Sinds de laatste update ook op vakantie geweest en kon in Nederland nog een trein meenemen die er sinds het begin van het jaar op mij stond te wachten, de 1202 met een sleep Eanos. Ik was in Nederland natuurlijk weer precies in de tijd dat niemand wat aan modelbouw lijkt te doen. Ik moet dat in de toekomst toch wat anders plannen, zodat ik weer eens naar de beurs in Houten kan komen of in ieder geval bij Hans in de winkel langs kan...
163 by G K, on Flickr
164 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Nieuw Ter Apel
Tip: plan je bezoek aan Nederland zodanig dat je naar Station N-Spoor kunt komen. Dan sla je twee vliegen in één klap, want Hans staat daar ook.Nthusiast schreef:Ik was in Nederland natuurlijk weer precies in de tijd dat niemand wat aan modelbouw lijkt te doen. Ik moet dat in de toekomst toch wat anders plannen, zodat ik weer eens naar de beurs in Houten kan komen of in ieder geval bij Hans in de winkel langs kan...
http://www.stationnspoor.nl/
Groet,
Robert Jan
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Dat zou zeker een leuk evenement zijn om bij te wonen, Robert Jan. Mooie foto's van vorig jaar ook trouwens.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik komende Mei weer in Nederland ben. D'r is altijd 2019 natuurlijk....
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik komende Mei weer in Nederland ben. D'r is altijd 2019 natuurlijk....
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf,
indrukwekkend schaduwstation, zeker een uitdaging om alles aangesloten te krijgen ben benieuwd naar het resultaat.
Een vraag van mijn kant servo's schakelen met arduino doe je dat met 1 of 2 schakelmomenten? Kom tot op heden alleen met 1 schakelmoment tegen.
Groet,
Luc
indrukwekkend schaduwstation, zeker een uitdaging om alles aangesloten te krijgen ben benieuwd naar het resultaat.
Een vraag van mijn kant servo's schakelen met arduino doe je dat met 1 of 2 schakelmomenten? Kom tot op heden alleen met 1 schakelmoment tegen.
Groet,
Luc
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Luc,
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een schakelmoment en ook via google kom ik er niet achter.
Maar ik gebruik de MarDec software voor de arduino. Informatie is te vinden op beneluxspoor.net. Misschien dat dat je vraag kan beantwoorden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een schakelmoment en ook via google kom ik er niet achter.
Maar ik gebruik de MarDec software voor de arduino. Informatie is te vinden op beneluxspoor.net. Misschien dat dat je vraag kan beantwoorden.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf,
Ik bedoelde met 2 schakelmomenten 2 drukknoppen die de richting van de wissel bepalen. Overeen komend met de traditionele rode en groene drukknop.
Benelux spoor heeft idd ook nuttige info.
Groet,
Luc
noorder of zuider eiland
Ik bedoelde met 2 schakelmomenten 2 drukknoppen die de richting van de wissel bepalen. Overeen komend met de traditionele rode en groene drukknop.
Benelux spoor heeft idd ook nuttige info.
Groet,
Luc
noorder of zuider eiland
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
In dat geval gebruik ik 2 schakelmomenten om via de servo en arduino de wissels van richting te veranderen. Inderdaad die rode en groene drukknoppen op, in mijn geval, de TwinCenter.
Qua bediening is het dus voor mij niet anders dan bij mijn vorige baan, waarbij ik de Conrad wisselmotoren gebruikte en een daarvoor geschikte wissel decoder.
En noorder eiland. Op het zuider eiland kan het in de winter gewoon koud worden....
Qua bediening is het dus voor mij niet anders dan bij mijn vorige baan, waarbij ik de Conrad wisselmotoren gebruikte en een daarvoor geschikte wissel decoder.
En noorder eiland. Op het zuider eiland kan het in de winter gewoon koud worden....
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
En alweer een tijd geleden sinds mijn laatste update. En weer was het niet zo dat er niet gewerkt werd, maar in dit geval liep ik tegen een probleempje aan dat ik graag wilde oplossen zodat ik wat positiefs te melden had. Dat oplossen duurde alleen wat langer dan eerst gedacht.
Ik was bezig met het installeren van de wissel servo’s en die aansluiten via een arduino op de centrale. Dat ging allemaal goed, het juist afstellen van de servo’s ging ook heel simpel. Toen ik 24 servo’s had aangesloten was het tijd om te gaan testen aangezien er toen treinen konden gaan rijden. En toen ging het fout. Zodra ik electriciteit op de baan zet, springen de servo’s alle kanten uit. Maar Koploper kan bij het initialiseren van de baan alle wissels om zetten, waardoor dit verder geen gevolgen heeft voor het automatisch rijden. Veel erger waren de sprongen die de servo’s maakten tijdens het rijden van treinen.
Dat omspringen van de servo’s tijdens het rijden van treinen komt doordat de draden naar de servo’s (het signaal, de 5V en de grond) heel makkelijk signalen van andere draden overnemen en de servo ziet die dan als reden om te bewegen.
Ik ben niet de eerste met deze problemen, maar een oplossing die voor iedereen werkt lijkt er niet te zijn. Dus ik ben gaan experimenteren met het veranderen van de voeding, het installeren van een weerstand tussen het signaal en de 5V, het installeren van een condensator tussen het signaal en de grond en het installeren van ferriet kernen. Vaak was het zo dat de symptonen minder werden, maar nooit nul en voor een betrouwbare oplossing moet dat wel.
Maar die lijk ik nu gevonden te hebben, een 100nf condensator tussen het signaal en de grond en ferriet kernen op alle drie de draden. Vandaag 60 km getest, gisteren 100 km en nog geen problemen gehad. Nu maar hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht.
En het testen van de oplossing zelf duurde niet eens zo lang, maar het wachten op de componenten, als een eerste oplossing niet werkte, wel. In de tussentijd ben ik gaan bouwen aan de eerste klimspiraal. Die is inmiddels op niveau 5 beland en moet nog een half rondje voordat de trein eruit rijdt.
165 by G K, on Flickr
166 by G K, on Flickr
167 by G K, on Flickr
168 by G K, on Flickr
Met de spiraal is het nu mogelijk om via Koploper te testen. De treinen kunnen voorlopig nog niet rond rijden, dus alle treinen zijn treinstellen, trek-duw of losse locomotieven.
169 by G K, on Flickr
170 by G K, on Flickr
Ik was bezig met het installeren van de wissel servo’s en die aansluiten via een arduino op de centrale. Dat ging allemaal goed, het juist afstellen van de servo’s ging ook heel simpel. Toen ik 24 servo’s had aangesloten was het tijd om te gaan testen aangezien er toen treinen konden gaan rijden. En toen ging het fout. Zodra ik electriciteit op de baan zet, springen de servo’s alle kanten uit. Maar Koploper kan bij het initialiseren van de baan alle wissels om zetten, waardoor dit verder geen gevolgen heeft voor het automatisch rijden. Veel erger waren de sprongen die de servo’s maakten tijdens het rijden van treinen.
Dat omspringen van de servo’s tijdens het rijden van treinen komt doordat de draden naar de servo’s (het signaal, de 5V en de grond) heel makkelijk signalen van andere draden overnemen en de servo ziet die dan als reden om te bewegen.
Ik ben niet de eerste met deze problemen, maar een oplossing die voor iedereen werkt lijkt er niet te zijn. Dus ik ben gaan experimenteren met het veranderen van de voeding, het installeren van een weerstand tussen het signaal en de 5V, het installeren van een condensator tussen het signaal en de grond en het installeren van ferriet kernen. Vaak was het zo dat de symptonen minder werden, maar nooit nul en voor een betrouwbare oplossing moet dat wel.
Maar die lijk ik nu gevonden te hebben, een 100nf condensator tussen het signaal en de grond en ferriet kernen op alle drie de draden. Vandaag 60 km getest, gisteren 100 km en nog geen problemen gehad. Nu maar hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht.
En het testen van de oplossing zelf duurde niet eens zo lang, maar het wachten op de componenten, als een eerste oplossing niet werkte, wel. In de tussentijd ben ik gaan bouwen aan de eerste klimspiraal. Die is inmiddels op niveau 5 beland en moet nog een half rondje voordat de trein eruit rijdt.
165 by G K, on Flickr
166 by G K, on Flickr
167 by G K, on Flickr
168 by G K, on Flickr
Met de spiraal is het nu mogelijk om via Koploper te testen. De treinen kunnen voorlopig nog niet rond rijden, dus alle treinen zijn treinstellen, trek-duw of losse locomotieven.
169 by G K, on Flickr
170 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Na de vooruitgang van de vorige keer ben ik doorgegaan met het aansluiten van de wissels met de condensatoren en de ferriet kernen. En daardoor kan nu het tweede schaduwstation ook deels gebruikt worden. Deels, want ik heb niet genoeg servos voor alle wissels.
De tweede klimspiraal heeft ook een eerste laag gekregen en daardoor kan ik via Koploper nu ook het tweede schaduwstation automatisch testen. Goed om eindelijk wat treinen op de opstelsporen te zien staan die daadwerkelijk ook kunnen rijden (al is het niet ver).
171 by G K, on Flickr
172 by G K, on Flickr
Bij het testen komen natuurlijk direkt dingen boven die verbeterd moeten worden. Het goede nieuws is dat de wissels niet meer heen en weer springen (op eentje na, maar dat zou wel eens aan de servo kunnen liggen ipv aan stoorsignalen). Maar helemaal betrouwbaar zijn ze nog niet. Dat komt omdat ze toch niet goed genoeg vast zitten onder de treinbaan.
Bij de vorige baan gebuikte ik dubbelzijdig tape en conrad motoren. Dat was toen meer dan voldoende. Maar voor de servos, die een stuk lichter zijn, blijkbaar niet. Zal wel liggen aan het feit dat ze roteren en zich dan heel langzaam losmaken. Hier moet ik dus een beter oplossing voor bedenken
De tweede klimspiraal heeft ook een eerste laag gekregen en daardoor kan ik via Koploper nu ook het tweede schaduwstation automatisch testen. Goed om eindelijk wat treinen op de opstelsporen te zien staan die daadwerkelijk ook kunnen rijden (al is het niet ver).
171 by G K, on Flickr
172 by G K, on Flickr
Bij het testen komen natuurlijk direkt dingen boven die verbeterd moeten worden. Het goede nieuws is dat de wissels niet meer heen en weer springen (op eentje na, maar dat zou wel eens aan de servo kunnen liggen ipv aan stoorsignalen). Maar helemaal betrouwbaar zijn ze nog niet. Dat komt omdat ze toch niet goed genoeg vast zitten onder de treinbaan.
Bij de vorige baan gebuikte ik dubbelzijdig tape en conrad motoren. Dat was toen meer dan voldoende. Maar voor de servos, die een stuk lichter zijn, blijkbaar niet. Zal wel liggen aan het feit dat ze roteren en zich dan heel langzaam losmaken. Hier moet ik dus een beter oplossing voor bedenken
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Ik zou de servo's gewoon met beugels vast zetten, Bijvoorbeeld die MDF dingen van DTS Domburg, of die RVS van Picommit. OF als je al cheapo wilt gaan, aluminium profiel halen in de bouwmarkt en ze zelf zagen. (dat laatste heb ik gedaan)
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Dat is een goed idee voor de wissels waar nog geen servos onder hangen.
Maar voor de wissels die al aangesloten zijn hoop ik nog iets te bedenken dat ik over de servos kan plaatsen, zodat niet alles weer los hoeft.
Maar voor de wissels die al aangesloten zijn hoop ik nog iets te bedenken dat ik over de servos kan plaatsen, zodat niet alles weer los hoeft.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Ik heb van mijn 3.6mm houten platen een aantal houders voor de servo’s gemaakt en die over de servo’s heen gezet. Het lijmen van de houders eerst gedaan met houtlijm, maar dat duurde veels te lang voordat het droog was. Daarna met een lijmpistool en dat lijkt een stuk beter. Ze hangen er nog steeds en de wissels gaan inmiddels heen en weer zoals ik dat zou verwachten. Over de komende weken houd ik er een oogje op om er zeker van te zijn dat dit het probleem heeft opgelost.
En nog ander goed nieuws. Bij mijn vorige baan kon mijn minitrix ICE 1 niet mee rijden in Koploper als ie meer dan 4 tussenrijtuigen had, omdat de hellingen te steil waren. Dus bij de nieuwe baan, de hellingen zo vlak mogelijk te houden. De eerste test of nu wel de hele trein omhoog rijden kon ging niet geweldig. Maar dat was het de aangedreven motorwagen voorop. Blijkbaar heeft die veel minder vermogen als ie vooruit rijdt dan als ie achteruit rijdt. Dus met de aangedreven motorwagen achterop lukt het wel om de spiraal te beklimmen. Geen idee waarom dit verschil zo groot is.
173 by G K, on Flickr
Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....
En nog ander goed nieuws. Bij mijn vorige baan kon mijn minitrix ICE 1 niet mee rijden in Koploper als ie meer dan 4 tussenrijtuigen had, omdat de hellingen te steil waren. Dus bij de nieuwe baan, de hellingen zo vlak mogelijk te houden. De eerste test of nu wel de hele trein omhoog rijden kon ging niet geweldig. Maar dat was het de aangedreven motorwagen voorop. Blijkbaar heeft die veel minder vermogen als ie vooruit rijdt dan als ie achteruit rijdt. Dus met de aangedreven motorwagen achterop lukt het wel om de spiraal te beklimmen. Geen idee waarom dit verschil zo groot is.
173 by G K, on Flickr
Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Gustaaf, Ik zou toch adviseren om je 2e motorwagen ook te motoriseren en een decoder in te steken. Dit scheelt gewoon veel ellende..
Inderdaad zijn de motorwagens sterker als ze duwen.. maar dat is eigenlijk met alle loks volgens mij.
Inderdaad zijn de motorwagens sterker als ze duwen.. maar dat is eigenlijk met alle loks volgens mij.
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Joost,
Die optie was bij mij niet bekend. Maar dan heb ik direkt een aantal vragen:
Ik neem aan dat de 2de motorwagen niet is ontworpen voor de inbouw van een motor. Hoe makkelijk is dat dan te doen?
En ik heb een 2-tal koplopers aan elkaar rond laten rijden. Beiden waren geijkt in Koploper, maar op een gegeven moment moest ik toch een tandwieltje vervangen die versleten was doordat de twee treinstellen niet helemaal dezelfde snelheid hadden. Hoe valt zoiets te voorkomen als er 2 motoren in 1 treinstel zitten?
Die optie was bij mij niet bekend. Maar dan heb ik direkt een aantal vragen:
Ik neem aan dat de 2de motorwagen niet is ontworpen voor de inbouw van een motor. Hoe makkelijk is dat dan te doen?
En ik heb een 2-tal koplopers aan elkaar rond laten rijden. Beiden waren geijkt in Koploper, maar op een gegeven moment moest ik toch een tandwieltje vervangen die versleten was doordat de twee treinstellen niet helemaal dezelfde snelheid hadden. Hoe valt zoiets te voorkomen als er 2 motoren in 1 treinstel zitten?
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Mijn rails begint op te raken en daarom een bestelling gedaan voor nieuwe rails. Tot nu kon ik mijn rails van mijn vorige baan hergebruiken, dat is Peco code 80. Maar toen ik dacht over het aanschaffen van meer rails, heb ik eerst eens gezocht naar de verschillen tussen code 80 en 55. En aangezien code 55 er realistischer uitziet zou ik dat graag gebruiken voor de bovenbaan.
Voordat ik tot aanschaf over ben gegaan, eerst eens gekeken of ik mijn ontwerp van de bovenbaan dat in code 80 was getekend, flink moest aanpassen als ik code 55 zou gebruiken. Maar zoals jullie hieronder kunnen zien viel dat reuze mee. Of het zo ook gebouwd gaat worden, dat weet ik nog niet. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst naar keek. Maar eerst de tweede spiraal afmaken voordat ik verder kan met de bovenbouw.
Code 80:
174 by G K, on Flickr
En code 55:
175 by G K, on Flickr
Voordat ik tot aanschaf over ben gegaan, eerst eens gekeken of ik mijn ontwerp van de bovenbaan dat in code 80 was getekend, flink moest aanpassen als ik code 55 zou gebruiken. Maar zoals jullie hieronder kunnen zien viel dat reuze mee. Of het zo ook gebouwd gaat worden, dat weet ik nog niet. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst naar keek. Maar eerst de tweede spiraal afmaken voordat ik verder kan met de bovenbouw.
Code 80:
174 by G K, on Flickr
En code 55:
175 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Aan de andere kant kan je dit ook gewoon accepteren. Als ik zelf (1:1) met een treinstel een tunnelhelling in Nederland omhoog rij, dan kan ik vol tractie geven maar hij gaat bij lange hellingen toch echt langzamer rijden.Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Wilco,
Ik klaag zeker niet. Ik ben al blij dat de ICE naar boven reed aangezien ik dat niet meer had verwacht na de eerste test.
Maar bij de eerste paar rondjes reed de trein wel met een min of meer constante snelheid (die vast lager is dan de snelheid van de trein terwijl die horizontaal rijdt) en dat was niet meer het geval bij de laatste paar rondjes - langzamer en dan weer sneller. En inderdaad bleken daar wat aanpassingen nodig te zijn om een meer gelijkmatige helling te creeren.
En bij schaal 1:1 neem ik aan dat, hoewel de trein afremt terwijl die een helling op rijdt, de helling een constante stijgings percentage heeft?
Ik klaag zeker niet. Ik ben al blij dat de ICE naar boven reed aangezien ik dat niet meer had verwacht na de eerste test.
Maar bij de eerste paar rondjes reed de trein wel met een min of meer constante snelheid (die vast lager is dan de snelheid van de trein terwijl die horizontaal rijdt) en dat was niet meer het geval bij de laatste paar rondjes - langzamer en dan weer sneller. En inderdaad bleken daar wat aanpassingen nodig te zijn om een meer gelijkmatige helling te creeren.
En bij schaal 1:1 neem ik aan dat, hoewel de trein afremt terwijl die een helling op rijdt, de helling een constante stijgings percentage heeft?
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper